Era bästa/värsta/roligaste/mest minnesvärda vurpor

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Fick servicetid på hojen en dag efter att jag jobbat hela natten. Kör 12 timmars pass och slutade kl 07, kl 10.00 hade jag servicetid i en stad ett par mil här ifrån så gick aldrig och la mig. Var totalt slut i kroppen och när jag kom fram satt personalen och fikade där jag skulle åka in med hojen. Där är en liten backe i en högersväng, där stod jag nästan stilla och la hojen ner i krypfart med mig själv under, lite skrapmärke på backspegeln var det som hände men pinsamt värre inför personalen som satt 2 meter ifrån mig och fikade =)

Kör aldrig trött =)

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Nångång i höstas blev jag sugen på att köra hoj på vintern. Inte i Sverige dock, här är ju så kallt. Så jag letade reda på en norsk arrangör som anordnade bandagar i Spanien. 4 dagar på Jerez i mitten av Januari föll mig i smaken och jag bokade.

Efter lååånga höstmånader så var det äntligen dags.
15 januari går flyget från Moss till Malaga. Vi landar på eftermiddagen och åker hyrbil dom dryga 2 timmarna till Jerez. Vi kommer fram till banan och packar upp våra hojar snyggt och fint i depån. Allt är redo inför morgondagen!

Den 16 Januari är det så äntligen dags! Det har regnat under natten och morgonen. Klockan är runt 10, det har slutat regna och banan har börjat torka upp men är fortfarande fuktig.
Nu är det dags för mig att ge mig ut och panga! Men jag tänker att jag ska ta det lugnt. Det är ju ett par månader sen jag körde hoj, banan är fuktig/blöt och nya däck kan vara hala. Så för att vara på den säkra sidan tog jag och sandpapprade däcken.

Glider sakta genom depån och högerkurvan som leder ut på banan, det går i kanske 60-70. Kommer ut på banan och nu har visst hornen växt ut. Jag sätter mig i attackposition och vrider aggressivt på högerhandtaget...

Bakhjulet spinner, hojen ställer sig på tvären och jag flyger av och landar i gruset. En man kommer fram och frågar hur det gick och om jag behöver en läkare. -Nej det ska nog gå bra svarar jag. Adrenalin är en häftig grej. Jag vänder mig om och kollar på hojen, som verkar ha klarat sig ganska bra. Känner efter lite mer hur jag igentligen mår, något känns inte helt hundra i axelregionen. Så jag öppnar skinstället och känner efter, en stor bula där nyckelbenet brukar sitta...hmm. Jag stegar fram till mannen som frågat om läkare tidigare och konstaterar att "-Yes, I think i need a doctor."

I sjukstugan på banan, -i princip ett helkaklat rum med diverse medicinsk utrustning, konstateras att jag har brutit nyckelbenet. Så det blir blinktaxi till ett sjukhus i Cadiz en dryg halvtimme bort.

Vurpan hände på torsdag, jag opereras fredag kväll, och åker tillbaka till hotelet i Jerez på söndag kväll.
Måndag morgon (02.00) är det hyrbil till Malaga för att hinna med flyget tillbaka till Moss. Vi var tre på den hyrbilen så jag slapp iaf köra. :)

Den 23 Mars får jag börja jobba igen.

IMG_20140119_111555.jpg

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Nångång i höstas blev jag sugen på att köra hoj på vintern. Inte i Sverige dock, här är ju så kallt. Så jag letade reda på en norsk arrangör som anordnade bandagar i Spanien. 4 dagar på Jerez i mitten av Januari föll mig i smaken och jag bokade.

Efter lååånga höstmånader så var det äntligen dags.
15 januari går flyget från Moss till Malaga. Vi landar på eftermiddagen och åker hyrbil dom dryga 2 timmarna till Jerez. Vi kommer fram till banan och packar upp våra hojar snyggt och fint i depån. Allt är redo inför morgondagen!

Den 16 Januari är det så äntligen dags! Det har regnat under natten och morgonen. Klockan är runt 10, det har slutat regna och banan har börjat torka upp men är fortfarande fuktig.
Nu är det dags för mig att ge mig ut och panga! Men jag tänker att jag ska ta det lugnt. Det är ju ett par månader sen jag körde hoj, banan är fuktig/blöt och nya däck kan vara hala. Så för att vara på den säkra sidan tog jag och sandpapprade däcken.

Glider sakta genom depån och högerkurvan som leder ut på banan, det går i kanske 60-70. Kommer ut på banan och nu har visst hornen växt ut. Jag sätter mig i attackposition och vrider aggressivt på högerhandtaget...

Bakhjulet spinner, hojen ställer sig på tvären och jag flyger av och landar i gruset. En man kommer fram och frågar hur det gick och om jag behöver en läkare. -Nej det ska nog gå bra svarar jag. Adrenalin är en häftig grej. Jag vänder mig om och kollar på hojen, som verkar ha klarat sig ganska bra. Känner efter lite mer hur jag igentligen mår, något känns inte helt hundra i axelregionen. Så jag öppnar skinstället och känner efter, en stor bula där nyckelbenet brukar sitta...hmm. Jag stegar fram till mannen som frågat om läkare tidigare och konstaterar att "-Yes, I think i need a doctor."

I sjukstugan på banan, -i princip ett helkaklat rum med diverse medicinsk utrustning, konstateras att jag har brutit nyckelbenet. Så det blir blinktaxi till ett sjukhus i Cadiz en dryg halvtimme bort.

Vurpan hände på torsdag, jag opereras fredag kväll, och åker tillbaka till hotelet i Jerez på söndag kväll.
Måndag morgon (02.00) är det hyrbil till Malaga för att hinna med flyget tillbaka till Moss. Vi var tre på den hyrbilen så jag slapp iaf köra. :)

Den 23 Mars får jag börja jobba igen.

View attachment 400250

Surt sa räven, Sådana skador får man räkna med men att det händer på utvarvet på en 4 dagars körning är fan hemst :huvet

Rippling

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Såld :(
Been there done that, ish. Tog av hojen från depåstödet och glömt att fälla ut vanliga. Liten buckla i tanken och kåpglas i 8 delar som resultat och ett rejält gapflabb från kollegorna.
Självförtroendet har aldrig blivit detsamma efter det.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Och för att bidra med något eget så vill jag bara säga att det endast är amatörer som inte klarar av att hålla dom svarta neråt,

finn ett fel!.jpg

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Den bilden är priceless!! Hahaha totalt underbar! :D :tummenupp

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
sämsta kval någonsin.kom inte ens ett varv o fick starta sisst.nylackad hoj,ny hjälm o nytt skinställ.
tror det e slut med o lägga pengar på att det ska se bra ut

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Grusvägen i en öken övergick i kanske 50 meter djup sand som skulle forceras. Ni som kör lite offroad vet att antingen försöker man sprattla sig fram eller vrida på mer gas. Jag provade det senare. Det gick kanon tills jag var över på andra sidan då jag körde på en stor sten som låg gömd i sanden. Tjong sa det. Jag flög över styret och en hel del fick sönder på hojen. Ett eller några revben fick sig en rejäl smäll också när ena backspegeln försökte leta sig in i mitt bröst.

Inte så kul precis då, men nu i efterhand kan man skratta åt det lustiga i det hela....

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
DSC_3901.jpg

"Fuck, missade Apex! Ajja skitsamma, blicken bort och GÄÄÄÄÄZZZZZ!!!"

DSC_3902.jpg

"Aaaaaah va snyyyyyyggt.........

DSC_3903.jpg

....... Fan!"

Last edited:

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Förra vintern
Piaggio Typhoon (Moped med packbox, vindruta á la gubbo)

Det här var riktigt pinsamt. Det var mycket snö, skit halt och djupa spår i vägen. Kommer hem på gatan utanför mig och så vet jag inte vad jag tänker men kopplar av för att jag är i princip hemma. Så gasar på extra, dvs från 24 till hela 30 km/h, och ser inte ett djupt hjulspår som jag glider ner i och ramlar omkull. Det pinsamma är att jag ramlar så att tutan trycks in och jag fastnar under moppen (gjorde verkligen inte illa mig, men kom inte loss) så jag låg där och den tutade så inni helv*ete. Så jag ser medans jag ligger där att grannarna börjar komma ut och ställa sig på balkongerna och titta vad som händer. Lägenhetsområde med 3 våningshus i en böj, så verkligen som en arena och jag nere på gladiator-golvet.

Till slut så lyckades jag åla mig ur efter 2 minuters konstant tutandes. DET var pinsamt. Obeskrivligt.
Det var ett par grannar som tappert sprang ut för att hjälpa, men jag hann alltså åla ut precis innan det. Så jag fick också stå och förklara för grannarna vad som hände 3-4 gånger eftersom de kom i olika intervaller.

Last edited:

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Tredje dagen med körkort. Tänkte ta den mysiga lilla vägen mellan Nyköping och Flen. I Vrena kom jag på att jag ville ta en liten tur på grusvägen runt sjön och sladda lite. Klarade mig nästan hela vägen runt och förberedde mig på att åka vidare. Åkte i ynka 50 när jag fick syn på en kvinna som joggade i sidan av vägen. Hon vinkade åt mig till en början. Men när jag kom närmare så viftade hon med armarna över huvudet. Jag bestämde mig för att stanna lugnt och säkert efter henne för att höra vad hon ville. När jag var 2 meter framför henne så satte hon sitt ben mitt i vägen. Hänger mig på bromsarna av ren reaktion och låser framhjulet. Jag landade med tankkåpan på knäskålen, och grusvägen var som sandpapper. Jag satte mig upp med söndertrasade jeans och kände ifall knät var trasigt. Det kändes okey och jag kunde stå upp. Dock så känner jag nu i efterhand att något gick sönder i knäskålen... Kvinnan klarade sig. Det räckte med att jag gjorde illa mig. Men när jag satte mig upp så önskade jag faktiskt att hon låg i sidan av vägen med benet i tu... Kraschen var ganska mild. Men på vägen hem i 110 så fick jag ett redigt stenskott rakt in i såret på knäskålen. Jag grät i hjälmen av ren smärta resten av turen.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Trådens sämsta inlägg.
(Lika bra att jag skriver det själv.)
Bara en vurpa, 1964. Böjde en fotpinne när jag lade en NSU 250cc när nån blind j-el körde ut från en P-plats framför mig.
Bilister var blinda för motorcyklar redan då....:gnissla

Tjita1

Guest
Tredje dagen med körkort. Tänkte ta den mysiga lilla vägen mellan Nyköping och Flen. I Vrena kom jag på att jag ville ta en liten tur på grusvägen runt sjön och sladda lite. Klarade mig nästan hela vägen runt och förberedde mig på att åka vidare. Åkte i ynka 50 när jag fick syn på en kvinna som joggade i sidan av vägen. Hon vinkade åt mig till en början. Men när jag kom närmare så viftade hon med armarna över huvudet. Jag bestämde mig för att stanna lugnt och säkert efter henne för att höra vad hon ville. När jag var 2 meter framför henne så satte hon sitt ben mitt i vägen. Hänger mig på bromsarna av ren reaktion och låser framhjulet. Jag landade med tankkåpan på knäskålen, och grusvägen var som sandpapper. Jag satte mig upp med söndertrasade jeans och kände ifall knät var trasigt. Det kändes okey och jag kunde stå upp. Dock så känner jag nu i efterhand att något gick sönder i knäskålen... Kvinnan klarade sig. Det räckte med att jag gjorde illa mig. Men när jag satte mig upp så önskade jag faktiskt att hon låg i sidan av vägen med benet i tu... Kraschen var ganska mild. Men på vägen hem i 110 så fick jag ett redigt stenskott rakt in i såret på knäskålen. Jag grät i hjälmen av ren smärta resten av turen.

Fick du nån förklaring på varför hon gjorde på detta viset för?

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Maj 2013. Första bandagen i livet (SMC, Steg 1, Medel). Gelleråsen. Superduke. Regnar.

Efter några pass börjar jag bli varm i kläderna och tempot ökar. Bromsar senare och senare...

Ingången i Ejes. Bromsar hårt! Det sjunger om sinterbeläggen! Ljuv musik! Glider längs asfalten... :crash

Manne990 får åka ambulans av banan...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...