Eran stora chans - SE mig på vägarna med kläder / Cyckel som NI förslagit!

Jontep

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
Ingen just nu...till vår/sommar!
Se till att prova hjälmen innan du köper den bara. Man kan inte bara beställa en i en storlek man tror är bra och tro att den ska passa. Alla märken kommer inte att sitta bra på ditt huvud.

Nej jag vill prova allt, därför jag rådfrågar efter tips om en butik man kan testa sakerna i innan jag beställer från fc-moto.de.

Känns lite pissigt, men skitsamma. Tillgång och efterfrågan.

Hjälm ryggskydd tips!!

MVH! :tummenupp

Stomdal

Det kostar att ligga på topp...
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
R1 -01 och R6 -99
Ryggskydd..

Köp ett Knox ricochet ryggskydd. Det sitter mycket goare än de från dainese och ufo mfl. En anledning är att man kan dra remmarna i kors över bröstet. Dessutom skyddar det ryggen mer pga att det är bredare... Kraschade i höstas med mitt och klarade ryggen galant!

Köp ett Knox ricochet ryggskydd. Det sitter mycket goare än de från dainese och ufo mfl. En anledning är att man kan dra remmarna i kors över bröstet. En annan är att det är kardeborreband i dubbla lager över magen så att det blir lättare att justera. Dessutom skyddar det ryggen mer pga att det är bredare... Kraschade i höstas med mitt och klarade ryggen galant!

http://www.mc-boden.se/deko/produkter/ricochet.htm

Last edited:

Jontep

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
Köp ett Knox ricochet ryggskydd. Det sitter mycket goare än de från dainese och ufo mfl. En anledning är att man kan dra remmarna i kors över bröstet. Dessutom skyddar det ryggen mer pga att det är bredare... Kraschade i höstas med mitt och klarade ryggen galant!

Köp ett Knox ricochet ryggskydd. Det sitter mycket goare än de från dainese och ufo mfl. En anledning är att man kan dra remmarna i kors över bröstet. En annan är att det är kardeborreband i dubbla lager över magen så att det blir lättare att justera. Dessutom skyddar det ryggen mer pga att det är bredare... Kraschade i höstas med mitt och klarade ryggen galant!

http://www.mc-boden.se/deko/produkter/ricochet.htm

Tack för ditt tips!!

Skulle uppskatta om föremålet fanns på www.fc-moto.de då jag hade tänkt beställa allt annat där, och således vore det praktiskt att få hem allt i samma paket.

Skall kolla efter den du nämnet på fc-moto!!

Tack !

MVH :tummenupp

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Min första säsong... gick på ca 5000kr.
Skinnställ, 500:-
Stövlar, 800:-
Handskar, 400:-
Motorcykel, 1500:-
Körkortet, ~1000:-
Försäkring, ~800:-

Länge leve 125-kubikare! :rock

Första året med 1000 kubik blev lite dyrare.. :näsblod

soderman

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
R1
Jag köpte ett svart dainese skinnställ. hjälm. ryggfena stövlar. av en bekant plus en cbr 600 allt under 40 k.... så det går. lycka till

Jontep

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
Min första säsong... gick på ca 5000kr.
Skinnställ, 500:-
Stövlar, 800:-
Handskar, 400:-
Motorcykel, 1500:-
Körkortet, ~1000:-
Försäkring, ~800:-

Länge leve 125-kubikare! :rock

Första året med 1000 kubik blev lite dyrare.. :näsblod

Oj då det var då billigt :).

Jag kommer nog få punga ut med en del mer.

Vill att mitt skinnställ etc skall hålla masken ett bra tag!

@ Soderman!

Ja det ger lite hopp att höra! tack!

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250

@ Soderman!

Kolla på shoei xr 1000 ring o kolla på burells i bromma dom hadde rea förr, nu vet ja ej riktigt hadde even raid 2 (sälger HD :va

Ryggskydd dianese wave 2 felstavat finns på mc varuhuset sthlm. ca 1100

//Robin

Last edited:

Stomdal

Det kostar att ligga på topp...
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
R1 -01 och R6 -99
Innan du handlar på nätet så måste du prova grejerna. Sitter de inte bra skyddar de dåligt... Detta är jätteviktigt!!

Jontep

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
Innan du handlar på nätet så måste du prova grejerna. Sitter de inte bra skyddar de dåligt... Detta är jätteviktigt!!

Japp, tips på butiker i sthlmsområdet där man kan prova ovanstående skulle jag uppskatta något otroligt.

Skall kolla in hjälmarna föregående talare nämnde.

MVH

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag blir orolig när jag läser denna tråden

du nämner att "ev" köpa ett ryggskydd, men verkar inte leta aktivt efter något bra och/eller billigt

Jag anser att ett ryggskydd är det viktigaste EFTER hjälmen.
visst, inget skinnställ & du kan få svåra köttskador.
det läker, det gör däremot inte en trasig ryggmärg.
är den av så är det kört, då blir det att rulla runt i rullstol.

När jag köpte min första tunga hoj, så hade jag också en budget.

jag hade MAX 65 lappar att lägga, detta skulle täcka komplett utrustning + inköp av hoj. (extra godis till hoj + försäkring inte inräknat)

jag handlade utrustning för 18 lappar INNAN jag ens köpt hojen, så att vara säker på att ha ordentlig & bra skyddsutrustning ifall olyckan var framme.

Och visst hände det som jag trodde inte skulle hända just MIG.
jag klotade.. och ORDENTLIGT ... 100 km/h rakt ut i skogen, landade med RYGGEN FÖRST i ett stengärde. hade jag struntat i RYGGSKYDDET så hade jag garanterat inte kunnat gå, då det var hål i skinnstället + ett jack MITT i plattorna på skyddet. under 1000 lappen kostade det mig & jag KAN fortfarande gå. jag tackar min lyckliga stjärna.

så mina visdomsord till dig. KÖP ETT RYGGSKYDD :tummenupp

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91

@ Soderman!

Jo, utrustningen lämnade en hel del att önska.
Numera, kör jag med ett begagnat Dainese-ställ, i bra skick. Köptes för 3000kr.
Ryggskydd ser jag som måste, och så har jag köpt ett par vettiga skor.
Hanskar är ruggigt bra om du krashar!

Jag har klotat en gång, med full utrustning. Bara hopp upp och köra, om det inte var för att folket som såg mig pistolhotade mig och tvingade mig ligga kvar på asfalt tills ambulans kom. :rolleyes:

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Mjo, kan ju säga att jag inte bryr mig SÅÅÅ jävla mycket om märket faktiskt. Sålänge det jag har på mig inte slits i 1000 delar vid impact.

Håller nu på att framställa lite olika listor etc med olika ställ etc... gör lite olika budgetvarianter och annat med.

Ser faktiskt helt ok ut, men jag vill ha eran åsikt om att sakerna inte flyger i 1000 delar.

MVH, listan kommer soon enough (ev. imorn om jag skall på fest ;P.)

Posör,,,,,,,,,,,Testa att starta hojen någongång......eller.......testa att köra förbi korvkiosken utan att stanna....vi vet att det är svårt men försök, Du blir en bättre människa då.ö

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Posör,,,,,,,,,,,Testa att starta hojen någongång......eller.......testa att köra förbi korvkiosken utan att stanna....vi vet att det är svårt men försök, Du blir en bättre människa då.ö

Kom ihåg att sommaren närmar sig snart.
Du är negativ som ett svartvitt foto, även jag får tänka om nu och bita i gräset.
Vi har en ny positiv hojåkare bland oss och det måste vi ta vara på.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag köpte utrustning för 8 000:-, nya saker. det blev

Arlen ness 2-delat raceställ. nersatt från 7000 till 3000:-
Stövlar. Oxtar TCS - rabatterade ner till 1200:-
Hjälm: AGV Rossi Race-Tech: 1800 kostat runt 4000:-
Handskar: Någon arlen ness 900. kostat runt 1500:-

8200:- för en utrustning som året innan hade kostat runt 15 000:-
Titta efter fjolårets modeller på utrustning!

Jag har nu köpt ett helställ i skinn som jag skall använda. så om du vill köpa mitt gamla för en tusenlapp så är det bara att hojta. Använt en säsong.

storlek 52

Patetiskt inlägg. Skärp dig

Last edited:

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Jag vill att du lägger ner 25000 kronor på utrustningen och köper en Honda CB för 15000. :pannkyss

Nåde dig om du lägger ner 5-8k på utrustning och sedan köper en billig R1a. :mad:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ja, trådnamnet säger väl det mesta.

Jag kommer till vår/sommar ta mitt begränsade A kort.

Jag har en budget på runda slängar 40 000, vill inte pressa mycket över det då jag har lätt att bli hagalen och gå upp i pris något extremt.

Till detta gäller då:

Skinnställ, Skor, Handskar, Hjälm, Sporthoj! :yoparty samt eventuellt ryggskydd.

Jag funderar på en 600CC, och den bör ju då vara strypt eller "strypt".

Jag vill inte heller dundersnåla på utrustningen, det är ju jag som får betala igen det när jag ramlar och blir invalid för dom där 1000 kronorna jag kunde betalat extra.

Kan tänka mig att använda begagnade saker, verkligen. Men jag vill ha en genomgående färg. Te.x som detta: (Edit: Det svarta!!)

http://shop.strato.de/WebRoot/Store6/Shops/10207048/Products/34311-1065397/32133.jpg

http://shop.strato.de/WebRoot/Store6/Shops/10207048/Products/34311-2955712/34311-2955712.jpg

http://shop.strato.de/WebRoot/Store...A3/5BA1/96F8/C0A8/2871/80FC/34311-3115704.jpg

Vill inte se ut som en färgmix helst, genomgående enkla färger.

Jag ser fram emot era tips så innerligt! Gärna andra tips och annat med...

MVH!

skicka PM innan du beställer så kan vi göra sam beställning å dra ner på frakt kostnaden jag behöver boots till våren :)

Jontep

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
Tack för alla svar, ja, jag har inte riktigt innan förstått den stora innebörden av ryggskydd men nu kommer jag absolut inte att skippa detta! lita på det!

Utrustningen går inte i andra hand, never!

Hjälm och ryggskydd tips från fc-moto.de mottages fortf gärna... gärna med länk :yoparty

Storlek 52 tror jag faktiskt att jag har på skinnställ... skall skicka dig ett PM vbg_snake.

@ Wdac, ja. Bor du i storstaden så vore det ju verkligen händigt att göra en sambeställning!!

MVH

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Det kan inte vara lätt att vara anvundsjuk för att andra har snyggare skinnställ, hojar och har roligare med dem... :pannkyss

Till trådskaparen:

Hjälm! - kostar strax över 4000 i Sverige.

Ryggskydd skulle jag väl påstå att vilket som av de på fc-moto.de är bra men av egen erfarenhet sitter Alpinestars-skyddet bra och känns stabilt.

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...