ERF budget & tips

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det finns många olika sätt att fördela kostnaderna, men det bästa tipset är att köpa hojen tillsammans så att samtliga förarna äger sin del i hojen, när man sedan köper däck och delar så sätter man in kvittot i en pärm, på så vis ser man vem som betalt vad.

Ett ERF brukar kosta ca:7-10K lite beroende på däckslitage och vurpor, men är man tre förare så delar man på kostnaderna och då är det ganska överkomligt jämfört med R-600 eller R-1000.

Om någon i teamet klotar så delar vi på kostnaderna, det är ju racing och vad som helst kan hända.

Se till att ragga depåpersonal, det behövs till tankning och eventuell mekning.

En tävling brukar börja på lördag morgon med bes. sedan kör man tidskval, ett förarmöte och sen tävlingen som pågår i sex timmar.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är även dyrt med flygbiljetter och lyxsviter, om man bestämmer sig för att driva teamet med proffessionell ledning.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Det är även dyrt med flygbiljetter och lyxsviter, om man bestämmer sig för att driva teamet med proffessionell ledning.
Kostnader som den egocentriska teamchefen själv får bära, dock får teamchefen obegränsat med ljummen folkis och Freppaburgare.

En teamchef som synkar allt är viktigt eftersom ERF bygger på strategi och rävspel, snabba varvtider är inte allt, hojen ska rulla i sex timmat på banan, varje sekund i depån gör att man tappar placeringar, kör man aggresivt så tar däcken och orken slut, ERF är motorcyklarnas Vasalopp.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Kostnader som den egocentriska teamchefen själv får bära, dock får teamchefen obegränsat med ljummen folkis och Freppaburgare.

En teamchef som synkar allt är viktigt eftersom ERF bygger på strategi och rävspel, snabba varvtider är inte allt, hojen ska rulla i sex timmat på banan, varje sekund i depån gör att man tappar placeringar, kör man aggresivt så tar däcken och orken slut, ERF är motorcyklarnas Vasalopp.
Ja? Vart är berömmet? :mad:
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
GSXR1100R skrev:
Du va duktig, men vi vann inte :pannkyss
Bästa tråden på länge!!!
Precis vad jag behöver nu mitt i kalla jävla vintern.

Då siktar jag på ERF 2006!

Planen ligger fast redan nu.

2005.
Sluta spela golf (spara in 5000 kr/år)
Gå ur svenska kyrkan (spara in 5000 kr/år)
Vara med på så många bankörningar under 2005 som möjligt för att lära sig köra hoj.
Titta på alla SM/SO/ERF och STCC race live eller via TV.
Köra mycket med Radical Riders och lära sig jargongen bland bajkers.
Träna regelbundet så att kondisen är på topp. (Visst... säkert...)

Saknar nu bara:

Hoj (en gammel gixxer typ 750 räcker väl?)
2 lika knäppa personer som jag.
Teamchef.
Någon som kan meka.
Tält (grill har jag redan)
Släp eller annat transportmedel.
Bil som kan dra släpet.
Alla verktyg.
Sponsorer... Yeah... right...

2006

Göra bort mig fullständigt på banan.

Har jag glömt något? :huvet
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Maverick_ou812 skrev:
Göra bort mig fullständigt på banan.

Har jag glömt något? :huvet
Så länge som man tycker att det är kul så är det värt varenda öre, att ge sig in i Rookie serien upplevde jag som mycket farligare, se bara på hur övertaggade många Rookie förare är, detta leder till att man ibland har 5-10 man som går omkull i ett 20 minuters Rookie race, att jämföra med sextimmars ERF på Anderstorp där endast 2 förare lekte i bollhavet.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Sikta kan man alltid göra, men beroende på hur snabb du blir på bana 2005 så kan du planera vidare sen.
Har kört ett ERF på Knudan, ett 6 timmars. Det är jobbigt kan jag meddela. Jobbigt som fan.

Det största problemet som jag kände var att jag var alldeles för långsam. Folk flög förbi en på alla håll o kanter. Oftast på mindre än en armlängds avstånd också...
Det krävs mao stor vana av bankörning och hygglig vana av att ha folk farandes runt sig. Jag trodde jag hade hygglig koll men insåg snabbt att så var ju inte fallet. Nu körde jag på en cykel jag aldrig suttit på innan o det spelade säkert en viss roll.

Det är nog dags att försöka få bort stämpeln att ERF går långsamt. Det gör det inte. Det går fort som fan. Här också...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
CorbenDallas skrev:
Det är nog dags att försöka få bort stämpeln att ERF går långsamt. Det gör det inte. Det går fort som fan. Här också...
Inte då, mest en massa gamla tjocka gubbar som puttrar runt i makligt tempo, hur skulle vi annars kunna placera oss på 18:de plats.

:tungan
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
GSXR1100R skrev:
Inte då, mest en massa gamla tjocka gubbar som puttrar runt i makligt tempo, hur skulle vi annars kunna placera oss på 18:de plats.

:tungan
För att ni toppade laget med GUL??? :arsele

G:sson må vara gammal men långsam är inte ordet jag tar i mun samtidigt...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
CorbenDallas skrev:
För att ni toppade laget med GUL??? :arsele

G:sson må vara gammal men långsam är inte ordet jag tar i mun samtidigt...
Hade vi haft två stycken GUL så hade inte däcken hållt, som tur va så kunde Boxer och Jag kyla ner däcken mellan GULs hysteriska varvrekordförsök, trots teamorder om 10-12 tider så körde GUL som om det brann i kallingarna, han fick dock ta sitt straff på kvällen.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Hade vi haft två stycken GUL så hade inte däcken hållt, som tur va så kunde Boxer och Jag kyla ner däcken mellan GULs hysteriska varvrekordförsök, trots teamorder om 10-12 tider så körde GUL som om det brann i kallingarna, han fick dock ta sitt straff på kvällen.
Teamordern från EMR var "kör väldigt lugnt första varven, ingen hets. Hitta sedan ett tempo du trivs i och behärskar". Och det gick ju bra, vaffan gnäller du för? :mad:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Teamordern från EMR var "kör väldigt lugnt första varven, ingen hets. Hitta sedan ett tempo du trivs i och behärskar". Och det gick ju bra, vaffan gnäller du för? :mad:
1.07 är inte att ta det lugnt, men det gick ju bra.
 

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Nada
GSXR1100R skrev:
Hade vi haft två stycken GUL så hade inte däcken hållt, som tur va så kunde Boxer och Jag kyla ner däcken mellan GULs hysteriska varvrekordförsök, trots teamorder om 10-12 tider så körde GUL som om det brann i kallingarna, han fick dock ta sitt straff på kvällen.

Å ändå försökte du lura på en stackars gatåkare däcken som "20 minuters kvaldäck" :rofl
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Kocken har väl sagt upp sig?

GSXR1100R skrev:
Kostnader som den egocentriska teamchefen själv får bära, dock får teamchefen obegränsat med ljummen folkis och Freppaburgare.

Blir det inte lite svårt för freppa att både laga burgare och köra i "Team Evil Racing"? :va
Ok att han är duktig, men SÅ duktig tror jag inte han är....
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
raceman_peps skrev:
Blir det inte lite svårt för freppa att både laga burgare och köra i "Team Evil Racing"? :va
Ok att han är duktig, men SÅ duktig tror jag inte han är....
Freppa inser snart att han passar bättre som grillkock än RR pilot.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kristian Salö skrev:
Det var många som bröt?

Bra koordinering?

Fråga teamchefen?
Inte så många som bröt, det va väl bara erat team och två andra.

Hojen och flåset höll,,, nästan iaf.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top