Erfarenheter av spoiler på rutan?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad har ni för erfarenheter av spoiler på vindrutan typ dessa, finns ju dyra med?

Igår upplevde jag turbulens bakom min hembyggda kåpa på hemvägen med KLR:en då det gick fortare och det var en jäkla vind, ståendes så blev det märkbart mindre. Funderade på att bygga nåt eget men för 300 kr och en vecka bort känns det inte ut dom att det är värt det eller går snabbare.

Vad har ni för erfarenheter av såna här grejer?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har sedan 5000 mil en billig wishpryl på rutan.

Åtgärdade problemet till 100%.

Kostade typ 147kr. Säkert lite dyrare nu pga världsläget.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vilken modell har du? Nån av de jag länkade till?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har haft (och har) flera varianter från MRA. Betydligt dyrare än de du länkar till, men ser i övrigt rätt så lika ut. Funkar jättebra om du har lite "tur". Dvs som alltid är det en kombo av hojens aerodynamik, vindrutan, din längd, din position.

På min nuvarande Tiger Sport gör spoilern jättestor skillnad. Mycket bättre!

På min gamla Triumph Sprint ST gjorde spoilern visserligen skillnad, men när jag passerade 100-120 km/t så återkom vindbruset. Om jag kröp ihop 10 cm blev det tyst. Om jag sträckte mig 10 cm så blev det är jämn och fin luftström, utan alltför mycket buller. Men om jag satt normalt så brusade det. :(

Alltså krävs lite tur! :) Men de där du länkade till var ju rätt billiga - så chansa du!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Den första!

Lite bulkig fästanordning, men den har suttit kvar och är enkel att justera så att luftströmmen går rätt väg.
Nu är den första spoilern beställd, om fastsättningen är racklig får jag väl köra med sporthojs tipset att borra;)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är den första spoilern beställd, om fastsättningen är racklig får jag väl köra med sporthojs tipset att borra;)

Inte alls racklig, överdimensionerad snarare. Fräst aluminium i grov dimension; gummiklädda greppytor med insexjustering…

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alla hojar utom sporthojar har apdålig vindhantering. Nakenhojar och äventyrshojar är bara glömma farter över 90km/h om man vill åka bekvämt utan att bli döv.
Jag har provat många rutor men får acceptera detta faktum. Kanske om man är kortare än 150cm att man slipper vindbruset.

R1 200km/h = inget ljud/turbulens.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag lånade en hoj ett tag, den var jävlat hopplös.
Må vara vindbruset, men vinden blev turbulent så huvudet for omkring som en pingpong boll i storm, sträckte jag på mig blev det bra, fast mycket vindbrus, kröp jag ihop utav h-vete blev det bra och lite vindbrus.

Den hade justerbar ruta, men man justerar ju inte gärna om grejor man har lånat, men i en paus på en långkörning så kände jag att jag inte pallade längre, så jag gjorde en diskret markering hur den satt, sedan justerade jag upp rutan max.

Det blev som en ny motorcykel, tyst och vindstilla.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag lånade en hoj ett tag, den var jävlat hopplös.
Må vara vindbruset, men vinden blev turbulent så huvudet for omkring som en pingpong boll i storm, sträckte jag på mig blev det bra, fast mycket vindbrus, kröp jag ihop utav h-vete blev det bra och lite vindbrus.

Den hade justerbar ruta, men man justerar ju inte gärna om grejor man har lånat, men i en paus på en långkörning så kände jag att jag inte pallade längre, så jag gjorde en diskret markering hur den satt, sedan justerade jag upp rutan max.

Det blev som en ny motorcykel, tyst och vindstilla.
Ja, när jag tycker att min BMW brölar mycket så lånar jag frugans Tiger 800, ett varv runt kvarteret på den flyttar ribban för bullar ett par hack :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, när jag tycker att min BMW brölar mycket så lånar jag frugans Tiger 800, ett varv runt kvarteret på den flyttar ribban för bullar ett par hack :gnissla

Det är ett sätt, att köra något värre så man blir tacksam över vad man har igen :hihi

En bekant var missnöjd med sin leasing volvo, men fick låna en Dacia när den var på service, nu är han nöjd med sin volvo igen.

Undrar om det var medvetet gjort av bilhandlaren

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är ett sätt, att köra något värre så man blir tacksam över vad man har igen :hihi

En bekant var missnöjd med sin leasing volvo, men fick låna en Dacia när den var på service, nu är han nöjd med sin volvo igen.

Undrar om det var medvetet gjort av bilhandlaren
Jag lånade vår hyggligt nya S40 på jobbet, och började längta tillbaka till min Golf mkII :jisses

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det slutar kanske med en 1m hög framruta på min T7, men jag är för ung för ”groteskt-fula-grejor-som-är-bra” utan vill ha ”snyggt-men-världelöst” än sålänge. Får se ett par år framåt.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Körde också den billiga wishprylen som Brooklyn använder på min 790 Adventure R. Jag monterade den först som många rallyrutor är formade så att den översta delen vinklas lite framåt men det förvärrade bara problemet. Jag lossade då rutan lite grann och lät vinden ställa in den istället. Då hamnade den i ca 45 graders vinkel bakåt och det blev alldeles tyst och fint där bakom. Rekommenderar den starkt men framförallt så ska man testa med en massa konstiga vinklar och höjder tills man hittar rätt :)

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
Man blir ju också en ny människa (dock litet fel i meningsbyggnaden och ett glömt ord av roboten))
Vi vet att din vindruta säger mycket om dig eftersom det är en fokuspunkt för din motorcykel precis framför dig; Så krydda bara din motorcykel med en elegant och modern vindruta, vilket inte ger den det ultimata distinkta utseendet utan visar också en förlängning av din personlighet

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Triumph Thruxton som är kåplös tycker jag är helt okej att köra i de farter som är lagliga i Sverige och lite till och att köra långt på den är ont i röven betydligt värre problem vid långkörning än turbulens, turbulens var inget jag ens funderade på då jag körde drygt 80 mil på en dag med Trajan.

Spoilern är beställd så det ska bli intressant att testa den, det verkar ju som att flera har goda erfarenheter av den. Hur har ni vinklat spoilern? Niklas har den ca 45 grader bakåt, hur har ni övriga den? Är det bakåtlutat som gäller, är bara lite intressant att veta. Förstår ju att mycket spelar roll, hojen, original rutan, sittställning, förarlängd osv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Triumph Thruxton som är kåplös tycker jag är helt okej att köra i de farter som är lagliga i Sverige och lite till och att köra långt på den är ont i röven betydligt värre problem vid långkörning än turbulens, turbulens var inget jag ens funderade på då jag körde drygt 80 mil på en dag med Trajan.

Spoilern är beställd så det ska bli intressant att testa den, det verkar ju som att flera har goda erfarenheter av den. Hur har ni vinklat spoilern? Niklas har den ca 45 grader bakåt, hur har ni övriga den? Är det bakåtlutat som gäller, är bara lite intressant att veta. Förstår ju att mycket spelar roll, hojen, original rutan, sittställning, förarlängd osv.
Den jag körde var (grovt gissat) 42½ grader bakåt så när jag höjde den justerade jag den till (grovt gissat) 44½ grad.

För mig handlade det mest om att få mera höjd så att vinden gick över hjälmen istället för att rycka i den

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Precis som Niklas skriver så kan en bra utgångspunkt vara att ställa den lite löst och låta fartvinden ställa in vinkeln för minsta motstånd.

Poängen är att den skall dela luftströmmen som kommer från rutan, inte skapa ytterligare turbulens.

Många rutor är konstruerade på så sätt att de släpper en del av luftströmmen bakom glaset och på så sätt mildrar undertrycket som annars bildas bakom ”väggen”.

På sämre aerodynamiskt designade hojar kan man känna hur man i ökande farter trycks framåt mot kåpglaset just pga undertrycket. Har aldrig hänt mig på BMW men inte sällan på andra kåpförsedda hojar som kanske inte vindtunneltestats (något just BMW gör sedan 1975, åtminstone på deras mer seriösa modeller).

Inte alltid med det estetiskt mest lyckade resultatet men funktionen i första rummet!

(Se gärna tråden om ”luftmotståndsmotorcykel” där BMW förekommer lika ofta som alla andra märken tillsammans - dock skall sägas att eftermarknad och kreativa privatpersoner kanske har störst skuld till resultatet många gånger :) )

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Just det, på min lagårdsväggs-GSA är flärpen vinklad MER upprätt än rutan för att få bäst resultat (bara provat till ca 210 kmh) men det beror helt på längd, typ av hjälm, typ av hoj osv osv osv.

Jag kör med Adventurehjälm och har det bra bakom kåpglaset. Provade Speed Triple 1200 RS häromdagen och blev snabbt påmind om att nakenhoj plus fartvind inte är kompatibelt med skärm…

En kompis höll på att bli tokig på sin Africa Twin, när han satte dit tankväskan höll huvudet på att lossna av turbulens. Tankväska bort = lugnt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har en sån från Puig. Funkar galet bra. Fick upp flödet från strax under hjälmen till strax över hjälmen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA