Ersättning för ärr i ansiktet?

min systerson fick 12 000:- för ett litet ärr vid läppen.. han är inte ens fyllda fyra så chansen att det växer bort är väldigt stor; alltså borde en vuxen människa få in ännu mer..

Är 19 (snart 20) och har ett ärr bredvid ögat sen dagis,
är det för sent att håva in på det eller precis lagom tid? :brynad

jag har ett 2x2cm stort ärr på knät och för det fick jag 21000 och det syns ju bara på sommaren. Jag tror du kan få rätt mycket, 100 000 eller mer?

Mitt försäkringsbolag sa först att jag först skulle höra av mig om ett år, sen skickade de ett brev att om jag inte hört av mig inom ett år så betraktar de ärendet som avslutat? :va

Någon som vet hur det funkar med tidsperioden? Hur lång tid efter skada och dokumentation hos läkare har man på sig innan man inte längre kan få ut nått?

Lånar tråden litegrann, har en handled jag stukade rätt kraftigt för 1år sedan, har fortfarande nedsatt användning av den, finns det någon chans att få pengar för det?

Du har anmält det till försäkringsbolaget när det hände och fått skadan dokumeterad på sjukhus?

Det blev röntgat på sjukhuset dagen efter men anmälde det aldrig till försäkringsbolaget då dom sa att det skulle bli bra på sjukan.
Nu har det som sagt inte blivit något bättre dom senaste 6 månaderna, har en knöl på handleden, är väl brosk.

Det blev röntgat på sjukhuset dagen efter men anmälde det aldrig till försäkringsbolaget då dom sa att det skulle bli bra på sjukan.
Nu har det som sagt inte blivit något bättre dom senaste 6 månaderna, har en knöl på handleden, är väl brosk.

Sjukvården struntar i om du får ut ersättning på en försäkring eller ej (de skickar dock journalkopior om försäkringsbolaget eftersöker det för att kunna göra en bedömning om du ska få ut eller inte) de ser till att göra sitt bästa för att du ska bli bra och har du inte blivit bättre så bör du boka en ny tid så inte skadan förvärras.

jag har ett 2x2cm stort ärr på knät och för det fick jag 21000 och det syns ju bara på sommaren. Jag tror du kan få rätt mycket, 100 000 eller mer?
På knät? Trodde man bara fick ut om det var i ansiktet. Jag har ett ärr precis ovanför knät som är 4cm lång sen jag skar mig med kniv när jag var typ 5år. Går det att få ersättning för det nu? Är 18.

På knät? Trodde man bara fick ut om det var i ansiktet. Jag har ett ärr precis ovanför knät som är 4cm lång sen jag skar mig med kniv när jag var typ 5år. Går det att få ersättning för det nu? Är 18.

:va Gäller dem villkoren på din försäkring så har du en dålig försäkring. Har fått ut för ärr på ben, armar,knän "bikiniärr" och ärr på naveln, ärr efter både olycka och sjukdom.

Återigen är det inte anmält så nej samt att det i ditt fall troligen har gått för lång tid.

:huvet att folk tecknar försäkringar utan att ta reda på vad som gäller (inte riktat åt någon utan slår bara hövet i väggen av ren frustration)

Last edited:
:va Gäller dem villkoren på din försäkring så har du en dålig försäkring. Har fått ut för ärr på ben, armar,knän "bikiniärr" och ärr på naveln, ärr efter både efter olycka och sjukdom.

Återigen är det inte anmält så nej samt att det i ditt fall troligen har gått för lång tid.

:huvet att folk tecknar försäkringar utan att ta reda på vad som gäller (inte riktat åt någon utan slår bara hövet i väggen av ren frustration)
Hade dålig koll på min försäkring när jag var fem:tungan
Med anmält menas anmält till FB då eller? För jag var in med det till sjukhuset.

Väntar själv på mina pengar för ärr...har ca 1,2meters ärr bildning samanlagt om inte mer runtom på kroppen efter en olycka...mesta under midjan dock men hoppas på en ordentlig slant iaf fast nyllet klara säj bra,fick bara ett litet ärr på hakan samt några utslagna tänder...en riktig man ska vara ärrig :yoparty :yoparty :yoparty

Skojar du nu eller? :va

Jag klotade för tre veckor sedan och har ett strax över decimeter långt vad-som-komma-skall-bli ett ärr på fotleden/nedre benet, blir jag rik? :gnissla

Bifogat

• IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    238.1 KB · Visningar: 412
Bara att kika på bilden som jag bifogar.

Det är Trafikskadenämndens hjälptabell över ersättning för ärr.

Sen är det väl alltid en bedömningsfråga vad som är vanprydande och hur mycket. Frånstötande kan ju många människor vara även utan ärr :D

Ni skulle se sidan med ersättning för amputationer. Det är fan inte mycket pengar man får för att man blir av med en kroppsdel.

Komplettera tabellen med trafikskadenämndens fotoregister så har du allt som behövs för ett adekvat ersättningsyrkande.

Skojar du nu eller? :va

Jag klotade för tre veckor sedan och har ett strax över decimeter långt vad-som-komma-skall-bli ett ärr på fotleden/nedre benet, blir jag rik? :gnissla

Glöm 100 000 kr. Helt orealistiskt.

Last edited:
Jag har också ett Ärr på knät som jag fick för ca 8 år sen.

Kan jag få pengar?:D 21 tusen skulle sitta fint:yoparty

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick