Ersättning för ärr i ansiktet?

Pratade med mitt försäkringsbolag angående en skada som gett mig ett snyggt ärr på ett finger. Har en vanlig olycksfallsförsäkring.

Eftersom jag inte åkte in till akuten när skadan skedde så är ersättnig för ärr inte aktuell.

Har alla bolag såna löjliga regler?

Akuten eller vårdcentral ska inte spela någon roll men du måste kunna visa att du har sökt läkarvård.

Så här står det i mina villkor (trygg hansa Trygga barn som nu övergått i Trygg vuxen)

Försäkringen ersätter
• vanprydande ärr eller annan vanställdhet enligt
Trygg-Hansas ersättningstabell.

Försäkringen ersätter inte
• vanprydande ärr vid skador som inte krävt läkarbehandling

Jag vet en som fick ca 50 tusen för ett litet ärr i ansiktet. Och det är mycket mindre än ditt..3 cm långt kanske.

Jag har åtminstone 3st sådana vanprydande ärr i ansiktet, alla är anmälda men inget utkvitterat. Varför mjölka för något man inte mår dåligt av?

Nu råkar mina vurpor och småskador inte vara något i närheten av att bli knivskuren i ansiktet. Hoppas du får god och rättvis hjälp, rätt ersättning men framförallt att du inte får några problem i framtiden.

Betalar jag för en försäkring och något händer som försäkringen ersätter varför ska man inte begära ut det, vad är då poängen att från början teckna en?

Ja, men det är väl skillnad på skit och pannkaka. Jag skulle känna mig girig om jag sökte pengar för mina ärr, det är inget som besvärar mig och jag skulle definitivt inte må bättre av att jag blev tilldelad några kronor för dom.

Men mår man dålig och anser att man mår bättre av (exempelvis) 10' så kan man gå vidare såklart. Frågan är hur 10' får dig gladare eller ärren att kännas bättre?

Men resonerar jag så faller även ersättning vid stora ärr .. :va .. Jag förstår bara inte hur fanken pengar kan få ärren att kännas bättre? Det borde utgå annan form av ersättning än pengar helt enkelt, vård, hjälp osv.

edit: ja, det är väl plåster på såren, men jag förstår fortfarande inte hur något så litet skulle kunna kompencera för ett ärr som antagligen hänger med resten av livet (förutsatt att ärret besvärar, såklart!).

Last edited:
Stötte på en knarkare med kniv i "garderobskön".
Också hört att det ska ge bra pengar, men vad är bra pengar när man snackar ärr då ?
Har ingen aning om vad man kan räkna med.
Ingen som fått för ärr i ansiktet ?

@ airvcool , Det går ca 2 cm ovanför hårkanten.

stöta på en knarkare är inte så lyckat särskilt om han inte e lagd åt "det" hållet:huvet

tjejens moster fick 70K för ett i princip osynligt ärr på smalbenet efter en halkolycka, med tanke på ditt ärr samt placering på ärret så borde vi snacka miljonbelopp, du får förhandla med dom, ta aldrig första budet, tjejens moster fick ett bud har för mig att det låg på runt 50K men det accepterade hon inte, tror hon drog till med liten historia att "nu kan jag inte ens gå ner till stranden i baddräkt till sommaren för jag skäms att visa ärret". lycka till

Ja, men det är väl skillnad på skit och pannkaka. Jag skulle känna mig girig om jag sökte pengar för mina ärr, det är inget som besvärar mig och jag skulle definitivt inte må bättre av att jag blev tilldelad några kronor för dom.

Men mår man dålig och anser att man mår bättre av (exempelvis) 10' så kan man gå vidare såklart. Frågan är hur 10' får dig gladare eller ärren att kännas bättre?

Men resonerar jag så faller även ersättning vid stora ärr .. :va .. Jag förstår bara inte hur fanken pengar kan få ärren att kännas bättre? Det borde utgå annan form av ersättning än pengar helt enkelt, vård, hjälp osv.

edit: ja, det är väl plåster på såren, men jag förstår fortfarande inte hur något så litet skulle kunna kompencera för ett ärr som antagligen hänger med resten av livet (förutsatt att ärret besvärar, såklart!).

Det är psykologiskt. Till exempel, en person har ett ärr på underbenet som gör att personen känner sig obekväm i situationer där ärret syns. Genom att få tilldelad en viss summa pengar som kan spederas på det sättet personen själv finner lämpligt, så kan känslorna kring ärret vändas åt det positiva hållet då man förknippar ärret med det som gjordes för pengarna istället för olyckan/behandlingen. Om man däremot har ett brännskadat ansikte så vill man nog ha hjälp med vård/kirurgi istället och inga pengar kan väga upp det.

Om man däremot har accepterat sitt ärr och inte tänker på det längre så är det bara pengarna man är ute efter, en bra "affär".

!).

Det gör det ju oftast, ärrersättningen är oftast EN del av flera ersättningar man får.

T ex: Krisförsäkringen: stöd och hjälp så att en rehabiliteringsutredning/-plan tas fram.
• upp till 10 behandlingstillfällen hos bl a sjukgymnast, samtalsterapeut eller logoped.
• rehabiliteringshjälpmedel.

Med reservation för att andra bolag har andra villkor.

Bifogat

• villkor.JPG
    villkor.JPG
    36.7 KB · Visningar: 393
Last edited:
Jo, tyvärr. Jag jobbar med sånt där och har en del erfarenhet av hur ärr ersätts och några sexsifriga belopp för ett relativt simpelt ärr på underbenet blir det inte tal om. I vart fall inte från en försäkring som vilar på skadeståndsrättslig grund. Försäkringar på avtalsrättslig grund kan givetvis se ut hursomhelt och ersätta vadsomhelst. Jag tillåter mig dock tvivla på att det skulle finnas någon försäkring öht som ger en så generös ersättning, vilken i så fall rimligen måste bygga på att man inte gör en individuell bedömning av ärret ifråga.

Det dära borde räknas som vanprydande.
Vilket borde hamna på runt 100k isåfall.

Det är många som har nån de känner som fick si eller så mycket för ett ärr eller TROR att de fick det för just ärret.

Jag har erfarenhet av just ärr för jag har spräckt såväl skallen som ett par ben, revben o dyl. och för just ÄRRET, inget annat får man inte mycket. För det han har i huvudet på första sidan borde han nog få runt 35-40 tusen kronor.
Det är för det vanprydande ärret och INTE för sveda&värk, förstörda kläder eller just invaliditetsersättning.
Många gånger om man skadar knäet och det opereras så får man ersättning för att man har svårt för att gå - INTE ÄRRET! fortfarande och då får man runt 21.000kr sammanlagt ungefär om man har ett litet ärr.

Jag driver fortfarande ett ärende då jag spräckte skallen men kommer inte värst längre med det än att ha fått ut ersättning för cykel, kläder, sveda&värk samt ärrersättning på runt 30.000kr och då har jag 42 stygn i ansiktet, över pannan och ner över höger öga.
eftersom jag blev blind efter 2 år på det ögat så kräver jag ju klart mer tillsammans med invaliditetsersättning.
Jag har papper och foto på allt och de som tror att man får 100tusen eller de som aldrig hade nöjt sig med under 150tusen för att de skadat sitt vackra nylle är helt ute och cyklar. Vi lever inte i USA(tack&lov) och för just ärr får man inte mycket.
Ni som har mostrar som fått 70tusen kan ju gå till henne och fråga hur den ersättningen är specad egentligen. Med mycket stor sannolikhet står det att hon dessutom utöver ärret har svårt att gå och får då 2-5% invaliditetsersättning - DÅ får man 70tusen, utan problem.

Man får bara se till att ha ett par livförsäkringar klara när det väl gäller.
De som inte gillar att man mjölkar bolagen kan kamma sig - de är med stor sannolik ännu värre personer!

Det dära borde räknas som vanprydande.
Vilket borde hamna på runt 100k isåfall.

Jag snackar inte om trådstartaren med ärr i ansiktet, utan om Bus-Bo. Dessutom bygger jag inte resonemanget på hur bilden såg ut utan på hur det kommer att se ut när det läkt.

Förresten, gick inte du en snabbkurs hos mig för nåt år sen i hur man bedömer ärr. :D

Jag har ett ärr på armen, mitt i min tatuering, kniven gick rakt genom överarmen så spetsen stack ut på andra sidan så att säga. Kan det ge något? Är 1½ år sedan nu.

Ger det mer om det är i en tatuering eller det spelar ingen roll? Tatueringen var helt nygjord i stort sett om det spelar någon roll.

En som ville råna mig, jag själv tyckte dock inte det var någon bra idé. Så då satt kniven så fint i min arm =)

Det är många som har nån de känner som fick si eller så mycket för ett ärr eller TROR att de fick det för just ärret.

Jag har erfarenhet av just ärr för jag har spräckt såväl skallen som ett par ben, revben o dyl. och för just ÄRRET, inget annat får man inte mycket. För det han har i huvudet på första sidan borde han nog få runt 35-40 tusen kronor.
Det är för det vanprydande ärret och INTE för sveda&värk, förstörda kläder eller just invaliditetsersättning.
Många gånger om man skadar knäet och det opereras så får man ersättning för att man har svårt för att gå - INTE ÄRRET! fortfarande och då får man runt 21.000kr sammanlagt ungefär om man har ett litet ärr.

Jag driver fortfarande ett ärende då jag spräckte skallen men kommer inte värst längre med det än att ha fått ut ersättning för cykel, kläder, sveda&värk samt ärrersättning på runt 30.000kr och då har jag 42 stygn i ansiktet, över pannan och ner över höger öga.
eftersom jag blev blind efter 2 år på det ögat så kräver jag ju klart mer tillsammans med invaliditetsersättning.
Jag har papper och foto på allt och de som tror att man får 100tusen eller de som aldrig hade nöjt sig med under 150tusen för att de skadat sitt vackra nylle är helt ute och cyklar. Vi lever inte i USA(tack&lov) och för just ärr får man inte mycket.
Ni som har mostrar som fått 70tusen kan ju gå till henne och fråga hur den ersättningen är specad egentligen. Med mycket stor sannolikhet står det att hon dessutom utöver ärret har svårt att gå och får då 2-5% invaliditetsersättning - DÅ får man 70tusen, utan problem.

Man får bara se till att ha ett par livförsäkringar klara när det väl gäller.
De som inte gillar att man mjölkar bolagen kan kamma sig - de är med stor sannolik ännu värre personer!

En polare fick 52 lax för ett ärr på näsan som han ådrog sig som fyraåring då hans storasyster slängde en träpall på snoken på honom. Tilläggas skall att doktorn lade in en plastskena för att hålla näsbenet på plats och denna skena gjorde när snoken växte att han snarkade och lät som Darth Vader.

Ärr, liten del. Funktionshinder, stor del. Är jag rätt ute?

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick