Ersättning för tåg och helvete?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag är ruskigt missnöjd med gårdagens resa mellan Älvsbyn och Umeå. Själva tåget var drygt en timma försenat och för att spara tid så var vi tvungna att åka buss mellan Vännäs och Umeå. Bussen stod och väntade väldigt länge på att en till buss skulle komma trots att den inte hade nån anledning att inte åka och när vi väl kom iväg så var vi tvungna vända hela den fulla bussen med alla passagerare för att någon som åkt bussen tidigare hade glömt en väska på bussen. Det hela slutade förståss med att vi var två timmar försenade till Umeå tågstation och då hade bussarna just slutat köra så det var bara betala taxi.

Resan tog alltså drygt fem timmar och kostade 180 + 156 (taxi)kronor. Jag åker knappast tåg för att det ska bli dyrare och ta längre tid än bil. Hade de inte varit så inkompetenta så hade jag ju dessutom hunnit med bussen men nu var jag tvungen att ta taxi.

Ringde idag och frågade vem jag ska prata med och tydligen så går det inte ringa utan jag måste skicka ett brev med kvitton och sånt. Sånt gör mig bara ännu mer förbannad när det uppenbarligen bara är för att jag inte ska orka klaga.

Som jag ser det så borde jag få tillbaks pengar för tåget och dessutom ska dom fanemig betala min taxi också. Hur tror ni det går? Nån som har tidigare erfarenheter? Det är förövrigt connex som kör norrlandståget.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Mina tidigare erfarenheter av tågpendling är horribla. Jag åker numera aldrig tåg. Aldrig.

Den sista resan då jag bestämde mig för att aldrig mer resa med sj, genererade några hundralappar tillgodocheckar. Dessa delade jag ut till folk vid biljettdisken på gbg central... Passagerarna blev glada för gratisresorna, och jag var glad att slippa åka tåg...

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Skånetrafiken ersätter taxi för upp till 500kr,
Gissar att det finns något liknande för dig med?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tågpendlade 30 mil om dagen i ett år, för ett gäng år sedan. ALDRIG mer.
SJ kan fan brinna i helvetet.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Vi fick presentkort på lika mkt som biljetterna var värda + presentkort (sveda å värk) som kunde användas i restaurangvagnen.

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Finns en blankett på Sj´s hemsida man kan fylla i och få tbx vad resan kostat i värdebevis..

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Jag skulle åka till Göteborg från Osby för ett par år sedan dagen innan nyårsafton. Tåget vart försenat och egentligen skulle vi som var påväg mot Göteborg bytt tåg i Lund men vi uppmanades att sitta kvar på tåget för att åka med en senare anslutning från Malmö istället. När vi kom fram till Malml upptäckte SJ att det tåget sm vi skulle tagit till Malmö endast gick på veckodagar. Vi uppmanades då att åka tillbaks för att ta ett tåg via Småland men jag totalvägrade och vart skitförbannad eftersom att SJ självla borde ha koll på att de ställt in alla tåg som gick genom Småland. Efter 20 minuters argt tjaffs fick jag en taxi från Malmö till Göteborg där räkingenskickades till SJ. 2 andra som stått framför mig i informationskön hade hört min arga diskussion och hoppade in i samma taxi. SJ suger och har ingen koll men om man står på sig och kan sina rättigheter så kan an få kompensation men det är nog säkrast att se till att man får det på plats annars kommer de nog slingra sig.

Gabor

Guest
Kollektivtrafikshelvete, :mad: undra på att folk hatar skiten, i dess flesta former.

Ändå ska våra politiker försöka tvinga folket att ta eländet, fast det fungerar sämre än i forna östblocket...fy fan. :gnissla

Jag kör hellre bil, hur långt som helst eller låter bli att åka . De får kosta.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Pendlade göteborg-skövde dagligen i fem år (16 mil enkel resa med skrammeltåg 1,5 h). SJ står numera för Satans Järnvägar :huvet

Brukar tänka så här de få gångarna jag idag tvingas ta tåget.

"räkna med att bli försenad så blir man glad om dem är i tid":gnissla

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Pendlade göteborg-skövde dagligen i fem år (16 mil enkel resa med skrammeltåg 1,5 h). SJ står numera för Satans Järnvägar :huvet

Brukar tänka så här de få gångarna jag idag tvingas ta tåget.

Precis så :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

asså??? tågpendlade till plugget i början på 90-talet och vi som vi pendlade jublade varje gång tåget var försenat:banana

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Finns en blankett på Sj´s hemsida man kan fylla i och få tbx vad resan kostat i värdebevis..

Detta gäller ju inte om man pendlar och har "pendlarkort", i alla fall var det så när jag pendlade. Köpte ju ingen biljett varje gång och sj ersatte aldrig om man inte hade biljett köpt i biljettautomat eller liknande. "ni åker ju så billigt ändå"... jävla nötter :mad: det är oss pendlare som dem lever på :huvet

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Jag åker sällan tåg men gjorde det nu sist när jag var i Sthlm. Rätt nöjd att kunna åka med X2000 för 350:- (sista minutenbiljett) Sthlm-Gbg. I tid var det också till råga på allt.

Hoppas att det löser sig för din del!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skånetrafiken ersätter taxi för upp till 500kr,
Gissar att det finns något liknande för dig med?

Se på tusan, sicka snåljåpar. Valborg 2003 fick jag över 600 kr för en taxiresa mellan Malmö och Landskrona, vi stod och väntade i över en timme - det var nån typ som hade hoppat precis där det blir enspårigt i Lund så tågen kunde endast gå över Simrishamn - innan vi fick besked om att Skånetrafiken skulle pröjsa för taxin hem. Taxichaffisen snålade inte med taxametern. Fast jag kanske då är bidragande faktor till att de idag har en övre gräns... :rodnar

Detta gäller ju inte om man pendlar och har "pendlarkort", i alla fall var det så när jag pendlade. Köpte ju ingen biljett varje gång och sj ersatte aldrig om man inte hade biljett köpt i biljettautomat eller liknande. "ni åker ju så billigt ändå"... jävla nötter :mad: det är oss pendlare som dem lever på :huvet

I så fall har de ändrat det för när jag krävde dem på lite ersättning sist (ett år eller två sen?) ville de bara ha in en kopia av mitt pendlarkort - eller kvittot så de visste att det var giltligt under gällande resa.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Hatar all tåg trafik inom Sverige. Är så förbannad på den att jag inte kan samla mina tankar eller ork att skriva den långa listan varför jag är så missnöjd med den. De gömmer sig bakom varandra och ingen tar ansvar för nåt när man är missnöjd. Att de ens vågar ta betalt för nåt så uselt och folk som inte har andra valmöjligheter blir tvugna att betala och hålla käften. Tekniken har funnits länge i sverige men ändå lyckas de alltid de jävla slappisarna. och de hade mage till att höja avgiften för att resa inom sthlm :S what the fuck.....ta mer betalt för nåt så uselt????? varför vågar ingen annan göra nåt åt allt detta skit som händer här i sverige? ut och demostrera och visa sitt missnöje? är en vandrande bomb så snart kommer nån oskyldig jävel åka på så mycket skit av mig att jag själv blir rädd för mig själv. ofta tänker jag va fan varför allt detta ska just påverka mig?? varför samlas vi inte alla och gör nåt åt saken??

ett ordspråk jag fick höra förut.
med en hand kan du vifta hur mycket du vill för att göra ett ljud som hörs. men med två händer så blir det gensat mycket enklare och mer lyckat.

alltså tillsammans lyckas vi mera, men ensam kan man hålla på tills man stupar.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Det är just vad jag tänker på varje dag till och från jobbet.

Man borde få ersättning för den osäkerheten man utsätts för varje dag. Det är ju inte så att man inte kan råka ut för köer om man tar bil eller att tåget kan komma sent nån gång ibland utan det är ju jämt nått skit med tågen som gör att man missar anslutningståg osv. :huvet

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag fick vänta länge i ett x2000 pga en nedriven kontaktledning. Jag följde deras anvisningar, bifogade kvitton och fick ersättning, minns dock inte hur mycket det var.

Ang övriga inlägg om tåg och SJ. På inrikes jobbresor försöker jag numer ofta ta tåget isf för flyget när jag kan. Av miljöskäl samt för att jag tycker det är mysigt med tåg istället för flyget som blivit så bökigt med alla säkerhetsrutiner och ingen mat på SAS-planen eller i vänthallarna längre. Jag tycker att SJ har blivit bättre på att passa tider de sista 10 åren. Men ibland misslyckas de helt klart.

Edit:eek:oops läste nu att det var Connex och inte SJ du reste med.

Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Att åka kollektivt är att åka till ställen man inte vill besöka, på tider som inte passar en, tillsammans med människor man inte vill träffa.

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska