Ersättning för vanprydande ärr, trafikförsäkringen

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Spela det någon roll huruvida den försäkrade personen behöver lida någon ekonomisk skada för att få ersättning?

Låter rätt skevt, speciellt då försäkringen täcker skadans art.

Ja det tycker jag det gör. då det i min värld är just ekonomisk skada man försäkrar sig emot.
Råkade trycka gilla på ditt inlägg trots att jag inte håller med dig i frågan.

Om ärret är så fult att det tex sitter i ansiktet, och verkligen har en påverkan på personens liv. Tex så kan jag köpa argumentet att det kan påverka ens chanser för att få vissa typer av jobb om det sitter i tex ansiktet.
Men som i TS fall inbillar jag mig det som ganska långsökt att ärret i detta fall skulle påverka alls i en anställningsintervju.
Tror isf att ha underarmarna fulla med tatueringar har en större inverkan vid en anställningsintervju

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja det tycker jag det gör. då det i min värld är just ekonomisk skada man försäkrar sig emot.
Råkade trycka gilla på ditt inlägg trots att jag inte håller med dig i frågan.

Om ärret är så fult att det tex sitter i ansiktet, och verkligen har en påverkan på personens liv. Tex så kan jag köpa argumentet att det kan påverka ens chanser för att få vissa typer av jobb om det sitter i tex ansiktet.
Men som i TS fall inbillar jag mig det som ganska långsökt att ärret i detta fall skulle påverka alls i en anställningsintervju.
Tror isf att ha underarmarna fulla med tatueringar har en större inverkan vid en anställningsintervju

Att det ingår i avtalet och betalas för fäster du ingen vikt vid?

Men ta upp det med din försäkringskontakt och se om du kan förhandla bort det, kanske sparar du på köpet någon hundralapp om året.

Bara du inte gnäller om dina tänder slås av vid någon olycka, för att leva på soppa och gröt resterande liv ger ju snarare minskade utgifter.

Livskvalité och sådant bjäfs sätts ju i dina ögon ingen ekonomisk kvalité på.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jo trafikskade-delen av hojförsäkringen ger ersättning för bestående men efter en hojolycka.
Kraschar du och blir förlamad så är det hojförsäkringen som ger dig ersättning och sen eventuella olycksfallsförsäkringar.

Det gäller oavsett om du är vållande eller ej.
Tex om du blir påkörd av en bil och bilisten är vållande så står bilistens trafikförsäkring för dina personskador.
Så här funkade det för mig. singelolycka på halvfrösäkr, hoj: Fick på trafikförsäkringen ärr och invaliditet av LF xxxxx kr och olycksfall Folksam nästan samma summa.
Från trafikförsäkringen får 1 gång av ett bolag, olycksfallsförsäkrning får du från fler bolag (i mitt fall 2 bolag)

Ditt ärr skulle jag tippa på mellan 10000-15000, är du yngre så får du kanske mer.

Det finns en tabell som bolagen använder sen beror det på ålder och dig själv hur stridig du är, men jag har fått väldigt bra hjälp av LF och Folksam.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Lite muskler och solbränna så är du hemma... "Det var en tidig morgon -74 i Bermudatriangeln. Jag hade just satt mig att äta när den mytomspunna varanhajen stack upp sin fula tandrad... Osv. Du får fett med lammisar med dig hem med sådant snack ihop med ärren. :)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Lite muskler och solbränna så är du hemma... "Det var en tidig morgon -74 i Bermudatriangeln. Jag hade just satt mig att äta när den mytomspunna varanhajen stack upp sin fula tandrad... Osv. Du får fett med lammisar med dig hem med sådant snack ihop med ärren. :)

Jag tror inte Snowman89 var född -74... :rofl

(Fast jag snor din story om den funkar så bra som du säger.)

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Att det ingår i avtalet och betalas för fäster du ingen vikt vid?

Men ta upp det med din försäkringskontakt och se om du kan förhandla bort det, kanske sparar du på köpet någon hundralapp om året.

Bara du inte gnäller om dina tänder slås av vid någon olycka, för att leva på soppa och gröt resterande liv ger ju snarare minskade utgifter.

Livskvalité och sådant bjäfs sätts ju i dina ögon ingen ekonomisk kvalité på.

Nu börjar argumentationen spåra ur lite här tycker jag. Dels läser jag att du i ditt inlägg börjar gå på mig som person och inte diskuterar ämnet, och samtidigt börjar du jämföra äpplen och päron.
Som jag sa i mitt tidigare inlägg så kan vissa ärr verkligen vara vanprydande, tex i ansiktet och då tycker jag det är på sin plats med en ersättning. Och att det därmed finns med i försäkringsskyddet tycker jag är rätt. Diskussionen ligger snarare i VILKA ärr som är vanprydande.
Ditt exempel med tänderna är en helt annan diskussion, det är en väldig skillnad att leva med bestående men i form av smärta och/eller funktionsnedsättning i jämförelse med ett ärr som enligt mig inte har någon som helst inverkan på det dagliga livet.

Märk väl att jag pratar om denna frågeställning i allmänna drag och inget direkt riktat mot TS som person, utan dennes ärr är enbart använt som exempel.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu börjar argumentationen spåra ur lite här tycker jag. Dels läser jag att du i ditt inlägg börjar gå på mig som person och inte diskuterar ämnet, och samtidigt börjar du jämföra äpplen och päron.
Som jag sa i mitt tidigare inlägg så kan vissa ärr verkligen vara vanprydande, tex i ansiktet och då tycker jag det är på sin plats med en ersättning. Och att det därmed finns med i försäkringsskyddet tycker jag är rätt. Diskussionen ligger snarare i VILKA ärr som är vanprydande.
Ditt exempel med tänderna är en helt annan diskussion, det är en väldig skillnad att leva med bestående men i form av smärta och/eller funktionsnedsättning i jämförelse med ett ärr som enligt mig inte har någon som helst inverkan på det dagliga livet.

Märk väl att jag pratar om denna frågeställning i allmänna drag och inget direkt riktat mot TS som person, utan dennes ärr är enbart använt som exempel.

Nej, du talar inte i allmänna drag, du talar utifrån egna preferenser.

Vad du anser inte är vanprydande kanske en annan skäms för.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag tror inte Snowman89 var född -74... :rofl

(Fast jag snor din story om den funkar så bra som du säger.)

Sådär skrev jag för att han skulle åtnjuta lite pondus och livserfarenhet, det gillar de unga töserna. Slit storyn med hälsan och glöm inte att skaffa några ärr först bara :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag fick ett ärr mitt på huvudet, 4 cm långt, skickade in bilder tagna av en fotograf som "jobbade lite med" bilderna.

Fick ändå bara några futtiga tusen:gnissla

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Svar till ts. Trafikskadenämden är bara rekommendationer när det gäller ärr. Jag har 3 olika bolag involverade i mitt och samtliga tre betalar olika beroende på 1. Vilket försäkringsbelopp du har 2. Vilken tabell resp bolag har. Min försäkring genom facket hade en egen tabell långt under TN medan min privata olycksfallsförs var helt inom TN's tabell.

Edit: sen vad som ska klassas vanprydande ärr kan ju diskuteras men jag kan ju säga att folk rycker på ögonbrynen när de ser mina ärr, klart att det påverkar lite. Men samtidigt har jag en perfekt isbrytare :banana

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...