Ersättningsklassen till 250 GP ska presenteras på lördag.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det vet jag väl, men likväl är det 4-takt i stora klassen och snart i klassen under det också. För "gatracing"-klassen har det varit 4-takt för hela slanten. Så det beror väl på hur man definerar "omodernt", hur länge det funnits eller hur aktuellt det är? ;)
Det handlar iofs mer om marknadskrafter än racingkrafter. Hur man än vrider och vänder på det är en tvåtakstmotor alltid ett mer roadracing-anpassat val än motsvarande fyrtaktare med samma kubik.

Då får du göra dig av med din billiga italien-kopia och köpa dig en MZ tills dess :)
Italien-kopia? Göra sig av med?
Du är verkligen galen.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det handlar iofs mer om marknadskrafter än racingkrafter. Hur man än vrider och vänder på det är en tvåtakstmotor alltid ett mer roadracing-anpassat val än motsvarande fyrtaktare med samma kubik.
Men inte omodernt, inte i betydelsen otidsenligt - det kan inte sägas om fyrtaktarna.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det vet jag väl, men likväl är det 4-takt i stora klassen och snart i klassen under det också. För "gatracing"-klassen har det varit 4-takt för hela slanten. Så det beror väl på hur man definerar "omodernt", hur länge det funnits eller hur aktuellt det är? ;))

Det var ju 4-takt i racing förut också innan 2-takt slog igenom. Då gladdes man åt att man kunde konstruera bättre racinghojar.

Är det det som är anledningen nu också vid övergången till 4-takt? Eller kan det vara att det inte har något med sport att göra?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det var ju 4-takt i racing förut också innan 2-takt slog igenom. Då gladdes man åt att man kunde konstruera bättre racinghojar.

Är det det som är anledningen nu också vid övergången till 4-takt? Eller kan det vara att det inte har något med sport att göra?
Vad har med sport att göra för dig?
Om de får släppa motortyper, bränsletyper, cylindervolym etc. helt fritt så kan de säkert också glädjas åt att kunna konstruera bättre racinghojar. Är sporten bättre då? Jag tror inte det, inte heller tror jag att sporten är bättre för att just en ottomotor tänder varje gång en kolv står i topp.

Själv tror jag stenhårt på wankelmotor för racing, de behöver inte bry sig om den högre förbrukningen! :)
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Xyx hade en allmän åsikt som jag biföll, det var inte någon specifik relation till reglementet just nu eller ens MotoGP.

Eftersom du fetmarkerade ett avsnitt kan jag förklara vad jag menade med det exemplet. Hondas 800 var ju inte alls lyckad (med tanke på Hondas budget och målsättning) och till i år gjorde de mer eller mindre ytterligare en helt ny hoj trots att deras 800 var den mest förändrade hojen av alla märken.

Om man jämför t ex Hayden och Dovis resultat så kan man utläsa att skillnaden mellan en hoj från slutet av förra säsongen och en från början av denna inte var så stor just i början av säsongen. Dovi som rookie kunde åka ifrån Hayden med flera. Sedan dess har Hayden fått ett helt nytt chassi och en starkare motor, vad har Dovi fått? Utvecklar Honda något till fjolårshojarna alls?

Det är uppenbarligen så dyrt att inte ens Honda har råd att köra med uppdaterade hojar utan fyller ut fältet för att det ska se bättre ut. Om Honda hade fyra hojar som de flesta andra så skulle vi ha 16 hojar på gridden.

Jag tänkte lite galet. Min tanke var ju att reglementet har legat fast sen 800cc introducerades och Honda gjorde ändå som de gjorde men du menade förstås att om man behållit 990cc så hade hojen redan varit såpass utvecklad att skillnaderna på en fjolårshoj och en från innevarande säsong varit mycke mindre. Ibland ska man tänka efter ett steg till innan man postar...

När utvecklingen pågått en längre tid sjunker utvecklingstakten och man kan hänga med med mindre resurser då man inte måste utveckla materialet i en så rasande takt.

Tankevurpa, som sagt. Se ovan.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top