Ersättningsklassen till 250 GP ska presenteras på lördag.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
#space --> Vilka tillverkare skulle realistiskt kunna gå in och bygga konkurrenskraftiga MotoGP hojar?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
#space --> Vilka tillverkare skulle realistiskt kunna gå in och bygga konkurrenskraftiga MotoGP hojar?
Nu var inte frågan ställd till mig, men ändå...
Den främsta egenskapen på stora motorcykeltillverkare idag är väl rationell produktionsteknik, logistik, kvalité etc. Det viktigaste är att kunna skruva ihop en hoj i så få och enkla moment som möjligt samt att inte behöva ha något lager.
Att bygga prototyper för MotoGP kräver andra egenskaper. Det krävs i mina ögon inte någon tillverkare alls, det enda de kan bidra med är namnet och pengarna.
Att Team Roberts misslyckades berodde inte på att de inte är en tillverkare. För lite resurser och ev. taskig ledning?

Men om du letar efter en tillverkare som saknas så kanske Triumph? De gör gott om pengar, har "myten" och England har mycket kompetens inom racing. De kanske skulle kunna finansiera och organisera ett MotoGP bygge. Men tror det knappt, BMW verkade inte kunna göra det och inte KTM eller Aprilia heller.

Att de hade många ekipage på 500-tiden spelar mindre roll. Förare som Dorna ordnade in, hojar som var veteranekipage osv. Fler halvhjärtade insatser är inte det som tar klassen till nya nivåer. Sett till resultaten är fältet idag ett par man för stort som det är.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fältet är inte ett par gubbar för stort utan det är böset som är för dåligt och det finns förare i andra serier som skull prstera bättr än de esom ligger sist i GP.

Tror tyvärr inte att det finns några realistiska chanser att någon ytterligare tillverkare tar sig in i MotoGP. Det snackas om Aprilia och de är väl de enda som jag ser skulle kunna gör aett vettigt försök. BMW kanske men Triumph är för långt ifrån och jag tror inte de har de finansiella musklerna som krävs.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
BMW är den enda tillverkaren som har musklerna att bli konkurrenskraftig men de satsar på F1 i stället och nu på WSBK, det kommer att ta minst flera år av framgång där innan de tittar på MotoGP.

Triumph har i dagens konstellation ingen direkt racingerfarenhet och kunde inte Aprilia eller KTM så har jag inget förtroende för Triumph heller.

Den enda realistiska åtgärden för att öka det pinsamma startfältet är att tvinga alla japanska tillverkare att ställa upp fyra hojar var. Det är väl inte bara Honda som ska behöva betala dyrt för att bevisa att fyrtakt är rätt val?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag tror på Bmw! Bmw är starka och har uppenbarligen en vilja att komma in på roadracing marknaden och varför nöja sig med näst bäst o inte ta steget fullt ut till motogp!? Harley Davisson/Mv Agusta där känns det som att man kan jobba i den riktingen om viljan finns. Saknas säkert inget ekonomiskt hos HD, tvärt om har vi ju hört i snart varje sändning från motogp hur nära det var härom året att HD kom med. Jag är mer tveksam till Aprillia, Triumph och KTM men osvuret är bäst. Vem trodde på allvar att Ducati corse skulle ha så snabba framgångar när man kom in 2003!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Vad som än händer så tror jag att det viktigaste för större startfält är att de slutar ändra reglerna med ett par års mellanrum.
Behåller de samma regler längre så kommer kostnaderna för att bli konkurrenskraftig att så sakteliga att sjunka igen.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vad som än händer så tror jag att det viktigaste för större startfält är att de slutar ändra reglerna med ett par års mellanrum.
Behåller de samma regler längre så kommer kostnaderna för att bli konkurrenskraftig att så sakteliga att sjunka igen.

Sant. Utvecklingen bromsar alltid in lite och mindre bemedlade team kan lyckas ibland om de rekryterar rätt förare. Att köra en fjolårs-Honda nu är mycket sämre än i början av säsongen men med stadigt reglemente skulle nackdelen bli mindre.

Med ideliga ändringar är det de största som vinner då de kastar mest pengar på problemet. MotoGP:s problem är väldigt närbesläktade med F1.
 
Last edited:

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Sant. Utvecklingen bromsar alltid in lite och mindre bemedlade team kan lyckas ibland om de rekryterar rätt förare. Att köra en fjolårs-Honda nu är mycket sämre än i början av säsongen men med stadigt reglemente skulle nackdelen bli mindre.

Med ideliga ändringar är det de största som vinner då de kastar mest pengar på problemet. MotoGP:s problem är väldigt närbesläktade med F1.

Jag har iofs inte järnkoll men menar du att reglementet har ändrats sen förra året? Eller menar du att reglementet inte ska tillåta utveckling av materialet under säsongen? Jag missförstår dig säkert iofs.

Dessutom, halkade verkligen de sämre/fattigare tillverkarna efter så mycket mer efter övergången till 800cc? För Kawasaki var det väl snarare tvärtom ett tag.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har iofs inte järnkoll men menar du att reglementet har ändrats sen förra året? Eller menar du att reglementet inte ska tillåta utveckling av materialet under säsongen? Jag missförstår dig säkert iofs.

Dessutom, halkade verkligen de sämre/fattigare tillverkarna efter så mycket mer efter övergången till 800cc? För Kawasaki var det väl snarare tvärtom ett tag.

När utvecklingen pågått en längre tid sjunker utvecklingstakten och man kan hänga med med mindre resurser då man inte måste utveckla materialet i en så rasande takt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har iofs inte järnkoll men menar du att reglementet har ändrats sen förra året? Eller menar du att reglementet inte ska tillåta utveckling av materialet under säsongen? Jag missförstår dig säkert iofs.

Dessutom, halkade verkligen de sämre/fattigare tillverkarna efter så mycket mer efter övergången till 800cc? För Kawasaki var det väl snarare tvärtom ett tag.

Xyx hade en allmän åsikt som jag biföll, det var inte någon specifik relation till reglementet just nu eller ens MotoGP.

Eftersom du fetmarkerade ett avsnitt kan jag förklara vad jag menade med det exemplet. Hondas 800 var ju inte alls lyckad (med tanke på Hondas budget och målsättning) och till i år gjorde de mer eller mindre ytterligare en helt ny hoj trots att deras 800 var den mest förändrade hojen av alla märken.

Om man jämför t ex Hayden och Dovis resultat så kan man utläsa att skillnaden mellan en hoj från slutet av förra säsongen och en från början av denna inte var så stor just i början av säsongen. Dovi som rookie kunde åka ifrån Hayden med flera. Sedan dess har Hayden fått ett helt nytt chassi och en starkare motor, vad har Dovi fått? Utvecklar Honda något till fjolårshojarna alls?

Det är uppenbarligen så dyrt att inte ens Honda har råd att köra med uppdaterade hojar utan fyller ut fältet för att det ska se bättre ut. Om Honda hade fyra hojar som de flesta andra så skulle vi ha 16 hojar på gridden.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dovi har fått en grej uppdaterad i år. Den typen av koppling som Hayden hade fr.o.m Brno till slutet av året.

Risken med att köra för bra i ett icke officiellt team med en Honda är att man inte får uppdateringar. Bara att läsa Cadaloras biografi för att se hur det fungerar hos Honda..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dovi har fått en grej uppdaterad i år. Den typen av koppling som Hayden hade fr.o.m Brno till slutet av året.

Risken med att köra för bra i ett icke officiellt team med en Honda är att man inte får uppdateringar. Bara att läsa Cadaloras biografi för att se hur det fungerar hos Honda..
Ytterligare ett tecken på det är ju att det är Nakano som kommer få en 08 och inte Dovizioso...
Det finns ifos argument som är förståeliga i valet av förare men ser man på vad de presterat så är det ju inget snack om vem som förtjänar en nyare hoj. Dock har ju Gresiniteamet varit första satellitteam ganska länge och det spelar säkert in också.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Dovi har fått en grej uppdaterad i år. Den typen av koppling som Hayden hade fr.o.m Brno till slutet av året.

Risken med att köra för bra i ett icke officiellt team med en Honda är att man inte får uppdateringar. Bara att läsa Cadaloras biografi för att se hur det fungerar hos Honda..

Men det måste ju vara ett straff, alla vet ju att Hayden har en skitkoppling. :D

Synd att vi måste köra Honda Anders, något mer exotiskt hade varit kul. :)
 

Starby

de ba gasa
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Honda CBR 600RR
400cc V4 som varvar 22kRPM vore syndigt coolt men da om nagon gang lar vi fa se sprangda motorer och driftskostnader som skenar.....

Bara det inte blir ss600 motor i ett prototypchassie :gnissla

en sak är ju säker, de högsta hönset stöter på mång problem i och med det här, men hur som haver..varför inte köra 600 motor i ett prototyp chassi? blir visserligen ingen ren produktions/prototypracer, men vad ska man annars köra med på nationel nivå, som ersättning??? en racer fyrtaktare finns det ju ingen som kan hålla igång kostnadsmessigt, är ju få som klarar de befintliga 250 hojarna... aja blir nog bra till slut:)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ska ni ändå envisas med att köra med den där gamla tekniken så kör orginalet, MZ! Östtyskt ska det vara :tummenupp

4-takt är äldre än 2-takt. :mattias Omodernt så det förslår, förutom överdrivet komplicerat.

..varför inte köra 600 motor i ett prototyp chassi?

Vad skulle "prototypchassit" bestå av då annat än en kortare bakram utan fäste för regskylt och skjutspinnar?

Honda har utvecklat din CBR i 20 år nu, tror du att man bara utan vidare kan göra en mycket bättre ram till den motorn?

Motorn är en väsentlig del av helheten i en mc.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..

Vad skulle "prototypchassit" bestå av då annat än en kortare bakram utan fäste för regskylt och skjutspinnar?

Honda har utvecklat din CBR i 20 år nu, tror du att man bara utan vidare kan göra en mycket bättre ram till den motorn?

Motorn är en väsentlig del av helheten i en mc.

Kommer du inte ihåg den radialmonterade bakramen!? Där är den största skillnaden på prototyper! ;)

Bättre ramar än vad som sitter på gathojarna är det inga problem att göra. Dom som sitter på nu är som om det var i kinamoppekvalite om man jämför med en MotoGP hoj. En R1:a kan tex spåra 1cm fel från fabrik på fram å bakhjulet och det är godkänt för att säljas ifrån dom. Ramarna ska vara billiga för att dom ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Billigt gjutna delar osv. I racing bryr man sig inte lika mycket om att det ska vara så billigt. Där cnc-fräser man ut delar i bättre materialkvallite och lägger svetsar på bättre sätt mm.

Moriwakis 600cc hoj ser ut som ett skämt däremot!! Sätt på crosshjul så ser den ut som en paris-dakar hoj eller en sån där hoj man tävlar i vem som kan köra längst upp i en brant backe. Sving från en FJ600 från 86 som man klantigt svetsat fast nått undertill för att se ut som en R1:a, kåpor som inte passar ihop och en ram av ståltråd. Bättre än så kan dom.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
4-takt är äldre än 2-takt. :mattias Omodernt så det förslår, förutom överdrivet komplicerat.
Det vet jag väl, men likväl är det 4-takt i stora klassen och snart i klassen under det också. För "gatracing"-klassen har det varit 4-takt för hela slanten. Så det beror väl på hur man definerar "omodernt", hur länge det funnits eller hur aktuellt det är? ;)

Det dröjer ett par år men snart kan jag köra Classic med min hoj så MZ får vänta.
Då får du göra dig av med din billiga italien-kopia och köpa dig en MZ tills dess :)
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top