Ersättningsklassen till 250 GP ska presenteras på lördag.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jo men att lyssna på en 4-taktare som varmkörs tycker inte jag är störande :pannkyss

Dom som stör mest är MotoGP när dom varmkör sina hojar tex då prisutdelnngarna i dom lägre klasserna sker. Duktigt störande när man inte hör när dom spelar nationalsången tex pga en hoj som står under podiet och som inte ska köras förens efter en timme. Är nog det störigaste som finns i GP..
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Kan man skynda på beslutet för svenska tävlingar också :D
Så vi slipper torrvarvande 2-takt tallibaner klockan 08.00 på morgonen. :yoparty

Och säg inte att jag är emot mångfald.
Jag gillar 4cyl - 4takt i alla färger :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Dom som stör mest är MotoGP när dom varmkör sina hojar tex då prisutdelnngarna i dom lägre klasserna sker. Duktigt störande när man inte hör när dom spelar nationalsången tex pga en hoj som står under podiet och som inte ska köras förens efter en timme. Är nog det störigaste som finns i GP..

Men vi fick vår hämnd på Anderstorp när vi varmkörde hojarna inför racet mitt under pågående prisutdelning rakt ovanför vår garagebox. :D
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Kan man skynda på beslutet för svenska tävlingar också :D
Så vi slipper torrvarvande 2-takt tallibaner klockan 08.00 på morgonen. :yoparty

Och säg inte att jag är emot mångfald.
Jag gillar 4cyl - 4takt i alla färger :D

Det vore ju minst sagt trevligt, hoppas hoppas :yoparty
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Är överladdade motorer helt orealistiskt i detta sammahang? Med turbo eller kompressor borde ju även en 400c fyrtakt kunna komma upp i samma effektsiffror som en 250cc 2t, särskilt om man tillåter e85 (eller liknande) som bränsle.
Jag tänkte samma tanke...
En 400cc med turbo låter ju lite kul.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Vääldigt tråkigt. Tvåtakt är ju räjsing, fyrtakt är gathojar. Hoppas iaf inte att dom stora märkena slutar göra tvåtakt räsers.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Honda RS och Yamaha TZ?

Honda gjorde dom sista RS250R i år. RS125R gör dom nästa år också. Dom kommer göra 150st då. I år gjordes 100st. '05 och '06 gjorde dom 35st/år.

Yamaha har inte sagt nått. Dom gjorde tom en extemt pytteliten uppdatering på sin TZ250 till i år.

Tror det var Yamaha som slutade göra 250cc 2-t cross men fick så många förfrågningar på sånna hojar så dom tog upp tillverkningen igen. Trotts dom hade tänkt sig lägga ner 2-t. Nu är väll reglerna så att det är 2-t som kommer gälla där igen från nästa år i crossen.
 
Last edited:

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Tror det var Yamaha som slutade göra 250cc 2-t cross men fick så många förfrågningar på sånna hojar så dom tog upp tillverkningen igen. Trotts dom hade tänkt sig lägga ner 2-t. Nu är väll reglerna så att det är 2-t som kommer gälla där igen från nästa år i crossen.


Det är många crossbanor som har fått enorma problem med ljudet sedan 4T kom. Tex så lär det finnas banor där Honda 150 4T inte får köra på grund av att de inte klarar av att hålla ljudet på lämplig nivå. 2T ljud kan för många vara lika med döden, men om det kan var det som får många banor och tävlingstillfällen, oavsett gren, att fiinas kvar så är det bara att bita i det sura äpplet och rätta in sig i ledet.
Det finns olika grader i helvetet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nytt skvaller om klassen ifråga. vad är det man läser? en tilverkare som gör alla motorer - vilken annan tillverkare skulle gå med på det? 500cc Twinnar?
Från Crash.net

As the MotoGP circus packed up on Sunday night to head for Barcelona next week, rumours in the paddock at Mugello say that the plan to replace 250cc two-strokes with a cheaper 650cc four-stroke four-cylinder class in 2011 may be reopened in a meeting at the Catalunya GP.

The option of a category for 500cc four-stroke twins may be discussed by the Grand Prix Commission in Spain, it appears.

Meeting in Mugello, the MSMA, which represents the motorcycle manufacturers, discussed a scheme under which one factory would produce the four-cylinder engine, of between 600 and 650cc.

The engine would then be supplied to companies that supported the class, but they would design their own chassis.

The formula would be similar to the car racing world's GP2 class, except that there Renault provide both the engines and chassis.

But the alternative for 500cc twins may reopen the debate in Barcelona.

KTM and Aprilia, the leading manufacturers of 250GP machines, have both cast doubt on their participation in any such four-stroke class.

Aprilia intends to return to the premier MotoGP class in the near future.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Intressant upplägg helt klart gällande att 1 förser motor o det är upp till var och en att skapa en hoj.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Intressant upplägg helt klart gällande att 1 förser motor o det är upp till var och en att skapa en hoj.
Ser inte hur tillverkarna skulle kunna vara intresserade av det? tror du Yamaha vill ha Hondarovor, eller tvärtom, i sina hojar?
En del av charmen försvinner ju också. Steget till en enhetsklass är inte långt då tycker man. Det är ju intressant att se hur de olika tillverkarna löser samma "problem" som det är nu.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kan det ens kallas för "prototypracing" om man ska köra med enhetsmotorer?Det förslaget borde väl åka direkt i papperskorgen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hoppas de inte kranglar till det for mycket nu bara...
Sa javla svart ska de val inte vara..
Kubikgrans, cylinderantal och minimivikt samt mojligtvis kontroll pa elektroniken.. Vill man ha effektkontroll kan man ju borja laborera med insugsstorlekar etc ocksa..
Och helst inga jatteklumpar till cyklar, sma, smidiga och satans snabba, precis som 250 varit idag.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan det ens kallas för "prototypracing" om man ska köra med enhetsmotorer?Det förslaget borde väl åka direkt i papperskorgen.
Men 125 och 250 är väl inte prototyp, och det är ju menat att det är 250r som klass som ska ersättas med en annan klass.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top