Ersättningsklassen till 250 GP ska presenteras på lördag.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Herregud, vad är detta? Bakåtsträvarnas årsmöte?

Vad är du ute efter? För FEMTIO (50) år sedan var det fyrtakt som gällde, så var det till sjuttiotalet ungefär när tvåtakt tog över.

Ska det ses som utveckling eller framåtskridande att gå tillbaka till fyrtakt:va

Kollar vi på produktionshojar så blir det samspel, kollar vi på miljö och ex. kalifornierns miljötjosan på båtar, skotrar etc så är inte fultakt så givet längre.

Innovativt vore väl utvecklad bränslecell, kanske någon hybridvankel tills tekniken hinner ikapp. Men att tjata om förlegad ful (fyr)takt...

Vi kan bara hoppas det blir ett bra prototypreglemente som teamen har råd med, så det inte blir en ensam motoGP klass kvar.

Och om någon undrar, jag älskar fyrtaktsracing. 500cc manx single, G50 etc inte gatjunk

Just nu är det ju i praktiken tvåcylindrigt som gäller, så varför är radfyra så fantastiskt dåligt?
Supportklasserna behöver förändring, och eftersom det är samma organisation som framgångrikt stöpte om MotoGP som kommer att genomföra förändringen är jag övertygad om att det blir bra.


Nej, men med tvåtakt dör klassen ut.

Det var multicylindrigt en gång i tiden, men tillverkarna (Honda) i spetsen dömde ut det när Yamaha gick multicylinder och körde ifrån honda.
Radfyra är inte fel, men radfemma! och radsexa gick bättre men kostade katastrofalt mer.

Förändring till mer mångfald är bättre, förändring endast för att gå tillbaka till fyrtakt och högra kostnad är piss.

Elmoppe :yoparty
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag röstar för en klass med små slagvolymer (max 400cc?) och fritt trim!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Man ska inte ta MCN på för stort allvar, vänta på säkrare källor..
skulle gissa på att det blir 2-cylindrigt och 450-500cc om man vill
ha små lätta smala maskiner som påminner om dagens 250-racing.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Man ska inte ta MCN på för stort allvar, vänta på säkrare källor..
skulle gissa på att det blir 2-cylindrigt och 450-500cc om man vill
ha små lätta smala maskiner som påminner om dagens 250-racing.
I det här fallet tror jag de är ganska nära sanningen tyvärr.
MSMA har stor makt i detta och de vill såklart ha hojar som liknar det de säljer till konsumenter, på pappret i varje fall, och då är det radfyror som gäller.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Man ska inte ta MCN på för stort allvar, vänta på säkrare källor..
skulle gissa på att det blir 2-cylindrigt och 450-500cc om man vill
ha små lätta smala maskiner som påminner om dagens 250-racing.

Tror jag läste ett utalande från FIM presidenten där han sa att han tyckte det naturliga borde vara 2cyl 400cc.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fan vad klyschor ni svänger er med i tråden... Utveckling. Möjligheter. Klyscha. Klyscha.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Äntligen! Jag tror att dom kommer att få till en bra lösning. Jag tror på 4 cylindrar, max 500cc. Skönt att slippa 2-taktarna, hoppas dom löser problemet med 125:eek:r snarast med.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad är det egentligen du svänger dig med?:va

Racing är det mest restrektiva som finns. Enkla simpla lösningar som funkar är det bästa till racing. Man kör inte med något bara för det är nytt. Man vill ha beprövade grejjer. Utveklingen sker inte på racehojarna. Men produkterna provas hårt där.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Nyfiken på hur du menar. Åker du på så pass många GPn att du börjat störa dig på ljudet? Exakt vad är det som blir så skönt för din del?

Jag reagerade också med samma frågeställning.
En 4 cyl 4t som varvar 16-20k bör väl ha skrikigare ljud än vad en 2 cyl 2t har vid maxvarv. Det går inte att få fram ett volumiösare fylligare ljud från så små cylindrar vid så högt varv. Det behövs större cyl volym för att det ska bli njutbart. Där spricker det argumentet vad gäller ljudet.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Det jag gillade med det gamla reglementet var att det var 1, 2 och 4 i effektförhållande samt antal cylindrar och cirka 70, 100 och 135kg i viktgränser. Om man nu skulle byta till fyrtakt så hade det varit kul om samma grunder fanns kvar, man kanske tyvärr får lägga på 10 kg på alla minimiviktgränser men annars håll 1, 2 och 4 cylindrar i klasserna och matcha cylindervolymen efter att pricka samma effektförhållanden.

Jag tycker principiellt att det hade varit kul med 4-takt (bara det inte blir stora tunga åbäken, en produktionsracer i minsta klassen tex skall vara liten och mycket lätt) men jag tror nog att det kan bli dyrt med få deltagare som resultat.
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Personligen kan jag tycka det är tråkigt att ta bort GP250 klassen, men så klart är det kul med någon ny klass :) så länge den blir lika tuff om inte ännu tuffare, sen ingen jävla TC osv. 400 låter kul :tummenupp

Fast dock tycker jag att man ändå borde ha kvar minst en 2-takts klass, bara för att hålla blårökarna vid liv!
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Är överladdade motorer helt orealistiskt i detta sammahang? Med turbo eller kompressor borde ju även en 400c fyrtakt kunna komma upp i samma effektsiffror som en 250cc 2t, särskilt om man tillåter e85 (eller liknande) som bränsle.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Nyfiken på hur du menar. Åker du på så pass många GPn att du börjat störa dig på ljudet? Exakt vad är det som blir så skönt för din del?

Man behöver inte åka på fler race för att störa sig ljudet, lukten, dimman vid starten. och framförallt dessa obligatoriska torrgasningar i tid och otid. Jag tycker helt enkelt inte om 2-taktare. men det är en personlig åsikt...

Däremot tycker jag att det är synd för dom som tycker om dessa små maskiner, men jag blir som sagt glad om det blir 4-takt i alla klasser!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Man behöver inte åka på fler race för att störa sig ljudet, lukten, dimman vid starten. och framförallt dessa obligatoriska torrgasningar i tid och otid. Jag tycker helt enkelt inte om 2-taktare. men det är en personlig åsikt...

Däremot tycker jag att det är synd för dom som tycker om dessa små maskiner, men jag blir som sagt glad om det blir 4-takt i alla klasser!

Det är ju GP vi pratar om, och då undrar jag hur ofta du stöter på torrgasande team i tid och otid när du är på GP? Hur mycket lukt känner du från läktarplats? ...och hur ofta hamnar du i den där lilla dimman som bildas i starten?

Ok att du inte gillar tvåtakt, men att du skulle uppleva dem som ett störande moment i GP har jag svårt att tro.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Man behöver inte åka på fler race för att störa sig ljudet, lukten, dimman vid starten. och framförallt dessa obligatoriska torrgasningar i tid och otid. Jag tycker helt enkelt inte om 2-taktare. men det är en personlig åsikt...

Däremot tycker jag att det är synd för dom som tycker om dessa små maskiner, men jag blir som sagt glad om det blir 4-takt i alla klasser!
I GP-VM varmkör man ju inte sina maskiner sedan man gick över till fyrtakt. :rolleyes:
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top