Ersättningsklassen till 250 GP ska presenteras på lördag.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Snart börjar det väl ändå bli dags för steg 2 tillbaka i utvecklingen, varför inte gengas eller tändkulemotorer i MotoGP? Om 20-30 år är vi redo för ångmaskiner igen.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Snart börjar det väl ändå bli dags för steg 2 tillbaka i utvecklingen, varför inte gengas eller tändkulemotorer i MotoGP? Om 20-30 år är vi redo för ångmaskiner igen.
Då går jag ner i min källare där lever jag sällare, för där har jag kvar min gamla ångmaskin :rolleyes:

Hur vet du att det är en tillbakagång i utveckling?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Återigen, enligt MCN:

Dornas förslag innebär 625-650cc fyrtakt, endast radfyror. Ursprungligen var det tänkt att vara 600cc men det ändrades för att inte påverka WSS negativt. Standard ECU, TC förbjudet. Målsättningen är att årshyran för en sådan maskin ska vara c:a €100.000 (men vad som ingår i det står inte, kanske är enbart motorn), ska iaf vara billigare än nuvarande 250GP som enligt artikeln inte är så långt ifrån MotoGP som man kan tro (årshyra €1.000.000 för en fabriks Aprilia 250 mot c:a €1.500.000 för en RC212V).

Det låter ju faktiskt sjukt trist med enbart radfyror och med så hög slagvolym. Kan ju omöjligtvis bli likadan känsla som en 250, alldeles oavsett chassit motorn sitter i.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Eftersom bilvärlden är helt på väg över till diesel så föreslår jag att alla hojklasser blir dieseldrivna redan nu. Det är utveckling det. :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Eftersom bilvärlden är helt på väg över till diesel så föreslår jag att alla hojklasser blir dieseldrivna redan nu. Det är utveckling det. :tummenupp

Det hade faktiskt varit förjäkla ballt med 600 cc dieselhojar. Då hade ingenjörerna fått jobba för en gångs skull... :hihi
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kul om dessa hojar kommer kunna gå snabbare med sina 150cc kubik mindre än MotoGP-hojarna nu har på vissa banor! :D

En "vanlig" aprilia RSV250 kostar 120k euro + moms (19%) och då kommer dom utan fjädring och fälgar från aprilia. QUB hade den modellen när dom körde med McWilliams och hade näst högsta uppmätta toppfarten det året. En semifabriks kostar 350k euro. En fabriks-aprilia visste jag inte priset på. En RSV125 kostar 55k euro och en RSA125 nånstans runt 150k euro. Suzuki har begärt 3 mille euro för attt leasa en GSV800 nästa år till Aspar när han frågt om en. Priset för en Honda dom nämer är vad en sådan hoj som privatteamen kan hyra. Dvs motsvarande en semifabrikshoj för 250GP. Fjolårshoj kan man säga.

En skillnad på priset mellan 2-t och 4-t ligger säkert i förbrukningsdelar för en säsong. Nya avgasrör, vevar, kolvar, kopplingar mm mm ingår det säkert en hel del av. Till Hondas motorkit som kostar 120k euro ingår det tex 20 kolvar mm mm. Inte säkert att avgasrör, ventiler, kolvar mm ingår i det priset dom nu nämde för en 4-taktare. Det är gärna slutpriset man vill veta som kund.

Mångfalden verkar inte belönas längre. Nu blir det bara fyrcylindriga hojar med sina 16 ventiler osv i 2 av klasserna. Bara lite olika färg på hojarna som skillnad grovt sagt.

Frågan är om något land kommer kunna köra denna klassen nationellt eller tex i EM? Man har ju laggt ner Supersport i dom flesta länderna nu. Pga för dyr klass tycker dom? Trots att klassen inte sägs vara utrotningshotad i VM. Känns inte som att det kan bli aktuellt att köra 100k euro hojar nationellt?
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tycker ändå det låter som en konstig klass, dessutom väldigt nära i size till motogp i motorstorleken? Varför tvinga till radfyra?
Hoppas att MCN är ute på bärtur som vanligt. Även om det byts till fyrtakt tycker jag det ska vara mindre cc, helt ok med en kontrollerad ecu.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vad som däremot oroar mig är det här med 'skenande kostnader' som gör att de skitstora startfält vi har idag i 125 och 250 kommer att försvinna och det blir helt enkelt mindre. Det tycker jag är trist.
Så "skitstora" startfält är det väl inte i 250 nu heller?Brukar ju vara knappt 25st inklusive några varvade utfyllnadsåkare.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Så "skitstora" startfält är det väl inte i 250 nu heller?Brukar ju vara knappt 25st inklusive några varvade utfyllnadsåkare.

Kostnaderna är lite avgörande för hur många det blir. Ökar kostnaderna kommer det nog försvinna fler team även i "250".
Har ju försvunnit många rätt bra team sen det blev motoGP.
Wild-Card tycker jag ändå är viktigt att det ska finnas i framtiden, även om de inet har mycket chans.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Alltså pratar vi nya prototyp-625-650cc-hojar? Med nytt utseende ej likt de på gata? Jag är för, dessa hojar kan bli förbannat häftiga om de om några år hamnar i produktion. Något som är starkare än dagens 600or, lika lätta och smidigare. En underbar kombination.

Jag ser möjligheter, varför gör inte ni det?
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Absolut. Utvecklingen i MotoGP har gått i raketfart sedan man 10 år för sent övergav 2-takt.

Men menar du att enbart tillåta radfyror stimulerar utvecklingen på något sätt? Personligen tycker jag att möjligheten att relativt fritt välja olika motorkonfigurationer är en del i vad som gör prototypracing intressant. Standard-ECU, visst, men inte standard cylinderformat.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Men menar du att enbart tillåta radfyror stimulerar utvecklingen på något sätt? Personligen tycker jag att möjligheten att relativt fritt välja olika motorkonfigurationer är en del i vad som gör prototypracing intressant. Standard-ECU, visst, men inte standard cylinderformat.
Visserligen, men hade det istället spekulerats i ett reglemente med fri motorkonfiguration hade bakåtsträvarna ylat om höga kostnader istället.

Just nu är det ju i praktiken tvåcylindrigt som gäller, så varför är radfyra så fantastiskt dåligt?

Nu verkar ju den nya klassen inte vara i närheten av lika stimulerande för konstruktörerna som MotoGP så skillnaden är ju milsvid.
Verkar var ordet. Vad det blir är en annan sak.

Supportklasserna behöver förändring, och eftersom det är samma organisation som framgångrikt stöpte om MotoGP som kommer att genomföra förändringen är jag övertygad om att det blir bra.

Nu stirrar du dig blind på 2-takt vs 4-takt, bara för att det blir 4-takt betyder inte det guld och gröna skogar.
Nej, men med tvåtakt dör klassen ut.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top