Espressomaskin

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Är inte espresso kaffe? Jag skulle nog se det som att jämföra Wild Turkey med Ardbeg ;)

Ja, du säger det ju själv. :hihi Det är en jävla skillnad mellan vanligt phulkaffe och en välgjord espresso, natt-dag. :fakta

För övrigt är dessa färdigförpackade patron-apparaterna en styggelse, miljösvineri och resursslöseri något sanslöst, en vanlig maskin är inte dyr om man inte prylnördar, och att köpa en liten påse på lösvikt är heller inte dyrt, och bra kaffe får man.

Med lite övning är det rätt enkelt med att få till en fin espresso med mjuk crema, men det skall vara nymalet, får det stå för länge tappar man all arom, och espresson smakar bara bränt, slarva ICKE med råvaran...

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ja, du säger det ju själv. :hihi Det är en jävla skillnad mellan vanligt phulkaffe och en välgjord espresso, natt-dag. :fakta

För övrigt är dessa färdigförpackade patron-apparaterna en styggelse, miljösvineri och resursslöseri något sanslöst, en vanlig maskin är inte dyr om man inte prylnördar, och att köpa en liten påse på lösvikt är heller inte dyrt, och bra kaffe får man.

Med lite övning är det rätt enkelt med att få till en fin espresso med mjuk crema, men det skall vara nymalet, får det stå för länge tappar man all arom, och espresson smakar bara bränt, slarva ICKE med råvaran...

En vanlig maskin är inte dyr, jag har haft en.

Var inte mjölksångpipen igensatt så var det kaffeskit i hela trycksystemet. Krävde ju för faan mer arbete än vad hojen gör för att gå som den ska.

Nespressosystemet är enkelt, smidigt och till insatsen, gott!

/ Jens

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Tjo nu har jag beställt en Nespresso Citiz & Milk som ni cappochino älskare hade :)

tror jag blir nöjd!

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har en pod-maskin (ej kapsel) som blivit ståendes oanvänd hos päronen i Vallentuna. La Piccola Bat Classic heter den och ska kosta runt 4 släng. Är någon sugen på den så kan man få den för dryga halva pengen (2500) men då slängs det med 300 pods också. Gul är den. http://www.lapiccola.it/data/lapiccola_brochure.pdf

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Orkar inte läsa tråden, dock jobbat på nespresso så pma om du vill veta något eller köpa ett skyltexemplar ;)

Finns 16 grund rostningar, kostar mellan 3,2 och 3,6kr koppen, det är mkt bättre kvalitetskänsla än dom billigare kopiorna.

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Har en Jura. Dyr men satan vad gott kaffe det blir samt man slipper vara beroende utav kapslar :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En vanlig maskin är inte dyr, jag har haft en.

Var inte mjölksångpipen igensatt så var det kaffeskit i hela trycksystemet. Krävde ju för faan mer arbete än vad hojen gör för att gå som den ska.

Nespressosystemet är enkelt, smidigt och till insatsen, gott!

/ Jens

Du måste nog ha haft en djäkla otur.
Jag har en Krups 8000 helautomatisk aspressomaskin.
Den har inte strulat en enda gång under det år jag haft den.
När vattenbehållaren börjar bli tom så säger den att jag ska fylla på den.
Lite då och då så påminner den mig om att jag ska tömma sumpbehållaren.
Efter ett visst antal koppar/en viss tid så talar den om att det är dags att stoppa i en rengöringstablett och köra rengöringsprogrammet. Tar några minuter och det enda jag behöver göra är att ställa dit en bägare under utloppet så den har någonstans att göra av vattnet..
Allt är helt automatiskt och dom få grejor jag behöver göra talar den om att det är dags för.

Stopp och liknande har jag aldrig varit med om. Kan i så fall tänka mig att du har kalkhaltigt vatten och inte avkalkar den eller kör med filter.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du måste nog ha haft en djäkla otur.
Jag har en Krups 8000 helautomatisk aspressomaskin.
Den har inte strulat en enda gång under det år jag haft den.
När vattenbehållaren börjar bli tom så säger den att jag ska fylla på den.
Lite då och då så påminner den mig om att jag ska tömma sumpbehållaren.
Efter ett visst antal koppar/en viss tid så talar den om att det är dags att stoppa i en rengöringstablett och köra rengöringsprogrammet. Tar några minuter och det enda jag behöver göra är att ställa dit en bägare under utloppet så den har någonstans att göra av vattnet..
Allt är helt automatiskt och dom få grejor jag behöver göra talar den om att det är dags för.

Stopp och liknande har jag aldrig varit med om. Kan i så fall tänka mig att du har kalkhaltigt vatten och inte avkalkar den eller kör med filter.

Du har en maskin som maler och tömmer sig själv? Som dessutom kostar 5000 spänn!

Min ångpip satt i princip alltid igen när jag skulle ånga mjölk. Det satt mjölk i den. Krävde osannolika mängder underhåll i förhållande till mängden kaffe jag dricker hemma.

Nespresson är superenkel och kräver inget underhåll.

Perfa för mig!

/ Jens

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nescafe_Gold_200_G_Coffee.jpg

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...