Etanol i 2takt

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Etanol har en högre viskositet (mer trögflytande) än bensin, det har dessutom ett lägre energi innehåll vilket gör att man måste tillsätta en större mängd bränsle än vid bensindrift. Man behöver alltså bara byta munstycke 25-30% större. Men kommer en 2 taktsmotor att klara av etanol, man blir jö lite rädd att den ska skära. Eller vad tror ni`? Jag skulle mer än gärna konvertera min hoj, och dessutom höjs kompet. :rolleyes:
 
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Skära tror jag den aldrig skulle göra bara du har olja som vanligt. Men vet inte hur de funkar med att antända den?

Varför skulle du vilja konvertera den?
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
DJM skrev:
Skära tror jag den aldrig skulle göra bara du har olja som vanligt. Men vet inte hur de funkar med att antända den?

Varför skulle du vilja konvertera den?

Nää okej man kör jö 85% etanol och 15 bensin.. Tror antändningsgraden är 425 grader.. Kall starterna kommer nog vara jäkligt jobbigt, men när den väl är igång ska det ej vara några problem. Jag vet ej jag är så pass intresserad av Etanol. Och snart så finns ej bensin mer så varför inte börja redan nu. Etanol har sutti i skallen på mig några år.. Sen om man vet att man ej kommer åka i områden där etanol finns då e det bara ängna sig 5 min att byta munstycket. Etanol värkar ballt :rolleyes: :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
0nicke0 skrev:
Nää okej man kör jö 85% etanol och 15 bensin.. Tror antändningsgraden är 425 grader.. Kall starterna kommer nog vara jäkligt jobbigt, men när den väl är igång ska det ej vara några problem. Jag vet ej jag är så pass intresserad av Etanol. Och snart så finns ej bensin mer så varför inte börja redan nu. Etanol har sutti i skallen på mig några år.. Sen om man vet att man ej kommer åka i områden där etanol finns då e det bara ängna sig 5 min att byta munstycket. Etanol värkar ballt :rolleyes: :tummenupp


Du får väl skaffa glödstift :D
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Haha ah då kan man jö köra diesel i den :tungan men ett hårdare stift kanske skulle sitta fint.. man får väll lyfta toppen, och kolla så att allt ser okej ut
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Borde väl funka, tror statoil, eller nån annan bensinmack har etanol i bensinen. Vet inte hur många procent dock.
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
KalleNorton skrev:
Borde väl funka, tror statoil, eller nån annan bensinmack har etanol i bensinen. Vet inte hur många procent dock.

Det är runt 5%.. Ah fan man får väll testa å se vad som händer.. det värsta är att den skär! :va
 

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Degerfors
Hoj
GSXR 1000 -06
ja tycker du ska testa. tycker edt verkar intresant hur går den isåfal då? nån effekt skillnad?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Det var ett tag sen jag också funderade på möjligheten att bygga om.. Pratade med en som var rätt kunnig inom området, han påstod att det inte var svårare på en 2takt en en 4takt men man skulle köra med en helt annan smörjning. alltså inte 2taksolja. minns inte bara vad det var. och så skulle man byta munstycke som du sa typ 35% högre. Effektskillnad blir det. lite högre med några % och så blir det billigare i drift. Saken är den att det är inte så vanligt med etanolmackar så jag sket i den iden rätt fort. :D
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Har hört att om det är för mycket etanol i bensinen kan gummislangar, packningar mm typ torka ut eller nåt sånt... det var inte bra iaf, så om du provar får du vara beredd på att byta det sen!
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
0nicke0 skrev:
Etanol har en högre viskositet (mer trögflytande) än bensin, det har dessutom ett lägre energi innehåll vilket gör att man måste tillsätta en större mängd bränsle än vid bensindrift. Man behöver alltså bara byta munstycke 25-30% större. Men kommer en 2 taktsmotor att klara av etanol, man blir jö lite rädd att den ska skära. Eller vad tror ni`? Jag är skulle mer än gärna konvertera min hoj, och dessutom höjs kompet. :rolleyes:
Höjs kompet? Du kan höja kompet och öka på tändningen ja, men det görs inte per automatik :tungan Och byt till 30-35% större munstycke ist så blir det bättre! :tummenupp Och sen har det väl inte med energiinnehållet att göra, utan syremängden?
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
På jobbet har vi massor med fat etanol för kyling av våra maskiner och rengöring av skyltar med mer.. så varför kan inte jag beställa ett fat.. och sedan blanda i 15% bensin så att det blir E85.. Ja har också hört att gummislangar och packningar inte klarar av etenanol. Saab kör E85 i sin vanliga 2.0T men då har dom byt packningar.där med energiinehållet det kopierade jag från en hemsida tror det var etanol.nu
 
Last edited:

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Se bara till att du använder en tvåtaktsolja som löser sig i etanolen, dom flesta gör nog inte det.

Castrol M skall visst funka bra, har jag hört. Men det finns nog andra också.

Har du separatsmörjning eller blandar du i bränslet?

Annars är det inte svårt att konvertera, du skall ge den mer bränsle på alla varv. Förmodligen får du öka både lågfartmunstycke och huvudmunstycke, samt lyfta nålen. Förbrukningen brukar öka med ca 20%. Jag har kört på etanol i över ett år nu och inte märkt några skador på vare sig gummidetaljer eller annat.

Lycka till!

Skall testa E85 i moppe till våren.
 
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
anders65 skrev:
Se bara till att du använder en tvåtaktsolja som löser sig i etanolen, dom flesta gör nog inte det.

Castrol M skall visst funka bra, har jag hört. Men det finns nog andra också.

Har du separatsmörjning eller blandar du i bränslet?

Annars är det inte svårt att konvertera, du skall ge den mer bränsle på alla varv. Förmodligen får du öka både lågfartmunstycke och huvudmunstycke, samt lyfta nålen. Förbrukningen brukar öka med ca 20%. Jag har kört på etanol i över ett år nu och inte märkt några skador på vare sig gummidetaljer eller annat.

Lycka till!

Skall testa E85 i moppe till våren.

Intressant!

Separatsmörjning.

Men hur blir effekten då? minskar den kraftigt?
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
anders65 skrev:
Se bara till att du använder en tvåtaktsolja som löser sig i etanolen, dom flesta gör nog inte det.

Castrol M skall visst funka bra, har jag hört. Men det finns nog andra också.

Har du separatsmörjning eller blandar du i bränslet?

Annars är det inte svårt att konvertera, du skall ge den mer bränsle på alla varv. Förmodligen får du öka både lågfartmunstycke och huvudmunstycke, samt lyfta nålen. Förbrukningen brukar öka med ca 20%. Jag har kört på etanol i över ett år nu och inte märkt några skador på vare sig gummidetaljer eller annat.

Lycka till!

Skall testa E85 i moppe till våren.

Jag har separat smörjning, och du tyker jag ska köra på det? Tror du man måste köpa ett hårdare tändstift för att få etanolen att tända lättare? Den här Castrol M vad är det för olja aldrig hört tallas om. Jag har bara kört Castrol TTS. Tack för ett mycket bra hjälpande svar. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top