Klockringaren
nissenys
Ajöss motor.....
Inte om jag kan ha variabel komp.......Ajöss motor.....
En annan idé är att man skulle kunna ha två högkompscyllar och en lågkomp för bensin och således låta två cylindrar gå tomma ifall man inte hittar etanol
Om det är så att etanolen är slut och jag blir tvungen att tanka 95/98 så finns ju en överhängande risk för spikningar om jag har 14,5-15:1 i komp, eller kan jag styra komp med andel tillfört bränsle? Den behöver inte vara effektoptimerad för bensin
Om det är så att etanolen är slut och jag blir tvungen att tanka 95/98 så finns ju en överhängande risk för spikningar om jag har 14,5-15:1 i komp, eller kan jag styra komp med andel tillfört bränsle? Den behöver inte vara effektoptimerad för bensin
Som jag skrev ovan, med MicroSquirt kan du ha separat bränsle pch tändmapp för E85 och bensin. Sen blir det kanske svårt att retardera tändningen så den inte spikar på bensin om du ska ha 15:1 i komp?
Powercommander 5 "v" klarar 2 mappar ser de ut som i beskrivningarna men dubbelkolla det för jag är lite osäker på det. Där kan man ställa tändning och bränsle samt individuellt för varje cylinder. Man kan köpa till autotune modul också och de brukar funka bra på andra sprutstyrningar ivf man får snabbt en bra grundmapp att utgå från med det. 3800kr i Svedala men den hittas säkert billigare på ebay eller annat ställe utomlands. Fösta länken är till en 675cc Trumpet men de står på svenska så jag tog med cden ändå. Länkarna längre ner är ebay Trumpet 800.Jag tog med länk även för paketpris med autotune. Autotune tjänar igen sig i tid. Ex om du ska köra den i bänk för att mappa den som du bör göra så tjänar du igen kostnaden för autotune tack vare mindre timmar i bänk. En sådan här bänkning utan atotune tar 4-8 timmar om de är en kunnig mappare för e85. De är nog svårt hitta duktig mappare av e85 på hojsidan så jag skulle mappat den hos en trimfirma för bil. De går säkerligen sätta fast hojen på en rullbromsbänk för bil. Varför jag tycks veta så mycket om e85 och mappning är för kompisar kör tokvässade (1000+ hk) drifting/busbilar på e85 och jag följer alltid med på bromsningarna samt att jag är med i motorbyggena. Du kan såklart mappa den själv på väg men då måste du läsa på så mycket om hur allt ska ställas in och de tar flera år.
https://www.motoaction.se/power-com...HE3gIVQ6WaCh1MUgCBEAQYASABEgKKv_D_BwE#v108919
https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-...h=item1a395d75b7:g:3m8AAOSw~RVZ8cwa:rk:6:pf:0
https://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-...=item2aa89de991:g:ojIAAOSw1lBbb3sA:rk:11:pf:0
https://www.ebay.co.uk/itm/Dynojet-...h=item4b4f6a6832:g:L-QAAOSwutNaoYUN:rk:8:pf:0
Billigare än PC också, körde inte du med. MicroSquirt på din Ola?
St1's etanol brändes av pågens gifflar när jag jobbade där. Smakade riktigt gott!Majoriteten (all?) av svensksåld etanol är producerad av brasilianska sockerrör. Totalt är miljöpåverkan för ”vår” E85 ca 25-30% av E5 (95 oktan bensin). Så där kan du vara lugn, det ÄR bättre för miljön med E85.
Glömmer vi inte en viktig aspekt av det högre oktantalet hos E85?
Nämligen att man kan köra på magrare blandning utan att det spikar.
Därför behöver han inte sikta på lamda 1 när han justerar upp sprutet, utan kan ligga lite över.
Det förbättrar bränsleekonomin något och ger effektivare samt renare förbränning.
St1's etanol brändes av pågens gifflar när jag jobbade där. Smakade riktigt gott!
Skickat från min Pixel via Tapatalk
Blev några ton här och där. Tror dom kokade på allt spillbröd men gifflarna tog över smaken på brännvinet helt!Hur jävla mycket spillgifflar har dom?
Blev några ton här och där. Tror dom kokade på allt spillbröd men gifflarna tog över smaken på brännvinet helt!
Skickat från min Pixel via Tapatalk
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |