Ett djävla gnällande på motorcyklister

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Nu är det dags igen...
Gnällandet på motorcyklister bara ökar.

Igår hade Aftonbladet/Expressen rubriken "MC-döden" på första sidan.
Idag har svt.se en artikel om att MC-förare inte är riskmedvetna.
Och sedan denna nollvision som borde skrotas omedelbart.

Undrar hur mycket resurser det läggs på att undersöka, gnälla, svartmåla, "nollvisiona" motorcyklismen.

När man sedan läser detta:
"4 000 patienter dör i onödan svenska sjukhus" på svenska dagbladet sida
undrar man ju hur det står till med både Svenska staten och journalister.

Jag menar inte att det är inte tragiskt att människor går bort i trafiken.
Men uppmärksamhet, åtgärder och pengar borde stå i relevans med verkligheten.

Som det är nu så är chansen 400ggr större att dö på sjukhuset, än att omkomma i en mc-olycka.

Kör försiktigt resten av säsongen.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, men.

Det är väl inte helt taget ur luften att mc-förare inte kör riskmedvetet?

Sen går det alltid att jämföra med självmordsoffer, slarv på sjukhus...men två fel gör inte ett rätt.

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Småpotatis i det stora hela.
Tycker att både stat och media borde ägna sig åt viktigare saker.

Enda anledningen till att media tar upp det är att det är "snaskigt". Inte att det är vare sig någon större samhällsfara eller förenat med speciellt stora kostnader.

Sen går det alltid att jämföra med självmordsoffer, slarv på sjukhus...men två fel gör inte ett rätt.

Nej, men fokus borde ligga på det som är viktigt.

Last edited:

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
Kanske dags att göra något åt denna mediabild som skapats?
"Pennan är mäktigare än svärdet" - Skriva en BRA ihopsatt liten mening till våra kära reportrar med innehållande fakta om ditten och datten.

Håller med jens_rock i att det läggs så förbannat mycket fokus på Mc förare. Jag brukar läsa aftonbladet innan jag går till jobbet och när jag kommer hem varje dag ( jobbar natt ), och i tisdags står det att "4 drabbade i mc döden".
Jag börjar läsa och det visar sig att 2 st av de drabbade är tjejer varav 1 inte haft hjälm på sig, samt så var det inga skydd på någon av dem inklusive hjälmen som saknades på ena tjejen. De hade åkt på en grusväg och kolliderat med en personbil på en CROSS. Okej, cross är Mc men det är inte den bilden man får i huvudet när man ser eller hör ordet Mc ( i alla fall inte jag ).

Här är artikeln ifall ngn missat den Aftonbladet

Så media hausar upp allting såfort det är en olycka på 2 hjul :mad:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Jag är också förbannat trött på att höra allt om mc-döden hit eller dit. klart att det är hemskt och tragiskt att folk dör i trafikolyckor men det får vara nån jävla måtta på sensationsnyheterna. folk kör i allmänhet bra och det borde snarare vara fokus på alla förbannat dåliga bilister som fräser runt i antingen keps eller långt hår i godtycklig färg samt pratar i mobiltelefon. Nackskott borde utfärdas :mad: Och vad beträffar aftonbladet kan du flyga och fara, sveriges sämsta skettidining nr1. Förstår inte överhuvudtaget vem som köper skiten.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Småpotatis i det stora hela.
Tycker att både stat och media borde ägna sig åt viktigare saker.

Enda anledningen till att media tar upp det är att det är "snaskigt". Inte att det är vare sig någon större samhällsfara eller förenat med speciellt stora kostnader.

Nej, men fokus borde ligga på det som är viktigt.

Ytterligare en siffra man kanske borde fokusera på är de ca 7000 pers i Sverige per år som väljer att röka ihjäl sig. En nollvision där skulle få lite större effekt kan tyckas.

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
Jag är också förbannat trött på att höra allt om mc-döden hit eller dit. klart att det är hemskt och tragiskt att folk dör i trafikolyckor men det får vara nån jävla måtta på sensationsnyheterna. folk kör i allmänhet bra och det borde snarare vara fokus på alla förbannat dåliga bilister som fräser runt i antingen keps eller långt hår i godtycklig färg samt pratar i mobiltelefon. Nackskott borde utfärdas :mad: Och vad beträffar aftonbladet kan du flyga och fara, sveriges sämsta skettidining nr1. Förstår inte överhuvudtaget vem som köper skiten.

Word :tummenupp

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Media fokuserar tyvärr bara på det som säljer.
Det ska skrivas om det som är farligt och hemskt, lite okänt och därmed obehagligt.
Det ska även vara sådant som folk känner till lite grann.
Det bästa är om det som skrivs kan relateras till folks närmiljö.

Artiklar om fattigdom och vattenbrist i 3:e världen säljer dåligt i lilla sverige.

Vad göra då?

Media skriver förstås om MC-DÖDEN!
Motorcyklismen innehåller alla ingredienser som behövs för att kunna vinkla artiklar till att bli storsäljande.

Alla har sett och hört motorcyklisterna.
Är de inte lite farliga?
Svarta uniformer och stridshjälmar, eller vad man nu ska kalla det.
Jaa, vad fan nu när du säger det, visst måste de ju vara farliga?
Obehagliga verkar de också vara, jag menar, låta så illa och köra så fort?
Skrämmande.
Min själ, mycket skrämmande.

Man begriper att media tycker att motorcyklister är ett tacksamt ämne att vinkla på.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
I alla tider har väl folk uppmärksammat folk som sticker ut från allmänheten på ett eller annat vis.
Slå på en gammal svensk Åsa Nisse eller nåt där det rullar förbi en bil eller hoj i för den tiden väldigt hög fart och visst blir det ekipaget nog idiotförklarat, typ.

Klart som fan man gnäller lite extra på det som retar upp en "vanlig" människa.
Även om en motorcykel var ljudlös så skulle jag ge mig fan på att man skulle gnälla, för att man inte hör de.

Alla är vi ju olika, folk kommer alltid att gnälla på varandra.
Vem bryr sig om vad Aftonbladet skriver anyway. Folk som tar deras ord på fullaste allvar har större problem än vad andra har.

Jag tycker också att det här liknar mest pajkastning där alla skyller ifrån sig på varandra.
Skulle alla motorcyklister köra med principen "jag hinner stanna på den sträckan som jag ser framför mig" så skulle nog olyckorna minska med en himla massa procent.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
3125954 Ha ha ha, point taken. :)
Men sen var det "dör i onödan" om man läser artikel.
Hehe joooo men hur många besöker sjukhus gentemot kör motorcykel och hur länge pågår aktiviteterna m.m. Visst kan man lägga pengarna på mycket vettigare saker typ psykvård med tanke på hur många som tar livet av sig men att det är farligare att va på sjukhus än att köra motorcykel det är att ta det ganska långt :hihi

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
2006 var 135st som dog i drunkningsolyckor. Man kanske ska införa nollvision där också? Eventuellt få försöka få folk att sluta supa som svin när dom är ute på sjön, bara det är säkert 30-40 om året.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag tycker mig se att NTF skjuter in sig på motorcyklar sedan nåt halvår tillbaka och att de numera är rent fientliga mot allt vad mc heter...

Min bild av MC situationen, just nu, är inte så illa som NTF utmålar MEN visst sköter vi oss sämre nu än för 5-10 år sedan.

Men OM statistiken är rättvis och inte innehåller alkohol/drog relaterade olyckor, förare utan körkort, Tjuvar, förare på olagliga motorcrosscyklar och alla dessa 4-hjulingar. så är det oroande många mc-förare som omkommit i år!
(men av nån anledning tror jag man klumpar i hop allt i "MC-Döden"...)

Och när det gäller tidningar så hoppas jag journaliststrejken blir långvarig...

När man tittar på NTF hemsidan om "MC förare körde 194km/tim på ett hjul" så har dom "förbättrat" artikel med en bild på en krockad mc - Men tittar man på bilden inser man att det lika gärna kan handla om en mc som blivit påkörd av en vänstersvängande billist... Men inte ett ljud om alla jävla bilister som aldrig skulle släppts ut på vägarna överhuvudtaget -för att inte tala om mobiltelefonerna och dessa "Nöjes center med dvd-skärmar och dataspel" som bilarna säljs med nuförtiden...

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Ja, men.

Det är väl inte helt taget ur luften att mc-förare inte kör riskmedvetet?

Nej det kan jag hålla med om att två fel inte gör ett rätt.
Men man bör väl sätta saker i sitt perspektiv.

Ca 91-93 000 personer dör varje år i sverige.
Börjar man kolla på vad folk dör av så ser man att 60 talet personer som avlider i MC olyckor är en mycket liten del, ställ detta mot hur mycket publicitet det står i insändare, tidningsreportage osv. så ser man att det kanske är till viss del lite oproportionerligt. Det betyder givetvis inte att inte varje fall är en otrolig tragedi för alla inblandade.

Uppgifterna för 2004 publicerades nu 2007.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/DACE2C01-189F-4DA2-99EC-EC1010E559CE/7110/2007422.pdf

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Det jag störde mig på i Aftonblades senaste "MC-chock" var deras formulering angående den tragiska olyckan i Värmland då två personer dog vid en omkörning.

Utan att på något vis kunna veta orsaken, så vräker de ur sig att föraren inte kunde styra tillbaka på sin körbana för att motorcykeln blev för tung. Förlåt mig, men hur kan den bli för tung? I mina ögon torde det snarare vara så förarens styrteknik som är orsaken, (jag vill dock inte uttala mig huruvida detta skulle varit orsak till olyckan). Men, det är inte objektiv journalistik, utan en propaganda med ett uträknande, i det närmaste sublimalt budskap. Man får ganska lätt uppfattningen av att motorcyklar idag är för stora och väger för mycket för att kunna hanteras, och att detta är orsaken till olyckor. Att lättare, effektsvagare motorcyklar skulle vara säkrare.

/perris

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag fattar inte varför alla läser kvällspressen som har lika mycket moral och äkta nyhetsvärde som se och hör...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år