Ett djävla gnällande på motorcyklister

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ju mer jagade vi MC-åkare blir desto fler 'outlaws' i form av stuntare, fortkörare, långfinger, knäskrap och jätteförfortare kommer det att komma. Ju 'starkare' ett system blir, ju fler och hårdare motståndare får det. Särskilt när det gäller nåt så starkt som mc-åkning.

Jag tycker fortfarande det är kul att NTF mätte 1200 motorcyklister men inte en enda bilist. Det är najs. :tummenupp
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag tror inte den tesen stämmer, som tur är. De allra flesta har trots allt normalt omdöme och normal intelligensnivå, vilket gör att man inte resonerar och uppträder på det sättet. Hojkollektivet, om det nu finns ett sådant, är på god väg att straffa ut sig självt, alldeles på egen hand.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror inte den tesen stämmer, som tur är. De allra flesta har trots allt normalt omdöme och normal intelligensnivå, vilket gör att man inte resonerar och uppträder på det sättet. Hojkollektivet, om det nu finns ett sådant, är på god väg att straffa ut sig självt, alldeles på egen hand.

... och blir det bättre för varje artikel, varje åthutning och varje höjning av diverse avgifter?
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6

I 9 av 10 mötesolyckor befinner sej hojen på fel sida av vägen...

I 9 av 10 mötesolyckor med dödlig utgång där en motorcykel varit inblandad, kanske man bör tillägga...
Vilket inte är så konstigt med tanke på att vi sitter oskyddade.

Motsvarande statistik för bilar är också 9 av 10.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
I 9 av 10 mötesolyckor med dödlig utgång där en motorcykel varit inblandad, kanske man bör tillägga...
Vilket inte är så konstigt med tanke på att vi sitter oskyddade.

Motsvarande statistik för bilar är också 9 av 10.

Borde det inte vara 10 av 10 i bilarnas fall - en mötesolycka kräver ju nästan att en av bilarna ska vara i fel körfält.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Missade denna artikel igår.

NTF's överkucku Thomas Carlson med ännu ett lysande uttalande :dummer

Citat ur aftonbladet (givetvis):
"- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera. Det de håller på med är ren galenskap."

Och hans lön betalas av mina/våra skattepengar :huvet
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I 9 av 10 mötesolyckor med dödlig utgång där en motorcykel varit inblandad, kanske man bör tillägga...
Vilket inte är så konstigt med tanke på att vi sitter oskyddade.

Motsvarande statistik för bilar är också 9 av 10.

eh, nä.

En given motorcyklist som krockar med en bil i mötestolycka så är det i nio av tio fall motorcyklisten som är på fel sida, i en av tio bilisten.

En given bil som krockar med en annan bil i mötesolycka så är det i fem av tio fall våran givna bil, i fem av tio fall den andra bilen.

mao är motorcyklister "klantigare"/"sämre"/"farligare" i just detta avsendet.
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Gör en likadan mätning på bilister blir resultatet ungefär samma !

Läste tråden i morse och funderade på det nu när jag var ute en sväng med bilen. På sträckan mellan mcdonken i väsby till rosersberg är det blandat 50 o 70 sträckor. Vi var 4 bilar i rad och på 50 sträckan gick det 75 km/h och på 70 sträckan gick det 100 km/h. Sen kom vi ikapp en bil som körde i 80 på 70 väg, samtliga 4 bilar körde om honom och farten var igen i strax över 100!

När jag sen svängde av såg jag att 3 bilar till hade kört om honom som körde i 80. Så 7 utav 8 bilar körde ca 30 km/h för fort på både 50 o 70 sträckor.

Jag själv kör bil ca 30 km/h för fort jämt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vi kan gnälla hur mycket som helst, vi kan klaga på statistik, vi kan hitta orsaker till allt möjligt, förklaringar till varför saker händer, klaga på tidningar och politiker...
Men faktum kvarstår, vi som kollektiv sköter oss inte, vi kör för fort till exempel, det är ett faktum. Sen spelar det ingen roll om bilarna kör lika fort eller fortare.

Det är ett drev som går, vi är förföljda av politiker, media, poliser och svensson i sin Skoda, det är också ett faktum.
Visst f-n är det orättvist om vi jämför med självmord och rökning, men hallå, välkommen till livet, livet är orättvist ibland.
Ingenting kommer att förändras förrän vi själva förändrar oss. Så länge vi beter oss, kör för fort, stuntar i stan, kör om bilisterna på bakhjulet, kör ifrån poliser och kör ihjäl oss på spektakulära sätt så blir vi utsatta för drevet. Så fort man väljer att röra sej utanför samhällets normer så kommer förföljelsen som ett brev på posten, så har det varit i tusen år, det är ingenting konstigt med det.

Sluta gnäll med olika förklaringar, börja med att sluta bete oss och köra ihjäl oss, det är det ENDA som kan förändra situationen, hur tråkigt det än är.
Jag skriver "Oss" eftersom jag själv är en lika god kålsupare, jag tycker att det är precis lika skoj som alla andra att köra fort, köra på bakhjulet och bete mej. Det här inlägget är riktat till mej själv också tyvärr...


Så länge vi fortsätter med samma beteende så gräver vi våran egen grav, både bokstavligt och bildligt talat...det är också ett faktum...

Du wheelar med passagerare på din avatar, outlaw :yoparty
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Ju mer jagade vi MC-åkare blir desto fler 'outlaws' i form av stuntare, fortkörare, långfinger, knäskrap och jätteförfortare kommer det att komma. Ju 'starkare' ett system blir, ju fler och hårdare motståndare får det. Särskilt när det gäller nåt så starkt som mc-åkning.

Jag tycker fortfarande det är kul att NTF mätte 1200 motorcyklister men inte en enda bilist. Det är najs. :tummenupp

Det står lite olika i medierna

"Mc-förarna påpekar ofta att andra trafikanter inte uppmärksammar dem i tid. Totalt i NTFs undersökning mättes 1.180 motorcyklar. På 90-vägar körde hälften av förarna för fort, på 70-vägar 60 procent och på 50-vägar syndade över 70 procent, uppger trafiksäkerhetsorganisationen.

Hastighetsöverträdelserna kan jämföras med bilisterna, som på 70- och 90-vägar har en medelhastighet som ligger under gällande hastighetsgräns och på 50-vägar strax över. På 100-vägar har bilarna en något högre medelhastighet än motorcyklarna."
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33831&a=891939&from=rss
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Ursprungskällan är NTF
http://www.ntf.se/Tidning/default32884.asp



Med de nämner INTE:
Äldre förare står för MAJORITETEN av dödsolyckor (yngre är i majoritet för olyckor totalt. Källa till detta är senaste från TT, därav snacket om bromsteknik etc).

Samt att "undersökningen" hur den gick till, skulle jag gärna vilja veta.

Mycket propaganda, som diverse blaskor faller för.

Men som journalister brukar säga: "en bra story kolla man inte upp bakgrunden till"

O deras tjusiga diagram:
 

Bifogat

  • Stor-MC-bild1.gif
    Stor-MC-bild1.gif
    16 KB · Visningar: 42
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Det står lite olika i medierna

"Mc-förarna påpekar ofta att andra trafikanter inte uppmärksammar dem i tid. Totalt i NTFs undersökning mättes 1.180 motorcyklar. På 90-vägar körde hälften av förarna för fort, på 70-vägar 60 procent och på 50-vägar syndade över 70 procent, uppger trafiksäkerhetsorganisationen.

Hastighetsöverträdelserna kan jämföras med bilisterna, som på 70- och 90-vägar har en medelhastighet som ligger under gällande hastighetsgräns och på 50-vägar strax över. På 100-vägar har bilarna en något högre medelhastighet än motorcyklarna."
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33831&a=891939&from=rss

Det som låter lite konstigt med det resonemanget är väl att de i motorcyklisternas fall pratar om procent som kör för fort och i bilisternas fall snackar om medelhastighet? Procenten som kör för fort bland bilisterna lär ju inte vara särskilt mycket bättre?
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Missade denna artikel igår.

NTF's överkucku Thomas Carlson med ännu ett lysande uttalande :dummer

Citat ur aftonbladet (givetvis):
"- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera. Det de håller på med är ren galenskap."

Och hans lön betalas av mina/våra skattepengar :huvet
Hans uttalande kanske baseras på att han följt SH en tid?
Bör räcka med ett par månader för att konstatera att hans påstående i MÅNGA fall stämmer.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Många här verkar ju vara bra skribenter och hittar statistik lite varstans.

Gör en färdig artikel om MC, inte bara negativa saker, skicka ut till tidningarna (så många man kan komma på) och SVT/TV4 etc.

Att skriva här hjälper föga, det är som att prata med redan troende liksom...

En bra artikel om vad MC förarna tycker kan förbättras på vägarna och VARFÖR "vi" kör för fort (förespråka fler ställen att köra på bana tex, Monzta är ett exempel på nedslag för MC kollektivet).
http://www.vikingmotorpark.com/ är ju nåt som är på gång kanske, värt att nämna?

Golfbanor byggs det flera om dagen, asfaltsbanor att köra bil/hoj på byggs det sällan.
Jämförande olyckstatistik
Krav på vidareutbildning av körkort (oberoende om man har ABCDE kort, utbildning ger betydligt bättre effekt än trafikregler)

Jag pratatde med VV för nåt år sen och svaret jag fick på varför man inte inför omtagning/förnyelse av körkort var
"Det är för många som skulle bli av med körkortet"
som anledning, det är ju liksom det som kanske är tanken? klarar man inte ett enklare teori/förarprov så har man väl inte så mkt i trafiken att göra var mitt motargument...

Hjälps åt att skaffa fram bra och relevant information, skriv en/flera artiklar och skicka till pressen!

min 2 cent :)
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Golfbanor byggs det flera om dagen, asfaltsbanor att köra bil/hoj på byggs det sällan.
Tyvärr beror det väl på att golfspelarna är mycket tystare än oss... Stör inte så mycket grannar om det är någon som skriker "FORE" lite då och då jämfört med ett gäng hojar som kör runt en bana.

Vad som jag tycker är konstigt är att den nordligaste banan i Sverige ligger i Härnösand som är förhållandevis väldigt långt söderut (om man som jag kommer från Kiruna). Jag menar, här uppe i norr bor det ju färre folk på större yta, alltså borde det finnas nått ställe mitt ute i skogen som man hade kunnat bygga en bana på utan att störa annat än renar och björnar... :D
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Tyvärr beror det väl på att golfspelarna är mycket tystare än oss... Stör inte så mycket grannar om det är någon som skriker "FORE" lite då och då jämfört med ett gäng hojar som kör runt en bana.

Vad som jag tycker är konstigt är att den nordligaste banan i Sverige ligger i Härnösand som är förhållandevis väldigt långt söderut (om man som jag kommer från Kiruna). Jag menar, här uppe i norr bor det ju färre folk på större yta, alltså borde det finnas nått ställe mitt ute i skogen som man hade kunnat bygga en bana på utan att störa annat än renar och björnar... :D

Enda nackedelen med att anlägga bana långt norr ut är hur länge man kan köra hoj på säsongen.
Midnattsol i all ära :D men ändå

Mo i Rana är ju trevligt, där kan man köra dygnet runt! så egentligen så kanske man kan få ut "fler körtimmar" norrut än söderut?
Ingen aning men kan va lite svårt att få dit folk om många har 100+ mil att köra enkel väg... MEN konstigare saker har hänt! :D

EDIT: Handlar väl egentligen "bara" om att ha bra kommunikationer till/från banan.
sen reklam reklam reklam reklam reklam reklam o åter igen reklam så kanske det skulle funka?
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Många här verkar ju vara bra skribenter och hittar statistik lite varstans.

Gör en färdig artikel om MC, inte bara negativa saker, skicka ut till tidningarna (så många man kan komma på) och SVT/TV4 etc.

Att skriva här hjälper föga, det är som att prata med redan troende liksom...

Du har rätt så man blir förbannad :)
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Folk, allt handlar om pengar, första vågen av MC-påhopp handlade om att motivera höjd trafikförsäkring, två artiklar kom ut inom kort i självklart Aftonbladet som båda handlade om nästan indentiska olyckor där bilen gjorde en vänstersväng, sist jag tog körkort så är den vålande som gör vänstersväng, dock handlade artiklarna om hur vårdslöst MC-åkare kör trots egentliga orsaken till dessa olyckor, båda skrivna av deras käre motorjournalist. Nu handlar det om regskylt fram på hojar för att nån regerings ekonom har räknat ut att de ska tjäna ett antal kronor på detta och Aftonbladet är den som för ordet.
Visst är det tragiskt att folk dör i trafiken, men senaste skriverier har överskridit alla gränser. Finns nog större bovar i trafiken än MC-åkare.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det står lite olika i medierna

"Mc-förarna påpekar ofta att andra trafikanter inte uppmärksammar dem i tid. Totalt i NTFs undersökning mättes 1.180 motorcyklar. På 90-vägar körde hälften av förarna för fort, på 70-vägar 60 procent och på 50-vägar syndade över 70 procent, uppger trafiksäkerhetsorganisationen.

Hastighetsöverträdelserna kan jämföras med bilisterna, som på 70- och 90-vägar har en medelhastighet som ligger under gällande hastighetsgräns och på 50-vägar strax över. På 100-vägar har bilarna en något högre medelhastighet än motorcyklarna."
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33831&a=891939&from=rss

Jag läste det också sen. :)

Men vad jag läste mer var ju den underbara "Medelhastigheten för motorcyklar låg nästan 10 kilometer i timmen över gränsen på 50-vägar, 5 kilometer i timmen över gränsen på 70-vägar och 3 kilometer i timmen på 90-vägar."

På 90-vägar kör vi hisnande 3 km/h för fort! :skrämd

Om de är ute efter att minska olyckorna så lär det väl vara de höga hastigheterna de är ute efter och hemska 10 km/h för fort på 50-väg skadar ju inte särdeles många. 93 jäkla km/h, jag tror jag dör, så fort vågar inte jag köra....
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top