Ett djävla gnällande på motorcyklister

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
RF 900 R -95
Inga, antagligen? Eller vad menar du?

/perris

Jo, jag menar just det. Mc-körning borde ju vara en faktor till att folk som oss finner glädje i tillvaron och tycker att livet är värt att leva => mindre självmord!!!

Detta anser jag faktiskt vara ett utomordentligt bra argument. Som sagts tidigare på detta forum så var ju "att köra mc" det mest populära svaret i Svenska kyrkans enkätundersökning på ämnet "Vad är meningen med livet?". Inte "familjen", "Gud", "knulla", "tjejer", "kriminella anabola-killar", "mina barn", "jobba". Nej, "köra mc" var det folk tyckte var meningen med livet. Jag är helt övertygad om att motorcyklar även räddar liv.

DESSUTOM...

kollar man noga på statistiken ser man att vi mc-förare kör mindre än 10 kilometer i timmen snabbare än bilar i alla hastigheter. Är det verkligen en sådan jävla grej...? Jag tror att vi återigen har fått en svår släng av den svenska avundsjukan: Får inte jag köra hoj för min fru som har haft kronisk huvudvärk i 23 år varför hon inte släppt till en gång, jag kör en lila Volvo 940 från -94, det mest spännade jag gjort sedan Tjernobyl var att vara ute och supa med grabbarna när frugan låg på sjukhus pga blindtarmsinflammation, DÅ SKA INGEN JÄVEL FÅ KÖRA HOJ! :finger

Men det är min högst personliga teori...

visdomsord raktigenom:tummenupp

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
När jag syftar på bilkollektivet(den stora massan) är det naturligtvis på samma sätt som att jag blir klassad som en av MC-kollektivet!!!!! Jag körde lagligt men ÄNDÅ BLEV JAG ANKLAGAD FÖR ATT KÖRA FÖR FORT. P.g.a. min MC. Inte FAAN skall jag stå till svars för andras ouppmärksamhet.

PS. Jag kör bil ocksååå!!!

Naturligtvis inte, det var en vanlig trafikolycka, sånt som händer. Jag tror inte bilisten körde ut med flit.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Jo, jag menar just det. Mc-körning borde ju vara en faktor till att folk som oss finner glädje i tillvaron och tycker att livet är värt att leva => mindre självmord!!!
Kanske för några, även om jag finner det lite för enkelt eftersom självmord oftast begås på grund av en psykisk sjukdom som olika former av depression m.m. Fast, det kan säkert vara ett verktyg för en del att finna ett social sammanhang.

------

Och visst, vi har mycket oss själv att skylla för drevet mot oss, men jag vägrar nöja mig med det när jag ser hur snett resurser slösas om man ser på livräddning i ett större perspektiv, som man givetvis bör göra. Eller är det så att alla liv inte är lika viktiga?

/perris

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Tycker att ni borde vara lite realistiska.
Vi människor kommer ALDRIG att köra långsammare eller säkrare på något sätt. Det ligger i människans natur att köra fort, och ju fortare du kör desto större är chansen att du dör när du lägger hojen. Spelar ingen roll om man är Davve 18 eller Bertil 62. Så fort man sätter sig på en motorcykel så växer ju hornen (på de flesta iallafall). Sen att alltid dras upp trådar om att motorcyklister är så jevla utsatta och att försöka kontra med folk som dör på sjukhus eller självmordsfall.

Jag tycker att vi ska satsa våran energi på att få ner de där jevla försäkringskostnaderna istället. 50 000 hojar ut på Sveavägen eller Kungsträdgården i stockholm skulle väcka stor uppmärksamhet. Gärna bränna bilar och träd för att skapa lite rubriker. Sen är det väll skitsamma om försäkringsbolagen tycker att vi ska sänka dödssiffrona, de där jevla asen kommer fortsätta höja den där premien om vi nu hade 0 döda/år.

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Självklart var det bara en människa som gjorde ett misstag. Vem har inte gjort det?! Men dock blev jag blev direkt anklagad för något som som troligtvis enbart kommer från förutfattade meningar.

Ps. Kanske grubblar jag för mycket! Allt går ju inte att skydda sig ifrån.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
SOm någon sa hära att vi kör bara 10 km (enligt statistiken) fortare än bilarna men vi stannar te me fan 10sek före.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Naturligtvis inte, det var en vanlig trafikolycka, sånt som händer. Jag tror inte bilisten körde ut med flit.

Jag är övertygad om att bilisten körde ut med flit.
Jag tror inte han slant på gasen eller råkade peta in en växel, missade bromsen och träffade gasen istället eller något annat liknande.
så nej jag tror han gjorde just det han menade att göra, dvs köra ut bilen i korsningen, vad han inte hade tänkt var nog just det som hände dvs oups där kom en mc, den hade han helt missat.

Jag försvarar inte att köra som en idiot, men bilförare är för jävla dåliga på att se en om man inte drar på heljuset i nacken på dem, helst på natten.

Det är mycket som man inte menar skall hända, men det som händer händer och då får man spela med de kort man fått. lite svårt att göra saker ogjort.
att då dessutom stå o ljuga för att skylla från sig gör ju inte saken bättre.

Du gustav1 får gärna ta den länken om dödsfall som jag påvisade innan och räkna ut på vilken plats i ordningen att dödas genom mcåkning ligger.
och så kan vi diskutera sedan hur många av de andra liven som med enkla medel kunde räddats.

Personligen anser jag det är ett storm i ett vattenglas.
Det som är tragiskt och samtidigt ironiskt med det hela är att de som stormar glaset även är de som skapar en mycket otryggare trafik miljö för mig. Dels genom vajer räcken dåligt sopade vägar osv dels genom att de väljer att köra omkring drickandes sitt kaffe/läsk, läsandes tidningen
Varje dag blir jag trängd i trafiken av bilar som inte blinkar och inte ser eller skiter i mig. I går knackade jag på rutan på en av dem och tyckte att han väl åtminstånde kunde använda blinkers, han replikerade oj men jag visste inte du var där, min replik tillbaks var "nej jag vet, just därför.. ha en trevlig dag".

Varje jävla dag!

om jag leker med mitt liv är det min ensak.
om du leker med mitt liv är du en störd jävla idiot.

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
blä

Tycker att det är äckligt vad mycket faktaförvanskning a lá "statistik" svensken tillåter sig tvångsmatas med nuförtiden.

skulle inte förvåna mig alls om den allmänna "opinionen" har lett till ett totalförbud av motorcykel på allmän väg inom 10 års tid.

tror inte att NTF har nånsin varit ute i trafiken de senaste 50 åren, om man ska gå efter vad de skriver för smörja.

Om jag kör en sträcka på tex 40 mil i exakt de hastighetsangivelser som gäller,
ja hur många gånger kommer en annan bil ikapp mig och kör om?

Svar: Samtliga gånger, med andra ord 100% av bilisterna bryter mot lagen dagligen i hastighetssynpunkt.

Ingen, och jag menar verkligen INGEN håller sig på eller under fartgränserna i alla lägen (utom vid omkörning då, som enligt tanken med trafikbestämmelserna aldrig ska behöva inträffa om alla följde bestämmelserna.)

Det som bekymrar mig mest är nog dock att alla som framfört ett fordon på väg VET detta, ändå bildas det opinion och debatt utefter "statistiskt" svammel.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Det som kanske är mer intressant i debatten är väl hur många mc-olyckor som orsakar skador på nån annan är mc föraren själv. Om en mcförare är med om en singelolycka och skadas är det väl en sak, alla (?) som kör mc vet ju om att det är en livsfarlig sysselsättning.

Det är ju värre om ett vårdslöst beteende i trafiken riskerar att skada andra än mcföraren själv i trafiken, det är inte acceptabelt.

Sen att många mcolyckor orsakas av bilar som svänger ut framför o.s.v är en annan sak... Även om jag tror att det många gånger beror på att mc:n kommer i en fart som är högre än gällande hastighetsbegränsning...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...Sen är det väll skitsamma om försäkringsbolagen tycker att vi ska sänka dödssiffrona, de där jevla asen kommer fortsätta höja den där premien om vi nu hade 0 döda/år.

Vi (sporthojskollektivet) är inte någon bra affär för försäkringsbolagen, vi kostar mer än vi drar in så det är VI som höjer premien... Om vi slutar krascha så sänks premien, enkel matematik...

...Om jag kör en sträcka på tex 40 mil i exakt de hastighetsangivelser som gäller,
ja hur många gånger kommer en annan bil ikapp mig och kör om?

Svar: Samtliga gånger, med andra ord 100% av bilisterna bryter mot lagen dagligen i hastighetssynpunkt.

Och då är det okej för oss att bryta mot lagen och köra för fort? Vi, den trafikantgrupp som är helt oskyddad och som ALLTID förlörar i en krock?

Det som kanske är mer intressant i debatten är väl hur många mc-olyckor som orsakar skador på nån annan är mc föraren själv. Om en mcförare är med om en singelolycka och skadas är det väl en sak, alla (?) som kör mc vet ju om att det är en livsfarlig sysselsättning.

Det är ju värre om ett vårdslöst beteende i trafiken riskerar att skada andra än mcföraren själv i trafiken, det är inte acceptabelt.

Sen att många mcolyckor orsakas av bilar som svänger ut framför o.s.v är en annan sak... Även om jag tror att det många gånger beror på att mc:n kommer i en fart som är högre än gällande hastighetsbegränsning...

I 9 av 10 mötesolyckor befinner sej hojen på fel sida av vägen...

Last edited:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88

Och då är det okej för oss att bryta mot lagen och köra för fort? Vi, den trafikantgrupp som är helt oskyddad och som ALLTID förlörar i en krock?

Givetvis inte, jag menade alla som framför fordon som får hålla samtliga sveriges hastighetsbestämmelser, men eftersom det alltid är mc-"busarna" som blir vinklade mot de o så laglydiga övriga trafikanterna så framförde jag det som en Bilist-situation.

frågan om laglydighet eller ej hör inte så kategoriskt till fordonsgrupperna så som den gör individerna som framför dem.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
...Jag hörde på radion i morse där dom interjuvade något pucko som hävdade att dödsolyckorna berode på att motorcyklister bara använde bakbromsen.

Dom hade gjort en djupanalys av sex stycken dödsolyckor som varit under sommaren, i alla sex fallen hade bara bakbromsen använts.

Vän av ordning påstår då att det säkert var Cornflakeskörtkort inblandade men det var även med nytagna körkort, en av olycksoffren hade ett körkort som bara var en vecka gammalt...
bevisar bara teorin om att körkortutbildningen är för klen...

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Dom hade gjort en djupanalys av sex stycken dödsolyckor som varit under sommaren, i alla sex fallen hade bara bakbromsen använts.

Vän av ordning påstår då att det säkert var Cornflakeskörtkort inblandade men det var även med nytagna körkort, en av olycksoffren hade ett körkort som bara var en vecka gammalt...
bevisar bara teorin om att körkortutbildningen är för klen...

Är det verkligen möjligt att se att bara bakbromsen använts?
Hur gör man det?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Är det verkligen möjligt att se att bara bakbromsen använts?
Hur gör man det?

Ja det är möjligt, VV har en egen haverikommision med CSI-människor som tydligen skall vara riktigt duktiga. Den gruppen används för att göra till exempel MC-OLA och andra djupanalyser...

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Håhåjaja så var vi där igen, det är synd om oss laglydiga hojåkare.

Är det förresten ingen som insett att tidningar och kvällspressen i synnerhet lever på att sälja tidningar? Hur lyckas man med det? :va

Aha, nån som kom på det?? ;)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Motorcyklismen står för 1% av trafiken men representerar samtidigt 15% av olyckorna sägs det i inslaget.

Vad fan ska man säga om dessa siffror?
Är det verkligen så att motorcyklisterna är vållande till 15% av totala trafikolyckorna?

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
De bakhjulsåkningar, knäskrap, borttagna regskyltar, felsidesomkörningar, fullgasrepor etc som somliga ses göra, påverkar på ett jävligt konkret sätt opinionen gentemot alla andra på hoj.
Det är dags för en och annan att inse att det mesta hänger ihop här i tillvaron. Hojfolk som helhet får exakt den opinion och samhällsdebatt som en delmängd ber, ja intensivt tigger på sina bara knän om!:fakta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år