Ett lyckat SM i RR På Knudan

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Då första gruppen fick två torra kval och andra endast ett.

Den snabbaste i den första gruppens kval får stå brevid den snabbaste från den andra gruppen på gridden. Samma med 2:eek:rna osv ner i fältet. Det är det mest rättvisa med tanke på om omständigheterna med väder osv när man har flera grupper som kvalar om samma race. Tror ni hade samma system nu?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tyckte nog att Saftycar körde alldels för sakta! Att ligga bakom en bil som kör varvtider på runt 2 minuter i 5-6 varv kändes väldigt olustigt med tanke på hur mycket däcken kallnar av av sådan fiskörning. Ge den föraren en kurs i hur man kör en SC!! Bilen kan samla fältet och leda den i ett säkert tempo förbi olycksplatsen men resten av banan behöver den inte sätta farthållaren på 50km/h...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Förresten, bör inte ett flertal ur Rookie 600 tvångsuppklassas till Superstock 600 så att det blir lite bättre fördelat... för helt klart att toppen rookie600 i helgen kunde kört och slagits ordentligt med mellanskiktet i superstock 600, om inte högre upp.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Tyckte nog att Saftycar körde alldels för sakta! Att ligga bakom en bil som kör varvtider på runt 2 minuter i 5-6 varv kändes väldigt olustigt med tanke på hur mycket däcken kallnar av av sådan fiskörning. Ge den föraren en kurs i hur man kör en SC!! Bilen kan samla fältet och leda den i ett säkert tempo förbi olycksplatsen men resten av banan behöver den inte sätta farthållaren på 50km/h...

De höll exakt korrekt SC-fart enligt reglementet. Vilket reglemente vetefan... ;)

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
GSX-R1000-K5
Tyckte allt flöt på fint, ett av de bättre arrangemangen jag kört på.
+ Saftycar, tidschemat höll under race.
+ El.
+ Seriöst förarmöte för R600/R1000.
+ Ordnad depå, brandgator tror jag det kallas.
+Bra sätta att lös problematiken med träningen för R600/R1000, ingen missade informationen på detta sätt.

- Dumt att flytta förarmötet för R600/R1000, kör på fastslagna tider så minskar förvirringen.
- För många anmälda till träning R600/R1000, jag skulle behövt "min" tid på banan.
- Idioter som super, vandaliserar och håller förare vakna (gäller inte depåtystnad för dem?)
- Att jag är så jävla sopig så jag bara kom 1,5 varv i racet!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Första gruppens andra kval var knappast torrt.

Det var ingen på regndäck

Tittar man på tiderna så gick det inte långsamt heller det kördes 1.05 tider.

Den snabbaste i den första gruppens kval får stå brevid den snabbaste från den andra gruppen på gridden. Samma med 2:eek:rna osv ner i fältet. Det är det mest rättvisa med tanke på om omständigheterna med väder osv när man har flera grupper som kvalar om samma race. Tror ni hade samma system nu?

Det systemet tillämpades och är till synes det mest rättvisa.

Dock var det uppdelat på grund av många anmälningar (43st) men det var endast 35 betalande och därmed behövde kvalet ej delas.

Last edited:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Det var ingen på regndäck

Tittar man på tiderna så gick det inte långsamt heller det kördes 1.05 tider.

Såvitt jag vet så var det ingen som förbättrade sin tid. Hade det regnat på racet hade ni i den andra kvalgruppen fått en träning i regn, det går nog aldrig att göra det helt rättvist.

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
tyckte att allt funkade riktigt bra, förutom att det blev lite struligt på första träningspasset på fredagen. Då dom "kom på" att vi (R600/R1000) var för många så dom fick skicka in en del i depån igen, för att sedan dela upp oss i två grupper.. Det borde de väl kunna se tidigare..

Annars så funkade allt! Tyckte depån var riktigt bra, och det var kul att alla Rookie förare var samlade så att man lättare kunde umgås!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Förresten, bör inte ett flertal ur Rookie 600 tvångsuppklassas till Superstock 600 så att det blir lite bättre fördelat... för helt klart att toppen rookie600 i helgen kunde kört och slagits ordentligt med mellanskiktet i superstock 600, om inte högre upp.

Jo, så vi riktiga rookies har en chans nästa år..! :hihi

sandstream

Guest
En del kör väl med Supersport-hojar som inte kan användas i Superstock?

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
GSX-R1000-K5

Hur fungerar uppklassningen?
I motorkalendern står "8 poäng gånger antalet tävlingar ger direktuppklassning". Vill minnas att det talades om min 40 poäng på licenskursen, eller? Inte rimligt att en 8e plats ger direktuppklassning...
Om man är för sopig för att komma i mål, kan man då räkna bort tävlingen helt eller är det antal starter/säsong som räknas? :va

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Helgen var :tummenupp !

Men elverken alltså :va Går det inte flytta dom utanför banan :confused:
Eller är det bara jag som ligger sömnlös :rolleyes:

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....

Nu skall jag som är obotlig optimist också gnälla lite. Det är väl bra att använda SC om alternativet är att rödflagga. I 250 och framför allt i Superstock600 var det väl knappast rödflaggsituationer? Trist för dem som "byggt upp" en liten lucka..... Kul för dem som kommer ikapp...Trist och se på helt klart....Tyckte det kändes som man släppte ut den där långsamma saaben så fort det kom upp en gul flagga i Skåne...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nu skall jag som är obotlig optimist också gnälla lite. Det är väl bra att använda SC om alternativet är att rödflagga. I 250 och framför allt i Superstock600 var det väl knappast rödflaggsituationer? Trist för dem som "byggt upp" en liten lucka..... Kul för dem som kommer ikapp...Trist och se på helt klart....Tyckte det kändes som man släppte ut den där långsamma saaben så fort det kom upp en gul flagga i Skåne...
Trist med SC Racing javisst, men bärgning & ambulans vill ha det så, det är tyvärr för många som inte saktar ner tillräckligt när dom jobbar på banan.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...