Ett MC-äventyr på E4:an igår kväll!

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
KaZ skrev:
Det som va helt cp, va situationen...
Har träffat på Poliser en del, dvs blitt stoppad och så vid kontroller, och oftast så går allt fint å lungt till, och alla är trevliga med varandra. Men den polisen som kom fram... "besservisser" attityd... verkade mer som att han skulle vara stöddig å veta allt om allt. Liksom... vad vinner han på det. Dom va där å tankade... orkar dom inte slita fram botblocket och GÖRA sitt jobb så... låt då folk vara i fred. Hajjar inte riktigt det där med att gå fram å "varna" för att man sen skall känna sig YTTERST tacksam för att farbror polis va snäll denna gång. Låt folk va ifred istället om de inte orkar göra sitt jobb ordentligt. Nu faller det sig så att jag inte blev missnöjd med att han inte gav mig böter eller ombesiktining... men enda resultatet blev att jag blev trött på han och fick en mindre glad syn på Poliser just då!

så vare!

Trist att du träffat en konstapel med attityd.

Jag orkar göra MITT jobb. Känns det bättre nu då?
Du slipper kanske känna dig tacksam om vi ses. En tillsägelse kanske inte passar? :va

Kevlar

Socio#3414
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
DUCATI 748SP 1996
Ja du Kaz, din tur håller i sig märker jag. Det var nästan hoj #2 som strök med i år :lol

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
CHROLO skrev:
Trist att du träffat en konstapel med attityd.

Jag orkar göra MITT jobb. Känns det bättre nu då?
Du slipper kanske känna dig tacksam om vi ses. En tillsägelse kanske inte passar? :va

:hihi
Känns riktigt bra att du orkar göra ditt jobb!! :tummenupp

Bara det att jag råkat ut för så underliga saker gällande poliser ibland...
Då skall det tilläggas att jag är en sån som alltid stannar, och förmodligen aldrig skulle prova att smita om jag gjort nåt dumt som du eller dina kollegor anser skall beivras. :död
Ta detta tex. åker (med bil) på hornsgatan i riktning mot hornstull. Har precis passerat Ringvägen och befinner mig i uppförsbacken... Ser en Pizzeria på vänster sida, och eftersom det va en sådan jag letade efter så (Jag vet att man inte får vända över heldraget :4skrika ) väder jag på stubben och parkerar intill trottoaren på andra sidan, min tjej hoppar ur och smiter in för att köpa pizza. Nu är det så att jag inte såg att precis efter krönet mot Hornstull va det en Poliskontroll. Så 1 minut efter jag vänt kommer det 2 MC-poliser dundrandes... de stannar vid mig och jag inser att det är mig de vill nåt. (Inte så svårt att förstå). De kommer fram båda 2 och börjar surra lite. Väldigt trevliga är dom och på ett mycke pedagogiskt sätt talar de om för mig medans de gör koll på bil och mitt körkort, att man inte får vända över heldraget osv. Jag har inga problem med det och har lixom erkänt mitt misstag innan de ens började proklamera trafikvett, vilket i sin tur tar udden lite i det de försöker säga... Ena av poliserna verka lessna på detta då det inte blev så spännade. Så medans han sätter sig på sin hoj och skall åka så skriver den andra en bot. Dock så sker nu nåt som jag tycker va ganska komiskt. Polisen som skall åka tillbaka till kontroll-platsen sätter sig på hojen, startar den, blinkar vänster och kör ut i vägen, men till både min och den andra polisens dtora förvåning så vänder han över heldraget och åker tillbaka upp till kontrollplatsen. Parkerar och slår av hojen! Jag börjar småle lite och plirar med ögonen mot polisen som skriver bot. Han ser vid detta laget ganska less ut, tittar på mig och frågar: - Lovar du att aldrig göra om det där? Varpå jag svarar: -Javisst konstapeln, och gör en honörsmanöver med min hand. Han skrattar nu. Jag tar tillfället i akt och frågar om jag får följa med och se på när han skiver ut en bot till sin kollega för att ha utan anledning vänt över heldragen spärrlinje. Han säger då bara: -Nja, vi kan nöja oss med att riva denna bot och med löftet att du inte gör om det, så tar jag tag i detta gällande min kollega. Jag accepterar detta... :hihi
Min tjej kommer nu ut med pizzorna och sätter sig i bilen. Polisen som va kvar sätter sig på sin hoj, åker ner till korsningen vänder där och på vägen tillbaka vinkar han åt mig! :banana .
Vi åker hem å käkar pizza! Och funderar lite på vad de 2 Poliserna hade att tala med varandra om efter denna lilla lustiga händelse!

Vad hade du gjort om du va polisen som stod kvar hos mig?
Sen undrar jag om ni får köra över heldraget, dvs utan anledning?

Och om det är så att ni inte får det så hade jag faktiskt hellre sett att jag fick en bot och sen fått se den andra polisen få sin bot oxå! :D
Dock så tänkte man inte riktigt på det just då... men så här i efterhand.
Nu är det så att jag inte vet vad en Polis får och inte får, men gissar att ni inte får göra sånt såvida det inte är under utryckning eller liknande?!? :va

jaja

:fyllisar

Last edited:

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
jäklar. Tur i oturen mao.
skickligt manövrerat alltså.
Im impressed. :tummenupp

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
KaZ skrev:
:hihi
Känns riktigt bra att du orkar göra ditt jobb!! :tummenupp

Bara det att jag råkat ut för så underliga saker gällande poliser ibland...
Då skall det tilläggas att jag är en sån som alltid stannar, och förmodligen aldrig skulle prova att smita om jag gjort nåt dumt som du eller dina kollegor anser skall beivras. :död
Ta detta tex. åker (med bil) på hornsgatan i riktning mot hornstull. Har precis passerat Ringvägen och befinner mig i uppförsbacken... Ser en Pizzeria på vänster sida, och eftersom det va en sådan jag letade efter så (Jag vet att man inte får vända över heldraget :4skrika ) väder jag på stubben och parkerar intill trottoaren på andra sidan, min tjej hoppar ur och smiter in för att köpa pizza. Nu är det så att jag inte såg att precis efter krönet mot Hornstull va det en Poliskontroll. Så 1 minut efter jag vänt kommer det 2 MC-poliser dundrandes... de stannar vid mig och jag inser att det är mig de vill nåt. (Inte så svårt att förstå). De kommer fram båda 2 och börjar surra lite. Väldigt trevliga är dom och på ett mycke pedagogiskt sätt talar de om för mig medans de gör koll på bil och mitt körkort, att man inte får vända över heldraget osv. Jag har inga problem med det och har lixom erkänt mitt misstag innan de ens började proklamera trafikvett, vilket i sin tur tar udden lite i det de försöker säga... Ena av poliserna verka lessna på detta då det inte blev så spännade. Så medans han sätter sig på sin hoj och skall åka så skriver den andra en bot. Dock så sker nu nåt som jag tycker va ganska komiskt. Polisen som skall åka tillbaka till kontroll-platsen sätter sig på hojen, startar den, blinkar vänster och kör ut i vägen, men till både min och den andra polisens dtora förvåning så vänder han över heldraget och åker tillbaka upp till kontrollplatsen. Parkerar och slår av hojen! Jag börjar småle lite och plirar med ögonen mot polisen som skriver bot. Han ser vid detta laget ganska less ut, tittar på mig och frågar: - Lovar du att aldrig göra om det där? Varpå jag svarar: -Javisst konstapeln, och gör en honörsmanöver med min hand. Han skrattar nu. Jag tar tillfället i akt och frågar om jag får följa med och se på när han skiver ut en bot till sin kollega för att ha utan anledning vänt över heldragen spärrlinje. Han säger då bara: -Nja, vi kan nöja oss med att riva denna bot och med löftet att du inte gör om det, så tar jag tag i detta gällande min kollega. Jag accepterar detta... :hihi
Min tjej kommer nu ut med pizzorna och sätter sig i bilen. Polisen som va kvar sätter sig på sin hoj, åker ner till korsningen vänder där och på vägen tillbaka vinkar han åt mig! :banana .
Vi åker hem å käkar pizza! Och funderar lite på vad de 2 Poliserna hade att tala med varandra om efter denna lilla lustiga händelse!

Vad hade du gjort om du va polisen som stod kvar hos mig?
Sen undrar jag om ni får köra över heldraget, dvs utan anledning?

Och om det är så att ni inte får det så hade jag faktiskt hellre sett att jag fick en bot och sen fått se den andra polisen få sin bot oxå! :D
Dock så tänkte man inte riktigt på det just då... men så här i efterhand.
Nu är det så att jag inte vet vad en Polis får och inte får, men gissar att ni inte får göra sånt såvida det inte är under utryckning eller liknande?!? :va

jaja

:fyllisar

Jag hade nog resonerat som kollegan som pratade med dig gjorde. Polisen som körde över heldraget hade ingen rätt att göra det i det här fallet. :kocko

Bifogar det mesta här nedan som är annorlunda vad det gäller bl.a. polisers rätt att avvika från normalt beteende i trafiken.

Trafikförordning (1998:1276)

11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.

1 § Fordon som används av polisen i tjänsteutövning får föras på gång- och cykelbanor samt på gågator om särskild försiktighet iakttas. Fordonet får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.

En väg samt ett visst område eller färdled i terräng får användas även om föreskrifter med förbud eller inskränkning i rätten att trafikera vägen, området eller leden meddelats enligt 10 kap. 1, 10 eller 14 § eller enligt 41 § väglagen (1971:948)
1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
2. för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt,
3. vid räddningstjänst, eller
4. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (1999:835).

2 § Om särskild försiktighet iakttas och om omständigheterna kräver det får avvikelse ske från bestämmelserna i 9 kap. 1 § första stycket 1-5 och 2 §
1. vid räddningstjänst och bärgningsarbete, samt
2. i tjänsteutövning av polis- eller tullpersonal. Förordning (2001:753).

3 § Terrängmotorfordon och terrängsläp får föras på väg trots bestämmelserna i 5 kap. 1, 4 och 5 §§
1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
2. för transport av sjuk person till läkare eller sjukvårdsanstalt,
3. vid räddningstjänst, eller
4. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2002:943).

4 § Förtur till överfart med sådan färja som enligt väglagen (1971:948) är väganordning har
1. fordon som används vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller vid sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. fordon som används i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
3. fordon i linjetrafik,
4. fordon i taxitrafik, samt
5. fordon som används för skolskjuts och färdtjänst.
Vägverket får meddela föreskrifter om förtur till överfart med färja för trafikant som under större delen av året utnyttjar färjeleden till och från sin fasta bostad eller annan trafikant om det finns särskilda skäl.

5 § Trots bestämmelserna i 3 kap. 54 eller 55 § 3, 8 kap. 1 § första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokal trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när det används
1. vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.,
2. av polis- eller tullpersonal i tjänsteutövning,
3. av personal vid kustbevakningen i tjänsteutövning,
4. vid räddningstjänst,
5. vid brådskande yrkesutövning av läkare, sjuksköterska, barnmorska, personal i hemsjukvården eller veterinär,
6. vid transport av sjuka eller rörelsehindrade, samt
7. vid eftersökning av vilt som kan ha skadats vid en viltolycka eller vid andra åtgärder i samband med en sådan olycka.
Undantagen enligt 1-7 gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas. Förordning (2003:818).

6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.

7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.

8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Gashäng är väl ingen höjdare kanske, aldrig lyckats själv.

Brorsan tappade dock bromspedalen på sin kart på en träning och körde över den.
Han körde i ca 80 km/h på en 75m-raka mot en hårnålsböj & en jätteslänt. Har man kört med karten en stund slutar den inte gå direkt när man släpper gasen utan några sekunder senare vilket gör att bara släppa gasen var ju ingen ide. Kan även nämna att det är en oväxlad kart, ingen koppling mao.

Som tur var hade han sinnesnärvaro nog att böja sej bak och dra ur tändkablen för att sen ställa foten på bromscylindern och få den att bromsa på det sättet.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...