Euro Parking Collection (EPCplc)

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
R1
Hej!

Tänkte bara kolla om någon har förstahandserfarenhet av dessa nissar?

Körde visst på en väg i Ungern som erfordrade en vignette, svårt att veta dock då alla skyltar var på ungerska, nu har dom iaf skickat kravbrev på 400 + 350 i administrationsavgift.

Det enda dom har på mig är en bild på hojen när jag kör ( har mörkt visir ) samt en suddig bild på min regskylt där man visserligen ser vad det står men man ser inte att det är en svensk plåt.

Bör man pröjsa eller ska man bestrida?

Bifogar bild.

Tacksam för svar!

Bifogat

• fög.jpg
    fög.jpg
    87.6 KB · Visningar: 670

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Om du gjort fel, betala.

I övrigt, varför kan de inte ha sådant system i Sverige istället för försöka tvinga på en skylt fram på hojen... Funkade ju uppenbarligen utmärkt att lösa tekniskt i Ungern.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Den här typen av avgifter är normal ägaransvar för (typ parkeringsböter i Sverige) så de behöver antagligen inte identifiera dig.

Vad de har för möjligheter att göra något juridiskt vet jag inte men är det värt att få veta det för att slippa betala 750:-?

Har de några juridiska möjligheter så blir det snabbt mycket dyrare...

Mvh,
Ingvar

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Blodsugare som träffar avtal med alla möjliga länders vägtullar för att försöka driva in det som ursprungslandet inte tycker känns meningsfullt - eller rättsäkert.

Som du kan läsa dig till nedan skalar dom av sig fakturor och sprider som sporer i vinden enligt konceptet "någon dum jävel betalar säkert".

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/fler-har-drabbats-av-felaktiga-norska-fakturor

http://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-europa/d/problem-med-epcplc/

I deras värld svarar ägaren för sitt fordon, och vem som kört den spelar ingen roll för dem.

Bilden är tillräckligt skarp för att visa att det inte finns något misstag i skyltavläsningen, och jag ser ärligt talat ingen hållbar väg undan att betala fakturan.

För att slippa sådana här sura efterdebiteringar är så klart receptet enkelt: betala vinjetten i förväg.
Lätt att säga, men man hamnar ibland på en mautsträcka man inte alls tänkt sig att köra på, eller till och med hamna i ett land på semestern som inte stod med i planeringen.

Så...

Den enda som jag kan tänka mig har en chans att strida mot dessa toll collectors är dom som redan innan avresa har haft en sådan otur att dom fått sin nummerskylt stulen och varit hos polisen och anmält detta - och behållit polisanmälan som underlag för ett framtida överklagande.

Då kan man bestrida fakturan, hänvisa till en kopia av polisanmälan och säga - Wasn't me! Jag blev av med min skylt ages ago.

90 spänn kostar en ny skylt. Se det som en investering för framtiden.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Är 750 pix mycket för dig/onödig utgift prova att strunta i fakturan bara. Ska du dessutom inte tebaks till Ungern i närmaste tiden lär de ju aldrig få tag på dig heller.

Funkar inte.
EPCplc i UK har "köpt" fodran och köper på samma sätt all slask som många olika länder inte klarar att driva in. Dealen är troligen en split på vad man får in till sist, och "no cure, no pay" är ett helvittes incitament för sådana pirayor att slå in din dörr och hämta vad dom kommer åt. Vi kommer få se mer av detta.

Har de några juridiska möjligheter så blir det snabbt mycket dyrare...

Oh yes!

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
R1
Ja vi får se hur jag gör. Det är dock lite lustigt att dom skriver att betalar jag inte inom 30 dagar så går bötesbeloppet upp med cirka 120% oavsett om jag är skyldig eller ej.

Säg mig, är det inte så att om ett ärende är tvistigt så får inga fler avgifter läggas till på ärendet förrns det avgjorts vem som är skyldig? oftast i Tingsrätten?

I övrigt är ursprungsavgiften 400 sek med 350 i administrationsavgift, är inte detta ocker rakt av?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
I övrigt är ursprungsavgiften 400 sek med 350 i administrationsavgift, är inte detta ocker rakt av?

Pålägget för försenad inbetalning på vägtull i Sth är ju 500:- :rofl
MP sa att det skulle svida och inte betala när förslaget gick igenom

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
I svensk lag kan du deponera motsvarande belopp hos länsstyrelsen som neutral part medan du bestrider fakturan. Skulle du förlora kan inte ytterligare skadestånd läggas till p.g.a försening. Dock högst tveksamt att detta företag erkänner den processen. Frågan är om de juridiskt kräver dig på pengar i Sverige, vilket då innebär att de kan gå till inkasso eller om de bedriver det som ett utländskt företag (och därmed saknar stöd i svensk lag för fakturan). I det senare fallet beror det enbart på hur envisa de är. Nackdelen är dock att besöker du landet där de har sitt juridiska säte så är risken att du anses som kriminell och får betala alla avgifter på plats.

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Hoj
R1
Hur snabbt körde du, 224.9 km/h eller?

Kan faktiskt inte svara på det, låter mycket då jag på bilden ligger i en fil som delar sig.

Du tänker att om det går vidare så kan dom trycka på den punkten oxå?

I svensk lag kan du deponera motsvarande belopp hos länsstyrelsen som neutral part medan du bestrider fakturan. Skulle du förlora kan inte ytterligare skadestånd läggas till p.g.a försening. Dock högst tveksamt att detta företag erkänner den processen. Frågan är om de juridiskt kräver dig på pengar i Sverige, vilket då innebär att de kan gå till inkasso eller om de bedriver det som ett utländskt företag (och därmed saknar stöd i svensk lag för fakturan). I det senare fallet beror det enbart på hur envisa de är. Nackdelen är dock att besöker du landet där de har sitt juridiska säte så är risken att du anses som kriminell och får betala alla avgifter på plats.

Ja dom har ju ett svenskt bankgiro men avsändaren har sitt säte i London så det är ju inte något svenskt företag så sett.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
skickat kravbrev på 400 + 350 i administrationsavgift
för 224,9km/h.
Stämmer hastigheten?
I så fall var det ju billigt om kravet är i SEK, liiiite dyrare om det är i Euro.

Hur vill dom du ska betala? Det är väl inget "Bluffföretag" intresserat av dina Kortuppgifter.

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Kan faktiskt inte svara på det, låter mycket då jag på bilden ligger i en fil som delar sig.

Du tänker att om det går vidare så kan dom trycka på den punkten oxå?

Ja dom har ju ett svenskt bankgiro men avsändaren har sitt säte i London så det är ju inte något svenskt företag så sett.

224.9 km/h där du kör med en hand och sitter nästan rakt på hojen, nä tror man skulle flyga av om man satt så i den hastigheten...

Jag vet att det har funnits fall där folk sätter upp kameror på motorvägarna för att sedan skicka fortkörningsböter till utländska turister.

Innan jag betalar något så skulle jag verkligen kolla upp att det är en legitim kamera och att pengarna går till rätt myndighet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
224.9 km/h där du kör med en hand och sitter nästan rakt på hojen, nä tror man skulle flyga av om man satt så i den hastigheten...

Jag vet att det har funnits fall där folk sätter upp kameror på motorvägarna för att sedan skicka fortkörningsböter till utländska turister.

Innan jag betalar något så skulle jag verkligen kolla upp att det är en legitim kamera och att pengarna går till rätt myndighet.

Då är det dags göra ett besök på en svensk polisstation och lägga in en polisanmälan om bedrägeriförsök.
För jag håller med, 224,9km/h sittande upprätt med en hand på styret. Skratt !
Intressant är att dom har svenskt bankgiro.
Kan ju ge vissa möjligheter komma åt dom.
Du kan också kontakta nån tidning. De är alltid intresserade av bedrägerimetoder.

(Sånt här sprider sig som pesten. Har blivit uppringd ca 5 ggr av Microsoft, otaliga ggr av svenska telefonbolag som vill byta mitt privattelefon abbonemang till ett företags abbonemang och fått två brev från England
om en lotterivinst respektive ett arv. Samt givetvis brev från Bolagsupplysningen. Stora tågrånet i England blev världskänt. Idag svara bedrägerier för ett stort tågrån i veckan enbart i England.)

Last edited:

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Men jösses killar...?

Det är ett vignetteärende, det har inget med hastighet att göra.
Kör ni inget nere på kontinenten? Kan ni ingen Ungerska? :död
224.9 km är ett avstånd, inte en hastighet.
Det är den aktuella sträckan som är mautbelagd, och med en tydlig beskrivning var brottet är begånget.

Har ni läst TS?
Har ni klickat på länkarna jag bjöd på...?

Jag försökte vara subtil, men detta är ju heelt fel forum för sådant.

Ja, EPC jobbar inom lagens ramar. Den lag som gäller i det land dom väljer att sätta upp sin brevlåda - rimligen det land vars lagstiftning som ger dem de bästa förutsättningarna att tråla vidare.
Dom jobbar med ett MO som går ut på att skrämma gäldenären med framtida, högre kostnader om man inte betalar NU!

Dom arbetar extremt slimmat och så mycket som möjligt i deras processer är automatiserat.
Kan ni inte ens er Zappa? "Flakes" från typ 4 decennier tillbaka beskriver "computer collectors" i en av verserna.
Man pausar sitt ärende genom att logga in på deras hemsida med sitt egna ärendes kod, och då först finns det chans att ett mänskligt öga tittar på ditt fall. Är det bara svammel du har att komma med åker det hela tillbaka in i maskinen - med ett påslag dessutom.

Om man däremot har en polisanmälan rörande stulen nummerskylt att bifoga sin anmälan är chansen mycket stor att ärendet avskrivs. Fattar ni NU vad jag menar med "investering"...?
...och, fattar ni nu vad jag menar med att "Vi kommer få se mer av det här...?"

Självfallet är skyltstöldstricket något som inte kommer att fungera i all framtid - Belgien och Holland har sedan flera år "numrerade nummerskyltar" tex.
Men, man får ta en bro i taget.

Det jag gång på gång förvånas över är hur blåögda vi svenskar är.
Åker utomlands utan att intressera sig för hur saker och ting fungerar, utan att fundera över konsekvenser. Glada svenskar på turne. "Det är väl som.hemma...?"

Betala er maut, gott folk! Fråga er fram om ni är osäkra.
I gamla öst är det fortfarande billigt. I IT-FR-ES kostar det fucking skjortan!
Där kan du kalkylera med samma milpeng på peage som för bränsle.
Blir det pengar över i slutet av dagen kan du unna dig en öl. EN öl, mer stålars lär det inte bli.

Men, att skippa att betala vignette i AT och behöva stå och tjafsa med ASFINAG medan solen går ner över passet man skulle kört är såå värdelöst. Lika kass som att sedan behöva betala böterna på plats + lösa vignette dessutom.
I Schweiz kostar det 200 lokala pengar: 1.750 spänn i riktig, äkta, hederlig svensk valuta.
Plus att du måste lösa vignette för €38.50 såklart...

Så, TS - har du inget hållbart att komma med så skynda dig att betala medans det fortfarande är rimligt billigt.
Ta det som läropengar, och välj bort mautvägar i fortsättningen.
...eller lös en 10-dagars vignette för € 5.46

Last edited:

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
Kwikasfuki R -19
Det är tyvärr bara att betala.
Har råkat ut för EPCplc själv efter ett besök i Norge, med bil (MC behöver inte betala), för några år sen.
Kravet var på typ 40:- och jag tänkte att det skiter jag i! Norrmännen har ju så gott om stålar redan så dom behöver inte mina oxå...
Det skulle jag inte ha gjort...
azcrying.gif

Blev hastigt 400:- och steg sedan ytterligare till någonstans runt 700:-.
Efter ett par månader kom det brev från kronkalle att dom fått ärendet till sig...
Då var det ju bara till å betala...
En nätt förlust på 700:- för att man trodde att "inget annat land kan komma åt en hemma i Sverige"...
Allt är inte positivt med EU...
fakta.gif

Men jösses killar...?

Det jag gång på gång förvånas över är hur blåögda vi svenskar är.
Åker utomlands utan att intressera sig för hur saker och ting fungerar, utan att fundera över konsekvenser. Glada svenskar på turne. "Det är väl som hemma...?"

Kunde inte ha sagt det bättre själv...
Jag lärde mig den hårda vägen och efter denna miss är det; ta reda på fakta först och efter det ut på resa.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ehhh... Off topic: Norge är inte med i EU... ;)

On topic: Det är bara att betala och se glad ut. Har också fått sådant brev efter att ha missat en betalstation i Norge. 20 spänn nånting förvandlades till nära 400. Rent ocker, borde vara straffbart. Men det är det inte.

Vår egen kära stat (Sverige) jävlas med oss på samma vis när det gäller trängselskatter. Missar du att betala 10 spänn på rätt dag så kostar det 500 extra. Det är bara maffian och staten som kan tillämpa sådana regler.

(Mera off topic: Jag tror inte att de inser vad de ställer till med. Staten alltså. När staten så uppenbart jävlas med oss ökar vårt incitament att jävlas tillbaka. Det är en farlig väg att gå. Statens regler måste vara logiska och följa det allmänna rättsmedvetande för att bli accepterades av medborgarna. Men det har statens egna administratörer (lagstiftare, Skatteverket m fl) inte alltid förstått...)

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
I gamla öst är det fortfarande billigt. I IT-FR-ES kostar det fucking skjortan!
Där kan du kalkylera med samma milpeng på peage som för bränsle.
Blir det pengar över i slutet av dagen kan du unna dig en öl. EN öl, mer stålars lär det inte bli.

Péage kostar pengar av en anledning (utöver att det delvis är byggt med privata pengar).
SJUKT fina vägar och de finns överallt.

Vill man inte betala för fantastiska motorvägar så finns det massor av RN vägar i 100 gånger bättre skick än svenska.

Det är tyvärr bara att betala.
Har råkat ut för EPCplc själv efter ett besök i Norge, med bil (MC behöver inte betala), för några år sen.
Kravet var på typ 40:- och jag tänkte att det skiter jag i! Norrmännen har ju så gott om stålar redan så dom behöver inte mina oxå...
Det skulle jag inte ha gjort...
azcrying.gif

Blev hastigt 400:- och steg sedan ytterligare till någonstans runt 700:-.
Efter ett par månader kom det brev från kronkalle att dom fått ärendet till sig...
Då var det ju bara till å betala...
En nätt förlust på 700:- för att man trodde att "inget annat land kan komma åt en hemma i Sverige"...
Allt är inte positivt med EU...
fakta.gif

.
Är det alltid EPCplc som "kommer" ifall man åker i Norge och är svensk?

Jag fick en fortkörningsbot från Norge där föraren inte var jag (bil). Förutom två polishembesök så slapp jag betala då jag inte visste vem det var.

Landets regler huruvida det är ägaransvar eller föraransvar går först och Norge har väl föraransvar?
Danmark har tvärt om (tillsammans med ett gäng länder till).

Om det är samma med fartkameror som avgiftsbelagda prylar dvs.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
TS: hur ursäkta uttrycket fan lyckades du missa att det krävs en matrica/vignette på den ungerska motorvägen nä du körde in i ungern, det går liksom inte att missa:va jag kan trösta dig med att jag också har fått böter från det nämnda företaget med mottagarland ungern inte pga att jag inte köpte vignette utan för att jag var duktigt morgontrött när vi lämnade ungern mitt i natten härom året. Du får själv fylla i ditt regnummer samt trycka på ok-knappen, jag bytte plats på två bokstäver, 73€ eller nått sånt kostade misstaget, frugan var sådär nöjd:hihi

Bara att betala, ungern behöver varje krona dom kan få nu när dom blir utskällda till höger och vänster:brynad

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Péage kostar pengar av en anledning (utöver att det delvis är byggt med privata pengar).
SJUKT fina vägar och de finns överallt.

Vill man inte betala för fantastiska motorvägar så finns det massor av RN vägar i 100 gånger bättre skick än svenska.

Är det alltid EPCplc som "kommer" ifall man åker i Norge och är svensk?

Jag fick en fortkörningsbot från Norge där föraren inte var jag (bil). Förutom två polishembesök så slapp jag betala då jag inte visste vem det var.

Landets regler huruvida det är ägaransvar eller föraransvar går först och Norge har väl föraransvar?
Danmark har tvärt om (tillsammans med ett gäng länder till).

Om det är samma med fartkameror som avgiftsbelagda prylar dvs.

Nej Norge har ägaransvar :död

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...