Europaresa

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Ja då var det dag. Nu ska hojjen rastas på Europavägarna, den stora frågan är bara vart??? :va

Jag, tjejjen och en kompis ska åka runt lite neråt breddgraderna och behöver tips på lite vägar att åka på. Har tänkt vara borta en vecka eller mer så en bit borde man hinna. Nån som har några bra tips på ställen att besöka på vägen mot säg Paris? Säg nu inte Tyskland och köp öl utan nåt mer "exakt" ställe.

Skulle vara ku att se lite "ställen man hört talas om"! Vad det nu är får fantasin visa.

Så alla ni med erfarenhet av Europatourer och länkar till kartor att skriva ut etc. kan börja skriva nu. Utfärden sker i början av Juli så tiden är lite knapp. :tungan

Tack på förhand och SPECIELLT Swedie som lägger ner all tid på denna site!
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Portugal är trevligt.

En kart länk Michelin

P-son skrev:
Ja då var det dag. Nu ska hojjen rastas på Europavägarna, den stora frågan är bara vart??? :va

Jag, tjejjen och en kompis ska åka runt lite neråt breddgraderna och behöver tips på lite vägar att åka på. Har tänkt vara borta en vecka eller mer så en bit borde man hinna. Nån som har några bra tips på ställen att besöka på vägen mot säg Paris? Säg nu inte Tyskland och köp öl utan nåt mer "exakt" ställe.

Skulle vara ku att se lite "ställen man hört talas om"! Vad det nu är får fantasin visa.

Så alla ni med erfarenhet av Europatourer och länkar till kartor att skriva ut etc. kan börja skriva nu. Utfärden sker i början av Juli så tiden är lite knapp. :tungan

Tack på förhand och SPECIELLT Swedie som lägger ner all tid på denna site!
 
Last edited:

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
LUXEMBURG!! Ruskigt fint land! Ganska litet dock.. Men om jag ska rekommendera något så är det Luxemburg. Fina slingriga vägar, hemliga slott som dyker upp mitt i ingenstans, kalas helt enkelt!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har alltid gillat södra tyskland med omnejd, men var för ett tag sen på franska rivieran, och vägarna i bergen där går inte av för hackor... Tjeckien, Slovakien är säkert super också!

Lite konkretare självupplevda tips, åk mot Koblenz, du har Rhen och Mosel i närheten, som kan vara trevligt om hojåkandet tröttar ut tjejen. Finns massor med trevliga vägar i trakterna i Taunus och Eifel bergen, Ringen och Luxemburg ligger nära oxå. Hur mycket slott som helst att besöka, Marksburg har en cool falkenerarshow med havsörn och annat flygfä med suverän utsikt över Rhen. Sen vidare söderut genom Schwarzwald, några av de bättre vägarna jag åkt hoj på. Orkar ni med alperna, så finns det hur mycket supervägar som helst, så länge man inte kör motorvägsvarianterna.
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Tack för tipsen. Var inne häromdagen på Michelin's sida. GRYM site!

Som sagt är vårat mål Paris vilket man borde hinna om vi inte stannar på FÖR många ställen. Ska se hur många av era tips man kan klämma in på våran rutt. Ingen annan som skall ut i stoooora Europa i sommar?
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Åk till Nederländerna. Jag ska dit i augusti och nästan alla resebeskrivningar jag läst om Nederländerna har varit positiva. Det skulle kunna innebära att du kör dit, och sen nästan rakt sydväst mot Paris.

Om man inte tittar noga så kan det vara lätt att missa att viamichelin inte räknar med priser för färjor. När man tänker så är det väl ganska logiskt, men jag kan ju likväl varna andra. Vårt bilande till Amsterdam höjdes i pris med runt 1000 spänn ToR när jag kom på det.
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Prova Slovenien - ev. Kroatien. Slovenien är en favorit på Sydsidan av alperna. Årets elefant-träff ordnas där (just i dagarna faktiskt). Slovenien har mycket att erbjuda - till skapliga priser - allt från alplandskap till en liten snutt kustremsa. Sen är det bara ett stenkast till Pula-halvön för mer sol och bad, eller varför inte åka längs den slingriga kustvägen till Split och Makarska?
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Flyer skrev:
Prova Slovenien - ev. Kroatien. Slovenien är en favorit på Sydsidan av alperna. Årets elefant-träff ordnas där (just i dagarna faktiskt). Slovenien har mycket att erbjuda - till skapliga priser - allt från alplandskap till en liten snutt kustremsa. Sen är det bara ett stenkast till Pula-halvön för mer sol och bad, eller varför inte åka längs den slingriga kustvägen till Split och Makarska?


Kom just hem från Italien/Slovenien/Kroatien. Fantastiska vägar i alla tre länder, rena berg och dalbanan -mil efter mil. Tyvärr satt jag i en bil...

Undvik de trista motorvägarna bara (som dessutom kostar pengar).

Fördelen med Slovenien/Kroatien är att allt är billigare där och att de är något villigare att prata engelska.
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
>

BÄSTA O UNDERBARASTE HOJVÄG JAG KÖRT I HELA MITT LIV :

Côte d'Azur , Franska rivieran ( väster om Monaco, efter Nice ).

-> ( Troligen var det " N 98 " jag körde .... )

Har svårt att hitta bilder på den svepande, fantastiska, böljande vägen
tillsammans med den andlösa utsikten i det underbara vädret ,
men här är iaf några trevliga bilder :


-> http://www.alpix.com/nice/screens/esterel1l.jpg
-> http://www.alpix.com/nice/pictures/nice_aire_st_michell.jpg
-> http://www.stanford.edu/~ashwin/images/monacoview.jpg
-> http://urban.csuohio.edu/~sanda/pic/travel/france/cote/eze00/142600eze.jpg
-> http://www.ebbc.org/france/cannes3.JPG
-> http://urban.csuohio.edu/~sanda/pic/travel/france/cote/eze00/142500eze.jpg




Näst bästa :
-> Alperna
( och det ligger ju bra mycke närmare )

...och ja, undvik de stora (motor-)vägarna .



:tummenupp



Mvh.
´ G ´
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Brennerpasset ner, Route Napoleon på hemvägen.

Då kan ni softa lite med god mat och billiga slottshotell i norra Italien innan ni i sakta mak vänder näsan hemåt via Monaco och Nice.
 

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Österrike / Italien.
Grossglockner upp och ner 3 gånger var skitkul :)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Eifelbergen, lägg en dag på detta (beroende på var man startar kan det vara lagom att inleda dag två på nerresan strax norr om Eifel eller i Köln-trakterna). Börja med att köra genom Ahr-dalen norr om Nürburgring, kör sedan omkring i området och ta söderut mot ringen, fixa hotell och ta sedan ett varv på ringen (efter kl 17) innan öl & god mat på kvällen och sedan nana.
Fortsätt söderut ner till Moseldalen nästa dag, Kör ner till Cochem och följ flodbanken västerut och stanna till här och där (stanna på vingårdar om det är av intresse). Kör in i Trier och kolla centrum/gamla delen av stan. Forstätt sedan till Luxemburg, kolla runt igen. Fortsätt till Paris (känner inte till Frankrike så bra).

På hemvägen kan man kör längre norrut genom Belgien, Holland osv. Detta borde vara lagom för en veckas semester, längre bort än Paris hinner man inte om det skall vara bekvämt och roligt.
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
MonteCarlo.JPG

Ungefär såhär - fast lite bättre ändå ... :)
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Pebl skrev:
Eifelbergen, lägg en dag på detta (beroende på var man startar kan det vara lagom att inleda dag två på nerresan strax norr om Eifel eller i Köln-trakterna). Börja med att köra genom Ahr-dalen norr om Nürburgring, kör sedan omkring i området och ta söderut mot ringen, fixa hotell och ta sedan ett varv på ringen (efter kl 17) innan öl & god mat på kvällen och sedan nana.
Fortsätt söderut ner till Moseldalen nästa dag, Kör ner till Cochem och följ flodbanken västerut och stanna till här och där (stanna på vingårdar om det är av intresse). Kör in i Trier och kolla centrum/gamla delen av stan. Forstätt sedan till Luxemburg, kolla runt igen. Fortsätt till Paris (känner inte till Frankrike så bra).

På hemvägen kan man kör längre norrut genom Belgien, Holland osv. Detta borde vara lagom för en veckas semester, längre bort än Paris hinner man inte om det skall vara bekvämt och roligt.

Ja men man tackar! :Bugar

Denna beskrivning skall diskuteras kan jag säga. Låter som en fin tripp. Nån som vet/kan säga om man "tjänar" på att ta tåget från Tyskland (Vet inte vad det heter) till Frankrike/Södra Tyskland så länka gärna til det tåget med lite priser/info från er som har gjort detta förrt eller om det är fina vägar ner? Låter som att Tyskland bara är att blåsa igenom så det kanske kan vara värt att ta tåget. Då Blackbirden gör 300 kanske man inte hinner se så mycket ändå! :tungan :rolleyes:

Som ni kanske märker har ingen vidare planering skett ännu då vi kom på att vi skulle göra detta för nån dag sen.
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
HansJ skrev:
Fördom: Holland är platt, överbefolkat, för mycket trafik, inga roliga vägar?
Seriös fråga, är fördomen fel?
/Hasse

Ingen aning, men jag kan berätta i augusti. Man behöver ju inte bara åka dit för hojåkningens skull. Det ska ju vara väldigt vackert där också. Trivs man inte så är ju landet litet, så det går snabbt att köra därifrån. :)
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Åker man autobahn genom Tyskland så är man igenom på mindre än en dag. Drygt/tråkigt, Gasa 20mil, tanka, Gasa, Tanka, osv, MEN det är inte alltid så roligt att sitta och vänta på olika tågstationer heller. När vi var runt i europa för något år sedan gick det ett tåg mellan Hamburg och München. Ganska dyrt (runt 2000:- enkel resa, med hoj, har jag för mig), konstiga/få avgångstider dessutom visade det sig att de inte började gå för än i aug (vi var där i juli).
Så fort Österrike börjar så blir vägarna roligare.
Kombinera gärna resan med ett GP eller liknande.

Bilden nedan är vår rutt som vi gjorde -02 (eller när det nu var?) :va

Totalt 12 dagar inkl 3 dagar vid Sachsering GP och 3 nätter i Nice...
 

Bifogat

  • europa.jpg
    europa.jpg
    41.6 KB · Visningar: 188

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Allt beror ju på om resan är målet eller hur det nu var. Det går att hitta fina vägar vid sidan av Autobahn i Tyskland, men då tar det å andra sidan längre tid att ta sig fram, om målet är det som hägrar... Så fort man kommer förbi Hannover finns det massvis med kuperat landskap, små dalgångar och underbara kurvvägar! Men visst, Alperna/Bayern/Schwarzwald/Rivieran är vassare!
 

Bifogat

  • rutt.JPG
    rutt.JPG
    124.4 KB · Visningar: 146

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Alperna!

Tjenis!
Här har du en Aprilia Falk o tre Honade svarta fåglar som ska kryssa runt i Alperna med omnejd. Vi tar 4 veckor på oss!
Efter midsommar drar vi för att lasta hojarna på Autozug i Hamburg på kvällen den 27:e juni. Morgonen efter är vi utvilade o lastar av i München!
Vi bokade en hel sovhytt o betalar 2500:- ToR! Men det betala vi redan för 2 månader sen..O resan...ja den har man fantiserat om hela vintern.. :)

För två år sen så åkte vi följande rutt:

Helsingör- Odense- Esbjerg- Bremen- Enskede- Venlo- Aachen- Charleville Mezieres- Luxembourg-
Trier- Nürburing- Valfri Autobahn hem...

Det tog två 10-14 dagar har jag för mig...o då tälta vi o laga käk på stormkök o drack lokal ölsort på varje nytt ställe :yoparty

Just området runt Charleville Meziers o Fransk- Belgiska gränsen är helt oootroligt kurvig o fina vägar..
Är flera floder som carvat ut bergar o dalar just där...köp en karta i skala 1:300 000 över det området (Benelux området) så förstår du :tungan
Kartcentrum vid centralstation i Tokholm har mkt godis.. Köpte nyligen en pärm me lösa inplastade blad som täcker hela alpområdet i den skalan för 275:- där!
Å sen blev det ett nervöst turistvarv på ringen oxå.. 14 Euro kostar det..
Folk i trakten har årskort där..det märks...
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
By the way..Ja Holland är platt o blåsigt..speciellt utåt kusten. Vi åkte lite där innan vi besluta
oss för att köra mer söderut direkt..
Holland är Europas mest tätbefolkade land har jag för mig..det märks på trafiken om inte annat..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top