Europaresa

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Don Tomaso skrev:
By the way..Ja Holland är platt o blåsigt..speciellt utåt kusten. Vi åkte lite där innan vi besluta
oss för att köra mer söderut direkt..
Holland är Europas mest tätbefolkade land har jag för mig..det märks på trafiken om inte annat..

Jag kontrar med Malta! :)

NL = 420 pers/km2
http://www.ui.se/fakta/europa/nederlan.htm

Malta = 1224 pers/km2
http://www.ui.se/fakta/europa/malta.htm

Storbrittanien har ungefär hälften av NL. Sverige har runt 20. Sydkorea = som Nederländerna.

Värsta jag hittade = Singapore med sina 6 337 pers/km2 - whoho!


Lite intressant faktiskt! :)
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Don Tomaso skrev:
Tjenis!
Här har du en Aprilia Falk o tre Honade svarta fåglar som ska kryssa runt i Alperna med omnejd. Vi tar 4 veckor på oss!
Efter midsommar drar vi för att lasta hojarna på Autozug i Hamburg på kvällen den 27:e juni. Morgonen efter är vi utvilade o lastar av i München!
Vi bokade en hel sovhytt o betalar 2500:- ToR! Men det betala vi redan för 2 månader sen..O resan...ja den har man fantiserat om hela vintern.. :)

För två år sen så åkte vi följande rutt:

Helsingör- Odense- Esbjerg- Bremen- Enskede- Venlo- Aachen- Charleville Mezieres- Luxembourg-
Trier- Nürburing- Valfri Autobahn hem...

Det tog två 10-14 dagar har jag för mig...o då tälta vi o laga käk på stormkök o drack lokal ölsort på varje nytt ställe :yoparty

Just området runt Charleville Meziers o Fransk- Belgiska gränsen är helt oootroligt kurvig o fina vägar..
Är flera floder som carvat ut bergar o dalar just där...köp en karta i skala 1:300 000 över det området (Benelux området) så förstår du :tungan
Kartcentrum vid centralstation i Tokholm har mkt godis.. Köpte nyligen en pärm me lösa inplastade blad som täcker hela alpområdet i den skalan för 275:- där!
Å sen blev det ett nervöst turistvarv på ringen oxå.. 14 Euro kostar det..
Folk i trakten har årskort där..det märks...


Låter som en bra tur! 2500? Var det per person eller för alla? Låter billigt om det var för alla...

Synd att det är lite tidigt för oss. Ingen semester då men vi drar den 1/2 -Juli.
Ja Autozug verkar bra men jag har kollat lite och det verkar inte finnas så mycket plats. Så e det när man inte har nån framförhållning. Hade ju en Ninja tills nyss så jag trodde inte jag hade klarat denna tur men nu är det en kille som ska med på en SPEED TRIPLE´-05 Klarar HAN det så hade nog JAG klarat det! Hoppas bara han klarar Autobahn (snitta 200 typ) för när man har en Blackbird vill man ju "toura" lite snabbt.

Ingen rutt är klar en men själva resan är "målet" som nån uttryckte det så vi får se vart resan leder. Kul när man inte har nån bestämd rutt som bestämmer åt en...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det tror jag du kan glömma tyvärr. Polarn körde TL1000-fighter förra året och 150 var ok hastighet för honom. Då körde vi 450 mil på 11 dagar vilket var på gränsen mycket. Vi körde Stockholm - Gardasjön så det var massor med bergsvägar i alperna i de milen = jättemånga timmar i sadeln. Nu vet jag inte hur Blackbirden är men att ligga i 200+ drar så in i helsike mycket mer soppa så man får stanna och tanka stup i kvarten istället.

P-son skrev:
Hade ju en Ninja tills nyss så jag trodde inte jag hade klarat denna tur men nu är det en kille som ska med på en SPEED TRIPLE´-05 Klarar HAN det så hade nog JAG klarat det! Hoppas bara han klarar Autobahn (snitta 200 typ) för när man har en Blackbird vill man ju "toura" lite snabbt.
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
P-son skrev:
. . . Autobahn (snitta 200 typ) för när man har en Blackbird vill man ju "toura" lite snabbt.
Snitta 200 ? Hur då ? Har du gjort det nån gång ?

P-son skrev:
- - - Resan är Målet - - - -
-JA !! DET är den absolut bästa inställningen !

( Man ska göra det man har lust till = Köra som man känner för )



nicke skrev:
. . . Då körde vi 450 mil på 11 dagar . . .
Jag körde 1200 mil på 12 dagar.

Men jag var ensam.......................................................................
................så det var - hm - "i mesta laget..." ...................
:rolleyes:






Mvh.
´ G ´
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Då var du inte i alperna och kan knappast ha legat still flera dagar som vi gjorde. Jag ångrar att vi pressade lite för mycket vissa dagar. Blev mer en pina som man kan skryta om på t.ex. sh.com.

GuBe2 skrev:
Jag körde 1200 mil på 12 dagar. Men jag var ensam.......................................................................
................så det var - hm - i mesta laget......................:rolleyes:
 
Last edited:

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
Nicke skrev:
Då var du inte i alperna ...
Jorå.

Körde Tyskland->Österrike->Italien.
( Sen vidare -> Franska Rivieran-> Spanska ostkusten->Gibraltar->Spanien igen->Portugal->
Spanien igen->Frankrike->Belgien->Tyskland->Danmark->Estockholm ...... wow! puh! )

:)
Kortaste dagsetapp blev i Österrike (tror det var 36 mil - på en hel dags körande ;-) ... )

Nu var det inte frågan om att bara lägga mil per dag !
Som jag skrev tidigare här i tråden :
Alperna kommer som stark tvåa vad gäller TOTAL kvalitet på upplevelse o körning ! :tummenupp
UJUJJ!! Vilka scener ! Vilka vägar ! ( Måste Upplevas ! - och Upplever, det gör man !!!!! )

Var absolut inte menat som "skryt på Sh.com"
( Självklart snittar man INTE 100 mil om dan om man räknar in körfria dagar ... )

Mvh.
´ G ´
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Den här tråden har inspirerat mig. Jag har redan börjat planera in en europatripp i slutet av sommaren. Hur funkar det att åka R1? Går det att packa? Kan jag ha med mig nån på kutsen?
 

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
HanneZ skrev:
Den här tråden har inspirerat mig. Jag har redan börjat planera in en europatripp i slutet av sommaren. Hur funkar det att åka R1? Går det att packa? Kan jag ha med mig nån på kutsen?

Även jag blev inspirerad. Som nybliven hoj åkare undrar jag vad man måste ha med sig på en sån här resa. Jag menar vilken utrustning som behövs för att hålla mc:n i gott skick under resan. Verktyg, kedjeolja, tändstift m.m. m.m? Ser man till att ha nya däck på mc:n eller kan man räkna med att kunna byta på vägen så att säga om det skulle behövas?

Kan man räkna med att kunna hyra boende vart man än hamnar på vägen eller måste man ha med sig tält?

Alla ideer och förslag om utrustning och viktiga saker att tänka på är av intresse.
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Kul att man inspirerat några.

Tänkte att vi kunde lägga upp "Glöm inte att ha med detta när du åker" lista som man kan ha som ett komihåg lixom.

Några saker som är bra som JAG iaf tänkt på är:

Kedjesprej i en liiiten tub
Nya TOURINGDÄCK. Inte mjukaste gummit som tar slut efter 200 mil högfart
Regnställ
Punkaspray :huvet
Pass
Kreditkort
EU GODKÄNT körkort
Intercom
Ficklampa
Kontanter (Då inte småbyarna tar kort oftast...)

Ja som ni förstår kan ni fylla på så man inte glömmer viktiga grejjer...
Länka även gärna till sidor där ni har "fyndgrejjer" man kan köpa!

Ha det så länge!
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Glöm för allt i världen inte bra kartor, minst i skala 1:800000. Även storskaliga stadskartor är bra att ha.

Läs även på lite om länderna innan ni åker, då ger resan så mycket mer (Lonely planet eller liknande).
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Pyton skrev:
Glöm för allt i världen inte bra kartor, minst i skala 1:800000. Även storskaliga stadskartor är bra att ha.

Läs även på lite om länderna innan ni åker, då ger resan så mycket mer (Lonely planet eller liknande).


Japp SJÄLVKLART :tummenupp .

Farsan min (som nyss har köpt hoj själv) har precis köpt en GPS som jag skall låna. Man kan tydligen ladda ner "hela europa" på den så vi ska nog klara oss. Resan har utvidgats till Allicante i Spanien som ett möjligt mål. Tyvärr blir det nog att piska lite motorväg för att hinna med men...

Vi har satt upp små mål som skall besökas men ingen rutt lagd än.

Här kommer den uppdaterade listan

Kedjesprej i en liiiten tub
Nya TOURINGDÄCK. Inte mjukaste gummit som tar slut efter 200 mil högfart
Regnställ
Punkaspray
Pass
Kreditkort
EU GODKÄNT körkort
Intercom
Ficklampa
Kontanter (Då inte småbyarna tar kort oftast...)
Kartor/GPS
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Lite mer prylar:
  • Reservnycklar till hojen (+ev. larmdosa)
  • Öronproppar
  • Buff eller scarf
  • Försäkringskassan - sjukförsäkringsintyg
  • Försäkringsbolag - utlandsresekort
  • Försäkringsbolag - grönt Kort
  • Kamera + ev laddare
  • Mobil + laddare
  • Var väldigt försiktig med kreditkort och magnetväskor/kartfodral så inte korten blir avmagnetiserade. Kan bli jobbigt...
  • Kolla också att försäkringen gäller i alla länder ni tänkt åka genom.

P-son skrev:
Kedjesprej i en liiiten tub
Nya TOURINGDÄCK. Inte mjukaste gummit som tar slut efter 200 mil högfart
Regnställ
Punkaspray
Pass
Kreditkort
EU GODKÄNT körkort
Intercom
Ficklampa
Kontanter (Då inte småbyarna tar kort oftast...)
Kartor/GPS
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Så här ser mitt touringekipage ut. Måste vara djävulskt obekvämt att åka bakpå i flera hundra mil på en R1:a dock...

HanneZ skrev:
Den här tråden har inspirerat mig. Jag har redan börjat planera in en europatripp i slutet av sommaren. Hur funkar det att åka R1? Går det att packa? Kan jag ha med mig nån på kutsen?
 

Bifogat

  • IMGP0803 (Small).JPG
    IMGP0803 (Small).JPG
    76.9 KB · Visningar: 135

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Nicke skrev:
Så här ser mitt touringekipage ut. Måste vara djävulskt obekvämt att åka bakpå i flera hundra mil på en R1:a dock...

Jag skjutsade min tjej på polarens R1'a från STAN till där jag bor (ca 2 mil) och hennes enda reaktion var:

Köper du en R1'a gör jag slut! Man KAN inte åka bak på den!!!

Då köpte jag en Blackbird istället, då KAN hon inte klaga! :D
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Här kommer den uppdaterade listan


Kedjesprej i en liiiten tub
Nya TOURINGDÄCK. Inte mjukaste gummit som tar slut efter 200 mil högfart
Regnställ
Punkaspray
Pass
Kreditkort
EU GODKÄNT körkort
Intercom
Ficklampa
Kontanter (Då inte småbyarna tar kort oftast...)
Kartor/GPS
Reservnycklar till hojen (+ev. larmdosa)
Öronproppar
Buff eller scarf
Försäkringskassan - sjukförsäkringsintyg
Försäkringsbolag - utlandsresekort
Försäkringsbolag - grönt Kort
Kamera + ev laddare
Mobil + laddare
Var väldigt försiktig med kreditkort och magnetväskor/kartfodral så inte korten blir avmagnetiserade. Kan bli jobbigt...
Kolla också att försäkringen gäller i alla länder ni tänkt åka genom.
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Scanna av alla dina handlingar, t. ex körkort,regbevis,pass o.s.v. Sen lägger du dom på nån plats på nätet där du kommer åt dom ifall du tappar bort originalen.

Jag brukar ha mina handlingar i min mail, då kommer jag åt att skriva ut dom ifall jag hittar en burk efter vägen.

Till P-son: Vad menar du med EU-godkänt körkort? Är inte svenska körkort eu-godkända?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Kanske de där gamla JÄTTESTORA korten utan EU-flaggan?

LameViffer skrev:
Till P-son: Vad menar du med EU-godkänt körkort? Är inte svenska körkort eu-godkända?
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Nicke: Ja just ja, hade glömt bort dom där stora bladen.

Sen får ni ju inte glömma registreringsbeviset för hojen, kan bli jobbigt vid vissa gränser om tullen(där sån finns) vill se det.

En annan grej man kan göra är att ta alla sunkiga kalsonger, t-shirtar och strumpor (gräv djupt i garderoben), sen dumpar man dom över hela europa efter att man har använt dom. Då kan man fylla tomrummet i packningen med souvinirer.

souvinirer=billig tysk vodka
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top