Europas kanske extremaste Superkart.

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Jajjamensan!:)

Jag kommer behålla insuget jag byggt, kan ju blir perfekt ifall jag bygger turbo i vinter....

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Har byggt om hela sträck anordningen idag med en glidrulle över, för att kedjorna inte ska ta i varandra där dom möts.

Samt att jag svarvad en förstärknings distans i rundpinne alu typ 15mm som håller ihop allt där sträckaren sitter.
Tänkte ta kort men hade glömt mobilen suck...

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Hmm jag e lite konfunderad.....Hur kan kedjan ha blivit så mkt längre?
vad är normalt att den "töjjer" sig

En polare tyckte jag skulle kolla så motorn inte vridit sig:confused: det borde vara en omöjlighet. speciellt då jag hade såpass lite kraft.

Hmm.... man blir fundersam.

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
Hmm jag e lite konfunderad.....Hur kan kedjan ha blivit så mkt längre?
vad är normalt att den "töjjer" sig

En polare tyckte jag skulle kolla så motorn inte vridit sig:confused: det borde vara en omöjlighet. speciellt då jag hade såpass lite kraft.

Hmm.... man blir fundersam.

Tror Inte att det är så konstigt. Det räcker med några milimeter för att kedjan skall bli/verka slapp. Motorn ock drivaxeln har satt sig i sina fästen, men främst så är det nog kedjan har sträckt ut sig "ordentligt". Sträcker du upp den nu, så kommer du nog inte att uppleva samma fenomen vid nästa körning, (möjligtvis en tendens efter du har dragit ut carten på en riktigt ordentlig körning) :tummenupp

Ps. ser fram emot nästa "klipp" :)

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Tror Inte att det är så konstigt. Det räcker med några milimeter för att kedjan skall bli/verka slapp. Motorn ock drivaxeln har satt sig i sina fästen, men främst så är det nog kedjan har sträckt ut sig "ordentligt". Sträcker du upp den nu, så kommer du nog inte att uppleva samma fenomen vid nästa körning, (möjligtvis en tendens efter du har dragit ut carten på en riktigt ordentlig körning) :tummenupp

Ps. ser fram emot nästa "klipp" :)

hehe okej då är dety säkerligen så=)

Några hundradeler här o var blir ju snabbt en mm.

jag ska bjuda på lite action såfort jag får nya luftburken.

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
lite bilder, har byggt om kopplingen lite för att få lite känsla i pedalen, så man slipper pumpa 3 ggr innan den frikopplar, det jag gjorde var att jag svarvade en ny infästning i alu, så jag flyttade så att centrum inte behövde vara i centrum om ni förstår? så jag kunde vrida kopplingscylindern för att trixxa om i geometrin för kopplingsarmen så den slår längre, samt arr jag gjort om stången i cylindern lite, så den vart längre samt konad för att glida lättare på armen.
sen gjorde jag ett skydd också över allt i alu.

som ni ser här så är den mindre på ena sidan och betydligt grövre upptil för att kunna borrra och gänga längre ut för att flytta centrum.

2wlsg9c.jpg

do723b.jpg

13z4x7k.jpg

kåpan....
23j1yt2.jpg

Nu är den vägreggad också... i papperna står det 10kw och långsamtgående fordon (skämt) alltid retar det någon, dansk regplåt också...hihi

esw57d.jpg

har byggt om kring kedja och drev också, svarvat en ny förstärkning i alu och satt för att få det lite starkare, samt gjort en rulle på ovansidan för att undvika att kedjorna tar i varandra.
244wmwx.jpg

nu efter att alla motorfästen har satt sig o kedjan har blivit sträckt så vart den betydligt längre, tråkigt nog typ 2 mm för lång för att korta en länk, jobbigt! efter nästa körning kommer jag korta den,
9gg9r8.jpg

har satt durkalu för att få lite fäste kring fötterna
4ij2ug.jpg

nu kilar jag till garaget! håller på att tillverka diodbromsljus
4ij2ug.jpg

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
MOnterat orginal luftburk idag och det låter verkligen som att den varvar ut nu!
vilken skillnad på ljudet, nu återstår bara att se om den går också, imorgon kväll ska jag upp på flygfältet o prova

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
kameran kommer alltid vara med!=)

Sist vi körde provade jag att tejpa fast den på vingen men hårdisken i kameran gillade inte det och såfort jag startade den så la den av?
skumt.

Måste fixa spons på en hjälmkamera!

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Detta är nog sveriges seriösaste och coolaste hobby projekt ever!!! :Bugar

Nästan så man kanske skulle boka in ett studiebesök när man är uppe i krokarna :yoparty

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Provkörning ala 200km/h

Nu har jag varit upp och provkört ocj jag vet ärligt inte om jag har hjärta/pzyke för att köra det här fordonet!:D
Acceralationen är ja brutal, jag vet inte vad jag ska jämföra med.
Jag har endast varvat max 12000 rpm idag. och ja det saknas endel.
jag körde fullt på 5.an 12800rpm ca sen släppte jag av jag vet inte men det borde ha gått kring 200km/h ca. och den går fruktansvärt stabilt, nästan för bra,

Jag har givetvis filmat lite, han som filmade var inte det bästa man skulle kunna tror att han drog i snabeln samtidigt som han filma.

Imorgon ska jag korta kedjan, den började rappa efter vilket inte var kul.
Min nya styrning till kedjan är det bara skrot kvar av. ska plocka bort den.

Video kommer upp på en stund, tyvärr inte på fullgasrepan:( kommer MERA!
men vill att allt lirar innan jag maxxar den.
Sån jäkla adrenalin kick attt köra ja säger då det...

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej!

Fint bygge!

Jag tror inte på idén att ha plastbitar till kedjespännare/styrare. Kanske går det att få dit ett litet lagrat kedjehjul (drev) som ersättning för den större plastrullen?

Verkar spännande att köra den!

/Lasse

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Hej!

Fint bygge!

Jag tror inte på idén att ha plastbitar till kedjespännare/styrare. Kanske går det att få dit ett litet lagrat kedjehjul (drev) som ersättning för den större plastrullen?

Verkar spännande att köra den!

/Lasse

Tja! jag vet inte om jag skrev det men polyretan bussningen som sitter innåt är lagrat med dubbla lager så den rullar lätt:)
Den andra polyretan bussningen var provisorisk, p.ga att jag var tvungen att köra en sista gång för att få kejdan att sträcka ut sig den där sista mm för att jag skulle kunna korta en länk.
Det ska bort idag, kejan skall kortas,
efter att motorn satt sig i sina fästen etc så vart den betydligt längre.
kommer bli perfekt nu!

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
alltså efter att ha kört igår så har jag suttit o räknat lite på drevning kontra däck etc

Och den går så helvetiskt fort!! jag körde fullt på 5.an igår och det måste ha gått en bra bit över 200 hm/h

då jag räknade sist så räknade jag på 5" fälgar och tillhörande däck, nu är rullomkretsen betydligt större... vilket borde betyda att karten går fortare?

Enligt mina beräkningar så närmar jag mig 300km/h i toppfart.
Med tanke på vad den där 600.an varvar:)

Nån gång i sommar så ska jag montera gps.en och sätta mig ner på flygrakan, be till gud (jag e inte troende) och hoppas han är snäll. Sätta mig i förarstolen, och bränna ur den på alla växlar och hoppas jag klarar mig helskinnad.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår