Europas kanske extremaste Superkart.

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
video!

Jaha här kommer det en liten video då:fyllisar

View My Video

lite korta teasers, kommer en seriösare längre video vid provkörningen etc

måste göra en "världsrelease" på dittrör sen,


Läckte i en skarv på ettt kylrör som jag missat. suck, samt att det läcker vid grenröret i konan mot toppen.
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
är den min nu ? ;)

om du betalar ruskigt bra;) haha.....

Nä just nu känns det så jäkla kul att fått ihop allting bara:)

någon som har ett bra tips på hur jag ska kunna kolla läkage i avgassystemet? den läcker i grenröret och det verkar vara mot flänsarna som sitter i toppen,

hmm undra om man ska ta lsö det och sen bara sätta lite avgaspasta och prova dra åt igen, det har slagit sig lite då jag svetsat det tyvärr,

jag måste få igång kopplingen! jag vill provköra!
 
Last edited:

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Leksand
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Varmkör o efterdra så blir det nog bra. Supersnyggt bygge!
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Übercoolt och snyggt bygge!!!:tummenupp :yopartyMen hur har du tänkt att få ner moset i marken?? Den där lär ju spinna vilt i hastigheter som är betydligt högre än vad som är hälsosamt att åka i.:va Men det kan ju vara kul det också!!:banana

Mvh Christer
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jag har provat det:/ ioförsig inte efterdra hmm, ska prova det,

Har haft läckage på mitt eftermarknadssystem. Tätade med avgaspasta men det funkade ej. Fick då tipset om wurt´s rvt silikon som egentligen inte borde palla värmen men det gör det för det läcker inte längre:tummenupp
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Übercoolt och snyggt bygge!!!:tummenupp :yopartyMen hur har du tänkt att få ner moset i marken?? Den där lär ju spinna vilt i hastigheter som är betydligt högre än vad som är hälsosamt att åka i.:va Men det kan ju vara kul det också!!:banana

Mvh Christer

Vad tror du han har vingen till?:va
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Übercoolt och snyggt bygge!!!:tummenupp :yopartyMen hur har du tänkt att få ner moset i marken?? Den där lär ju spinna vilt i hastigheter som är betydligt högre än vad som är hälsosamt att åka i.:va Men det kan ju vara kul det också!!:banana

Mvh Christer

Bara däcken får upp tempen kommer det inte att spinna. Det är racinggummi som när dom är kalla är grymt hala, men när de blir varma är greppet otroligt. När vi åker superkart åker man med fullt ax ut ur svängarna och bara matar i nästa växel. Dessutom kommer den vara bra mycket tyngre än en vanlig superkart så att den ska spinna i hög fart är inte troligt.
Anders
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
karossen skall hjälpa till att få ner den i backen, e inte färdig med det Aerodynamiska ännu heller, skall dit en diffuser bak, samt lite andra grejer på karossen,
håller på o kalkylera lite:)

Nu har jag tätat grenröret med Rtv silicon, förhoppningsvis håller det tätt, skall låta det härda ordentligt innan jag testar, har tätat kylsystemet också och tiggat igen läckan.

det verkar då vara tätt:)

Samt at jag skall bygga en torpedplåt i 5 mm alu som täcker vid toppen samt som skyddar ifall ett kylrör går sönder, vill inte bli skållad,

Jag har fixat lite racing mundering också, eftersom att min far kört rally fram till förra året så har jag en ny Momo dress handskar och skor, flamsäkert känns bra!
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Som den vingen är placerad så är den ju mer för utseende än downforce:)

Micke, vingen funkar faktiskt otroligt bra. Utan den skulle den vara helt okörbar. Nu tar i och för sig motorn bort det mesta av ren luft på höger sida men den kommer fortfarande göra stor nytta. Men det är klart, det är ju när det svänger man behöver den.

När jag började köra superkart blev jag grymt överraskad över effekten av justering på vingen. På Kinnekulle, in under bron sladdade det vilt när man gick in där i strax under 200 km/h. När jag sen justerade upp vingen ca 5 mm i bakkant blev den bra. Samma med nosen, originalnosen går nästan bara att ha i ett läge. Tar man ner den ett hack blir den helt okörbar och överstyr nåt grymt. Så dessa små bilar har otroligt stor nytta av aerodynamiken och är väldigt känsliga för justering.

Som nån kanske sett slog en superkart nytt banrekord på Knutstorp förra helgen när vi var där under STCC-helgen! Det gamla var sen typ -85.

Robin, en utveckling sen kan vara att skaffa vinklade gummin till förgasarna och kanske en ny utformning på luftburken, så du får ner den bakom motorn, eller framför som en spoiler. Sen som nån var inne på, luftfiltret framåt. Jag provade med "luffarturbo" med en tratt och en tjock slang till luftburken på min superkart och det blev stor skillnad. Det har man ju även på snabba gatcyklar där man ibland uppger att det ger typ 8 hk i toppfart. Som det är nu finns risken att det blir stort undertryck bakom burken i hög fart.

Sköt om er, Anders
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Micke, vingen funkar faktiskt otroligt bra. Utan den skulle den vara helt okörbar. Nu tar i och för sig motorn bort det mesta av ren luft på höger sida men den kommer fortfarande göra stor nytta. Men det är klart, det är ju när det svänger man behöver den.

Okej. men då har ni inte motorn ivägen för hela högersidan och inte oljekylaren monterad på vingen på vänstersidan?

Men visst man har väl blivit lite skadad av o plugga flygingenjör så man måste hitta fel/förbättringar i aerodynamiken:D

Det är ju ett grymmt bygge i övrigt:tummenupp
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Okej. men då har ni inte motorn ivägen för hela högersidan och inte oljekylaren monterad på vingen på vänstersidan?

Men visst man har väl blivit lite skadad av o plugga flygingenjör så man måste hitta fel/förbättringar i aerodynamiken:D

Det är ju ett grymmt bygge i övrigt:tummenupp

jage fullt medveten om att allt inte är exakt vad gäller Aerodynamiken, men som sagt det blir ju som det blir:) ett kul bygge helt enkelt.
 

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Skåneland
Hoj
XT 660 X Adventure edition
Bah! Jag får inte dina filmer att funka...:gråta

Yberbrutalt bygge btw.:)
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
http://videos.streetfire.net/video/Superkart-with-R6-engine_693432.htm

länk till videon på Streetfire för dom som inte får den att funka.


Gjorde diffusern klar bak idag, gjorde det väldigt enkelt, jag utgick från vinklarna på hjulen genom att fästa 2 st vattenpass på båda sidor, mätte sen exakt på millimetern för att få allt lika,
är bockat med precision i en datastyrd kantvik. i 2 mm alu:)
som ni ser så vart en av dom bockade åt fel håll så alla vart vit på ena sidan utom andra, får se ut så nu, inget man tänker på.

2z54nxj.jpg

2ltlf7r.jpg

2vxkp07.jpg


ja och som sagt snart e det provkörning,
hade vart coolt att ha en hjälmkamera så ni får uppleva vad jag upplever:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ååååhh så fett det blir!:yoparty Provkörning snart??:kär
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top