Evans power cool

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Är det bra skit eller bortkastade pengar. Har problem med två hojar som trycker ur sig kylarvätska. Tänker prova med denna glykol för att se om den löser problemet.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Du har koll på att både vattenpump, termostat och ev elfläkt fungerar?

Check. Hojarna är en BMW f650gs 04, kända för att trycka ur sig kylvätska. Den andra är en Yamma wr250R med Athena 290 cylinder, började förlora kylvätska efter cylinderbytet. Tänker att en vattenfri kylvätska med kokpunkt 180 grader borde minska trycket.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tror som busaberg att kylarlocket kan vara en bov , på xren i garaget hade jag det bekymret att det försvann lite den vägen
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är skit. Pga att din motor kyls sämre. Bara priset får en att garva.

Det enda som gör den unik är att de lyckats göra den giftfri.

Vanlig 50/50 etylenglykol ska du använda.
När motorn överhettas märks ju inte detta eftersom Evans inte kokar. Inte bra alls.


Det är MINA slutsatser av detta som vilt diskuterades på youtubekanaler med start för ca 5 år sedan.

Men säger instruktionsboken att du ska använda det så är det ju så...
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min enda lilla grå fysikcell säger mig att oavsett vad det är för magisk vätska så måste det bli någon tryckhöjning när vätskan blir varm i ett slutet system.
Om nu inte vätskan består till stor del av bubbelplast eller liknande.
Har inte orkat googla, trolig covid just nu.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Check. Hojarna är en BMW f650gs 04, kända för att trycka ur sig kylvätska. Den andra är en Yamma wr250R med Athena 290 cylinder, började förlora kylvätska efter cylinderbytet. Tänker att en vattenfri kylvätska med kokpunkt 180 grader borde minska trycket.


Skickat från min iPad med Tapat
Vätska i slutet system som värms ger en tryckhöjning. Vätskor med volymutvidgningskoefficienten 0 är rätt så sällsynta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den Bmw gs650f 04a som en kompis har trycker ingen kylvätska så de måste va ett fel på din maskin. Samma sak med wr290 den ska inte heller trycka ur sig kylvätska.
Om fläktar och termostat samt vattenpumpen impeller är ok så låter de som dem trycker ut förbränningstryck ut genom toppackning ut i kylvatten.
Börja med att konstatera att fläktarna verkligen startar vid typ 90c eller när de nu ska starta?
Om fläktarna funkar så kolla om termostaten öppnar helt genom att koka dem. Jag har varit med om flera termostater som öppnat då de ska ca 90c men de har öppnat för lite.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
I bekantskapskretsen har 3 av 5 f650gs problem med kylningen.
Men har ingen provat Evans power cool? YT gav väl som vanligt en hoper inlägg med jänkare som gillar sin egen röst men har mycket lite att komma med.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bortkastade pengar.
Förstår inte varför någon vill ha kylarvätska som kyler sämre och inte varnar när motorn är överhettad.

Vad händer sen, jo den skär/nyper
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Blir motorn överhettad är det kylsystemet som inte räcker till i förhållande till körstil. Inte fel på kylarvätskan, såvida det inte är Evans i systemet ?
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Nu används inte hojarna i ökenklimat och det är tryckökningen som skapar problem och kylvätskan försvinner och motorn går varm.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Nu används inte hojarna i ökenklimat och det är tryckökningen som skapar problem och kylvätskan försvinner och motorn går varm.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Med väldigt liten impulskontroll och konsekvenstänk så kastar jag mig in i diskussionen och skulle vilja säga att det är inte tryckhöjningen i sig som är grundproblemet. Utan den är bara ett resultat av värmen som bildas av motorn eller pga kompression som läcker ut i kylsystemet antingen från cylinder eller vevhuset. Felet borde ligga någon annanstans, tex att det finns luft i kylsystemet, täta kanaler, dålig eller tät kylare, kylarlock, dålig impeller på vattenpumpen, termostaten öppnar dåligt eller inte alls. Eller kanske en läckande topplockspackning som trycker ut vätskan...
I mina ögon är det lite som att bota symtomen men inte gå till rätta med grundorsaken genom att byta kylvätska bara för att den trycks ut.
Montera ett expansionskärl / burk så borde kylvätskan sugas tillbaka när det kallnat om inte annat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det bra skit eller bortkastade pengar. Har problem med två hojar som trycker ur sig kylarvätska. Tänker prova med denna glykol för att se om den löser problemet.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Håller med många andra här.

Du har grundläggande problem som inte löses med annan vätska.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Med väldigt liten impulskontroll och konsekvenstänk så kastar jag mig in i diskussionen och skulle vilja säga att det är inte tryckhöjningen i sig som är grundproblemet. Utan den är bara ett resultat av värmen som bildas av motorn eller pga kompression som läcker ut i kylsystemet antingen från cylinder eller vevhuset. Felet borde ligga någon annanstans, tex att det finns luft i kylsystemet, täta kanaler, dålig eller tät kylare, kylarlock, dålig impeller på vattenpumpen, termostaten öppnar dåligt eller inte alls. Eller kanske en läckande topplockspackning som trycker ut vätskan...
I mina ögon är det lite som att bota symtomen men inte gå till rätta med grundorsaken genom att byta kylvätska bara för att den trycks ut.
Montera ett expansionskärl / burk så borde kylvätskan sugas tillbaka när det kallnat om inte annat.
Precis

Vet inte exakt vad det är för hoj men känns som att det är någon form av stånka el twin.
Dvs en del vibrationer.

Oavsett så om den trycker vätska så har väl topplockspackningen gått, termostathuspackning eller bara en slängklämma någonstans.
Eller så kanske bultarna till toppen är usla och hade behövt efterdras.

Har tidigare meck varit där å pillat kanske packningsytor inte var riktigt rena osv osv
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nr1. Tvätta kylsystemet, det blir slam med åren, byter man inte glykol blandningen så blidas oxider som isolerar värmen.

1 1/2 dl oxalsyra i kylaren kör varm låt stå o kallna, tappa ur på lägsta punkten, vattenpumpen?
Spola genom kylsystemet med vatten till det bara kommer rent vatten

Biltema fälg tvätt går bra om oxalsyra ej går att hitta, fälg tvätten innehåller oxalsyra.

Oxalsyra påverkar ej, plast/färg/gummi/packningar.

Nr 2 ny glykol blandning.


Nr 3 byt kylarlocket det är inte helt ovanligt att det blir sprickor i gummi packning ytor.


Nr 4 eventuellt water wetter som tar bort ytspänningen i vätskan, detta gör att vätskan får någon% Bättre möjlighet att ta upp/föra över värmen. Rent teoretiskt.

Funkar ej dessa helt vanliga saker är det som en del säger termostat koll.
Vatten pumps funktion.
Topplock som är krokigt trasig topppackning. Sprucken topp.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top