Eviga frågan; Biltema racing olja

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
"Väldigt mycket"?
Enbart tyckande skulle jag vilja säga..
Ingen VET, ingen har någon värdefull och äkta dokumentation som tillför något väsentligt.
Detta efter 339 inlägg.:rolleyes:
Vet inte ens varför jag skrev detta inlägg, nr 340.
Mina fordon, bensin- och diesel har sen mitten av 70-talet rullat på BT-olja, inget motorras. Längst rullade en MB 200D, 48Kmil. (Skrotades pga sprickor i toppen vid insprutare, vanligt fel)
Intr kan ju läsa ett tidigare inlägg av mig i tråden.

Det är inte många som vet men just sprickor i toppen vid insprutare orsakas väldigt ofta av att enbart förvara bt-oljedunk i samma garage som bilen :D
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är inte många som vet men just sprickor i toppen vid insprutare orsakas väldigt ofta av att enbart förvara bt-oljedunk i samma garage som bilen :D
Trams. :dummer
Nästan säker på att det berodde på att jag ställde reservbatteriet på betonggolvet intill bilen!:gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det är någon som drygar sig så är det du. Bra att du är nöjd, med en motor tät som en ost eller överdrivet täta oljebyten funkar det säkert. Det passar inte mitt användande och är övertygad om att oljor generellt är bra produkter om man inte väljer de mest obskyra alternativen på stormarknaden.

Jag har andra erfarenheter av BT-oljan och tror mig ha hållit på länge nog för att kunna dra någorlunda relavanta slutsatser. Finns det någon som hävdar att oljan skulle vara den enda orsaken till problem? Jag hävdar att vid mitt toppras var det den tunna (trots rätt viskositet) oljan som gjorde att toppen inte fick tillräcklig smörjning och jag nu är medlem i klubb krökta ventilen (ventilerna). Pumpen är kollad och ok, i övrigt otät maskin. Nuvarande hoj kastar igenom BT-oljan så man undrar om man tappat pluggen. När jag kör SBK eller Motul och för säkerhets skull går upp till 50-viskositet har jag inga som helst problem och jag lutar mig på rätt många tusen mil. Kör knappt småsträckor f ö.

Detta är inte teknikforumet och det var subjektiva erfarenhet TS efterlyste. Kör på BT-oljan den som vill, säkert en ok produkt om än inte optimal i en motor som drar en del olja vilket den kan göra utan att det är något fel. Min har ju legat på konstant förbrukningsnivå i +7000 mil utom fallet BT. Jag anser att det finns bättre produkter att tillgå för jämförbara pengar. Propagerar alltså inte för etiketten.

Tydligt eller drygt?

Tre frågor:
Vilken hoj?
Fabrikat? Model? Tillverkningsår?
Hur många mil hade den gått när toppen rasade?

Vilken Biltema olja var det i hojen när den rasade? Gärna länk.
Hur länge gick den på Biltema oljan?
Vilken olja hade använts innan Biltemaoljan?

Vilken olja rekommenderar tillverkaren?
(tex 10W-40)
Vilken API klassning rekommenderar tillverkaren? (tex SF)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tre frågor:
Vilken hoj?
Fabrikat? Model? Tillverkningsår?
Hur många mil hade den gått när toppen rasade?

Vilken Biltema olja var det i hojen när den rasade? Gärna länk.
Hur länge gick den på Biltema oljan?
Vilken olja hade använts innan Biltemaoljan?

Vilken olja rekommenderar tillverkaren?
(tex 10W-40)
Vilken API klassning rekommenderar tillverkaren? (tex SF)

Det där var fler än 3 frågor...

-Yamaha TRX -96 (tidiga 96-or hade ju problem med smörjning i de övre regionerna, har jag hört). Ca 3000 (mätarmil) när jag köpte, närmre 4000 vid härdsmälta.

- Det var racing 10-40 när den successivt gav upp. Ett byte innan dess från Castrol GPS 10-40 (huva) till biltema 15-40 som fanns då, året var -06.

Det var en dyr säsong och jag har aktivt förträngt alla minnen av detta. Jag kan säga att jag har inte hällt i något annat än för modellen avsedd olja. På den cykel jag nu kört 5000 mil (stor radfyra) har jag inte gjort något annat avsteg än ett vidare viskositetsspann, vad jag kunnat förnimma helt utan negativa effekter. Om det skulle förkorta livslängden med några hundra mil är det fullständigt egalt om användandet under hojens livstid blir angenämare. Provat -40 oljor också och då drar den mer men inget försvinner så snabbt som biltema oljan, förutom det obehag jag känner av att behöva vålda i växlar.

Inga problem att behöva pytsa i lite då och då säger fikatursförarna men så resonerar inte jag. Bryr mig inte om att den konsumerar, om konsumtionen är rimlig. Problemet är att ju närmre min-nivån man hamnar, ju högre blir tempen och ju tunnare blir oljan, den försvinner då snabbt och en tankning, en etapp kan göra att man hamnar på kritiska nivåer. Kan vara det som gjorde det. Det var helt enkelt inte realistiskt att bära med sig vad som krävdes för en semestertripp på några få hundra mil.

Vet inte varför det är så heligt att man måste köra biltemaoljan. Lägger man många mil och hittar andra kostnadsmässigt rimliga alternativ som fungerar, kan man inte få köra med det då? Du skrev om mer zink i SBK-olja, (som f ö också funnits och provats i 10 eller 15-40 variant). Var nere vid vinterförvaringen och startade upp skrotet. Lite rassel fanns innan sista cylindern hoppade igång, inga kopplingsproblem.

Passus:

Enda oljeproblemet var ett läckage på ena gaffelbenet.:mad: Den ville inte hoppa igång på eget underhållsladdat batteri. Snurrade på tämligen bra men inte bra nog, sista skjutsen fattades. Kablar från bil och nuddar bara starten och den är igång, trots att den borde vara rätt sur vid det laget.

Du fick de svar jag har i minnet och jag är inte beredd att gräva djupare i det. Jag kör på det jag sett fungera och lägger vidare fördjupningar i ämnet åt sidan.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var racing 10-40 när den (toppen) successivt gav upp.
Som jag ser det, helt normalt på en Yamaha TRX -96 där det väsentliga är att det är en -96. Dvs hoj från 1996 innan det kom katalysator på hojar och motormaterialen i hojen är anpassade för detta.
TRX -96 var därför avsedd köras på tex API SF eller SG olja med höga halter zinkdialkylditiofosfat. (normalt mer än 1% mindre än 5%) som skydd mot slitage.
Och så mycket zinkdialkylditiofosfat har inte Biltema MC-olja 10W-40. Den har mindre än 1% zinkdialkylditiofosfat eftersom zinkdialkylditiofosfat skadar katalysatorn på hojar med katalysator.
Biltema MC-olja Racing 10W-40 är alltså avsedd för nyare hojar med katalysator och material/konstruktioner tex rullvippor anpassade
för låga eller inga halter zinkdialkylditiofosfat i oljan.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf
De "enda" oljor som idag innehåller gamla tiders mängder av zinkdialkylditiofosfat
är oljor för
dieselmotorer
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36963 Turbodiesel 15W-40 2009-10-28 SE.pdf
som jag kör Suzukin på.
performanceoljor
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36919 Motor Oil 5W-50 Synthetic 2009-10-21 SE.pdf
som en kamrat använder i sin BMW R90S som nu rullat 46000mil. Han har själv kört den 42000mil.
Den är borrad 2 gånger, senast vid 39000mil. Och då uppmättes ramlager slitaget till 5/1000 mm, = inte renoveringsdags.
Men R90S har torrkoppling. Så innan jag provat Biltema 5W-50 i en av mina hojar
så tänker jag inte rekommendera den till MC med våtkoppling.
 
Last edited:

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
har under dom senaste 10 åren kört med biltemas racingolja i hojen,.aldrig märkt av slirande lameller,nu i somras körde omkring i Europa i 550 mil.Byter olja på hösten/en gång/år.Håller det för oss med turbo och lite mer Hk,så håller det för din gathoj .:tummenupp

Säger det en gång till :krama
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
blueridge skriver
-Yamaha TRX -96 (tidiga 96-or hade ju problem med smörjning i de övre regionerna, har jag hört). Ca 3000 (mätarmil) när jag köpte, närmre 4000 vid härdsmälta.

- Det var racing 10-40 när den successivt gav upp. Ett byte innan dess från Castrol GPS 10-40 (huva) till biltema 15-40 som fanns då, året var -06.
Var nere på Yamaha i Mölndal i går för att kolla "matsedeln". Något lägre och lättare än Trajan för mina korta ben och brist på styrka.
Och slog en flukt på "oljehyllan". Yamahalube 10W-40 API SG JASO MA.
Det "Yamaha" säljer är alltså en olja enligt "gamla" API SG som tillåter stora mängder (vanligen 1 till 5%) ZinkdialkylditioFosfat i oljan.
Vilket är precis vad Biltema MC-olja Racing 10W-40 inte innehåller. Den har mindre än 1% ZF enligt säkerhetsdatablad.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf
och riktar sig därför till nyare hojar med katalysator. Och i bästa fall motormaterial som får rimlig livslängd utan zinkdialkylditiofosfat. En hoj som inte haft det är BMWs S1000RR. Den som ingick i Motorrads 5000mila test. Där var det dags för kamaxelbyte efter ca 2500mil. Och en vippa hade också fått stryk. BMW hänvisade till fel i tillverkningen. Och bytte kamaxel / vippa(or) på garantin.
 
Last edited:

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Min SV1000 skall endast ha olja med API-klassning: SF eller SG står det i manualen. Trots katalysator...

Q8 SBK Racing... Någon som har koll på den och hur mycket zink den kan tänkas innehålla?
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag har fick höra nått intressant av en källa inne ifrån nu i vintras.

Innan dom bytte förpackning till dom mjukare så hade dom ju statiololjan men efter dom bytte till dom mjukare flaskorna så byttes även innehållet :)

Enligt källan så skall dagens innehåll i flaskorna va från samma företag som fixar oljan till nascarbilarna.

Källan fick inte säga namnet då det är superhemligt men den kan säga att den kom på det genom att dom i en leverans en gång råkade få en kartong som inte märkning va fimpad på.

Jag kan varken bekräfta eller dementera men jag litar på den personen så ser ingen anledning till att den skulle ljuga.


Hur som sa källan att den här oljan dom kör idag skulle va av toppklass, vore kul om nån mer kunde bekräfta detta med så man vet att det verkligen är sant.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Sporthojar och turbobilar även med hög effekt rasar inte eller slits ut i förtid p.g.a att de körs med BT helsyntet. Så normalt finns ingen anledning till oro ens för fordon som körs långt och hårt med den oljan. Så långt är jag 100% säker. I extremare sammanhang som t.ex. turbo på hoj med hög effekt är det inte lika självklart att BT-oljan duger lika bra som vissa andra oljor. Det kanske den gör men jag skulle välja Motul 300V eller liknande då för att hoppas att jag har ett bättre skydd.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sporthojar och turbobilar även med hög effekt rasar inte eller slits ut i förtid p.g.a att de körs med BT helsyntet. Så normalt finns ingen anledning till oro ens för fordon som körs långt och hårt med den oljan. Så långt är jag 100% säker. I extremare sammanhang som t.ex. turbo på hoj med hög effekt är det inte lika självklart att BT-oljan duger lika bra som vissa andra oljor. Det kanske den gör men jag skulle välja Motul 300V eller liknande då för att hoppas att jag har ett bättre skydd.

Men finns det något (förutom prislappen) som antyder att Motuloljan skulle klara det bättre?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Men finns det något (förutom prislappen) som antyder att Motuloljan skulle klara det bättre?

Inte som jag känner till, vet helt enkelt inte men inbillar mig, med betoning på inbillar, att Motul 300V som konkurrerar i toppsegmentet kan vara bättre. Men den kan vara sämre också t.ex. om den skummar mer.

Jag skulle bli förvånad om BT-oljan ger problem på en turbohoj men är beredd att teckna en försäkring genom att köra på 300V. Alltså precis samma korkade argument som BT-oljehatare tar till :huvet

Någon som har kört mycket hoj med turbo på hög nivå kanske har vettiga argument att komma med?
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Biltema oljan är det inga fel på, jag är inne på 4 el 5e bytet .... rullar på fint...
inget att anmärka på vi inspektion / ventilkoll el liknande...
ifs jag byter oftare än intervallet säger oavsett olja eller förståsigpåare ..... :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ett sätt för de som skäms att köra med BT-olja, om de helt enkelt inte kan mörka, är att köra med OK/Q8 SBK helsyntet. Inte för att namnet OK har så hög status men det är inte lika hånat som BT. Eller så tar man steget fullt ut och köper äkta Q8a olja. Nackdelen är att den har rekommenderats av Råd&Rön och får någon reda på det har man snart en kärringstämpel på sig :huvet

Allvarligt, när det gäller en turbohoj på sansad nivå kommer inte BT-olja att vara den största risken för haveri. Inte ens 300V, sänker kompressionen, gör stakar och kolvar starkare eller höjer oktanvärdet på bränslet eller styr bränslemängd som funktion av laddtryck. Valet mellan BT och 300V är sannolikt helt underordnat i sammanhanget.

Varför finns det ingen gilla-knapp på eget inlägg :D
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte som jag känner till, vet helt enkelt inte men inbillar mig, med betoning på inbillar, att Motul 300V som konkurrerar i toppsegmentet kan vara bättre. Men den kan vara sämre också t.ex. om den skummar mer.

Jag skulle bli förvånad om BT-oljan ger problem på en turbohoj men är beredd att teckna en försäkring genom att köra på 300V. Alltså precis samma korkade argument som BT-oljehatare tar till :huvet

Någon som har kört mycket hoj med turbo på hög nivå kanske har vettiga argument att komma med?

Det kan jag mycket väl förstå.
Blev bara nyfiken eftersom du nämnde en specefik olja.
Tänkte att de kanske kört något reklamanförande om hur otroligt överlägsen den oljan är i just den aplikationen.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har kört på Motul men nu bytt till Biltemas mc olja 15/40 mineral.Hojen verkar inte må direkt illa av den oljan.Det enda jag kan tycka är lite konstigt är att Biltema inte kan saluföra den något vanligare 10/40 mineral / delsyntet oljan. :va :crash
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det kan jag mycket väl förstå.
Blev bara nyfiken eftersom du nämnde en specefik olja.
Tänkte att de kanske kört något reklamanförande om hur otroligt överlägsen den oljan är i just den aplikationen.

Det finns ett motiv, håller den för Andersson med åtskilliga fler pållar i sin Busa turbo vet jag att den duger åt mig med. Kalla mig gärna fegis men provat är bäst, gärna ordentligt av andra innan man kliver i själv när det gäller risktillämpningar :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag med. Kör också Biltema olja och Biltema filter (och Biltemas 530-kedja) i min turbohoj. Har gjort det så länge de har såld sådant.

Intressant, det är precis vad jag också tror, att Biltemas olja inte är sämre utan lika bra som premiumoljor avseende styrka på oljefilm och smörjegenskaper. Hur mycket effekt ger din hoj och i vilken omfattning används den på full effekt?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Intressant, det är precis vad jag också tror, att Biltemas olja inte är sämre utan lika bra som premiumoljor avseende styrka på oljefilm och smörjegenskaper. Hur mycket effekt ger din hoj och i vilken omfattning används den på full effekt?

Ja, det är jag inte rädd för. Säkert lika bra. Jag har inte haft några oljerelaterade ras så bärighet och smörjegenskaper verkar vara fullt tillräckligt.
Nu kör jag med K24:a igen av olika anledningar, men förra året var turbon en Schwitzer S200 som pallar bra med tryck innan den blir ineffektiv och även räcker en bra bit, och med den hade jag 314 hk på hjulet vid 1,4 bar och några dagar efter den bänkningen höjde jag till 2,1 bar och körde hela säsongen på det trycket. Borde gett kanske 380 hk på hjulet ungefär. Svårt att säga angående omfattningen, men kommer det en raka (som det kommer lite här och där) så är det ofta järnet. Jag gillar suget så jag försöker ladda på så ofta jag kan.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top