Tre frågor:
Vilken hoj?
Fabrikat? Model? Tillverkningsår?
Hur många mil hade den gått när toppen rasade?
Vilken Biltema olja var det i hojen när den rasade? Gärna länk.
Hur länge gick den på Biltema oljan?
Vilken olja hade använts innan Biltemaoljan?
Vilken olja rekommenderar tillverkaren?
(tex 10W-40)
Vilken API klassning rekommenderar tillverkaren? (tex SF)
Det där var fler än 3 frågor...
-Yamaha TRX -96 (tidiga 96-or hade ju problem med smörjning i de övre regionerna, har jag hört). Ca 3000 (mätarmil) när jag köpte, närmre 4000 vid härdsmälta.
- Det var racing 10-40 när den successivt gav upp. Ett byte innan dess från Castrol GPS 10-40 (huva) till biltema 15-40 som fanns då, året var -06.
Det var en dyr säsong och jag har aktivt förträngt alla minnen av detta. Jag kan säga att jag har inte hällt i något annat än för modellen avsedd olja. På den cykel jag nu kört 5000 mil (stor radfyra) har jag inte gjort något annat avsteg än ett vidare viskositetsspann, vad jag kunnat förnimma helt utan negativa effekter. Om det skulle förkorta livslängden med några hundra mil är det fullständigt egalt om användandet under hojens livstid blir angenämare. Provat -40 oljor också och då drar den mer men inget försvinner så snabbt som biltema oljan, förutom det obehag jag känner av att behöva vålda i växlar.
Inga problem att behöva pytsa i lite då och då säger fikatursförarna men så resonerar inte jag. Bryr mig inte om att den konsumerar, om konsumtionen är rimlig. Problemet är att ju närmre min-nivån man hamnar, ju högre blir tempen och ju tunnare blir oljan, den försvinner då snabbt och en tankning, en etapp kan göra att man hamnar på kritiska nivåer. Kan vara det som gjorde det. Det var helt enkelt inte realistiskt att bära med sig vad som krävdes för en semestertripp på några få hundra mil.
Vet inte varför det är så heligt att man måste köra biltemaoljan. Lägger man många mil och hittar andra kostnadsmässigt rimliga alternativ som fungerar, kan man inte få köra med det då? Du skrev om mer zink i SBK-olja, (som f ö också funnits och provats i 10 eller 15-40 variant). Var nere vid vinterförvaringen och startade upp skrotet. Lite rassel fanns innan sista cylindern hoppade igång, inga kopplingsproblem.
Passus:
Enda oljeproblemet var ett läckage på ena gaffelbenet.
Den ville inte hoppa igång på eget underhållsladdat batteri. Snurrade på tämligen bra men inte bra nog, sista skjutsen fattades. Kablar från bil och nuddar bara starten och den är igång, trots att den borde vara rätt sur vid det laget.
Du fick de svar jag har i minnet och jag är inte beredd att gräva djupare i det. Jag kör på det jag sett fungera och lägger vidare fördjupningar i ämnet åt sidan.