Expertishjälp kring däckslitage

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Jag behöver hjälp av er med större erfarenhet av däck och däckslitage

Jag körde med SMC på Arlanda i söndags (13/5) med min XR1200 i Steg 4, snabb grupp. Vi petade på ganska bra och hade vansinnigt kul. Men som alltid så finns det en baksida av allt och förutom träningsvärk i låren så tog bakdäcket slut…. Det var 3mm kvar innan bandagen och nu är det nära 0mm på högra sidan av bakdäcket. XR:en är ju väldigt vridstark med ca 100nm i stort sett över hela registret.

Jag frågade runt lite på plats och fick lika många svar som personer jag frågade:
Instruktören som legat bakom några gånger var inte förvånad eftersom enligt honom ”ritade lakrits ut ur varje kurva”. Instruktören hade en teori om att jag hade för låg ingångshastighet vilket gjorde att jag klev på gasen när jag kände mig trygg på väg ut ur kurvorna, med följd att jag drog på ”onödigt” mycket.

En mekaniker på plats trodde att jag inte fick upp temperatur i däcken och därmed slet dem för fort. Han kallade detta för ”kallriv”. Han hade själv börjat med däckvärmare på sina gatdäck och fick nu ut 4-5 bandagar per set istället för 1 bandag innan.
Däcket då: Michelin Pilot Road 2 (jag vet att det inte är världens bästa men det sitter där i alla fall)

Så:
skall jag byta till ett annat 2 komponentsdäck som står emot bättre?
skall jag börja med däcksvärmare för att förlänga livslängden på däcken?
skall jag ta det lugnare i utgången av kurvorna, med andra ord ändra körstil/bli bättre förare
Synpunkter från expertisen tas gärna emot - jag har ingen lusta att köpa 4 bakdäck för att klara de 4 dagarna på Gotland Ring i juli.

/Fredrik
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
även på gatdäck som Pilot pure eller Power 2ct......känns så pretantiöst för en amatör som jag...
Mekanikern pratade om en arbetstemperatur på 65 grader för Pure däcken och det tyckte jag borde vara möjligt att få upp genom uppvärmningsvarven...

:confused:
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Om du skal köra med värmare på gatdäck så bör dom vara ställbara. Termostatstyrda värmer till ca 80 grader och det är för varmt för gatdäck. Sen vet jag hur du kör, vi sågs på Gotland förra året och du borde nog ha bättre däck än Pilot Road ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Om du skal köra med värmare på gatdäck så bör dom vara ställbara. Termostatstyrda värmer till ca 80 grader och det är för varmt för gatdäck. Sen vet jag hur du kör, vi sågs på Gotland förra året och du borde nog ha bättre däck än Pilot Road ;)

Kan bara hålla med, du borde ha bättre däck än Pilot Road. :tummenupp
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Haft identiskt "problem" med michelin pilot road 2 på nån bandag. Bytte till Dunlop roadsmart och de håller betydligt bättre. Nu har jag har inte gjort någon närmare analys varför michelinen beter sig som de gör, men att hålla på att "drifta" vid gaspådrag gör tillvaron lite onödigt spännande...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Inte kallriver du Road 2 på bana iaf, snarare lär dom gå för varmt i snabb grupp med en så pass tung hoj. Visst sliter det mindre däck om du är mjukare på gasen i utgångarna men byt däck till att börja med och se hur stor skillnad det gör.

Vad har du för däck/fälgdimensioner?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ta kontakt med Hojdäck och förklara läget så skall du se att du kommer få hjälp att hitta rätt däck.
Men glöm inte att förklara vad du gjort med hojen så de förstår att du faktiskt är allvarlig när du vill ha bättre däck lämpade för banköra än de du har idag. ;)
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Du vågar inte byta till annat fabrikat än Michelin ? Pilot Road gör sig inte på bana när man får upp farten.

Jag har åkt på Dunlop Sportsmart på Ninjan, förvisso många regndagar, men det börjar bli slut nu efter 7-8 bandagar typ ;) Duger gott till skapligt snabba tider på Gelleråsen iaf ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Du vågar inte byta till annat fabrikat än Michelin ? Pilot Road gör sig inte på bana när man får upp farten.

Jag har åkt på Dunlop Sportsmart på Ninjan, förvisso många regndagar, men det börjar bli slut nu efter 7-8 bandagar typ ;) Duger gott till skapligt snabba tider på Gelleråsen iaf ;)

Fast det gäller ju för Power Pure också... så vill han inte gå ifrån Michelin så finns ju det alternativet.
Men vilket fall som helst, den här killen skall inte köra runt på road-däck... oavsett om det är Dunlop eller Michelin. ;)
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Vilken härlig respons

Nä Road varianter blir det inte. Troligen håller jag mig till Michelin och då Power 2CT eller Pure. Jag har bra erfarenheter av dem från min Superduke, även om jag nu är snabbare.

Ang dimensioner så är det standard 180/50 17 bak men fram är det ju lite touringinspireat med18tum :) så det blir ju olika fram och bak men det spelar mindre roll

Förslaget kring däcksvärmare då, ger det någon skillnad på Power Pure eller 2CT?

Fredrik
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kikade lite snabbt på Hojdäck och just framdäcket är väl det som ställer till det lite... väljer man 18" så får man bara fram Road-däcken.
Men som sagt, ring dem och kolla om det inte finns några alternativ som inte kommer upp i shoppen.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Det hela kan ju mycket väl bero på de saker som redan i första inlägget påtalas, kombinera dem och däcken kan gå åt fort.
För lite däcktryck har lett till liknande saker för mig(jag körde ett nytt Power på en Versys och det tog i princip slut på den dag). Fjädringen gör ju också mycket till om det inte fungerar för det tempot man håller, men du har väll Öhlinar bak iaf tyckte jag mig se.

Eftersom jag nu körde med er grupp några pass, måste det väll tilläggas att tempot på de första två varven var rätt högt = däcken han nog inte värmas upp innan det började gasas ordentligt. ;-)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vilken härlig respons

Nä Road varianter blir det inte. Troligen håller jag mig till Michelin och då Power 2CT eller Pure. Jag har bra erfarenheter av dem från min Superduke, även om jag nu är snabbare.

Ang dimensioner så är det standard 180/50 17 bak men fram är det ju lite touringinspireat med18tum :) så det blir ju olika fram och bak men det spelar mindre roll

Förslaget kring däcksvärmare då, ger det någon skillnad på Power Pure eller 2CT?

Fredrik

På en så pass tung hoj så lär du kunna överhetta PP 2CT och ev även Pure bak eftersom du verkar köra hyfsat fort och med hårt påslag. Jag hade satsat på Sportsmart bak då dom håller bättre men ändå är mycket bra i blött och på väg. Fram vete fan.
Du behöver inga värmare på något av dessa däck med tanke på slitage men visst är det trevligt att kunna gasa fullt redan på utvarvet och därmed utnyttja den dyra bantiden maximalt.

Edit: Med tanke på vad du gjort på hojen i övrigt känns det ganska självklart att byta till 17" fram för att få tillgång till bra däck, annars blir det typ Roadsmart eller Pilot road.

Edit2: Nu för tiden finns tydligen Dunlop Qualifier i 18". Det är ett givet val fram och bör funka ihop med Sportsmart bak.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Fler som vurpat med Michelin Road då ämnet i däcket som ska göra så du har bättre fäste i våtväglag inte riktigt klarar av hård bankörning. Däcket överhettas lätt och blir som tugummi, vad glad att du inte vurpa :)

Byt till Dunlop Sportsmart
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Nja, jag ser inga tendenser till överhettning eller överdrivet korvande. Det är lätt krusat på både höger och vänster sida.

Fick dock ett rejält släpp i en vänstersväng men det var på första "gröna" varvet och då fanns det nog inte värme i däcken....kul var det

F
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som Josef säger - Sportsmart är kanske ett av de mer förutsägbara däcken på marknaden och talar i god tid om för Dig när Du börjar tangera gränsen för fästet, dessutom håller det bättre än Pure. Ska Du köpa Pure och rymmer 190/55 bak bör Du möjligen välja däcket med tillägget E då det har en styvare stomme (höjer dock baken ca 15mm i f t 180/50). 180/55 finns bara i en variant.

Bridgestones nya S20 får även det bra omdöme, då det är nytt på marknaden vet jag däremot inget om livslängden.

Förslag - instämmer med de som uppmanat Dig att ringa och prata med Hojdäckarna för bästa råd:)

Lycka till:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nja, jag ser inga tendenser till överhettning eller överdrivet korvande. Det är lätt krusat på både höger och vänster sida.

Touringdäck korvar sig inte alltid på samma sätt som sportdäck gör när dom blir varma, gummit bara släpper och man får högt slitage utan kulor eller korvar. Vissa däck brukar bli lite blåa i tonen när dom stått ett tag efter banåka om dom varit lite väl varma.
Kör du så pass att instruktörerna säger att du ritar rejält med lakris och däcket tar slut på en kursdag så går det för varmt. :fakta
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Touringdäck korvar sig inte alltid på samma sätt som sportdäck gör när dom blir varma, gummit bara släpper och man får högt slitage utan kulor eller korvar. Vissa däck brukar bli lite blåa i tonen när dom stått ett tag efter banåka om dom varit lite väl varma.
Kör du så pass att instruktörerna säger att du ritar rejält med lakris och däcket tar slut på en kursdag så går det för varmt. :fakta

OK, uppfattat. tack även till dig bullysmile och ni andra för kommentarer och råd.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top