Jag behöver hjälp av er med större erfarenhet av däck och däckslitage
Jag körde med SMC på Arlanda i söndags (13/5) med min XR1200 i Steg 4, snabb grupp. Vi petade på ganska bra och hade vansinnigt kul. Men som alltid så finns det en baksida av allt och förutom träningsvärk i låren så tog bakdäcket slut…. Det var 3mm kvar innan bandagen och nu är det nära 0mm på högra sidan av bakdäcket. XR:en är ju väldigt vridstark med ca 100nm i stort sett över hela registret.
Jag frågade runt lite på plats och fick lika många svar som personer jag frågade:
Instruktören som legat bakom några gånger var inte förvånad eftersom enligt honom ”ritade lakrits ut ur varje kurva”. Instruktören hade en teori om att jag hade för låg ingångshastighet vilket gjorde att jag klev på gasen när jag kände mig trygg på väg ut ur kurvorna, med följd att jag drog på ”onödigt” mycket.
En mekaniker på plats trodde att jag inte fick upp temperatur i däcken och därmed slet dem för fort. Han kallade detta för ”kallriv”. Han hade själv börjat med däckvärmare på sina gatdäck och fick nu ut 4-5 bandagar per set istället för 1 bandag innan.
Däcket då: Michelin Pilot Road 2 (jag vet att det inte är världens bästa men det sitter där i alla fall)
Så:
skall jag byta till ett annat 2 komponentsdäck som står emot bättre?
skall jag börja med däcksvärmare för att förlänga livslängden på däcken?
skall jag ta det lugnare i utgången av kurvorna, med andra ord ändra körstil/bli bättre förare
Synpunkter från expertisen tas gärna emot - jag har ingen lusta att köpa 4 bakdäck för att klara de 4 dagarna på Gotland Ring i juli.
/Fredrik
Jag körde med SMC på Arlanda i söndags (13/5) med min XR1200 i Steg 4, snabb grupp. Vi petade på ganska bra och hade vansinnigt kul. Men som alltid så finns det en baksida av allt och förutom träningsvärk i låren så tog bakdäcket slut…. Det var 3mm kvar innan bandagen och nu är det nära 0mm på högra sidan av bakdäcket. XR:en är ju väldigt vridstark med ca 100nm i stort sett över hela registret.
Jag frågade runt lite på plats och fick lika många svar som personer jag frågade:
Instruktören som legat bakom några gånger var inte förvånad eftersom enligt honom ”ritade lakrits ut ur varje kurva”. Instruktören hade en teori om att jag hade för låg ingångshastighet vilket gjorde att jag klev på gasen när jag kände mig trygg på väg ut ur kurvorna, med följd att jag drog på ”onödigt” mycket.
En mekaniker på plats trodde att jag inte fick upp temperatur i däcken och därmed slet dem för fort. Han kallade detta för ”kallriv”. Han hade själv börjat med däckvärmare på sina gatdäck och fick nu ut 4-5 bandagar per set istället för 1 bandag innan.
Däcket då: Michelin Pilot Road 2 (jag vet att det inte är världens bästa men det sitter där i alla fall)
Så:
skall jag byta till ett annat 2 komponentsdäck som står emot bättre?
skall jag börja med däcksvärmare för att förlänga livslängden på däcken?
skall jag ta det lugnare i utgången av kurvorna, med andra ord ändra körstil/bli bättre förare
Synpunkter från expertisen tas gärna emot - jag har ingen lusta att köpa 4 bakdäck för att klara de 4 dagarna på Gotland Ring i juli.
/Fredrik