Exportera hoj till Holland - hjälp och råd

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Hej på er,

Jag ska exportera en båge till Holland, och undrar vad jag ska tänka på. Jag har läst på Transportstyrelsen och skrivit ut "Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerade fordon inom EU/EES"

Länk.

Vet att jag ska skicka in plåtar och grejer till Transportstyrelsen, men vad mer ska jag göra och tänka på?
Det här är första gången jag exporterar ut något.

Här är skönheten som ska utvisas. Fick bra betalt!
Handpenning är redan fixad, så det är inget fuffens.

Mvh

Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Vilket alternativ tänker du dig när det gäller fältet "uppgifter om exporten"?
2021-03-11_13-28-54.jpg

Jag hade inte släppt iväg något med mindre än att det är till 100% betalt, men det är jag det...

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Vilket alternativ tänker du dig när det gäller fältet "uppgifter om exporten"?
View attachment 459251

Jag hade inte släppt iväg något med mindre än att det är till 100% betalt, men det är jag det...

Jag kommer få full betalning med Swish när vi ses. Killen har bott i Sverige många år och pratar riktigt bra. Jag litar på honom, men släpper inget före jag fått full betalning såklart.

Jag tänker mig det första alternativet. Ett bevis om att fordonet e reggat i annat land. Jag borde kunna få kopia av honom när han fått sina papper.

Eller?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Sålde en hoj till Finland för ett par år sedan.
Svenska transportstyrelsen fick uppgifter från Finlands motsvarighet (eller tullen) automatiskt och registrerade då hojen som exporterad från Sverige, det tog några veckor.
Köparen behövde båda delar av reg beviset, men jag behöll regskylten och skickade in till Transportstyrelsen.
Jag plockade skylten, eftersom han tog den på släp.
Och jag kollade med Transportstyrelsen om hur jag gör om han inte lämnar in papprerna, utan bara "försvinner".
Då kan jag betsälla nya registreringshandlingar, eftersom jag äger fordonet, och sedan bocka i rutan "Skrotning utan intyg".
Då vill Transportsyrelsen att jag beskriver vad som hänt, med så mycket dokumentation som möjligt.
Så tillsammans med köparen skrev vi ett kvitto, jag tog kopia på hans körkort, bild på bil och släp, mm.
Kändes som att jag hade gjort vad jag kan, och då finns det goda förutsättningar för att reda ut saker om det inte går som man tänkt.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Svenska transportstyrelsen fick uppgifter från Finlands motsvarighet (eller tullen) automatiskt och registrerade då hojen som exporterad från Sverige, det tog några veckor.
Köparen behövde båda delar av reg beviset, men jag behöll regskylten och skickade in till Transportstyrelsen.
Och jag kollade med Transportstyrelsen om hur jag gör om han inte lämnar in papprerna, utan bara "försvinner".
Då kan jag betsälla nya registreringshandlingar, eftersom jag äger fordonet, och sedan bocka i rutan "Skrotning utan intyg".
Då vill Transportsyrelsen att jag beskriver vad som hänt, med så mycket dokumentation som möjligt.
Så tillsammans med köparen skrev vi ett kvitto, jag tog kopia på hans körkort, bild på bil och släp, mm.
Kändes som att jag hade gjort vad jag kan, och då finns det goda förutsättningar för att reda ut saker om det inte går som man tänkt.
Tack!
Precis sånt här jag önskar få veta. Underlättar oerhört!

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Jag sålde en hoj till Danmark.
Han hämtade när pengarna var synliga på mitt konto
Undvik allt annat en direkta banköverföringar

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Swish från någon som bor i Holland? Luktar ruttna tulpanlökar lång väg.
Nej, han e skriven i sverige utanför Borås. Svenskt telefonnummer, och han finns på adressen. Men han är holländare och tar ner hojar dit. Oavsett kommer jag inte släppa iväg den före jag fått full betalning.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Exakt samma sak när jag sålde till Finland.
Med den lilla skillnaden att jag sålde till en bekant köpare så jag skickade inte in något om jag minns rätt.
Minns det som att det efter en tid kom från Transportstyrelsen att fordonet var registrerat som exporterat.

TS:
Du har ju fördelen att sälja "på plats", säkra upp dig enligt hannuses rekommendationer så kommer det gå bra.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
han ska skicka dej en kopia på papparn han får när han tar in den i Holland,
dom ska du skicka till transportstyrelsen tillsammans med regbevis o skylt
du kan skicka in regbevis o skylt o sen skicka dom holländska import papper när du får dom
har funkat för mej ett flertal gångar båda bil o mc
får du inte några papper av han sen så går det att lösa med transportstyrelsen ändå, fast med lite strul

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag släpper inget före jag har pengar på konto.
OBS. En banköverföring går att backa om den sker ett tag innan banken kör sina transfers.
En Swishbetalning kan aldrig backas.
Jag har testat och fått det verifierat av banken, efter en del tjafs då de inte ville erkänna att det går att göra en banköverföring som säljaren ser och sedan backa.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, han e skriven i sverige utanför Borås. Svenskt telefonnummer, och han finns på adressen. Men han är holländare och tar ner hojar dit. Oavsett kommer jag inte släppa iväg den före jag fått full betalning.
Om han är skriven i Sverige utanför Borås måste det enklaste för dig väl vara att du säljer den till honom och han exporterar den till Holland.

Nån som kan räkna ut
varför en person skriven i Sverige vill köpa en hoj av en annan person skriven i Sverige och vill att säljaren sköter exporten till Holland ?

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Som föregående sa, om han är skriven i Sverige och finns på plats.... Skumt!

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Om han är skriven i Sverige utanför Borås måste det enklaste för dig väl vara att du säljer den till honom och han exporterar den till Holland.

Nån som kan räkna ut
varför en person skriven i Sverige vill köpa en hoj av en annan person skriven i Sverige och vill att säljaren sköter exporten till Holland ?
Det där var det mest relevanta inlägget jag sett på det här forumet på väldigt länge.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
han ska skicka dej en kopia på papparn han får när han tar in den i Holland,
dom ska du skicka till transportstyrelsen tillsammans med regbevis o skylt
du kan skicka in regbevis o skylt o sen skicka dom holländska import papper när du får dom
har funkat för mej ett flertal gångar båda bil o mc
får du inte några papper av han sen så går det att lösa med transportstyrelsen ändå, fast med lite strul
Stort tack ska du ha för detta!

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
OBS. En banköverföring går att backa om den sker ett tag innan banken kör sina transfers.
En Swishbetalning kan aldrig backas.
Jag har testat och fått det verifierat av banken, efter en del tjafs då de inte ville erkänna att det går att göra en banköverföring som säljaren ser och sedan backa.
Han betalar med swish. Jag går inte med på annat.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Exakt samma sak när jag sålde till Finland.
Med den lilla skillnaden att jag sålde till en bekant köpare så jag skickade inte in något om jag minns rätt.
Minns det som att det efter en tid kom från Transportstyrelsen att fordonet var registrerat som exporterat.

TS:
Du har ju fördelen att sälja "på plats", säkra upp dig enligt hannuses rekommendationer så kommer det gå bra.
Tack, bra info!

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
-Och när köparen börjar svamla om paypal och transportföretag så är cirkeln sluten... :fakta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år