Expressen för fler mc-banor

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Expressen skrev i veckan om sporthojar och att "en av tio" krockar. Men tidningens reporter Jan-Erik Berggren efterlyste även fler motoranläggningar för banåkning.

"Om det går att bygga tusentals privatfinansierade golfbanor runt om i Sverige så går det förstås att bygga en handfull motoranläggningar", som han skrev. http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=274502

Hur kommer det sig egentligen att inte Honda, Suzuki, Yamaha, och alla andra stora sponsorer inte ligger på för en motoranläggning i Stockholmsområdet? :)

Kanske borde SMC försöka bygga en egen bana tillsammans med nån stor sponsor? De skulle nog kunna tjäna en rejäl slant på en sån, även i enklare stuk.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Anledningen till att det finns så många golfbanor är att det kostar 10-30kkr att spela, och alla pengar går till driften av golfbanan. Sen tillkommer ju klubbor osv, men det är ju en investering.
Hur många hojåkare har råd att slänga ut dom pengarna på att vara med i en mcklubb med egen bana?
Dessutom kräver en RR-bana mer i byggkostnader, nog för att gräs är dyrt, men asfalt med underarbete är dyrare! Och sen ska man ju helst ha drift, säkerhetsfolk mm på en RR-bana, lite koll på förarna osv.
Men visst vore det skoj! :tummenupp
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Vem skulle inte vara intresserad av att betala de pengarna när försäkringarna kostar som de gör.
Hade man möjligheten att köra på en bana på det sättet så skulle man ju inte behöva ha någon försäkring, förutom olycksfall. Då kunde försäkringspengarna gå rakt in i en "medlemsavgift"

Eller är hojåkare helt enkelt snåla??

//Anders.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
UnderDOG skrev:
Vem skulle inte vara intresserad av att betala de pengarna när försäkringarna kostar som de gör.
Hade man möjligheten att köra på en bana på det sättet så skulle man ju inte behöva ha någon försäkring, förutom olycksfall. Då kunde försäkringspengarna gå rakt in i en "medlemsavgift"

Eller är hojåkare helt enkelt snåla??

//Anders.

Jag betalade 17500 för min hobby igår, så snål kan jag väl inte säga att jag är :va
Men jag tror att många vill köra på väg också, och då måsta man ändå försäkra! Om inte ska du ju skaffa bil, släp osv för att ta dig till och från banan! Och tjusningen med att åka hoj är ju trots allt frihet och att kunna se sig omkring lite, inte bara nöta bana. Blandat ska det vara!
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Hoztic skrev:
Anledningen till att det finns så många golfbanor är att det kostar 10-30kkr att spela, och alla pengar går till driften av golfbanan. Sen tillkommer ju klubbor osv, men det är ju en investering.
Hur många hojåkare har råd att slänga ut dom pengarna på att vara med i en mcklubb med egen bana?

Min tanke var inte att det var en lokal mc-klubb som skulle driva banan. SMC ex är ju en stor riksorganisation. Sedan kan man väl betala per gång precis som på vissa golfklubbar.

Dessutom kräver en RR-bana mer i byggkostnader, nog för att gräs är dyrt, men asfalt med underarbete är dyrare! Och sen ska man ju helst ha drift, säkerhetsfolk mm på en RR-bana, lite koll på förarna osv.
Men visst vore det skoj! :tummenupp

Exakt hur de ekonomiska förhållanden ser ut kanske vi ska låta vara osagt. Men att bygga och driva en golfbana är inte gratis. Dels är den mycket stor (en mc-bana täcker väl max en niondel av en 18-hålsbana) och dels kräver den mycket stort underhåll.

Så Expressens parallell är nog inte så långsökt.

Vill man hellre det så kan man ju jämföra med fotbollsarenor i stället eller nåt annat som det finns flera av i Stockholmstrakten.

Som tidningens skribent också påpekade så behöver det ju inte i första hand handla om en gigantisk motorstadion. En enklare motorbana vore ju toppen bara det. :)
 
Last edited:

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
På tal om stora sponsorer, så tycker jag att Öhlins (som sveriges största aktör inom mc sport), ger väldigt lite tillbaks till alla hojåkare. Kan tycka att dem (om någon privat sponsor) borde vara på våran sida.

Golfbanor vorre perfekta områden att bygga motorsportsbana på, sälv skulle jag vara jätteglad att landa i en bunker/sandlåda om jag vurpade... eller att vara första personen att göra ett "hole in one" med hojen
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
UnderDOG skrev:
Pengarna ska ju räcka till mycket, det är klart...
Golfare behöver ju inte lägga på nya däck på golfvagnen efter varje runda..
//A.

Man får nog utgå från att inte alla har råd att köra roadracing. Jag tillhör definitivt de senare. Men nog har du råd att köra ett par var på bana nån gång emellanåt om det inte kostar mer än några hundringar.

Och är man väldigt rädd om sin nya fina sporthoj så går det ju även bra att rejsa med en äldre lite skamfilad maskin... :D
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
fart freak skrev:
Golfbanor vorre perfekta områden att bygga motorsportsbana på, sälv skulle jag vara jätteglad att landa i en bunker/sandlåda om jag vurpade... eller att vara första personen att göra ett "hole in one" med hojen

Sicken bra idé!!! :D Och vackra kringliggande landskap får man på köpet.

Där bjöd du i vart fall mig på dagens första rejäla skrattsalva. :rofl
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
En stor skillnad mellan en golfbana och en motorbana är BULLER.
Det är något som sticker i ögonen på många beslutsfattare och som dessutom är en svår punkt att behandla med gällande detaljplaneförfattare och miljöfolk runt om i Sveriges alla kommuner.

Dessutom är det så att golf är en mer "accepterad" sysselsättning bland de som fattar besluten runt om i landet, tyvärr.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
fart freak skrev:
På tal om stora sponsorer, så tycker jag att Öhlins (som sveriges största aktör inom mc sport), ger väldigt lite tillbaks till alla hojåkare.

Bara lite nyfiken, vad är det du har givit Öhlins som gör att du tycker de står i tacksamhetsskuld till dig :D


edit: stavn
 

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Röööö CBR 600 FS
Så sant...

Buller är ett stort problem i detta land...
Tacka vet jag "Down-under" där de byggde Philpis Island (stavning?!) i en nationalpark... Det är ett riktigt bra sätt att få folk att komma ut i naturen!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Någon va inna på Öhlins som sponsor.

Kanske inte så illa eftersom Öhlins ligger väldigt nära Arlanda där det finns zoner där det nästan får bullras hur mycket som hellst. Crossbana ligger där men ingen RR bana. Öhlins skulle ju själva kunna ha behov av en bana och testa saker och ting på.

Men en bana kostar pengar och mycket tid och arrangemang från den som ska knyta ihop allt, satt är någon villig att arbeta ideellt ett par år så kanske man kan övertyga Öhlins, Arlanda och staten att bygga, sponsra och vara glada.
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Säg så här!!

Fanns det en RR-bana i Sthlm skulle jag förmodligen åka mycket mindre hoj i trafiken!!

JB
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
crallan skrev:
Bara lite nyfiken, vad är det du har givit Öhlins som gör att du tycker de står i tacksamhetsskuld till dig :D


edit: stavn

Hade en gamal cross med Öhlins på, räcker inte det? Har nåt klistermärke med nånstans..

Nej, men seriöst tycker jag att Öhlins lever rätt gott interntionellt sätt (gp, superbike, osv). Som sveriges största aktör inom mc sport, tycker jag att dem rent moraliskt bör ge tillbaks av sin stora vinster. Att gå in och del finansiera en motorbana i Stockholm skulle dessutom vara bra reklam för dem.
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Qwerty skrev:
Någon va inna på Öhlins som sponsor.

Kanske inte så illa eftersom Öhlins ligger väldigt nära Arlanda där det finns zoner där det nästan får bullras hur mycket som hellst. Crossbana ligger där men ingen RR bana. Öhlins skulle ju själva kunna ha behov av en bana och testa saker och ting på.

Men en bana kostar pengar och mycket tid och arrangemang från den som ska knyta ihop allt, satt är någon villig att arbeta ideellt ett par år så kanske man kan övertyga Öhlins, Arlanda och staten att bygga, sponsra och vara glada.

Buller är ju som du och andra varit inne på ett klart problem. Skulle nog inte heller vilja ha min lägenhet intill en RR-bana. Men att lägga banan intill Arlanda låter ju som ett strålande förslag.

Jobba häcken av sig ideellt kanske man inte ska behöva. Ex SMC har anställd personal. Så kan man få dem att nappa tillsammans med nån större firma som Öhlins så...

Om det blir en riktig RR-bana så genererar den ju även kringintäkter för kommunerna i Stockholmområdet. :)

Ska skriva en rad till SMC, Öhlins och Sigtuna kommun i helgen och fråga vad de tycker om idén.
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Gör det. Men jag tror att sigtuna kommun har lite och säga till om när det gäller mark såpass nära arlanda satt det blir "bullerfritt". Kolla med luftfartsverket också dom äger den mesta marken runt omkring, om inte annat bestämmer över den.

Sen är det kanske svårt att få Öhlins som huvudsponsor men kanske en del sponsor. För om dom inte byggt en bana ännu varför skulle dom vilja bygga en nu?
 

Harrysson

Medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S
Måste allt vara så organsierat? Asfaltera en raka på en bit åker för fria race, wheelisar, stoppisar eller vad man nu vill. Lägg en serpentin på tillbakavägen för att träna knäskrap. Öppet för alla och man kommer och går som man vill. En bana är ju inte nödvändigtvis öppen när abstinensen är som störst... Personerna på plats får väl komma överens sinsemellan så det blir hyfsat säker körning. Någon sån yta måste väl gå att skrapa fram i varje kommun. Hur svårt kan det vara?

Det är kanske inte den mest politiskt korrekta lösningen, men allting bottnar i att flytta nuvarande stuntkörningar från allmän väg. Vi ses som ett problem eftersom vår körning bedöms vara en fara för andra. Om vi får platser att leka av oss på till obetydlig kostnad och där vi bara utgör en fara för oss själva borde vi väl kunna ta oss i kragen och inte göra det ute i trafiken, eller :va Det är väl heller inte en lika säker lösning som en riktig bana, men det är ändå ett betydande steg jämfört med hur det går till idag.
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top