Extra hk i en gammal micra -88?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Mycket snack om trimning hit och dit så jag blev lite sugen på att kanske göra ett projekt av min (läs farmors :) ) gamla nissan micra från -88.

Har ni några lätta tips eller länkar till sidor där man kan få bra tips? Installera turbo och grejer känns kanske något overkill!? :) Om någon i lundatrakterna känner att dom verkligen har så extremt extremt tråkigt och bara längtar efter att få trimma en bil så tveka inte ;)

Bilen gör idag ca. 130 i medvind, nedförsbacke och hemlängtan (110 är högsta "körbara" hastigheten) vilket är något segt om man ska sitta långa sträckor på 110 vägar.

MotardFighter

Speed don't kill it's the fart...
Gick med
5 May 2005
Hoj
Inte så många längre...
Lustgas är "ganska" enkelt att installera dock inte så billigt tyvärr... men det ger ju en extra knuff ;)

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
då får jag ha en extra tank med lustgas på släp efter :) tror inte motorn pallar lustgas utan modifikation av kolvar e.t.c. och samma sak med turbo

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
herge skrev:
då får jag ha en extra tank med lustgas på släp efter :) tror inte motorn pallar lustgas utan modifikation av kolvar e.t.c. och samma sak med turbo

Så vad hade du tänkt att göra? Hota bilen med skroten?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Simp skrev:
Så vad hade du tänkt att göra? Hota bilen med skroten?

ja precis det var ju själva frågan :tungan

hur svårt och krånglig är en turbo att montera? generellt sett. rätt gott om plats i motorrummet

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Ärligt talat är det väl lite dödfött att få lite flås i en micra.

Sälj och skaffa en suzuki swift gti istället. Myyycket roligare bil.. :)
100 hästar i en bil som väger runt 750 kilo är jäkligt kul.

Saknar min faktiskt. Men den var för rostig för att ha kvar. Kolla upp sånt om du ska köpa.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Jag och kompisen fick upp en micra i 145 i nerförsbacke. annars orkade den nog med 130 på plan mark.

Leta inte efter varvstopp, det resulterar i noll på komp på 1'an och 2'ans cylinder, den drog 4liter/milen och toppade 65 :rolleyes:

Paradoxy

Guest
CayLe skrev:
Leta inte efter varvstopp, det resulterar i noll på komp på 1'an och 2'ans cylinder, den drog 4liter/milen och toppade 65 :rolleyes:

fAn, dO kaN MaN jY dRaa allAAAAAAAAAA mOppAR!

BRÖÖM BRÖÖM :yoparty

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
herge skrev:

Tror att lustgas är det bästa alternativet... Motorn borde palla om du inte pressar i för mycket.. ta ett 30hk kitt eller nått och använd det i hög fart så borde prylarna funka.. lätt att installera dessutom!

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Släng på ett BMW "M"-märke så får du automatiskt 200hk extra.

Bertborge

"kan rekomendera en knippe våt persilja"
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
en går hjävligt fort......
Jag tror en turbokonvertering är enklast. Kan du svetsa så är det ingen big deal 2veckors projekt om du inte är arbetslös, köp grejerna från skroten (typ saab 900 turbo) det är billigt. Sen är det bara gasa tills det rasar.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ett par rejäla fastbränsleraketer att använda vid omkörningar tror jag blir enklast. Man kan använda hobbyraketer och skruva fast dem på taket, billigt (relativt) och enkelt. :tummenupp

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
slita bort toppen å plana den samt fila upp kanalerna lite. värre kam kanske. fast det är nog billigast å lättast att trixa dit en turbo

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tujbo :yoparty
fula dit den bara...so what om det inte e uträcknat till maximala prestandan...bara den får nå mer flås..
go go go!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...