Extraljus till bil. Halogen eller led?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för tipsen om 100w. Då väntar jag med det tills att det blir xenon istället.

Med dubbla relän, menar ni ett till varje lampa då?

Är inne på att köpa kablage och modifiera, men det kanske är sämst.

Vill jag ha positionsljusen på extraljusen tända alltjämt? Kan lite onödigt dagtid. Men det är alltså inga regler om det.

Du behöver inte ha två separata reläer om du bara har tillräckligt dimensionerade kablar och säkringar för att driva två extraljus samtidigt. Men det är alltid bättre att köra separata. Dels för att du lämnar lite höjd för överströmmar i kablaget utan att lösa ut säkring plus att om ett relä dör så har du fortfarande ett fungerande extraljus.

vad gäller positionsljusen så har jag för mig att det är så att vad gäller bilar så är det rätt hårda regler för hur dom får sitta. dom måste sitta i ytterkanten av fordonet. dvs dom får inte sitta i grillen utan måste sitta i ordinarie strålkastare eller åtminstone på samma bredd som dessa.
Men vad gäller motorcyklar så tror jag faktiskt att det är ett undantag i regelverket så att dom får placeras så att man använder dom i extraljusen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är inte positionsljus tända I extraljusen lite väl mycket 240raggare

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Du behöver inte ha två separata reläer om du bara har tillräckligt dimensionerade kablar och säkringar för att driva två extraljus samtidigt. Men det är alltid bättre att köra separata. Dels för att du lämnar lite höjd för överströmmar i kablaget utan att lösa ut säkring plus att om ett relä dör så har du fortfarande ett fungerande extraljus.

vad gäller positionsljusen så har jag för mig att det är så att vad gäller bilar så är det rätt hårda regler för hur dom får sitta. dom måste sitta i ytterkanten av fordonet. dvs dom får inte sitta i grillen utan måste sitta i ordinarie strålkastare eller åtminstone på samma bredd som dessa.
Men vad gäller motorcyklar så tror jag faktiskt att det är ett undantag i regelverket så att dom får placeras så att man använder dom i extraljusen.

Så du menar att alla som har positionsljus i extraljusen riskerar böter? Möjligt att det är så.

Spelar det någon roll om relät sitter nära batteriet eller extraljusen?
10a säkring känns ju annars rätt rejält för 55w. Men jag kan inte det där.


Är inte positionsljus tända I extraljusen lite väl mycket 240raggare

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Enig. I alla fall när ett är ljust ute.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Spelar det någon roll om relät sitter nära batteriet eller extraljusen?
10a säkring känns ju annars rätt rejält för 55w. Men jag kan inte det där.
Watten delat med volten = amperen. 10 ampere säkring tål 120 watt (10A x 12 volt). Samma med relät. MEN: Man bör ta till rejält. det dubbla är inte fel! Säkringen skall ju lösa ut vid kortslutning innan kabeln brinner. Det räcker.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En på jobbet fick ombesiktning pga positionsljus i extraljusen
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min mor fick ombesiktning på grund av att min son (som var 14 då) hade kopplat in positionslampan när han monterade extraljus åt henne, när bilprovaren fick höra vem som varit elektriker så letade han reda på säkringen till positionslamporna och plockade ut den och godkände bilen.

Han passade även på att berömma installationen i övrigt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så du menar att alla som har positionsljus i extraljusen riskerar böter? Möjligt att det är så.

Spelar det någon roll om relät sitter nära batteriet eller extraljusen?
10a säkring känns ju annars rätt rejält för 55w. Men jag kan inte det där.




Enig. I alla fall när ett är ljust ute.

Ja. På bil är det så att positionsljus måste sitta inom ett visst avstånd från fordonets yttre bregränsning i sidled. Dvs om du har positionsljus i extraljusen och dom sitter i grillen på bilen så är det olagligt att ha dom tända och det är böter för felaktig belysning om polisen skulle få för sig att bry sig om det.

Om reläet sitter nära batteriet eller nära lyset spelar ingen roll. Det enda som har någon betydelse är total kabellängd men så länge som man inte använder för tunna kablar så är inte det heller något direkt problem.

Till ett 55W extraljus skulle jag sätta en 10A säkring. Ska du ha två lysen på samma säkring så skulle jag inte gå under 16A för två 55W lysen. En 12V/55W lampa drar ca 5A så två stycken blir 10A och då ligger du på gränsen för vad säkeringen tål vilket skulle innebära att du riskerar att säkringen kommer att gå lite då och då.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tack för alla tips!
Ska bli spännade.

Angående färgtemp, jag vill gärna ha samma som jag har på original helljus. Annars blir det 3 olika färger eftersom halvljus är led.

Skippar positionsljus så länge.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
3000 K är ganska varmt dvs stearinljus/ficklampa med dåligt batteri-varning och inget jag skulle skaffa
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kina-LED har jag kört med ett tag nu. Bra tryck i ljuset för det priset. Gäller att hitta rätt modell bara. I befintliga strålkastare sitter det ofta LED eller Xenon på helljuset på mina bilar. Halvljus får man köra original om det saknas nivåreglering (men med tex night brakers).

Vi har en pickup med 52" ramp, 2st 25" och tre fyrkantiga extraljus. Lyser ganska fint

Gamla vinterbilen slänger jag in en bild på bara för att visa montaget. Den hade fler ljus i fronten innan jag sålde den.
d211bd371b1ce3b5424426e681584b2c.jpg


Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu är ljusen på plats. Åkte till mekonmen för att köpa kablar och det. Dom kunde inte plocka ihop grejer för eget kablage... Är det biltema som har sånt här på lager? Eller kan man köpa färdig i 4mm någonstans?
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Nu är ljusen på plats. Åkte till mekonmen för att köpa kablar och det. Dom kunde inte plocka ihop grejer för eget kablage... Är det biltema som har sånt här på lager? Eller kan man köpa färdig i 4mm någonstans?

Följande behöver du:

Artikelnr biltema
353903 Kopplingsledning 4mm2 röd
353905 Kopplingsledning 4mm2 svart
353866 Kopplingsledning 2,5mm2 gul (helljussignal)
35642 Säkringshållare
44234 Flatstifthylsa
42304 Relä, slutande dubbel
44116 Grenkontakter(för att ta styrsignal från helljus)
44231 Ringkabelsko
61981 Flexslang


Relä kopplas enligt följande:

30 via säkring till batteri+
87a till ena extraljuset
87(b) till andra extraljuset
85 till jord
86 till helljusets matningskabel

Extraljusen minus till jord.

Färdigt :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sonen kopplade just in 5 Xenonljus och en LED ramp på sin bil (ja, jag tror han är mörkrädd) och hittade då 100A reläer och strömfördelningsblock för billjudbyggare, jag tror han kopplade 3 på ett relä samt 2+LED-ramp på det andra reläet, inga spänningsfall där inte.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tusen tack för listan.

Nu är det äntligen klart och provkört. Och det blev skitbra! Är alltså två NBB 225 halogen, med 55w night breaker. Stabilt montage på bågen även fast jag inte kör stabiliseringsstag. Såg inget skak på min provtur på the great wild södertörn. Riktigt bra ljusbild i mitt tycke, i alla fall lätt att ställa in. på min förra bil hade jag tre hella compact och det var ett helvete att få dom bra, och sen ändra dom sig så fort man nudda bågen.

Detta duger lätt till mig, och äntligen kan man vara tydlig och blicka tillbaka när folk inte tror jag stängt av helljuset (led är väl för bra på halv).

Kommer väl eventuellt bilder på raggarkabeldragningen imorgon när det är ljus. Körde all jord på samma punkt, satt en stabil kabel där redan så det måste ju vara bra kontakt där. Plus direkt från batteriet.

Körde också 20A säkring till relät, är det för mycket?

Följande behöver du:

Artikelnr biltema
353903 Kopplingsledning 4mm2 röd
353905 Kopplingsledning 4mm2 svart
353866 Kopplingsledning 2,5mm2 gul (helljussignal)
35642 Säkringshållare
44234 Flatstifthylsa
42304 Relä, slutande dubbel
44116 Grenkontakter(för att ta styrsignal från helljus)
44231 Ringkabelsko
61981 Flexslang


Relä kopplas enligt följande:

30 via säkring till batteri+
87a till ena extraljuset
87(b) till andra extraljuset
85 till jord
86 till helljusets matningskabel

Extraljusen minus till jord.

Färdigt :tummenupp
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Tusen tack för listan.

Nu är det äntligen klart och provkört. Och det blev skitbra! Är alltså två NBB 225 halogen, med 55w night breaker. Stabilt montage på bågen även fast jag inte kör stabiliseringsstag. Såg inget skak på min provtur på the great wild södertörn. Riktigt bra ljusbild i mitt tycke, i alla fall lätt att ställa in. på min förra bil hade jag tre hella compact och det var ett helvete att få dom bra, och sen ändra dom sig så fort man nudda bågen.

Detta duger lätt till mig, och äntligen kan man vara tydlig och blicka tillbaka när folk inte tror jag stängt av helljuset (led är väl för bra på halv).

Kommer väl eventuellt bilder på raggarkabeldragningen imorgon när det är ljus. Körde all jord på samma punkt, satt en stabil kabel där redan så det måste ju vara bra kontakt där. Plus direkt från batteriet.

Körde också 20A säkring till relät, är det för mycket?

var så lite så :tummenupp

ja det går bra att allt sitter på samma jordpunkt, så har jag det med i min bil. Det viktiga är ju inte var det är jordat, utan att det är bra jordat.

Haha, raggarkabeldragning blir det ju inte om du la kablarna i flexslangen jag länkade till, det är ju samma slang som biltillverkarna drar sina kablar i så det blir ju enhetligt. Dessutom får kablarna extra skydd mot skav, värme och minskar då risken för kortslutningar och slitage.

Dina två 55w kommer dra cirka 9,2A(110w/12v), så räcker det bra med 20A säkring.

Till min förra bil hade jag tre nbb alpha 175 där jag xenonkonverterat med 55w xenon med snabballaster, där hade jag 4mm2 kabel, ett 40A relä samt 40A säkring och hade inga problem under dem fem år jag ägde bilen, varken med att säkring löste, relä hängde sig, spänningsfall eller för svag strömstyrka till xenonballasterna. Ballasterna drar ju mycket vid uppstart men inga problem med ovanstående setup.

På nya bilen satte jag en ledramp så till den blev det 30a relä, 2,5mm2 kabel och avsäkrat med 25A, då den inte drar lika mycket ström vid påslag och drift som xenonlamporna på förra bilen.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Varför är alla så anti led?
Jag ser en direkt nackdel och det är som sagt att slöslasket inte smälter.

Jag är jättesugen på att skaffa tre nätta leds och sätta i fronten.
Fronten på min arbetsbil är lite konvex-ish så två eller tre stora extraljus kommer bygga jättelångt ut.

Jag är sugen på tre av dessa och har hört gott om dom;
https://ljusakuten.se/produkt/90w-megaslim-cree-led-extraljus/
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Varför är alla så anti led?
Jag ser en direkt nackdel och det är som sagt att slöslasket inte smälter.

Jag är jättesugen på att skaffa tre nätta leds och sätta i fronten.
Fronten på min arbetsbil är lite konvex-ish så två eller tre stora extraljus kommer bygga jättelångt ut.

Jag är sugen på tre av dessa och har hört gott om dom;
https://ljusakuten.se/produkt/90w-megaslim-cree-led-extraljus/

Själv är jag inte anti-led, tvärtom gillar det. Det var grymt ljus i xenonkonverterade nbb jag hade men lite för bra ljus i vissa lägen samt moderna bilar likt min nya är ju grymt känsliga i elektroniken vilket gör att xenon kan vara mer riskfyllt. Därav köpte jag ledramp till min nya bil och är nöjd med den. Ville ha en liten som knappt märktes på bilen men ändå gav schysst ljus.

Blev faktiskt ett köp hos ljusakuten som du hänvisar till, deras 90w slimline:

https://ljusakuten.se/produkt/nyhet-2016-4d-mega-slim-26mm-hog/

Dock lyser den ej så långt men ville ha mer ljus i närheten av bilen och åt sidorna för att se djur och den gör sitt jobb. Dock finns väl risk att man byter till kraftigare ledramp eller lamporna du länkade till efter ett tag när man vant sig vid denna och tycker den börjar bli klen, mycket vill ju ha mer :tuttar.

Det jag gillar med led är att dem inte drar så mycket ström i förhållande till ljusstyrka samt att dem inte har den extremt kraftiga strömåtgången vid start som xenon har. Sen slipper man gömma undan ballaster vilket är ytterligare plus :tummenupp

Edit: ytterligare ett plus är att det är direktstart på led och ingen fördröjning som xenon har, trots snabbstart tog det ändå 1-2 sekunder att få full effekt på xenon när jag hade det.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kommer nog också köpa led den dagen man känner sig rik nog. Till mc är ju led överlägset med till bil kändes det inte lika viktigt. Använder sällan helljus men original var katastrof på denna bil.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top