Spark har jag inte sett här ännu..... volvo 740/850 + en spark....
Spark har jag inte sett här ännu.
Undrar om det vore coolt att ha ledramp på sparken med...
Det ser likadant ut i dalaland på en hel del volvo 740/850 + en spark eller en halmbal på takräckena. Sedan bär dessa ungdommarna ett par diesel insmorda jeans o ser ut som om dom inte duschat på en månad. Ålder 18-25+
Varselbrallor.Jeans? Blåkläder/Fristadsbyxor och jacka alt jacka från jula och de obligatoriska hörselkåporna med blåtand brukar vara Volvoraggarnas garderob.
Vad är det med Volvoägare och ljusramper alltså...
Flera i byn här kör omkring så här:
View attachment 452097
View attachment 452098
View attachment 452099
Som svar på TS fråga, de här är det också många som är nöjda med (har inte provat dom själv)
https://www.lumise.se/bilbelysning/...MInIP5jqjZ5gIVyoKyCh3sJwV7EAQYBCABEgLQC_D_BwE
Som föregående talare var inne på, en fördel med LED kontra Xenon är att LED tänder upp direkt.
En nackdel är att dom är värdelösa på att smälta snö
Så var det förr. Köpte ett par 55W H4-3 4300K DC33 XenonLight, Bi Xenon dvs både hel och halvljus.
från 24.se Kunde inte hitta dom jag köpte men här är lite av utbudet.
https://www.24.se/searchresults?pagesize=48&searchstring=Xenon H4
Jag förväntade mig helt enligt vad du skrivit
en fördel med LED kontra Xenon är att LED tänder upp direkt
att det skulle ta några sekunder innan halvljuset tände. Vilket ju inte skulle spela någon.
MEN hade fel. Xenon Halvljuset tände direKt när jag slog på det. Precis som en halogenlampa.
Idag finns "ballaster" som tänder Xenon direkt, precis om Halogenlampa eller LEDlampa.
Off Topic. Satte upp Strålkastaren till Sprint RS i bokhyllan 4meter från Projektorduken där jag nomalt kollar film. Matade strålkastaren mede ett 13,8Volt 10A nätaggregat + ett 12Volt batteri i parallell.
Mätte med en Luxmeter
https://www.24.se/utforsaljning/rea-ovrigt/benetech-digital-ljusmatare-luxmatare
ljuset på projektorduken på 6 mätpunkter
Resultat
Xenonljuset "55W" var kraftigare än originalljuset på Sprint RS med 11,5Volt på lampstiften.
Xenonljuset "55W var svagare än H4 Halogenljuset på Sprint RS med 14,0 Volt på lampstiften som en följd av 2,5mm2 kabel + reläer. Vilket jag har monterat.
Xenonljuset "55W" halvljus hade betydligt sämre gräns mellan ljus och mörker än H4 Halogen.
Ingen tydlig skillnad i vare sig ljusbild eller lux mellan
Biltema Art. 35-04 Halogen Standard H4 12V och Philips Vision H4 12V köpt på JULA.
Jag har ledkonverterade NBB på lastbilen, helt sjukt bra lyse på den
Blev förvånad att det blev så bra ljus med led i vanliga lamphus.
Och pluset är att man får ljuset på en gång ingen väntan.
//Dunken
Så var det förr. Köpte ett par
24.se Xenon 55W H4-3 4300K DC330 Car light generation IV ballast & burner
Bi Xenon dvs både hel och halvljus. Xenon lampan flyttas lite vid byte halv till helljus
Kunde inte hitta dom jag köpte nu men här är lite av utbudet.
https://www.24.se/searchresults?pagesize=48&searchstring=Xenon H4
Jag förväntade mig helt enligt vad du skrivit
en fördel med LED kontra Xenon är att LED tänder upp direkt
att det skulle ta några sekunder innan halvljuset tände. Vilket ju inte skulle spela någon roll.
MEN hade fel. Xenon Halvljuset tände direKt när jag slog på det. Precis som en halogenlampa.
För idag finns "ballaster" som tänder Xenon direkt, som en Halogenlampa eller en LEDlampa.
Off Topic. Satte upp Strålkastaren till Sprint RS i bokhyllan 4meter från Projektorduken där jag normalt ser film. Matade strålkastaren mede ett 13,8Volt max 20A nätaggregat + ett 12Volt batteri i parallell.
Mätte ljuset på projektorduken med en Luxmeter, mätte på 6 mätpunkter
https://www.24.se/utforsaljning/rea-ovrigt/benetech-digital-ljusmatare-luxmatare
Resultat
Xenonljuset "55W" var ca dubbelt mot Halogen på Sprint RS med 11,5Volt på lampstiften.
Xenonljuset "55W" var ca 2% mer än Halogen på Sprint RS med 13,2Volt på lampstiften, testet.
Xenonljuset "55W blir ca 5% svagare än Halogen på Sprint RS med 14,0 Volt på lampstiften som en följd av 2,5mm2 kabel + reläer. Vilket jag redan har monterat. Och mätt 14,0 Volt på stiften.
Xenonljuset "55W" halvljus hade betydligt sämre gräns mellan ljus och mörker än H4 Halogen.
Jämfört med en halogen
Philips Vision H4 12V köpt på JULA.
Jag testade också ljusbilder med en Tungsram H4 Halogen, Biltema H4 Halogen 3504 se foton.
Sprint RS har två strålkastare som båda ger bra ljusbild vid halvljus. Men bara en används till halvljus och bara en används till helljus. Orsaken är att strålkastarens utforning är sådan att helljusbilden ligger ca 10% fel i sidled jämfört med halvljusbilden. Dvs på 100meter ligger helljusbilden ca 10meter ut åt vänster för höger strålkastare och 10 meter ut åt höger för vänster strålkastare.
Dvs bra ljus i skogen men inget på vägen ifall båda strålkastarna är installda för bra halvljus.
Så därför används höger strålkastare till halvljus och vänster till helljus på Sprint RS.
Samma upptäckte jag på tunderace,n. Bytte till H4 bi xenon 50watt men gillade inte ljus tonen för vit för mig.
4300 K brukar vara det som rekommenderas för Xenon annars och vad jag har förstått så bländar det inte spec mkt.Gillar inte heller VITT ljus.
Som jag fattat det blir reflexerna från vägskyltar starkare ju högre färgtemperaturen är
dvs 3000K ger minst vägskylt reflex (=bäst) och 6000K bländande vägskyltreflexer (=sämst).
Så jag har funderat på att skaffa 3000K Xenonlampor för att använda till Extraljus med de "Snabbstart" ballaster jag fick från 24.se
i det tämligen som jag ser det misslyckade H4 Bi-Xenon paketet från 24.se.
Dålig ljusbild med H4 Bi-Xenonlamporna, inte mer ljus än H4 Halogen med BRA kablage och reläer.
Dom som vill se eventuella problem med vägen, tex slukhål #, eller helt enkelt se om vägen finns där......
https://www.expressen.se/nyheter/atta-bilister-korde-over-kanten-och-dog/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jpprX/vagen-rasade--32-personer-sveptes-med
Samma ide som lastbilar med Extraljus på taket.
http://www.kamaprodukter.se/produkter-63/takbage-lastbil.html
För ju högre extraljusen sitter, desto mer LUX på vägen.
Med extraljusen högt och riktade nedåt kan man dessutom blända av senare
och kan köra mindre med dåligt halvljus
än med extraljusen lågt och riktade framåt för få räckvidd på ljuset.
# Har haft två stycken slukhål på den 200 meters gatstump jag använder med hoj på 2 år.
Inga problem få ner ett 17" framdäck i så mycket att jag tror jag kraschat. Det brukar ta några månader innan de "fylls" och asfalteras.
Gillar inte heller VITT ljus.
Som jag fattat det blir reflexerna från vägskyltar starkare ju högre färgtemperaturen är
dvs 3000K ger minst vägskylt reflex (=bäst) och 6000K bländande vägskyltreflexer (=sämst).
Så jag har funderat på att skaffa 3000K Xenonlampor för att använda till Extraljus med de "Snabbstart" ballaster jag fick från 24.se
i det tämligen som jag ser det misslyckade H4 Bi-Xenon paketet från 24.se.
Dålig ljusbild med H4 Bi-Xenonlamporna, inte mer ljus än H4 Halogen med BRA kablage och reläer.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |