Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
Ha ha, ja det är lite häftigt.
Kan inte svara på din fråga, men jag monterade knickar på min första bil 1987![]()
Samma här. Monterade BBN 1987.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ha ha, ja det är lite häftigt.
Kan inte svara på din fråga, men jag monterade knickar på min första bil 1987![]()
Samma här. Monterade BBN 1987.
Ja det knäckte ju det mesta när de kom. Med 100W H3 i så kändes det som man kunde värma matlådan framför de de där jättelamporna. Minns att tomgången sjönk lite på min AsconaB Diesel när man tände heljuset med dessa.Då har dom ju funnits i minst 33 år, måste väl vara nåt rekord för extraljus.
Ha ha, ja det är lite häftigt.
Kan inte svara på din fråga, men jag monterade knickar på min första bil 1987![]()
Hade de redan på min PV 1976.. Marchal har annars funnits ganska länge å när de begav sig så va dom bäst..Ha ha, ja det är lite häftigt.
Kan inte svara på din fråga, men jag monterade knickar på min första bil 1987![]()
Hade de redan på min PV 1976.. Marchal har annars funnits ganska länge å när de begav sig så va dom bäst..
1976 fanns väl ändå in Big Knick 225, dock är det väl inte omöjligt att det funnits en kromad 180 mm Knick variant redan då.
Läste nu på nån hemsida i min jakt på Xenonlampor att Borsch Big Knick hade slutats tillverkas, vet inte om det kan stämma?
1976 fanns väl ändå in Big Knick 225, dock är det väl inte omöjligt att det funnits en kromad 180 mm Knick variant redan då.
Ja det knäckte ju det mesta när de kom. Med 100W H3 i så kändes det som man kunde värma matlådan framför de de där jättelamporna. Minns att tomgången sjönk lite på min AsconaB Diesel när man tände heljuset med dessa.
Har skaffat mig triss i lampor nu, 120W vardera. Så nu undrar jag hur dessa kopplas in. Vill ju gärna hålla nere på material och kabeldragning men funderar på om det är för höga strömmar för att grena från en matningskabel ut till ljusens originaltrådar nere vid ljusen? Känns som det kan bli varmt i skarvhylsan?
Teoretiskt ska detta dra 30A, finns det ens hängsäkringar som fixar det att hänga på kabeln mellan batteri och relä.
Hur kopplar ni??
Separat dragning/relä för varje lampa??
Är ju inte speciellt gott om plats för jordkablar och relän kring batteriet precis...
Har skaffat mig triss i lampor nu, 120W vardera. Så nu undrar jag hur dessa kopplas in. Vill ju gärna hålla nere på material och kabeldragning men funderar på om det är för höga strömmar för att grena från en matningskabel ut till ljusens originaltrådar nere vid ljusen? Känns som det kan bli varmt i skarvhylsan?
Teoretiskt ska detta dra 30A, finns det ens hängsäkringar som fixar det att hänga på kabeln mellan batteri och relä.
Hur kopplar ni??
Separat dragning/relä för varje lampa??
Är ju inte speciellt gott om plats för jordkablar och relän kring batteriet precis...
Har ett relä för 50A liggandes men ja de får nog bli att köra med 2 relä ändå. Känns som sagt som att det blir väldigt hög ström om allt ska gå på samma.
Smart dosa där. Man kunde ju önska att det fanns nåt liknande original, eller iaf lite bättre utrymme/möjlighet att koppla på extra el. Är ju inte direkt ovanligt med extrautrustning på pickup.
Känns som folk i allmänhet överdimensionerar kablarna... originaltårarna som kommer från lamporna känns inte speciellt grova..
På 80 talet såldes det "Ljusbooster" som egentligen bara var en förkopplad kabelhärva som man stoppade i H4 kontakten i och kopplade till batteri och jord med rejäla kablar.
Man använde bilens orginakablar bara som styrning till rejält reläade kablar med grov direktmatning från batteriet.
Folk (och reklam) påstod upp till 50% mera ljus, och på VAG's jävla skitbilar som drar oreläade kablar från ljuskontakten stämde det säkert.
Kompisen brände två ljusomkopplare på sin passat innan han skaffade "ljusboosters" förvisso med 100W lampor i orginalljusen
Obs att LED lyser med full styrka eller inte alls. Är alltså inte så blodigt om man kör med 2.5 eller 4 mm2. Jag skulle nog hävda att 4 är overkill för det mesta
Motsvarande finns fortfarande och funkar skitbra. För min del blev det 14.3V istället för 12.9 över H4-lamporna https://www.biltema.se/bil---mc/bil...lysning/kabelsats-for-stralkastare-2000033888
Fabrikerna gör det inte. Har troligen 0,75mm2 kabel till strålkastarna på Sprint RS
Överdimensionerat ?
Kanske, men jag slipper ligga bakom en bil på natten för att se vart vägen går.
Fabrikerna gör det inte. Har troligen 0,75mm2 kabel till strålkastarna på Sprint RS med H4 lampor dvs 55/60W. Inga problem kablarna brinner inte, bilprovningen godkänner och jag har ca 11,5 Volt mätt direkt på lampstiften över halvljuset i H4an.
Generatorn ger 14,3 Volt, dvs jag förlorar ca 20% av generatoreffekten mellan generator och lampa.
Inga problem, godkänt hos bilprovningen och kablarna brinner inte upp.
Men ljuset är så dåligt att jag helst ligger bakom en bil på natten......
Uppgraderar till 2x2,5mm2 från batteri minus till H4 sockel minus
2,5mm2 från batteri plus till relä, från relä 2,5mm2 till H4 lampa .
Samt från generator till batteri plus 4x2,5mm2 med ett relä som kopplar in denna direktkoppling när ljuset är tänt. Vill ju inte att batteriet vid generatorfel ska kunna elda upp hojen i garaget.
Resultat 14,0 Volt på lampstiften. Förlust 0,3V generator till lampa eller 2%.
Vad det gäller ljuset påverkas en halogenlampa starkt av spänningen.
En sänkning av spänningen med 20% minskar ljuset med ca 50%.
http://www.frankshospitalworkshop.com/electronics/training_course_halogen_bulbs.html
Det innebar att ökningen från 11,5 Volt till 14,0 Volt ökade Sprintens halvljus från ca 50% till nästan 100%
Jag fick ut nästan 2 x så mycket ljus. Vilket ger ca 40% längre siktsträcka.
Överdimensionerat ?
Kanske, men jag slipper ligga bakom en bil på natten för att se vart vägen går.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |