Fabrikerna gör det inte. Har troligen 0,75mm2 kabel till strålkastarna på Sprint RS med H4 lampor dvs 55/60W. Inga problem kablarna brinner inte, bilprovningen godkänner och jag har ca 11,5 Volt mätt direkt på lampstiften över halvljuset i H4an.
Generatorn ger 14,3 Volt,
dvs jag förlorar ca 20% av generatoreffekten mellan generator och lampa.
Inga problem, godkänt hos bilprovningen och kablarna brinner inte upp.
Men ljuset är så dåligt att jag helst ligger bakom en bil på natten......
Uppgraderar till 2x2,5mm2 från batteri minus till H4 sockel minus
2,5mm2 från batteri plus till relä, från relä 2,5mm2 till H4 lampa .
Samt från generator till batteri plus 4x2,5mm2 med ett relä som kopplar in denna direktkoppling när ljuset är tänt. Vill ju inte att batteriet vid generatorfel ska kunna elda upp hojen i garaget.
Resultat 14,0 Volt på lampstiften. Förlust 0,3V generator till lampa eller 2%.
Vad det gäller ljuset påverkas en halogenlampa starkt av spänningen.
En sänkning av spänningen med 20% minskar ljuset med ca 50%.
http://www.frankshospitalworkshop.com/electronics/training_course_halogen_bulbs.html
Det innebar att ökningen från 11,5 Volt till 14,0 Volt ökade Sprintens halvljus från ca 50% till nästan 100%
Jag fick ut nästan 2 x så mycket ljus. Vilket ger ca 40% längre siktsträcka.
Överdimensionerat ?
Kanske, men jag slipper ligga bakom en bil på natten för att se vart vägen går.