Extraljus till bil, vilka är bäst till vettigt pris?

Då har dom ju funnits i minst 33 år, måste väl vara nåt rekord för extraljus.
Ja det knäckte ju det mesta när de kom. Med 100W H3 i så kändes det som man kunde värma matlådan framför de de där jättelamporna. Minns att tomgången sjönk lite på min AsconaB Diesel när man tände heljuset med dessa.
 
Hade de redan på min PV 1976.. Marchal har annars funnits ganska länge å när de begav sig så va dom bäst..

1976 fanns väl ändå in Big Knick 225, dock är det väl inte omöjligt att det funnits en kromad 180 mm Knick variant redan då.

Läste nu på nån hemsida i min jakt på Xenonlampor att Borsch Big Knick hade slutats tillverkas, vet inte om det kan stämma?
 
1976 fanns väl ändå in Big Knick 225, dock är det väl inte omöjligt att det funnits en kromad 180 mm Knick variant redan då.

Läste nu på nån hemsida i min jakt på Xenonlampor att Borsch Big Knick hade slutats tillverkas, vet inte om det kan stämma?

Blev fel. Verkar som de inte finns kvar.
 
Last edited:
Skaffade själv Hella Rallye 2000 i slutet på 80-talet och lät dem hänga med fram tills härom året. Under de åren såg jag ganska många Big Knick med förstörda reflektorer. Efter 20 år hade mina ytterhus börjat rosta men reflektorerna var och är fortf felfria. Enligt spec skulle de klara 55 W men jag körde med 100 W H1 från dag ett.
Hella.png
 
Har skaffat mig triss i lampor nu, 120W vardera. Så nu undrar jag hur dessa kopplas in. Vill ju gärna hålla nere på material och kabeldragning men funderar på om det är för höga strömmar för att grena från en matningskabel ut till ljusens originaltrådar nere vid ljusen? Känns som det kan bli varmt i skarvhylsan?

Teoretiskt ska detta dra 30A, finns det ens hängsäkringar som fixar det att hänga på kabeln mellan batteri och relä.

Hur kopplar ni??
Separat dragning/relä för varje lampa??
Är ju inte speciellt gott om plats för jordkablar och relän kring batteriet precis...
 
Har skaffat mig triss i lampor nu, 120W vardera. Så nu undrar jag hur dessa kopplas in. Vill ju gärna hålla nere på material och kabeldragning men funderar på om det är för höga strömmar för att grena från en matningskabel ut till ljusens originaltrådar nere vid ljusen? Känns som det kan bli varmt i skarvhylsan?

Teoretiskt ska detta dra 30A, finns det ens hängsäkringar som fixar det att hänga på kabeln mellan batteri och relä.

Hur kopplar ni??
Separat dragning/relä för varje lampa??
Är ju inte speciellt gott om plats för jordkablar och relän kring batteriet precis...

Ett relä per lampa, 4mm kabel. Då kan du sätta reläerna framme på kylarbalken.
 
Har skaffat mig triss i lampor nu, 120W vardera. Så nu undrar jag hur dessa kopplas in. Vill ju gärna hålla nere på material och kabeldragning men funderar på om det är för höga strömmar för att grena från en matningskabel ut till ljusens originaltrådar nere vid ljusen? Känns som det kan bli varmt i skarvhylsan?

Teoretiskt ska detta dra 30A, finns det ens hängsäkringar som fixar det att hänga på kabeln mellan batteri och relä.

Hur kopplar ni??
Separat dragning/relä för varje lampa??
Är ju inte speciellt gott om plats för jordkablar och relän kring batteriet precis...

Har liknande konfiguration på min bil.
3 st lysen, och två får dela relä, lite av fysiskt utrymmesskäl.
Så jag har två relän på tre lampor.
Tog en lite grövre kabel (10mm2) från batteriet, och drog till en liten säkringsdosa som jag har monterad alldeles bredvid batteriet
https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000036339
Därifrån har jag dragit 4mm2 till reläna och vidare lamporna.
Säkringsboxen gör att jag har förberett för fler tillbehör, kanske en LED-ramp, i framtiden.
Det jag egentligen borde göra är att sätta ett till relä, så får varje lampa sitt eget relä och säkring.
Men jag var lite slö, det var avsevärt mycket mer jobb.
Så, ja, jag förordar separat relä och säkring.
Kabelarean borde du egentligen klara med mindre är 4mm2, men det är så liten prisskillnad på den mängden.
En modern bil har ju jäkligt optimerad kabelarea, eller på gränsen till underdimensionerad, ser att jag har 0,75mm2 till mina original helljus, klent, men det brinner i alla fall inte.
Så brand behöver du nog inte oroa dig för, däremot har många tidigare nämnt att ljusutbytet kan bli kraftigt förbättrat med grövre kablar.
 
Har ett relä för 50A liggandes men ja de får nog bli att köra med 2 relä ändå. Känns som sagt som att det blir väldigt hög ström om allt ska gå på samma.

Smart dosa där. Man kunde ju önska att det fanns nåt liknande original, eller iaf lite bättre utrymme/möjlighet att koppla på extra el. Är ju inte direkt ovanligt med extrautrustning på pickup.

Känns som folk i allmänhet överdimensionerar kablarna... originaltårarna som kommer från lamporna känns inte speciellt grova..
 
Har ett relä för 50A liggandes men ja de får nog bli att köra med 2 relä ändå. Känns som sagt som att det blir väldigt hög ström om allt ska gå på samma.

Smart dosa där. Man kunde ju önska att det fanns nåt liknande original, eller iaf lite bättre utrymme/möjlighet att koppla på extra el. Är ju inte direkt ovanligt med extrautrustning på pickup.

Känns som folk i allmänhet överdimensionerar kablarna... originaltårarna som kommer från lamporna känns inte speciellt grova..

Fabrikerna gör det inte. Har troligen 0,75mm2 kabel till strålkastarna på Sprint RS med H4 lampor dvs 55/60W. Inga problem kablarna brinner inte, bilprovningen godkänner och jag har ca 11,5 Volt mätt direkt på lampstiften över halvljuset i H4an.
Generatorn ger 14,3 Volt, jag förlorar 2,8V, ca 20% av generatoreffekten mellan generator och lampa.
Inga problem, godkänt hos bilprovningen och kablarna brinner inte upp.
Men ljuset är så dåligt att jag helst ligger bakom en bil på natten......
Uppgraderar till 2x2,5mm2 från batteri minus till H4 sockel minus
2,5mm2 från batteri plus till relä med inbyggd säkring, från relä 2,5mm2 till H4 lampa .
Samt från generator till batteri plus 4x2,5mm2 med ett relä som kopplar in denna direktkoppling när ljuset är tänt. Vill ju inte att batteriet vid generatorfel ska kunna elda upp hojen i garaget.
Resultat 14,0 Volt på lampstiften. Förlust 0,3V generator till lampa eller 2%.

Vad det gäller ljuset påverkas en halogenlampa starkt av spänningen.
En sänkning av spänningen med 20% minskar ljuset med ca 50%.
http://www.frankshospitalworkshop.com/electronics/training_course_halogen_bulbs.html
Det innebar att ökningen från 11,5 Volt till 14,0 Volt ökade Sprintens halvljus från ca 50% till nästan 100%
Jag fick ut nästan 2 x så mycket ljus. Vilket ger ca 40% längre siktsträcka.

Överdimensionerat ?
Kanske, men jag slipper ligga bakom en bil på natten för att se vart vägen går.
 
Last edited:
På 80 talet såldes det "Ljusbooster" som egentligen bara var en förkopplad kabelhärva som man stoppade i H4 kontakten i och kopplade till batteri och jord med rejäla kablar.

Man använde bilens orginakablar bara som styrning till rejält reläade kablar med grov direktmatning från batteriet.

Folk (och reklam) påstod upp till 50% mera ljus, och på VAG's jävla skitbilar som drar oreläade kablar från ljuskontakten stämde det säkert.

Kompisen brände två ljusomkopplare på sin passat innan han skaffade "ljusboosters" förvisso med 100W lampor i orginalljusen

NBB verkar vara vad folk med krav på bra lyse köper nuförtiden
 
Last edited:
Obs att LED lyser med full styrka eller inte alls. Är alltså inte så blodigt om man kör med 2.5 eller 4 mm2. Jag skulle nog hävda att 4 är overkill för det mesta


På 80 talet såldes det "Ljusbooster" som egentligen bara var en förkopplad kabelhärva som man stoppade i H4 kontakten i och kopplade till batteri och jord med rejäla kablar.

Man använde bilens orginakablar bara som styrning till rejält reläade kablar med grov direktmatning från batteriet.

Folk (och reklam) påstod upp till 50% mera ljus, och på VAG's jävla skitbilar som drar oreläade kablar från ljuskontakten stämde det säkert.

Kompisen brände två ljusomkopplare på sin passat innan han skaffade "ljusboosters" förvisso med 100W lampor i orginalljusen

Motsvarande finns fortfarande och funkar skitbra. För min del blev det 14.3V istället för 12.9 över H4-lamporna https://www.biltema.se/bil---mc/bil...lysning/kabelsats-for-stralkastare-2000033888
 
Obs att LED lyser med full styrka eller inte alls. Är alltså inte så blodigt om man kör med 2.5 eller 4 mm2. Jag skulle nog hävda att 4 är overkill för det mesta




Motsvarande finns fortfarande och funkar skitbra. För min del blev det 14.3V istället för 12.9 över H4-lamporna https://www.biltema.se/bil---mc/bil...lysning/kabelsats-for-stralkastare-2000033888

Se där, kanske inte så konstigt med tanke på klen kabel och ofta långa kablar runt i motorutrymmet.

Jag har full spänning på mina lampor redan
 
Fabrikerna gör det inte. Har troligen 0,75mm2 kabel till strålkastarna på Sprint RS

Överdimensionerat ?
Kanske, men jag slipper ligga bakom en bil på natten för att se vart vägen går.

Hade en Daytona 1200 som var uppbyggd på samma sätt ,gjorde en identisk modifiering och jäklar vilket lyse hojen kunde leverera, en 94:a som man dessutom fick köra med dubbla halvljus, petade i två philips night vision och nattåka blev ju riktigt kul:D
 
Fabrikerna gör det inte. Har troligen 0,75mm2 kabel till strålkastarna på Sprint RS med H4 lampor dvs 55/60W. Inga problem kablarna brinner inte, bilprovningen godkänner och jag har ca 11,5 Volt mätt direkt på lampstiften över halvljuset i H4an.
Generatorn ger 14,3 Volt, dvs jag förlorar ca 20% av generatoreffekten mellan generator och lampa.
Inga problem, godkänt hos bilprovningen och kablarna brinner inte upp.
Men ljuset är så dåligt att jag helst ligger bakom en bil på natten......
Uppgraderar till 2x2,5mm2 från batteri minus till H4 sockel minus
2,5mm2 från batteri plus till relä, från relä 2,5mm2 till H4 lampa .
Samt från generator till batteri plus 4x2,5mm2 med ett relä som kopplar in denna direktkoppling när ljuset är tänt. Vill ju inte att batteriet vid generatorfel ska kunna elda upp hojen i garaget.
Resultat 14,0 Volt på lampstiften. Förlust 0,3V generator till lampa eller 2%.

Vad det gäller ljuset påverkas en halogenlampa starkt av spänningen.
En sänkning av spänningen med 20% minskar ljuset med ca 50%.
http://www.frankshospitalworkshop.com/electronics/training_course_halogen_bulbs.html
Det innebar att ökningen från 11,5 Volt till 14,0 Volt ökade Sprintens halvljus från ca 50% till nästan 100%
Jag fick ut nästan 2 x så mycket ljus. Vilket ger ca 40% längre siktsträcka.

Överdimensionerat ?
Kanske, men jag slipper ligga bakom en bil på natten för att se vart vägen går.

Det är faktiskt värre än så.
Din spänningsförlust från 14,0-11,5 innebär att du tappar 18% av spänningen i kablaget.
Den spänningsförlusten medför en strömförlust också.

Effektförlusten är ju inte proportionell mot spänningen utan snarare kvadraten.

Effektförlusten är i själva verket nästan 33%. Dvs in 60 watts lampa motsvarar en 40 watts lampa istället.
Dessutom så innebär ju det att eftersom det är halogen så sjunker ljustemperaturen pga lägre effekt (ungefär som att den är dimmad) vilket faktiskt innebär att en del av den elektromagnetiska strålningen som avges av lampan istället hamnar under lusspektrat och istället avges som infrarött vilket vi inte kan se.

Så med dina tidigare kablar så tappade du minst 33% av ljuset från helljuset.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top