Extraljus till bil, vilka är bäst till vettigt pris?

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Bumpar denna.

Bytte bil för att tag sen och kommer gå över till en ljusramp bakom grillen istället för "vanliga runda".

Rampen drar 336W och jag har räknat ut att jag behöver minst 6 mm2 på 2-3 meter kabel och 40+ A relä.
Däremot har jag INGEN ANING vilka typer av kontakter jag ska använda mellan rampens kablar och resten av kabelhärvan.
Att gå in i rampen och byta ut till längre kablar känns jobbigt.

Vilka vattentäta kontakter finns som pallar 336W? DT-kontakter verkar ligga på max 140-180W?
Kabelskor med vattentät krympslang?
Wago + något vattentätt?

Jag kommer självfallet använda flexslang fram till rampen men det garanterar inte att kontakten inte kommer att utsättas för vatten.


Ett tips kan vara att mäta VERKLIG förbrukning...
Att säljaren anger 336W (24-28A) är ingen garanti för att det verkligen drar så mycket ström...
Kina-watt är lika vanligt som Lurmen istället för Lumen när det gäller LED...

Lödfria kabelskor klarar en hel del effekt. Och så limmande krympslang ovanpå det. Så hade jag gjort.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att gå in i rampen och byta ut till längre kablar känns jobbigt.

Vilka vattentäta kontakter finns som pallar 336W? DT-kontakter verkar ligga på max 140-180W?
Kabelskor med vattentät krympslang?
Wago + något vattentätt?

Eftersom kontaktens enda uppgift är att skarva, du kan bortsett från jobbet gå in i rampen och köra med en kabel hela vägen utan kontakter så hade jag skippat kontakter,
avisolerat rampkabeln och din skarvkabel,
tryckt ihop dom och lött ihop dom.
Och täckt med krympslang.

Vill man vara proffsig så finns det i varje fall till klenare kabeldimensioner färdiga skarvar med krympslang och inbyggt lödtenn där man efter tryckt ihop kablarna värmer med varmluftpistol.
Fick sådana skarvar visade för mig på en MC-verkstad.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ett tips kan vara att mäta VERKLIG förbrukning...
Att säljaren anger 336W (24-28A) är ingen garanti för att det verkligen drar så mycket ström...
Kina-watt är lika vanligt som Lurmen istället för Lumen när det gäller LED...

Lödfria kabelskor klarar en hel del effekt. Och så limmande krympslang ovanpå det. Så hade jag gjort.
Nu är det inte kinakina utan lite bättre grejer.
Det jag inte gillar är att kablarna som kommer ut rampen verkar vara 4 mm2, dvs lite för klent.

Har bra erfarenhet av företaget vid tidigare inköp där lamporna har presterat riktigt bra och inte pajat.

Lödfria kabelskor är väl vanliga kabelskor?
Eftersom kontaktens enda uppgift är att skarva, du kan bortsett från jobbet gå in i rampen och köra med en kabel hela vägen utan kontakter så hade jag skippat kontakter,
avisolerat rampkabeln och din skarvkabel,
tryckt ihop dom och lött ihop dom.
Och täckt med krympslang.

Vill man vara proffsig så finns det i varje fall till klenare kabeldimensioner färdiga skarvar med krympslang och inbyggt lödtenn där man efter tryckt ihop kablarna värmer med varmluftpistol.
Fick sådana skarvar visade för mig på en MC-verkstad.
Jag kan testa att öppna rampen och se hur allt sitter fast.
Löda kan jag göra utan problem.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Nu är det inte kinakina utan lite bättre grejer.
Det jag inte gillar är att kablarna som kommer ut rampen verkar vara 4 mm2, dvs lite för klent.

Har bra erfarenhet av företaget vid tidigare inköp där lamporna har presterat riktigt bra och inte pajat.

Lödfria kabelskor är väl vanliga kabelskor?

Jag kan testa att öppna rampen och se hur allt sitter fast.
Löda kan jag göra utan problem.

Den enda rampen jag hittar som är på 336w är en från Humanhabit och det är antalet dioder gånger diodernas max effekt som avses när dom skriver 336w 48*7=336.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Finns ramper som drar mkt ström, men det är vanligt annars att den angivna effekten är långt mer än vad rampen faktiskt drar. Jag gissar sådana blufframper vänder sig till folk som tror strömmen är gratis i en bil.

Hur som helst, tex den här verkar dra i sig en del:
https://www.extraljuskungen.se/sted...pro-28-dubbelradig-ultra-high-output-led-ramp
Verklig effektförbrukning: 25,3A vid 13,6V

Och som svar på föregående fråga:
Om det är en seriös ramptillverkare så lär inte kablarna vara underdimensionerade.
Att öppna en ramp och börja byta kabel är att be om problem, tex fukt med mera
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Det är Philips 7W LED.
Men dessa 7W LED ska ju matas av ett drivdon som klarar 10V till 30V inspänning.

Undrar vad det drivdonet har för verkningsgrad ?

För på jobbet med LED lysrör så gick säkringarna hela tiden. I en butik där LED lysrören var installerade.
Kontroll av strömmen visade att 4 st 18W LED-lysrör drog ca 0,64 A från 230VAC.
Drivdonet till 4 LED-lysrör hade ca 50 % verkningsgrad :D

Som tur var delade sig våran 10A matning från elskåpet redan efter 10 meter på lagret i en kopplingsdosa till 3 ledningar med ungefär samma belastning så det räckte med 2 nya 10A säkringar i elskåpet och två nya 1,5mm2 3-ledare till kopplingsdosan.
Surprise, surprice . :huvet

Nåja det sålde bra med de nya energi snåla LED-lysrören till kund. :rodnar
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Köpte en ledramp till bilen.
Annonsen proklamerade "324W".
Mätte upp den till hysteriska.....3A.
324W, absolut. Om vi laddar med 108V och inte 12.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte en ledramp till bilen.
Annonsen proklamerade "324W".
Mätte upp den till hysteriska.....3A.
324W, absolut. Om vi laddar med 108V och inte 12.

Det fina med LED är att de lyser även om man minskar strömmen till 10 % av specifikationen.
Det gör ju inte en glödlampa.

Och för att få ner priset och minska kostnaderna för kylningen av LEDarna så är ju enklast minska strömmen genom LEDarna.
Köra LEDarna på 10 % av LED-tillverkarens nominella effekt.

Jag gissar 6 st
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-halogen-2000033426
drar ca 30 A och ger betydligt mer ljus än "324W" LED-rampen.....

Sverige är väl för övrigt ett av få EU länder där sådan här X-tra utrustning är tillåtet ?
Inget för färjeläget i Travemünde.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det fina led LED är att de lyser även om man minskar strömmen till 10 % av specifikationen.
Det gör ju inte en glödlampa.

Och för att få ner priset och minska kostnaderna för kylningen av LEDarna så är ju enklast minska strömmen genom LEDarna.
Köra LEDarna på 10 % av LED-tillverkarens nominella effekt.

Jag gissar 6 st
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-halogen-2000033426
drar ca 30 A och ger betydligt mer ljus än "324W" LED-rampen.....

Sverige är väl för övrigt ett av få EU länder där sådan här X-tra utrustning är tillåtet ?
Inget för färjeläget i Travemünde.

Vi ha vad som helst i extraljusväg men nått problem utomlands är det inte.

Dom monteras ofta med knapp ändå , i visss lägen är det onödigt motsvarande gammal halogen 3000W framåt
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Kolla på Hella 3003 och 3003 Compact
Har tre stycken 3003 på lastbilen, värmde med varmluftspistolen och gjorde baksidan lite rundare med skaftet på en skruvmejsel så jag fick dit xenonglödlampor som inte annars ryms, lyser på bra med tre stora xenonextraljus, givetvis har jag bara bred ljusbild för allt bortanför vad dom lyser är inte intressant då det är för långt bort.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Bästa lamporna jag haft var tre 225mm konverterade till 75w Xenon. Så bra ljusbild och kastlängd. Blev lite skrämmande när man bländade av samt att man inte alltid hann blända av vid möte pga att man inte såg den mötande bilens ljuskäglor.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Med motor igång (13.98v utan belastning) så drog rampen 10A (13.89v).

Det blir 139 watt...............
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med motor igång (13.98v utan belastning) så drog rampen 10A (13.89v).

Det blir 139 watt...............

Kanske gå in på Ljusakuten och fråga hur mycket ström din Led ramp drar.
Det verkar ju som du har fått ett kass exemplar när den drar 10A.
Vilket ju blir 139W.
Kanske dags för Reklamation ?
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Med motor igång (13.98v utan belastning) så drog rampen 10A (13.89v).

Det blir 139 watt...............


Jag lider med dig men är tyvärr inte förvånad.
Många lycksökare där ute i det av LED upplysta träsket av kinaimporter, fulkopior och annat...

Ge på säljaren och se vad dom säger.
Troligen får du ett av följande svar:

Valfri LED säljare på nätet skrev:
1: "-Det är MAX vad varje ljuskälla kan lämna, för att få ut mer livslängd drivs dom på lägre effekt..."

2: "-Effekten är egentligen den effekt som vanliga halogenlampor drar för motsvarande ljusmängd..."


Meddela oss gärna vad säljaren har för ursäkt till att inte leverera det han uppger sig ha till försäljning. :smasha
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top