Maverickgoose
Gudomlig sporthojare
Förstår hur verkningsgrad fungerar men som i mitt tidigare fall där rampen levererar 139W där angiven är 336W är inte ok (41% verkningsgrad).Tänk på att leverera angiven effekt, ja vad betyder det ?
Tag dom här 17W dioderna som kan drivas med max 5A. 10 st = 170 W
https://www.cree.com/led-components/products/xlamp-leds-discrete/xlamp-xm-l3
Ska dom sedan drivas till 170W av en 9 - 32 Volt spänning till strömomvandlare som ger 10 A (dioderna seriekopplade 5 st i serie + 5 st i serie för ca 17 Volt drivspänning) så kommer omvandlaren ha kanske ca 80 % verkningsgrad och det betyder att belastningen på ditt batteri / generator med 13 Volt matning vid amaturen blir ca 213 W och 16 A DC.
Men det kan vara värre. Exempel:
LED lysrör på 18W / 36 VDC spänningsmatning.
Nätaggregatet till 4 st lysrör, dvs 72W LED hur mycket ström drar det från 230VAC matning. 72/230=0,31 A AC ?
Nix, en tångamperemeter visade att strömmen till nätaggregatet var ca 0,6 A AC, En verkningsgrad (bortsett från fasförskjutning) på ca 50 % i nätaggregatet.
Inget konstigt att 10A säkringen dimensionerad för ca 2000 W LED lysrör gick regelbundet.
Bara sätta in 2 extra 10A säkringar, dra 2 nya 3x1,5mm2 kabel till en fördelningsdosa där belysningen redan delades upp på 3 stråk.
Försök hitta några tester på fjärrljus...
hittade det här
https://www.crazyride.se/extraljus-led-xenon/2059-led-extraljus-185w-cree-9-32v.html
Hade tre runda på förra bilen men vill gärna ha en ramp innanför grillen denna gång.
Last edited: