Extraljus till bil, vilka är bäst till vettigt pris?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Tänk på att leverera angiven effekt, ja vad betyder det ?
Tag dom här 17W dioderna som kan drivas med max 5A. 10 st = 170 W
https://www.cree.com/led-components/products/xlamp-leds-discrete/xlamp-xm-l3

Ska dom sedan drivas till 170W av en 9 - 32 Volt spänning till strömomvandlare som ger 10 A (dioderna seriekopplade 5 st i serie + 5 st i serie för ca 17 Volt drivspänning) så kommer omvandlaren ha kanske ca 80 % verkningsgrad och det betyder att belastningen på ditt batteri / generator med 13 Volt matning vid amaturen blir ca 213 W och 16 A DC.

Men det kan vara värre. Exempel:
LED lysrör på 18W / 36 VDC spänningsmatning.
Nätaggregatet till 4 st lysrör, dvs 72W LED hur mycket ström drar det från 230VAC matning. 72/230=0,31 A AC ?
Nix, en tångamperemeter visade att strömmen till nätaggregatet var ca 0,6 A AC, En verkningsgrad (bortsett från fasförskjutning) på ca 50 % i nätaggregatet.
Inget konstigt att 10A säkringen dimensionerad för ca 2000 W LED lysrör gick regelbundet.
Bara sätta in 2 extra 10A säkringar, dra 2 nya 3x1,5mm2 kabel till en fördelningsdosa där belysningen redan delades upp på 3 stråk.

Försök hitta några tester på fjärrljus...
hittade det här
https://www.crazyride.se/extraljus-led-xenon/2059-led-extraljus-185w-cree-9-32v.html
Förstår hur verkningsgrad fungerar men som i mitt tidigare fall där rampen levererar 139W där angiven är 336W är inte ok (41% verkningsgrad).

Hade tre runda på förra bilen men vill gärna ha en ramp innanför grillen denna gång.:hej
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förstår hur verkningsgrad fungerar men som i mitt tidigare fall där rampen levererar 139W där angiven är 336W är inte ok (41% verkningsgrad).

Hade tre runda på förra bilen men vill gärna ha en ramp innanför grillen denna gång.:hej

Verkningsgraden är förhållandet mellan erhållen effekt och tillförd effekt.
Den tillförda effekten mätte du upp till 139W

Hur stor den effekt var som omvandlaren "9-32 V" lämnade till LEDarna vet vi inte.
Men kanske 139W x 80% = 139W x 0,8 = ca 111 W vilket betydde man körde LEDarna med ungefär 111W/336W = ca 1/3 av maxeffekten.

För att spara pengar på
Omvandlaren "9-32V" till LED
Kylning av LEDarna


Det var därför jag föreslog att du skulle titta efter tester. För att se vad olika alternativ ger i verkligheten.
PÅ OCH BREDVID VÄGEN. LUX alltså.
För det är ju luxen som visar det ljus vi har nytta av.

Jag har själv, dock för en kostnad av bara några 100kr testat Xenon H4 lampor.
Jämfört med Sprint RS originalkablage och ca 11,5 V på H4 lamporna så gav Xenon 55W(?!) mer Lux.
Och sämre ljusbild.
Jämfört med Sprint RS + 2,5mm2+ relä och ca 14,0 V på H4 lamporna så gav Xenon 55W(?!) samma Lux. Och sämre ljusbild.
En H4 55/60W ger alltså med 14,0 Volt på lampstiften lika mycket Lux som en "Xenon 55W H4" från 24.se
Av någon anledning verkar min sats "Xenon 55W H4" nerlagd ?
https://www.24.se/searchresults?pagesize=48&searchstring=xenon 55W H4

Som Hojbelysning så lågt resultat så jag brydde mig efter mätningar inte om att installera på hojen.
(Gjorde testerna med extrastrålkastarinsats som jag hade.)
Men lärde mig att med moderna Xenon ballaster så tänder Xenonlampor direkt, ingen fördröjning. :)
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Verkningsgraden är förhållandet mellan erhållen effekt och tillförd effekt.
Den tillförda effekten mätte du upp till 139W

Hur stor den effekt var som omvandlaren "9-32 V" lämnade till LEDarna vet vi inte.
Men kanske 139W x 80% = 139W x 0,8 = ca 111 W vilket betydde man körde LEDarna med ungefär 111W/336W = ca 1/3 av maxeffekten.

För att spara pengar på
Omvandlaren "9-32V" till LED
Kylning av LEDarna


Det var därför jag föreslog att du skulle titta efter tester. För att se vad olika alternativ ger i verkligheten.
PÅ OCH BREDVID VÄGEN. LUX alltså.
För det är ju luxen som visar det ljus vi har nytta av.

Jag har själv, dock för en kostnad av bara några 100kr testat Xenon H4 lampor.
Jämfört med Sprint RS originalkablage och ca 11,5 V på H4 lamporna så gav Xenon 55W(?!) mer Lux.
Och sämre ljusbild.
Jämfört med Sprint RS + 2,5mm2+ relä och ca 14,0 V på H4 lamporna så gav Xenon 55W(?!) samma Lux. Och sämre ljusbild.
En H4 55/60W ger alltså med 14,0 Volt på lampstiften lika mycket Lux som en "Xenon 55W H4" från 24.se
Av någon anledning verkar min sats "Xenon 55W H4" nerlagd ?
https://www.24.se/searchresults?pagesize=48&searchstring=xenon 55W H4

Som Hojbelysning så lågt resultat så jag brydde mig efter mätningar inte om att installera på hojen.
(Gjorde testerna med extrastrålkastarinsats som jag hade.)
Men lärde mig att med moderna Xenon ballaster så tänder Xenonlampor direkt, ingen fördröjning. :)
Tänkte helt fel, vi är på samma sida gällande verkningsgrad.

Oavsett så gör det mig förbannad när man snackar om x antal watt per diod, x antal watt totalt och x antal lumen när rampen inte levererar inärheten av dessa siffror.

Skriv ut antal A vid ett visst antal volt istället men då får man inga siffror att skylta/skryta med.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nu har jag googlat lite och kommit fram till att lazer ledramper är bra skit (tillverkade i England).

T16 evolution ska få plats på min bil och den ska leverera 13.4A och 192w.
Verkar ha ganska bra kastlängd men även brett i sida.
https://www.lazerlamps.com/t16-evolution.html

MEN, jag hittar ingen info angående EMC på deras hemsida.
Ska man ta för givet att ledramper i denna prisklass inte stör ut radion?

Velade ett tag mellan T16 evolution och triple-r 1250 ( https://www.lazerlamps.com/triple-r-1250.html ) men T16 kastar ett bredare ljus men lite kortare.
T16 är inte E-godkänd men det kanske är irrelevant.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså jag fattar inte varför man skaffar en LED-ramp på nästan 200W. Tung, dyr, drar massor av effekt och ger det mesta ljuset där man inte vill ha det.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Alltså jag fattar inte varför man skaffar en LED-ramp på nästan 200W. Tung, dyr, drar massor av effekt och ger det mesta ljuset där man inte vill ha det.
Tung? 2150 gram väger T16.

På förra bilen satt tre 19cm, 90w (enligt ljusakuten........) och de vägde 2400 gram styck.

En ramp kan även vara lättare (och snyggare) att montera, speciellt dolt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tjöpte äkta Jula-ramp, faktiskt. 120W och Osram har dom ljugit ihop, stod och försökte passa in någon lämplig placering igår men slutar nog att den hamnar i stötfångaren infäst under krockbalk.

2.5kg med fästen halvnoga vägt på personvåg.

Viktigt med aerodynamiken för :glömdet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag googlat lite och kommit fram till att lazer ledramper är bra skit (tillverkade i England).

T16 evolution ska få plats på min bil och den ska leverera 13.4A och 192w.
Verkar ha ganska bra kastlängd men även brett i sida.
https://www.lazerlamps.com/t16-evolution.html

MEN, jag hittar ingen info angående EMC på deras hemsida.
Ska man ta för givet att ledramper i denna prisklass inte stör ut radion?

Velade ett tag mellan T16 evolution och triple-r 1250 ( https://www.lazerlamps.com/triple-r-1250.html ) men T16 kastar ett bredare ljus men lite kortare.
T16 är inte E-godkänd men det kanske är irrelevant.

Man kan ju alltid hoppas. Det är ju ingen stor kostnad. Tycker jag.
Exempel.
https://uk.rs-online.com/web/p/power-line-filters/7805001/
https://www.elfa.se/search?q=power+...nt+Rating~~A=20&filter_Current+Rating~~A=23.5
Varför 20A när den bara drar 13,6 A ?
Jag brukar på mina hobbyprojekt alltid överdimensionera.
Då slipper jag "göra om" för jag räknat fel. Mindre tid i garaget, mera tid utanför garaget.
Och det håller år efter år.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tung? 2150 gram väger T16.

På förra bilen satt tre 19cm, 90w (enligt ljusakuten........) och de vägde 2400 gram styck.

En ramp kan även vara lättare (och snyggare) att montera, speciellt dolt.

Japp, det sista köper jag. Men två xenonextraljus på vardera 25/35 W ger nog bättre ljus annars... :)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Nu har jag googlat lite och kommit fram till att lazer ledramper är bra skit (tillverkade i England).

T16 evolution ska få plats på min bil och den ska leverera 13.4A och 192w.
Verkar ha ganska bra kastlängd men även brett i sida.
https://www.lazerlamps.com/t16-evolution.html

MEN, jag hittar ingen info angående EMC på deras hemsida.
Ska man ta för givet att ledramper i denna prisklass inte stör ut radion?

Velade ett tag mellan T16 evolution och triple-r 1250 ( https://www.lazerlamps.com/triple-r-1250.html ) men T16 kastar ett bredare ljus men lite kortare.
T16 är inte E-godkänd men det kanske är irrelevant.

EMC är som jag förstår det en av de "utfästelser" en tillverkare måste göra för att få sätta på CE-märkningen.
Nu fuskas det ju hej vilt med det, men köper du av en respektabel återförsäljare så har du ju en rimlig chans att slippa betala för skrot som inte visar sig fungera...

Svaret är helt enkelt: Jaså... :crash
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
EMC är som jag förstår det en av de "utfästelser" en tillverkare måste göra för att få sätta på CE-märkningen.

E9 som ST12'an är märkt med betyder "Spain". Förmodligen är hela produktserien tillverkad på Iberiska halvön men att T-serien inte genomgått/passerat någon EC-test - av någon anledning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
EMC är som jag förstår det en av de "utfästelser" en tillverkare måste göra för att få sätta på CE-märkningen.
Nu fuskas det ju hej vilt med det, men köper du av en respektabel återförsäljare så har du ju en rimlig chans att slippa betala för skrot som inte visar sig fungera...
Svaret är helt enkelt: Jaså... :crash

CE märkningen är en garanti för att produkten uppfyller vissa säkerhetskrav och är avsedd för att minska risken för personskador.
Maskindirektivet är till för minska risken för skador från maskiner, tex sågar, hyvlar, kranar
Lågspänningsdirektivet gäller elutrustning i området 50 - 1000 VAC, 75-1500 VDC
En LED-belysning för bil bör inte beröras av Lågspänningsdirektivet.
En LED-belysning för bil bör inte beröras av Maskindirektivetdirektivet. Precis som ett MC- eller Bilbatteri.
Men det finns förstås risk att Spänningsomvandlaren "12 Volt" till de "xy,z Volt" som driver LEDen släpper ut störningar.
Men spänningsomvandlare tror jag arbetar med frekvenser under 1MHz och svensk radio arbetar över 90 Mhz.
Liten risk för radiostörningar.
Är det nått som kan skadas är det kanske "den moderna bilens" nätverk.
Från att bränsleinsprutningen ballar ur pga av störning mellan gaspedal och insprutning till att bromsarna upphör fungera pga störning mellan bromspedal och bromsok. :huvet
Men då kunde man ju satt ett nätfilter på anslutningssladdarna från början. Så nära LED strålkastaren som möjligt.
Exempel
https://www.elfa.se/en/power-inlet-...&pos=4&origPos=158&origPageSize=50&track=true


Största risken för personskada är väl om någon sätter sig och stirrar in i LEDen på några cm avstånd......
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är många båtägare som drabbats av LED-lanternor som stör både FM- och VHF-radio.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är många båtägare som drabbats av LED-lanternor som stör både FM- och VHF-radio.

Man får ibland brusmattor som släcker mottagning även uppåt Rakel på 390MHz.

Enklaste sättet att försöka fixa problemet är att sätta en commonmoderejection filter så nära ledljuset - helst innuti.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
CE märkningen är en garanti för att produkten uppfyller vissa säkerhetskrav och är avsedd för att minska risken för personskador.
*klippt bort en massa klokskap*

Helt sant, men det är tillverkaren själv som garanterar att produkten är säker och att den uppfyller gällande krav.
Endast tillverkaren kan svara på hur dom kommit fram till att jodå, den här produkten är inte bara bra, den är säker och uppfyller gällande lagkrav.

Enklast är att fråga dom: Avger era produkter någon typ av elektromagnetisk störning?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
E9 som ST12'an är märkt med betyder "Spain". Förmodligen är hela produktserien tillverkad på Iberiska halvön men att T-serien inte genomgått/passerat någon EC-test - av någon anledning.

E märkning indikerar väl endast att produkten uppfyller kraven avseende "belysning" medan CE märkningen är "tillverkarens löfte till kunsumenten" att produkten är säker/uppfyller gällande lagkrav?

Kompletterar således varann och är inte på något vis motsägelsefulla.
Så har iallfall jag fått det förklarat för mig.

Komplettering:
Ok, jag backar. Det här med godkännande och certifieringar är alldeles för komplicerat för mig som lekman.
Det finns så många snarlika varianter av märkningar och certifieringar att man blir alldeles konfys...så det enklaste är, som oftast: Handla av någon du litar på, någon som har en dokumenterat välfungerande retur-policy.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt sant, men det är tillverkaren själv som garanterar att produkten är säker och att den uppfyller gällande krav.
Endast tillverkaren kan svara på hur dom kommit fram till att jodå, den här produkten är inte bara bra, den är säker och uppfyller gällande lagkrav.

Enklast är att fråga dom: Avger era produkter någon typ av elektromagnetisk störning?

Problemet är värre än så. Spänningsomvandlaren avger säkert elektromagnetisk strålning.
Men den är godkänd för nivån är under gränsen.
Men man testar ju bara EN Spänningsomvandlare. Vilket betyder att om två testats samtidigt så kanske det inte blivit Godkänt under gränsen. Men det är ju samma som med test av avgasutsläpp. Varje godkänd bil ligger under gränsen för utsläpp.
Och lägger man ihop utsläppen från två bilar så kan de ligga över gränsen.

Det här kan betyda att en mindre LED-ramp är godkänd
för EM strålning från LED (finns det ?) och med EM från Spänningsomvandlaren är under gränsen.
Men en större LED-ramp blir inte godkänd för EM strålningen (tom med samma Spänningsomvandlare bara nu med mer ström / effekt) är över gränsen.

Dvs två små godkända LED-ramper kan tillsammans avge så mycket EM strålning att de tillsammans avger mer än en större LED-ramp som ligger över gränsen, Ej godkänd.
Knepigt.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vet inte att det är precis vanligt att det stör radion och det är då inget man brukar höra om heller just.
Kanske händer en gång på tusen om man råkar köpa fel ramp från Wish?

Sambon har en no name ramp ala Wish på sin bil och man hittar inga störningar där heller
Har själv kört samtidigt med tre stora ramper av olika fabrikat, två st H4 LED samt LED i positionsljusen och instrumentering och där fanns då inga störningar för FM-bilradion
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En lastbilsfirma jag har kontakt med har rapporterat att åkeriradion störs ut av både LED ramper, Xenonljus och bäst av allt, LED blixtljusramperna dom måste ha igång när dom kör lotsade körningar med följebil, och följdaktligen använder radiokommunikation mellan bilarna.

Som radioamatör möter jag ofta bilar som stör mina HF/VHF/UHF radios och inte bara det, någon Ford/Volvo modell har en insprutning som stör något grönjävligt, med ett varvtalsberoende knatter.

Själva rundradiomottagaren i bilar är ofta extra filtrerad (och ganska okänslig), men även såna kan drabbas av "dålig mottagning" när dåliga extraljus slås på.

När sonen hade Xenonkonverterat sin bil så hörde jag honom på mina radios innan jag såg honom svänga in på gården, i den bilen blev det "dålig mottagning" på bilradion när alla lysen var på
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top