Nu har det hänt underliga saker. Köpte hojen för en månad sen, gått klockrent till för en vecka sedan.
Följande har hänt. I förra veckan var det ordentligt regn. Hojen stog ute, och var varm när det började regna. Natten efter hade det slutat regna, och jag skulle iväg. Dock startade den inte!
Efter 30s startade den, men enbart mot choke och full gas (!). När motorn gick, så var den enbart vaken om jag höll kvar full gas... och då låg den på ca 1'000 rpm. 3 minuter så, och sedan vaknade den. Varvräknaren sticker iväg, och den beter sig som vanligt...
Jag trodde det berodde på fukten.. tills nu.
Igår kördes hojen i spöregn i en timme, och sen slutade det regna.. och jag körde en timme till.
Hojen stog avstängd i 3 timmar, och sedan var den lika svårstartad som första gången.
Fukt - såklart, tänkte jag. Men det borde väl ha avdunstat/försvunnit av en timmes motorvägsfart?
En timmes färd till, och sen sömn. Torrt under natten.
På morgonen var den svårstartad 2k.
Startgas hjälpte inte. (Bort med tank och luftfilter..) Att springa igång den gick inte, bakhjulet låste sig vid försök.. men tillsammans med startmotor gick det. Men den startade inte för det inte..
Efter 30 minuters försök och skruvande (tanken mm.. inga inställningar ändrade) så startade den som tidigare, dvs. fullgas+choke och inte över 1'000 rpm.
Och den lät som ett krossverk. Hua, vad illa det lät. Det klonkade ganska friskt...
3 minuter senare spratt den till, och "vaknade" ordentligt. På tomgång lät den nu fint, och den svarade rappt på gas.
En och en halv timmes körning, och sedan en timme rast. Och så svårstartad igen. Suck.
Jag anar hur det kommer vara när jag ska åka från jobbet idag.. hojen står där utanför.
När den väl går, så går den bra - men låt den vara avstängd i längre än 15 minuter så är den död.
Robban_C och ni andra hjältar här på Teknik-forumet: HJÄLP!!
Följande har hänt. I förra veckan var det ordentligt regn. Hojen stog ute, och var varm när det började regna. Natten efter hade det slutat regna, och jag skulle iväg. Dock startade den inte!
Efter 30s startade den, men enbart mot choke och full gas (!). När motorn gick, så var den enbart vaken om jag höll kvar full gas... och då låg den på ca 1'000 rpm. 3 minuter så, och sedan vaknade den. Varvräknaren sticker iväg, och den beter sig som vanligt...
Jag trodde det berodde på fukten.. tills nu.
Igår kördes hojen i spöregn i en timme, och sen slutade det regna.. och jag körde en timme till.
Hojen stog avstängd i 3 timmar, och sedan var den lika svårstartad som första gången.
Fukt - såklart, tänkte jag. Men det borde väl ha avdunstat/försvunnit av en timmes motorvägsfart?
En timmes färd till, och sen sömn. Torrt under natten.
På morgonen var den svårstartad 2k.
Startgas hjälpte inte. (Bort med tank och luftfilter..) Att springa igång den gick inte, bakhjulet låste sig vid försök.. men tillsammans med startmotor gick det. Men den startade inte för det inte..
Efter 30 minuters försök och skruvande (tanken mm.. inga inställningar ändrade) så startade den som tidigare, dvs. fullgas+choke och inte över 1'000 rpm.
Och den lät som ett krossverk. Hua, vad illa det lät. Det klonkade ganska friskt...
3 minuter senare spratt den till, och "vaknade" ordentligt. På tomgång lät den nu fint, och den svarade rappt på gas.
En och en halv timmes körning, och sedan en timme rast. Och så svårstartad igen. Suck.
Jag anar hur det kommer vara när jag ska åka från jobbet idag.. hojen står där utanför.
När den väl går, så går den bra - men låt den vara avstängd i längre än 15 minuter så är den död.
Robban_C och ni andra hjältar här på Teknik-forumet: HJÄLP!!
Last edited: