Pirat bromsskivor kostade 1700:-/st för några år sen. Men det verkar ju ha löst sig.
750-R:
Det är inte samma motor på -87 och -91. Men felet kan iofs vara samma i alla fall.
Soppapump:
Om jag minns rätt är det membranpump på FZR 1000 (kan ha fel i minnet). Dvs samma princip som ex vis de gamla pumparna till Saabs 2-taktare.
Det innebär att den inte startar förrän det behövs. Dvs den börjar pumpa då trycket mellan pump o fuggar faller (pga att en nålventil i en fugge öppnar). Därför kan man inte kallt utgå från att pumpen är kass bara för att den är tyst. Den ska alltså vara helt tyst och inte förbruka ström så länge det finns tryck till fuggarna.
Om jag nu skulle ha fel och det är roterande pump så beror eventuell tystnad och frånvaro av strömförbrukning trots påslagen tändning på att motorn inte snurrar (eller att pumpen eller dess matning är kass). De flesta fordon med elektrisk bränslepump har en styrning som endast kör pumpen:
*Kort stund (typ 30s) efter att man slagit på tändningen. Dvs startar man inte motorn så stannar pumpen efter en stund.
*Om vevaxeln snurrar. Det är ju bra om pumpen fortsätter snurra efter att motorn gått igång.
Alltså ska man inte tro att en pump är kass bara för att den är tyst. En elpump är som en hund. En bra hund är också tyst tills den SKA låta.
Värt att känna till är också att vissa (alla?) hojar med elpump dessutom har en tippsensor som stänger av pumpen om hojen ligger på sidan. Annars skulle motorn fortsätta gå tills:
*Fuggarna är tömda. Brukar ta en eller ett par minuter. Insprutning fungerar oftast "for-ever" även om knarren ligger på sidan.
*Soppan i tanken inte längre når kranen.
*Motorn skär pga uteblivet oljetryck.
Tippsensorn kan alltså vara en felkälla vid utebliven matning till elpump. Har dock aldrig varit med om det i praktiken och aldrig hört talas om nån som råkat ut för det men nån gång så kanske det händer.
Men jag tror, som tidigare skrivits, att stiften är ditt problem. De första stiften kanske var på jäsken och fukten i tändhattarna var "pricken över i".
Men varför krånglar den då med de nya stiften?
Det kan vara så att din motor har slaggat igen de nya stiften. Jag gissar att din uppstart på nya stift blev kortvarig. I samband med kortvarig körning så blir elektroderna aldrig ordentligt varma = stor risk för igenslaggning. Om vi till detta lägger att fuggarna kanske är fett bestyckade (som också tidigare föreslagits) och att motorn (loppen o ringarna) är sisådär så ökar risken för igenslaggning markant.
Det skulle alltså kunna vara så att dina nya stift blev nerskitade av en mer eller mindre slut puffra och mer eller mindre fett bestyckade fuggar och då står du alltså där igen.
Du skulle kunna göra så här:
Riv ur nya stiften, bränn rent dom med gaslåga (elda tills elektroderna är rejält röda). Låt stiften kallna, nu är dom med 99% säkerhet fullgoda igen. Sätt dit men provstarta INTE. Sätt ihop knarren, dra på dig pajaskostymen och vurpollonet och starta alltså inte förrän du är färdig för avfärd. Nu kan du ge dig ut och åka en god stund. Om stiften var felet så ska allt fungera helt ok nu. Om det däremot inte fungerar nästa gång du ska starta så börjar det bli dags att kolla på fuggar och/eller motorns kondition.
Tänk på att "småstarter" (eller "garagegasande" som nån skrev en gång) alltid slaggar igen stiften mer eller mindre. ALLTID på ALLA motorer! Även nya! Om det sen resulterar i startsvårigheter eller inte beror på:
*Motorns skick, dvs HUR mycket stiften slaggats igen av olja.
*Fuggarnas bestyckning, dvs HUR mycket stiften slaggats igen av fet bränsleblandning.
*Öset i tändsystemet. Ett system med vanvettigt ös har ju större chans att "slå hål" på slaggningen men man kan inte göra så mycket mer än att hålla systemet (tändkablar och spolar" i god kondition.
Kort sagt är följande rätt kassa förutsättningar vad gäller igenslaggning och startegenskaper:
Orkeslöst batteri (ger sämre drag i tändningen och längre startprocedur), slitna fuggar som droppar lite som dom vill, trötta ringar som ger dålig kompression, slitna styrningar på insug (FZR har 12 st!!) som dräller ner olja på insugsventilen, slitna stift med rundade elektrodkanter, spruckna tändkablar och oljiga/skitiga tändspolar osv.
Nån av våra läsare som känner igen sig?
Stiften bränns sen under körning rena men inte förrän elektroderna blir tillräckligt varma och det blir dom överhuvudtaget inte alls så länge man står med obelastad motor i garaget och småputtrar (garagegasar). Man måste (oftast) KÖRA med motorn för att stiften ska hållas rena. Att motorn har full temp enligt tempmätaren efter en stund på 2000 rpm obelastat betyder inte alls att elektroderna i stiften är varma. De är med stor sannolikhet fortfarande för kalla för att brännas rent.
Sen ska du läsa Peters inlägg (anderssonturbo) igen. Han skriver ibland lite krattigt
men hans kunskaper om hojar och speciellt FZR 1000 är odiskutabla. Han kan dessa puffror. Jag hoppas dock han har fel i detta fall eftersom en sliten FZR-topp är skitdyr att fixa. Även slitna ringar/foder kostar en god slant.