Extremt svårstartad FZR 1000 under högsäsong..

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Berrkan skrev:
Är det någon som vet hur man byter stiften på smidigaste sättet, det måste ju vara halft omöjligt utan lyfta bort lite grejer?

Av med kåporna och lossa kylaren. Det räcker med den nedersta skruven på varje sida som håller kylaren, annars så får du bort hela kåpstaget också och då kan du få problem att passa in kåporna igen. Lägg en handuk på framskärmen och låt sedan kylaren vila på den. Och som det redan skrivits här i tråden "ta av alla tändhattarna och BLÅS med kompressor innan du lossar stiften"
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
#78# skrev:
Av med kåporna och lossa kylaren. Det räcker med den nedersta skruven på varje sida som håller kylaren, annars så får du bort hela kåpstaget också och då kan du få problem att passa in kåporna igen. Lägg en handuk på framskärmen och låt sedan kylaren vila på den. Och som det redan skrivits här i tråden "ta av alla tändhattarna och BLÅS med kompressor innan du lossar stiften"
Det var ju klart ett sätt att göra det, jag lyfte tanken, plockade luftburken och tändspolarna inklusive dess fästplatta.
Låter som om det är ungefär samma mängd arbete som ska till.
//Tobbe
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Uppdatering igen:

Det verkar inte vara soppapumpen. Eller, inte bara, i alla fall. Den här fungerar, men hojjen fungerar ändå inte. Det enda jag lyckats åstadkomma var en monumental avgasknall. Abnorm, det ekar fortfarande i huvudet.

... ska ta med mig DV-kameran ut i garaget vid nästa försök.

Hur mäter man ventilspelet smidigast? Nu är typ halva hojen isärskruvad, måste jag skruva sönder resten också? :rolleyes:

Skämt å sido.. hur kommer man lättast åt det? Känns som om det blir snuskigt tajt om man ska göra det på samma utrymme som att byta tändstift - vilket jag iofs inte gjort ännu, för att jag inte hittat någon passande nyckel.

MoosE, kunde jag låna din? Du har ett PM strax..



En ljuspunkt i alla fall. Mina nya bromsar har kommit!
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1443724&posted=1#post1443724
:banana :banana

...synd bara att jag inte har användning för dem..
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
John skrev:
Det enda jag lyckats åstadkomma var en monumental avgasknall. Abnorm, det ekar fortfarande i huvudet.

... ska ta med mig DV-kameran ut i garaget vid nästa försök.

Senaste mekrundan stog kameran på stativ i garaget, och efter ett par försök till ekade det till i mitt huvud. Och jodå, kameran fångade det. :klappar

Dock kan jag inte lägga in film härifrån. Men det var nog en 30cm-låga ur pipen i alla fall. :rock


Men i och för sig tror jag knappast det är positivt.
Någon som har en Thunderace-motor till salu? :död
Jag vill ååååka, inte meka!
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Exakt samma sak, avgasknallar mm, var symptomet när min hoj till slut vägrade starta efter att ha börjat gå dåligt efter att det regnat.

Som jag skrivit förut, som andra skrivit förut: BYT TÄNDSTIFT...

Dyra är de, men de skulle säkert bytas snart ändå.
FZR är ju dessutom tydligen kända för att kunna bränna tändstift.

Aiight?

//Anders.
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
John skrev:
Uppdatering igen:

Det verkar inte vara soppapumpen. Eller, inte bara, i alla fall. Den här fungerar, men hojjen fungerar ändå inte. Det enda jag lyckats åstadkomma var en monumental avgasknall. Abnorm, det ekar fortfarande i huvudet.

... ska ta med mig DV-kameran ut i garaget vid nästa försök.

Hur mäter man ventilspelet smidigast? Nu är typ halva hojen isärskruvad, måste jag skruva sönder resten också? :rolleyes:

Skämt å sido.. hur kommer man lättast åt det? Känns som om det blir snuskigt tajt om man ska göra det på samma utrymme som att byta tändstift - vilket jag iofs inte gjort ännu, för att jag inte hittat någon passande nyckel.

MoosE, kunde jag låna din? Du har ett PM strax..



En ljuspunkt i alla fall. Mina nya bromsar har kommit!
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1443724&posted=1#post1443724
:banana :banana

...synd bara att jag inte har användning för dem..

Symtomen låter otäckt likt en kompis som hade en fzr 1000-87, då hade han inget spel alls på insugsventilerna kolla det vettja. Annars verkar ju stift teorin som en billig lösning att börja med.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
UnderDOG skrev:
Exakt samma sak, avgasknallar mm, var symptomet när min hoj till slut vägrade starta efter att ha börjat gå dåligt efter att det regnat.

Som jag skrivit förut, som andra skrivit förut: BYT TÄNDSTIFT...

Dyra är de, men de skulle säkert bytas snart ändå.
FZR är ju dessutom tydligen kända för att kunna bränna tändstift.

Aiight?

//Anders.

Aiight! :banana
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Uppdatering:

Idag har jag varit oerhört glad. Men för att bli sur igen, 30 minuter senare.

Gamla tändstift ur - och de var sotiga som få. Då blev jag glad, för de nya var ju fina..
Nya tändstift i, koppla ihop kablar, på med tändning och kolla om den skulle tända till på bensinen i förgasarna. Jaaaaa!!
Den sparkade igång! :banana

Illa kvickt montera tanken och koppla ihop allting ordentligt. På med bensin, och starta. Host, splutt. Igång. MEN, som tidigare.
Den dog direkt, och sen var den precis som tidigare. Halv gas eller mer så gick den igång.

AAARGH!!!

Vid det laget var motorn varm, så ventilspel kunde ej mätas.

Har någon en annan idé än att byta hela motorn?
...kom med den idén illa kvickt då... :död

Hela helgen förstörd. Typiskt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
John skrev:
Vid det laget var motorn varm, så ventilspel kunde ej mätas.

Fixa manual NU och kontrollera ventilspelet.

Spola motorn svinkall med kallvatten (kan det ta 10 minuter?) och låt den sen självutjämna temperaturen i 30 minuter då du går in och tar en fika innan du tar itu med ventilspelet.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
andersbrink skrev:
Fixa manual NU och kontrollera ventilspelet.

Spola motorn svinkall med kallvatten (kan det ta 10 minuter?) och låt den sen självutjämna temperaturen i 30 minuter då du går in och tar en fika innan du tar itu med ventilspelet.

I garaget har jag tyvärr inte tillgång till vatten - varken kallt eller varm. Måste snällt vänta på att den ska svalna själv. Men den lär ju aldrig komma under 20 grader med tanke på vädret. Måste den det?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Pirat bromsskivor kostade 1700:-/st för några år sen. Men det verkar ju ha löst sig.

750-R:
Det är inte samma motor på -87 och -91. Men felet kan iofs vara samma i alla fall. :tummenupp

Soppapump:
Om jag minns rätt är det membranpump på FZR 1000 (kan ha fel i minnet). Dvs samma princip som ex vis de gamla pumparna till Saabs 2-taktare.
Det innebär att den inte startar förrän det behövs. Dvs den börjar pumpa då trycket mellan pump o fuggar faller (pga att en nålventil i en fugge öppnar). Därför kan man inte kallt utgå från att pumpen är kass bara för att den är tyst. Den ska alltså vara helt tyst och inte förbruka ström så länge det finns tryck till fuggarna.

Om jag nu skulle ha fel och det är roterande pump så beror eventuell tystnad och frånvaro av strömförbrukning trots påslagen tändning på att motorn inte snurrar (eller att pumpen eller dess matning är kass). De flesta fordon med elektrisk bränslepump har en styrning som endast kör pumpen:
*Kort stund (typ 30s) efter att man slagit på tändningen. Dvs startar man inte motorn så stannar pumpen efter en stund.
*Om vevaxeln snurrar. Det är ju bra om pumpen fortsätter snurra efter att motorn gått igång. :)

Alltså ska man inte tro att en pump är kass bara för att den är tyst. En elpump är som en hund. En bra hund är också tyst tills den SKA låta. :D

Värt att känna till är också att vissa (alla?) hojar med elpump dessutom har en tippsensor som stänger av pumpen om hojen ligger på sidan. Annars skulle motorn fortsätta gå tills:
*Fuggarna är tömda. Brukar ta en eller ett par minuter. Insprutning fungerar oftast "for-ever" även om knarren ligger på sidan.
*Soppan i tanken inte längre når kranen.
*Motorn skär pga uteblivet oljetryck.
Tippsensorn kan alltså vara en felkälla vid utebliven matning till elpump. Har dock aldrig varit med om det i praktiken och aldrig hört talas om nån som råkat ut för det men nån gång så kanske det händer.


Men jag tror, som tidigare skrivits, att stiften är ditt problem. De första stiften kanske var på jäsken och fukten i tändhattarna var "pricken över i".
Men varför krånglar den då med de nya stiften?
Det kan vara så att din motor har slaggat igen de nya stiften. Jag gissar att din uppstart på nya stift blev kortvarig. I samband med kortvarig körning så blir elektroderna aldrig ordentligt varma = stor risk för igenslaggning. Om vi till detta lägger att fuggarna kanske är fett bestyckade (som också tidigare föreslagits) och att motorn (loppen o ringarna) är sisådär så ökar risken för igenslaggning markant.
Det skulle alltså kunna vara så att dina nya stift blev nerskitade av en mer eller mindre slut puffra och mer eller mindre fett bestyckade fuggar och då står du alltså där igen.

Du skulle kunna göra så här:
Riv ur nya stiften, bränn rent dom med gaslåga (elda tills elektroderna är rejält röda). Låt stiften kallna, nu är dom med 99% säkerhet fullgoda igen. Sätt dit men provstarta INTE. Sätt ihop knarren, dra på dig pajaskostymen och vurpollonet och starta alltså inte förrän du är färdig för avfärd. Nu kan du ge dig ut och åka en god stund. Om stiften var felet så ska allt fungera helt ok nu. Om det däremot inte fungerar nästa gång du ska starta så börjar det bli dags att kolla på fuggar och/eller motorns kondition.
Tänk på att "småstarter" (eller "garagegasande" som nån skrev en gång) alltid slaggar igen stiften mer eller mindre. ALLTID på ALLA motorer! Även nya! Om det sen resulterar i startsvårigheter eller inte beror på:
*Motorns skick, dvs HUR mycket stiften slaggats igen av olja.
*Fuggarnas bestyckning, dvs HUR mycket stiften slaggats igen av fet bränsleblandning.
*Öset i tändsystemet. Ett system med vanvettigt ös har ju större chans att "slå hål" på slaggningen men man kan inte göra så mycket mer än att hålla systemet (tändkablar och spolar" i god kondition.
Kort sagt är följande rätt kassa förutsättningar vad gäller igenslaggning och startegenskaper:
Orkeslöst batteri (ger sämre drag i tändningen och längre startprocedur), slitna fuggar som droppar lite som dom vill, trötta ringar som ger dålig kompression, slitna styrningar på insug (FZR har 12 st!!) som dräller ner olja på insugsventilen, slitna stift med rundade elektrodkanter, spruckna tändkablar och oljiga/skitiga tändspolar osv.
Nån av våra läsare som känner igen sig? :)

Stiften bränns sen under körning rena men inte förrän elektroderna blir tillräckligt varma och det blir dom överhuvudtaget inte alls så länge man står med obelastad motor i garaget och småputtrar (garagegasar). Man måste (oftast) KÖRA med motorn för att stiften ska hållas rena. Att motorn har full temp enligt tempmätaren efter en stund på 2000 rpm obelastat betyder inte alls att elektroderna i stiften är varma. De är med stor sannolikhet fortfarande för kalla för att brännas rent.

Sen ska du läsa Peters inlägg (anderssonturbo) igen. Han skriver ibland lite krattigt :7peta :D men hans kunskaper om hojar och speciellt FZR 1000 är odiskutabla. Han kan dessa puffror. Jag hoppas dock han har fel i detta fall eftersom en sliten FZR-topp är skitdyr att fixa. Även slitna ringar/foder kostar en god slant.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
20 eller 25 (eller 30) är helt ok men HELA motorn måste ha samma temp. Det Anders menar är att 20 gr utvändigt kan betyda att motorn fortfarande är för varm invändigt om du vattenkylt den.

Och jag instämmer ang ventilspel. Nu tror du i bästa fall men mäter du så vet du. Inget slår vetande.:):tummenupp
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Robban_C skrev:
Alltså ska man inte tro att en pump är kass bara för att den är tyst. En elpump är som en hund. En bra hund är också tyst tills den SKA låta. :D

Pumpen kopplades även in direkt på 12v, och det hände ingenting.. det borde väl ha hänt något då i alla fall..? ;-)

Okej, nu har jag lite saker att testa.



Har dock kommit på en sak som jag inte skrev i senaste uppdateringen.
När den gick igång, så vägrade den varva över 4200rpm. Som om det vore ett varvstopp där.
Säger det er någonting?
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
John skrev:
Pumpen kopplades även in direkt på 12v, och det hände ingenting.. det borde väl ha hänt något då i alla fall..? ;-) ...
Borde inte hänt nånting om det är en membranpump OCH om den stod med tryck i ledningen. Dock ska det sägas att trycket alltid sjunker efter ett tag. Pumpen brukar därför oftast bygga upp tryck med minst ett eller några tick när man kopplar in den. Men testa annars med tryckledningen bortkopplad, en membranpump låter då tick-tick-tick i snabb takt. Tänk på att det sprutar soppa!

Sorry, måste dra för ikväll!
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Det var så den nya betedde sig.
Tick-tick-tick i snabb takt. Den gamla var stendöd, även utan tryck.

Tack för hjälpen!

Robban_C skrev:
Borde inte hänt nånting om det är en membranpump OCH om den stod med tryck i ledningen. Dock ska det sägas att trycket alltid sjunker efter ett tag. Pumpen brukar därför oftast bygga upp tryck med minst ett eller några tick när man kopplar in den. Men testa annars med tryckledningen bortkopplad, en membranpump låter då tick-tick-tick i snabb takt. Tänk på att det sprutar soppa!

Sorry, måste dra för ikväll!
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
andersbrink skrev:
Fixa manual NU och kontrollera ventilspelet.

Spola motorn svinkall med kallvatten (kan det ta 10 minuter?) och låt den sen självutjämna temperaturen i 30 minuter då du går in och tar en fika innan du tar itu med ventilspelet.


Okej. Jag tror att jag har lite trubbel. Jag lyckas inte speciellt bra med att mäta ventilspelet. Det är ju hur tajt som helst ju!

Någon, ge mig en kort guide hur man gör!

Vad ska monteras bort, vad ska inte monteras bort?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Eftersom du menar att det är hur tight som helst så antar jag att du har demonterat allt som sitter ivägen.

När nocken pekar från lyftaren mäter du spelet med bladmått. Kolla i verkstadshandboken (eller invänta svar här) hur stort spelet ska vara.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Robban_C skrev:
Eftersom du menar att det är hur tight som helst så antar jag att du har demonterat allt som sitter ivägen.

När nocken pekar från lyftaren mäter du spelet med bladmått. Kolla i verkstadshandboken (eller invänta svar här) hur stort spelet ska vara.

Okej. Jag tror att jag har mycket dåliga resultat här.
Nu har jag visserligen mätt med ett bladmått från Biltema, men det borde ju ge en viss fingervisning i alla fall..

Måtten att välja på på Biltema-bladmåttet var 0,05mm, 0,15mm och 0,25mm.
Enligt boken ska det vara:
Insug 0,11-0,20mm
Avgas 0,21-0,30mm


INGEN av insugsventilerna klarade ens av 0,05mm-måttet. :död
Avgasventilerna klarade av 0,05-måttet, men inte mer än så. Ingen klarade 0,15mm-måttet.





Hurra. Jubla och dansa. :banana








Kunde jag på något sätt förutse detta, när jag köpte hojen? Kunde jag ha sett det komma?
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top