Extremt svårstartad FZR 1000 under högsäsong..

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
John skrev:
Kunde jag på något sätt förutse detta, när jag köpte hojen? Kunde jag ha sett det komma?

Både ja och nej. Fenomenet är helt normalt, ungefär som att konstatera att bakdäcket slits vid körning, för det gör det - mer eller mindre beroende på vem som kör.

Alla sporthojar som körs som en sporthoj ska köras, dvs på roliga vägar i ett flåshurtigt tempo kommer att slå in ventiltallrikarna i ventilsäten förr eller senare - det är därför man ska justera ventilerna med jämna intervaller. Dvs en smärre ventiljustering efter 2000 är inget fel utan helt normalt. Däremot en STOR ventiljustering >= 0.15 mm i ett 2000 milaintervall - är mindre bra, det tyder på att styrningarna eller ventilfjädrarna börjar ta slut så att ventilen vobblar ner på sätet och slits när den centreras av fjädertrycket och/eller att ventilen stutsar pga av klena/dåliga ventilfjädrar.

När man har fått justera >=0.15 mm bör man kolla i tätare intervaller (typ 500 mil) så att man inte helt dödar toppen utan till slut (när ekonomin tillåter) byter styrningar och slipar till ventilernas anliggningsyta (om det öht är möjligt - så man slipper köpa nya) och fräser nya sätesvinklar samt byter ventiltätningarna.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Vad bör man göra i det här läget då?
Andersson_turbo säger köp ny motor. (tidigare i tråden)

Jag vill ju åka hoj.. men en ny motor låter snuskigt dyrt.
Å andra sidan, att renovera/justera ventilerna var 500'e mil verkar bli oerhört omständigt.
Jag hade ägt hojen i fyra veckor när den "dog". På den tiden hade jag kört ca 350 mil. Och då hade semestern inte ens börjat - den vaknar först om tre veckor..
Det skulle innebära minst en ventiljustering i månaden...

Suck. Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet.
Jag som köpte hoj för att köra hoj. Och la ner ett antal tusen mer än jag först hade planerat, för att få något nyare, mer driftsäkert och snabbare.
Det är så tragiskt att det är komiskt.

Ekonomin är det väl egentligen inga större problem med - vintrarna finns väl till för att ekonomin ska hämta sig? :rolleyes:

Nu ska jag sova riktigt, riktigt gott.

Edit: Tack så mycket för hjälpen. Är mycket tacksam.

andersbrink skrev:
Både ja och nej. Fenomenet är helt normalt, ungefär som att konstatera att bakdäcket slits vid körning, för det gör det - mer eller mindre beroende på vem som kör.

Alla sporthojar som körs som en sporthoj ska köras, dvs på roliga vägar i ett flåshurtigt tempo kommer att slå in ventiltallrikarna i ventilsäten förr eller senare - det är därför man ska justera ventilerna med jämna intervaller. Dvs en smärre ventiljustering efter 2000 är inget fel utan helt normalt. Däremot en STOR ventiljustering >= 0.15 mm i ett 2000 milaintervall - är mindre bra, det tyder på att styrningarna eller ventilfjädrarna börjar ta slut så att ventilen vobblar ner på sätet och slits när den centreras av fjädertrycket och/eller att ventilen stutsar pga av klena/dåliga ventilfjädrar.

När man har fått justera >=0.15 mm bör man kolla i tätare intervaller (typ 500 mil) så att man inte helt dödar toppen utan till slut (när ekonomin tillåter) byter styrningar och slipar till ventilernas anliggningsyta (om det öht är möjligt - så man slipper köpa nya) och fräser nya sätesvinklar samt byter ventiltätningarna.
 
Last edited:

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
John skrev:
Vad bör man göra i det här läget då?
Andersson_turbo säger köp ny motor. (tidigare i tråden)


Edit: Tack så mycket för hjälpen. Är mycket tacksam.

tråkit att hojen din krånglar... tyvärr kan jag informera om att min har samma problem... men ja har då en extra topp liggande som ja slänger i när den som sitter på ger sig. Fast är det någon som vet om det är samma topp på en FZR 600 -91 som på en -94a?

Vad är det som måste åtgärdas när man gör iordning toppen?? byta styrningar samt säten? :va

Förlåt att jag lånar tråden.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fluxir skrev:
Vad är det som måste åtgärdas när man gör iordning toppen??

Byte av styrningar, nya tätningar, ventilsätesjobb och tillslipning av ventiltallrik är det minsta man ska göra. Att bara göra det ena eller det andra renderar bara i att man lär göra resten inom några hundra mil.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
andersbrink skrev:
Byte av styrningar, nya tätningar, ventilsätesjobb och tillslipning av ventiltallrik är det minsta man ska göra. Att bara göra det ena eller det andra renderar bara i att man lär göra resten inom några hundra mil.

vet dom om toppen från en 91a passar på en -94a?
91an är ju lite svagare i motorn.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Fluxir skrev:
vet dom om toppen från en 91a passar på en -94a?
91an är ju lite svagare i motorn.
Är rätt säker på att det är exakt samma topp från ca -89 till -95 som om jag minns rätt är sista året för FZR. Skulle jag ha fel så hoppas jag att Peter eller nån annan med bättre koll slår mig på fingrarna. :)

Vaddå svagare? Blandar du inte ihop med gamla motorn (-87/-88)?
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Robban_C skrev:
Är rätt säker på att det är exakt samma topp från ca -89 till -95 som om jag minns rätt är sista året för FZR. Skulle jag ha fel så hoppas jag att Peter eller nån annan med bättre koll slår mig på fingrarna. :)

Vaddå svagare? Blandar du inte ihop med gamla motorn (-87/-88)?

Har för mej jag åxå att det skiljer hk på nån årsmodell mellan 89-94, kanske då 91, då den kom med den nya gaffeln. Men det är ju hårklyverier. kul att följa mek.trådarna med proffsen som glatt delar med sig av sina kunskaper. annars är många utelämnade till de s.k. märkesverkstäderna och ett stort hål i (plånkan) som följd. Hatten av för Robban, och brink :tummenupp
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Robban_C skrev:
Är rätt säker på att det är exakt samma topp från ca -89 till -95 som om jag minns rätt är sista året för FZR. Skulle jag ha fel så hoppas jag att Peter eller nån annan med bättre koll slår mig på fingrarna. :)

Vaddå svagare? Blandar du inte ihop med gamla motorn (-87/-88)?

jag kan själv slå dig på fingrarna om du vill...

en 91a har 91hk å en 94 har 100.
det är samma motor från 89-93 sen kom nya motorn. de ser nästan lika ut, dock skiljer vattenkanalerna sig något. även insugen skiljer något.
vilket som så spelar det ingen roll, för ja upptäckte att en ventil är krökt på toppen från 91an, så jag gör iordning 94a toppen istället. kommer väl kosta nåra kr mer men det kan ja nog leva med när man är säker på att det passar.

EDIT: det är mkt möjligt att det ändå funkar, men då får man ha topppackning från gammla motorn.'

EDIT2: jag har en 600, inte en 1000. om 1000 är samma har ja ingen aning om.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Topparna på 1000 motorn skiljer sig mycket lite mellan 89-94
i stort sett det enda som skiljer är toppfästena
kammar å ventiler är det samma så när som på att det är större hål urborrning i kamarna (lättare)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Fluxir skrev:
... jag har en 600, inte en 1000. om 1000 är samma har ja ingen aning om.
Jag menade iofs FZR1000. Jag fattade inte att vi hade tappat 400 cc nånstans på vägen. :)

Det gjorde inte alls ont i fingrarna! :hihi
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Robban_C skrev:
Jag menade iofs FZR1000. Jag fattade inte att vi hade tappat 400 cc nånstans på vägen. :)

Det gjorde inte alls ont i fingrarna! :hihi

jag slog inte så hårt. :pannkyss
det är bara jag som tappat 400cc... :rolleyes:
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Fluxir skrev:
tråkit att hojen din krånglar... tyvärr kan jag informera om att min har samma problem... men ja har då en extra topp liggande som ja slänger i när den som sitter på ger sig. Fast är det någon som vet om det är samma topp på en FZR 600 -91 som på en -94a?

Vad är det som måste åtgärdas när man gör iordning toppen?? byta styrningar samt säten? :va

Förlåt att jag lånar tråden.
Dum fråga, går det inte att prova med en ventiljustering?
Priset för en högvarvig motor som måste ha hårda ventilfjädrar
är kanske inslgna ventilsäten :va
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Okej, följande är läget nu.

Jag har fått erbjudande om en Thunderace-motor från 1998 som gått 2710 mil.
Utan förgasare, startmotor, generator, el osv.
Säljaren vill ha 11'000. Garanti och intyg följer med.


Är det ett vettigt pris?
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
BMW R90s skrev:
Dum fråga, går det inte att prova med en ventiljustering?
Priset för en högvarvig motor som måste ha hårda ventilfjädrar
är kanske inslgna ventilsäten :va

har redan provat med ventiljustering, dock är det så nergånget nu så jag måste ha chims som är tunnare än vad Yamaha återförsäljaren har. så det är dags att göra något åt saken.

John, har du kollat om din motor är om chimsad? om den inte är det, kan det ju vara värt en chansning att justera å sedan köra så länge det håller, det kan ju funka 1000mil om du har lite tur, kanske värt en channsning iaf.

EDIT: 11'000kr tycker jag lät som ett saftigt pris, från en MC skrot antar jag?
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Fluxir skrev:
John, har du kollat om din motor är om chimsad? om den inte är det, kan det ju vara värt en chansning att justera å sedan köra så länge det håller, det kan ju funka 1000mil om du har lite tur, kanske värt en channsning iaf.

EDIT: 11'000kr tycker jag lät som ett saftigt pris, från en MC skrot antar jag?

Det verkar vara hopplöst för min motor. Den har blivit omchimsad..
Motorn är från en MC-skrot. Han säljer den med garanti, jag tror det var i tre månader.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
John skrev:
Det verkar vara hopplöst för min motor. Den har blivit omchimsad..
Motorn är från en MC-skrot. Han säljer den med garanti, jag tror det var i tre månader.



Tyvär hamnar man ju runt 10 tusen för en bra motor
men det är ju betydligt bättre än att lägga nästan samma pengar för att renovera den du har för nästan samma pengar

Det du ska göra är att lyfta ventilkåpan å kolla ventilspelet så de ligger inom tolerans annars är det som sagt inte nån mening att köpa en lika nergången som du redan har



Jag har varit i denna situation massor av gånger med både egna och kundhojar

Det är ALLTID bäst att köpa reservdelsmotor ,tro mig
 

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Då vet man...Har hållt på lite då och då för att försöka få snurr på den trötta svårstartade-88an jag har .Det är klockrent samma symptom ,och mätte häromdan 0 på alla insugs ventiler (när jag väl fick tummen ur ), avgas sidan var hyfsad. En undring bara , upptäckte att avgas kammen låg en kugg före (eller ins.en efter) om man kollar på stansningen på kammen mot överfallen . Är det bara jävla klåp eller finns det nå´t värt att vinna på det + undrar även, brukar inte avgas ventiler ge sig först? Och kan då detta vara ett resultat av fipplande med kammarna för lite effekts skull?
Annars kan jag köpa att det är mindre material som står emot tre ventilers rörelse på insugssidan (det är ju inte mycket material på den ytan)
Man har fått höra av vissa att dessa motorer ska man knappt behöva kolla ventilspelet alls ... Jaja av med kammarna och kolla om det går att krama ur nå´n mil till (var bara ute efter att leta om det fanns n´ån som kunde tänkas byta shims som höll på med ventiljustering , så fick man svart på vitt...
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
andersson turbo skrev:
Tyvär hamnar man ju runt 10 tusen för en bra motor
men det är ju betydligt bättre än att lägga nästan samma pengar för att renovera den du har för nästan samma pengar

Det du ska göra är att lyfta ventilkåpan å kolla ventilspelet så de ligger inom tolerans annars är det som sagt inte nån mening att köpa en lika nergången som du redan har



Jag har varit i denna situation massor av gånger med både egna och kundhojar

Det är ALLTID bäst att köpa reservdelsmotor ,tro mig

Ventilspelet var långt från toleransen - det var obefintligt.
Ny motor efterskickad.. 98'ans Thunderace med 2710 mil på mätaren.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
John skrev:
Ventilspelet var långt från toleransen - det var obefintligt.
Ny motor efterskickad.. 98'ans Thunderace med 2710 mil på mätaren.

Jag antar att du fått veta att Thunderace-motorns toppfästen mot ramen ser annorlunda ut jämfört med FZR:ens. Thunderacen har två fästpunkter mellan topp och ram. Den ska gå att få dit men det är nog lite pyssel iaf. :) Hoppas det löser sig på bästa sätt!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top