andersbrink
hasenfrasen
John skrev:Kunde jag på något sätt förutse detta, när jag köpte hojen? Kunde jag ha sett det komma?
Både ja och nej. Fenomenet är helt normalt, ungefär som att konstatera att bakdäcket slits vid körning, för det gör det - mer eller mindre beroende på vem som kör.
Alla sporthojar som körs som en sporthoj ska köras, dvs på roliga vägar i ett flåshurtigt tempo kommer att slå in ventiltallrikarna i ventilsäten förr eller senare - det är därför man ska justera ventilerna med jämna intervaller. Dvs en smärre ventiljustering efter 2000 är inget fel utan helt normalt. Däremot en STOR ventiljustering >= 0.15 mm i ett 2000 milaintervall - är mindre bra, det tyder på att styrningarna eller ventilfjädrarna börjar ta slut så att ventilen vobblar ner på sätet och slits när den centreras av fjädertrycket och/eller att ventilen stutsar pga av klena/dåliga ventilfjädrar.
När man har fått justera >=0.15 mm bör man kolla i tätare intervaller (typ 500 mil) så att man inte helt dödar toppen utan till slut (när ekonomin tillåter) byter styrningar och slipar till ventilernas anliggningsyta (om det öht är möjligt - så man slipper köpa nya) och fräser nya sätesvinklar samt byter ventiltätningarna.