Eyetime Motorrad Grand Prix von Österreich

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Samma, fast hela tiden. Tack.



Är det svenska kommentatorerna?
Day & Co säger hela tiden number one resp number two bike vilket mer känns som identifiering och inte preferens.

Ja, mårtensson maler om att förarna har en förstahoj, ungefär som att den andra hojen bara står i depån och samlar damm. MM mig veterligen använder båda sina hojar under en helg växelvis så att säg antagligen för att ha båda hojarna helt raceklara med samma set up. Kanske ev två olika däckuppsättningar på sina hojar som han kan testa växelvis under teöning utan att behöva rulla in i depån och behöva vänta på att mekanikerna skall byta däck på "förstahojen" för att sen rulla ut och på så sätt komma underfund med vilken av set up:en som funkar bäst men att säga att man har en förstahoj:va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man behöver inte vara professor för att se vilka det kommer stå emellan imorgon.

Tom Jarvis börjar se lite stressad ut.
Rossi efter Smith i Q1. Odds på det? :3freak
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Man behöver inte vara professor för att se vilka det kommer stå emellan imorgon.

Tom Jarvis börjar se lite stressad ut.
Rossi efter Smith i Q1. Odds på det? :3freak

Tom? Lin menar du kanske!?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Yamaha ber Rossi, Maverick och fansen om ursäkt.
https://www.crash.net/motogp/news/903230/1/yamaha-apologises-rossi-vinales-after-qualifying-crisis

Jag hoppas verkligen de får ordning på Yamman.
Att Rossi trots alla problem är tvåa i mästerskapet är verkligen ett bevis på hur bra han faktiskt fortfarande är. :fakta
Get well soon Yamaha!
We want and need you fighting for the win.

Någon måste ge Zarco memot att Yamahan trots ledande i konstruktörsmästerskapet inte går att köra på, gissa hur kass Hondan måste vara då Pedrosa varit där nere hela säsongen.

Tror inte en sekund på att Yamahan är kass enbart för att Rossi placerar sig där han brukar när de andra inte kraschat. Ett dåligt kval kan alla fabrikörer ha, men om det dock visar sig att det ändå är hojen kanske de skall sluta låta Rossi fippla med den då han således inte längre kan vara delaktig att ställa in en hoj. Återgå till det Lorre gjorde, han verkar ju även få till duccen fint men som sagt, de får nog utvärdera allt innan de börjar ändra en massa.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Angående "förstahoj" och "andrahoj",

Rent teoretiskt har alla förare en "förstahoj" och en "andrahoj" eftersom hojarna måste kallas någonting och det naturliga är att kalla dem 1 respektive 2.

Rent praktiskt åker varje förare snudd på precis lika mycket på båda hojar. Med nuvarande motorreglemente måste man distribuera sina kilometer väldigt jämnt mellan båda hojars motorer. Det finns inte en chans att någon klarar att köra hela säsongen på den ena hojens motorer.

Alternativet är naturligtvis att hela tiden byta motor i det ena chassiet. Mig veterligen finns det ingen som håller på med något sådant. Dels för att det tar för lång tid. Dels för att det ändå inte finns någon förare som känner en uppenbar skillnad mellan två chassien som har exakt samma inställningar. Dessa chassien är precisionsbyggen, inte några halvtaskiga gatchassien som är krokiga ur kartong eller skiljer flera grader i gaffelvinkel.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Angående "förstahoj" och "andrahoj",

Rent teoretiskt har alla förare en "förstahoj" och en "andrahoj" eftersom hojarna måste kallas någonting och det naturliga är att kalla dem 1 respektive 2.

Rent praktiskt åker varje förare snudd på precis lika mycket på båda hojar. Med nuvarande motorreglemente måste man distribuera sina kilometer väldigt jämnt mellan båda hojars motorer. Det finns inte en chans att någon klarar att köra hela säsongen på den ena hojens motorer.

Alternativet är naturligtvis att hela tiden byta motor i det ena chassiet. Mig veterligen finns det ingen som håller på med något sådant. Dels för att det tar för lång tid. Dels för att det ändå inte finns någon förare som känner en uppenbar skillnad mellan två chassien som har exakt samma inställningar. Dessa chassien är precisionsbyggen, inte några halvtaskiga gatchassien som är krokiga ur kartong eller skiljer flera grader i gaffelvinkel.


Tack för klargörandet Alatalo:)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Någon måste ge Zarco memot att Yamahan trots ledande i konstruktörsmästerskapet inte går att köra på, gissa hur kass Hondan måste vara då Pedrosa varit där nere hela säsongen.

Tror inte en sekund på att Yamahan är kass enbart för att Rossi placerar sig där han brukar när de andra inte kraschat. Ett dåligt kval kan alla fabrikörer ha, men om det dock visar sig att det ändå är hojen kanske de skall sluta låta Rossi fippla med den då han således inte längre kan vara delaktig att ställa in en hoj. Återgå till det Lorre gjorde, han verkar ju även få till duccen fint men som sagt, de får nog utvärdera allt innan de börjar ändra en massa.

Har inte gått direkt lysande för Zarco de senaste racen innan Brno?
Många har åsikter om vad problemet i Yamaha-stallet egentligen är, men för oss som saknar insyn i stallets arbete så blir det ju bara innehållslös spekulation baserat på vilken förare man gillar bäst. Kan oavsett bara hoppas att Yamahas fabriksteam presterar bättre framöver, både för förarna egen skull och för spänningen i racen. Den som lever får se.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Angående "förstahoj" och "andrahoj",

Rent teoretiskt har alla förare en "förstahoj" och en "andrahoj" eftersom hojarna måste kallas någonting och det naturliga är att kalla dem 1 respektive 2.

Rent praktiskt åker varje förare snudd på precis lika mycket på båda hojar. Med nuvarande motorreglemente måste man distribuera sina kilometer väldigt jämnt mellan båda hojars motorer. Det finns inte en chans att någon klarar att köra hela säsongen på den ena hojens motorer.

Alternativet är naturligtvis att hela tiden byta motor i det ena chassiet. Mig veterligen finns det ingen som håller på med något sådant. Dels för att det tar för lång tid. Dels för att det ändå inte finns någon förare som känner en uppenbar skillnad mellan två chassien som har exakt samma inställningar. Dessa chassien är precisionsbyggen, inte några halvtaskiga gatchassien som är krokiga ur kartong eller skiljer flera grader i gaffelvinkel.

Vad som presterar bäst av första eller andrahoj låter alltså som hjärnspöken hos förarna? Vissa förare verkar också känsligare för detta än andra, är min ovetenskapliga uppfattning. Särskilt när föraren/förarna inte presterar så bra som de önskar.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Hoppas på ett bra race i morgon. :rofl
Hoppas på MM men Duccarna har ju varit vassa.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Mårtensson & Lyon (Viasat Motor) lät väldigt irriterade på varann igår. Eller snarare så att Mårtensson lät irriterad och uppgiven på Lyon. Någon annan som upplevde samma sak?

Nån gång mellan Moto3's kval, FP4 och Q1 så ändrades atmosfären i studion och Mårtensson svarade knappt på tilltal. Han satt mest tyst under långa perioder, Lyon fick föra programmet helt själv, och när Lyon påpekade något eller kommenterade något så fick han kanske 1 ord ur Mårtensson.

Väldigt märkligt att lyssna på, stämningen kändes helkonstig mellan dem.

Det vart väl lite bättre efter någon halvtimme och Mårtensson vaknade till liv igen. Bara undrade om andra reagerade på detta också.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Mårtensson & Lyon (Viasat Motor) lät väldigt irriterade på varann igår. Eller snarare så att Mårtensson lät irriterad och uppgiven på Lyon. Någon annan som upplevde samma sak?

Nån gång mellan Moto3's kval, FP4 och Q1 så ändrades atmosfären i studion och Mårtensson svarade knappt på tilltal. Han satt mest tyst under långa perioder, Lyon fick föra programmet helt själv, och när Lyon påpekade något eller kommenterade något så fick han kanske 1 ord ur Mårtensson.

Väldigt märkligt att lyssna på, stämningen kändes helkonstig mellan dem.

Det vart väl lite bättre efter någon halvtimme och Mårtensson vaknade till liv igen. Bara undrade om andra reagerade på detta också.

Konstigt? Lyon svamlar allt mer och mer bakom micken tycker jag, svammel om ovidkommande saker och söker bekräftelssvar från mårtensson varje gång han kommer med ett påstående. Det jag fortfarande är nyfiken och ifrågasättande över är Lyons sk "meriter" på en motorcykel. Han har tjötat i alla år om att han minsann har kört Le mans och jag har försökt att googla upp detta ungefär lika länge men det finns absolut inga bevis för att Lyon har kört hoj än mindre att han har kört långlopp på Le mans. Jag tänker att, hans namn måste/borde väl ha fastnat på ngt sätt, jag menar, Le mans är ju ingen liten obetydlig tävling men jag kan inte hitta hans namn i ngt motorcykelsammanhang öht:va
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu fungerar videopasset fan sämre än någonsin. Går knappt att kolla på.

Det är en jävla katastrof! Sååå instabilt. Förra året funkade det hela tiden.
Har mailat supporten som som vanligt svarar med något standardsvammel. Då blev jag förbannad och skrev ett ännu längre mail.:huvet Nu skulle de titta på om det eventuellt kunde vara deras utrustning eller tekniska lösnungar som krånglade.......
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top