Fälgar enduro/cross - Vad skall man ha?

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Har sökt och letat men ej hittat bra information.

Är ute efter fälgar enduro/cross, och undrar vilka modeller passar raktav till en KTM 660-04. Vill också ha så man kan kränga på isdäck men det är kanske samma tum. Vet att det finns lite olika alternativ på just diametern, vad rekomenderar ni för tum?

Söker gärna beg.. Någon här kanske har några till salu? kommer att använda fälgarna max 2 mån, till is och skog/bark banor. Men finns det nya till en billig peng så varför inte.

bakhjulen från nyare ktm o husa passar väl rakt på men fram måste det göras lite nya distanser och sånt.

Tror ni dessa passar på min KTM 660-04?

Kopierar direkt från mailet jag fick.

"Fälgarna satt monterade som orginal på min 640 offroad -03
Har därför inga extra distanser utan dom som är orginal dom med följer
givetvis med
Fram sitter Bridgestone 90/90 21 tum skapligt mönster
Bak sitter michelin 120/80 18 tum slitet däck"

Vad är ett rimligt pris på dessa? på ett ungefär?

Bifogat

• fälgar copy.jpg
    fälgar copy.jpg
    52.3 KB · Visningar: 174
Mr R skrev:
Tror ni dessa passar på min KTM 660-04?

Kopierar direkt från mailet jag fick.

"Fälgarna satt monterade som orginal på min 640 offroad -03
Har därför inga extra distanser utan dom som är orginal dom med följer
givetvis med
Fram sitter Bridgestone 90/90 21 tum skapligt mönster
Bak sitter michelin 120/80 18 tum slitet däck"

Vad är ett rimligt pris på dessa? på ett ungefär?

4 lappar kanske?
Kolla enduromx.com och deras beg annonser, ser rätt ofta KTM fälgar där.

FreddaAbborre skrev:
4 lappar kanske?
Kolla enduromx.com och deras beg annonser, ser rätt ofta KTM fälgar där.

Njae inga billiga annonser vad jag såg. Billigast var fälgar från lc4-98 el liknande skulle ha runt 6 000 Skr exkl däck

men enligt forumet skall alla fälgar passa ktm/husa från -03
Kan man lite på det?

Frågar igen ingen som vet på rak arm om dessa fälgar passar på en 660?
Annars så får väl jag ringa lelles el liknande.

Jo det passar, men du får fippla lite med distanser mellan oket å gaffelbenet samt mellan skivan och navet..........

Skicka pm till EBBE som fixade sin så det passade eller, sök på tidigare trådar

EDIT: Jag köpte ktm´s DID fälgar som e till ktm och husa, de e nog billigast över disk ivf. Svarta men de e lite coolt tycker jag...

Mr R skrev:
Njae inga billiga annonser vad jag såg. Billigast var fälgar från lc4-98 el liknande skulle ha runt 6 000 Skr exkl däck

men enligt forumet skall alla fälgar passa ktm/husa från -03
Kan man lite på det?

Frågar igen ingen som vet på rak arm om dessa fälgar passar på en 660?
Annars så får väl jag ringa lelles el liknande.

Bifogat

• pozer.JPG
    pozer.JPG
    106.9 KB · Visningar: 196
Last edited:
Var jobbigt att det inte passar rakt på, utan måste fibbla med plastbitar hit och dit som inte håller så länge.

Dessa did fälgar, passar de direkt? Man kanske får med ordentliga distanser vid köp. Svarta fälgar är coolt :tummenupp

Vad betalade du för dina? Blev riktigt sugen nu när jag såg din maskin

EDIT: Vad är det för däck och dimensioner, såg väl dubbade ut!

Last edited:
Plastbitar ?

Jo det passar direkt, MEN du lär alltid mecka med frambromsen för det e den som fuckar.......eller vänta, du lär ha någon distans till bakdrevet oxå....

Har du sökt någe trådar, Ebbe har förklarat detta typ 100ggr

Jag kör 18/21, däcken e endurodubbade Trelleborg

Mr R skrev:
Var jobbigt att det inte passar rakt på, utan måste fibbla med plastbitar hit och dit som inte håller så länge.

Dessa did fälgar, passar de direkt? Man kanske får med ordentliga distanser vid köp. Svarta fälgar är coolt :tummenupp

Vad betalade du för dina? Blev riktigt sugen nu när jag såg din maskin

EDIT: Vad är det för däck och dimensioner, såg väl dubbade ut!

Om du får välja mellan 18"-19" på bakdäcket, så är 18" det bättre alternativet om du endast kommer ha vinterdäck på dom!

Den mindre dimentjongen tillåter högre däck-kanter, för att dom ska ha samma ytterdiameter som ett 19" och därav blir däcket starkare och du
kan ha lägre tryck i slangen och klackarna håller garanterat bättre än på 'poser 19tummare'

tycon1 skrev:
Om du får välja mellan 18"-19" på bakdäcket, så är 18" det bättre alternativet om du endast kommer ha vinterdäck på dom!

Den mindre dimentjongen tillåter högre däck-kanter, för att dom ska ha samma ytterdiameter som ett 19" och därav blir däcket starkare och du
kan ha lägre tryck i slangen och klackarna håller garanterat bättre än på 'poser 19tummare'

Tack, en som har förklarat skillnaden lite. Det jag skall ha fälgarna till kommar att blir isdäck samt kränga på enduro/cross däck för grus och skog/bark körning med andra ord väldigt lite gata endast för transport till skogen osv.

Det blir 18" och 21" fram, det är klart men det finns olika dimensioner på fälgarna och jag som nybörjare har ingen aning vad man skall ha för däckstorlekat. Förklaran tack

Mr R skrev:
Det blir 18" och 21" fram, det är klart men det finns olika dimensioner på fälgarna och jag som nybörjare har ingen aning vad man skall ha för däckstorlekat. Förklaran tack

Normalbredden på ett par fälgbanor för 18-19" är 2,5(tum?) breda, eller 1,85.
Här är det bredare alternativet bättre, då däcket inte behöver bli så svamp-format och riskera att dom yttersta klackarna på däcket sitter snett, och förlorar livslängd!

Men det finns även däck för dom olika dimensionerna, så det är bara anpassa däcket efter fälgen så att säga. Så ta vad du kommer över, men det ser ju bättre ut med en bredare fälg :tummenupp

tycon1 skrev:
Normalbredden på ett par fälgbanor för 18-19" är 2,5(tum?) breda, eller 1,85.
Här är det bredare alternativet bättre, då däcket inte behöver bli så svamp-format och riskera att dom yttersta klackarna på däcket sitter snett, och förlorar livslängd!

Men det finns även däck för dom olika dimensionerna, så det är bara anpassa däcket efter fälgen så att säga. Så ta vad du kommer över, men det ser ju bättre ut med en bredare fälg :tummenupp

Normalbredden bak borde vara 2,15"

Jag har DID-fälgarna på hojen, 19" och 21". Fram passar det rakt på, kör me motardskivan på. Bak så sätter jag dit en distans på höger sida som är 5mm kanske, vet inte exakt. Men mer än så är det inte.

Bifogat

• Katie offroad 025 mod.jpg
    Katie offroad 025 mod.jpg
    112.7 KB · Visningar: 190
AtlantiZ skrev:
Jag har DID-fälgarna på hojen, 19" och 21". Fram passar det rakt på, kör me motardskivan på. Bak så sätter jag dit en distans på höger sida som är 5mm kanske, vet inte exakt. Men mer än så är det inte.

Har du någon betäckning på dessa DID-fälgar, finns de på någon internetshop?
Vad har du för dimensioner/tum på fälgarna (bredden)

Tack, blir nog att köpa nytt. Ca 7 000 pix för fram och bakfälg. Undrar ingår det en sådan om man köper fälgar eller måste man köpa det sepatat?

EDIT:Fan vad dum jag är, Jag har en liggandes från min förra hoj.

Bifogat

• 70803.jpg
    70803.jpg
    6.2 KB · Visningar: 1,616
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...