verkar också spännande men som sagt, för trött... är dock fortfarande nyfiken på hur den drivande utgående axeln koordineras ihop med de primära tre... verkar som en komplex motor
Se där, det görs framsteg på kolvmotorsidan än!
Saab visade väl upp en diesel som går på etanol nyss också?
vet jag inte vad det är för nåt...
http://images.google.se/imgres?imgu...4xel&um=1&hl=sv&rlz=1T4SUNA_svSE246SE247&sa=N
Man har ett drev för var vevaxel som sedan går in i ett ringhjul(det yttre). ringhjulet i sin tur sitter på en axel...
ah! ungefär nåt sånt jag tänkte mig! spännande konstruktion på det hela men vinner verkligen eventuella effekt-/platstagar-/verkningsradsfördelar över nackdelarna med krånglet i konstruktionen?
De vart rätt kompakta, det var den stora fördelen. Men så vanliga utanför UK vart de inte. RN (Royal Navy) Har dem faktist forfarande i några båtar. De har även suttit (sitter?) i engelska diesellok.
där ser man! brittisk "uppfinning" rentav? är de starkare än vanliga motorer eller är det mest platsen de tar som är fördelen? tror att jag ska sluta använda NE och wikipedia och allt sånt och bara vända mig till dig istället, du kan ju allt om allt!
De har ungeför samma litereffekt som andra högvarviga tvåtaktsdieslar. Fördelen var mer att man fick små ytterdimensioner i förhållande till slagvolymen.
Idag är tvärspolade tvåtaktsdieslar rätt iskalla av samma miljöskäl som för tvåtakts bensinmotorer: principen ger för stora utsläpp av oförbrända kolväten (PAH). Cylinderoljan dras ju till viss del med ut genom avgasporten.
Tack för smickret. Men jag är lyckligt ovetande om det mesta. Jag är nog mer nörd, jag är kunnig i de områden som intresserar mig. Släkt och vänners födelsedagar eller namnet på utbildningsministern har jag tex ingen aning om.
ok, jag förstår. smart!
jo, det är väl så med de flesta tv åtaktsmotorer... vilket är synd, tvåtakt ÄR roligt!
jag förstår, men turligt nog är du liksom jag motorintresserad så jag kan nog fråga om och få svar på det mesta jag vill veta inom det området iallafall men jag ska vara snäll och bara fråga ibland, lär bli jobbigt för dig att agera heltidsencyklopedia åt mig
Man kan ha längdspolade tvåtaktare, dvs det är bara spoluftsportar i cylinder, hela vägen runt. Sedan har man en avgasventil i toppen. Som på större 2T fartygsdieslar. Då far det inte ut så mycket cylinderolja i avgaseriet.
som sagt, du kan allt... kan man göra det på bensintvåtaktare också? och är det någonting någon med kunskap och verktyg/materialtillgång kan fixa på egen hand i efterhand?
Det tror jag skulle gå alldeles strålande.
I efterhand tror jag dock inte, men man skulle kunna utgå från en 4T bottendel så har man kamdrivning, oljepump och det klart. "Bara" att bygga spoluftspump, ny cylinder samt modda eller bygga ny topp.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |