Färöarna och Island......

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
På tisdag kväll är det slutjobbat för ett par veckor. På onsdag morgon blir det att hoppa upp på hojarna och dra till Danmark för fortsatt färd medelst färja ta oss först till Färöarna och sedan vidare till Island. Båten går på lördag och vi tänkte ta på oss några dagar för att ta oss dom 120 mil det är från Stockholm (via några omvägar) till Hirtshals via bron. Hemvägen blir via färjan till Göteborg. Ska bli STRÅLANDE trevligt. Hoppas på hyffsat väder och att bilar (mottrafikanter) håller sig i skinnet. Tält och campingprylar packat och klart. Om ni vill hålla koll på oss kan ni kolla rutten här:

http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=33774e229f036cfba

Har länkat min satellit-tracker till Spotwalla-sidan. Kartan uppdateras inte helt i realtid utan laggar med några timmar men färdvägen ritas upp med några timmars försening. Hoppas på att kunna lägga upp några bilder under resans gång i den här tråden. Får se hur det står till med internet på campingplatserna i Nordatlanten....... Mer senare.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Fan va nice! Avis som få! För oss blev det en bilresa till Skottland i år istället. Måste vara några rejäla omvägar om det ska bli 120 mil till båten i Danmark!? Vi körde från Osnabrück i Tyskland till Sthlm i ett sträck i helgen vilket är exakt 120 mil!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Fan va nice! Avis som få! För oss blev det en bilresa till Skottland i år istället. Måste vara några rejäla omvägar om det ska bli 120 mil till båten i Danmark!? Vi körde från Osnabrück i Tyskland till Sthlm i ett sträck i helgen vilket är exakt 120 mil!

Faktiskt inte några otroliga omvägar..... E4 ner till Norrköping och sen E66 genom Småland (tänkte hälsa på min far och dra en fika) och sen Blekinge/Österlen längs kusten..... Den närmaste vägen via Jönköping/Helsingborg/bron etc ska vara 113 mil om inte Google Maps ljuger...... Tar man färjan från Göteborg är det 62 mil. Ge mig EN enda anledning till varför man inte ska köra dubbelt så långt som nödvändigt.... :D

Skottland i bil är inte fy skam det heller! :tummenupp

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Ni kommer säkerligen att få massor av trevliga vägar när ni väl rullat iland på ön, men vill tipsa om att åka över Bråviken och Slätbaken för att få en mjukstart på detta med båt men framför allt får ni en betydligt roligare och vackrare färdväg än på E4:an.

Sen för oss lite yngre kan ju E66 översättas till E22...
:krama

Österlen och Brösarps backar åker ju alla till, men ta gärna en paus vid havet på ett ställe som heter Haväng där bla Sveriges mini-Stonhege ligger!

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
coolt..
ni skall åka till min hemö Island. skall bli kul läsa hur ni upplever det.. forhoppningsvis bra :yoparty
ni har hojar som klarar lite grusåkning vid behov. för att komma till några av de finaste platserna är det några mil grus här och där.
skall bli spännande följa.
inte riktigt lika dyrt turista på island nu när valutan rasat efter alla bankkollapser mm.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Låter som en go resa, ser fram mot rapporten sen.

E66 bytte ju namn till E22 någon gång 92-93 så det är ju snart 20 år sedan, men jag minns det själv :tummenupp Nu finns ju E66 i Ungern.

Det var mycket coolare förr när man kunde kalla den för Route 66 :banana

Vad hände med Transnistrien, är det planerat för framtiden ?

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ha ha ha! Ja E66:an, ja..... Fy vad jag är korkad. :) Jag är ju "bara" 45 år gammal men när jag växte upp så hette den Riksväg 15 om jag inte minns helt fel.... Vänta bara tills jag börjar kalla den för DET..... ;)

Vi ska definitivt göra vårt bästa för att rapportera under resans gång. Det här ska bli en rolig tur. Och inte lika varm som förra sommaren. + 47 är inte så roligt efter ett tag. Mer efter att vi lämnat Stockholm. :)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Faktiskt inte några otroliga omvägar..... E4 ner till Norrköping och sen E66 genom Småland (tänkte hälsa på min far och dra en fika) och sen Blekinge/Österlen längs kusten..... Den närmaste vägen via Jönköping/Helsingborg/bron etc ska vara 113 mil om inte Google Maps ljuger...... Tar man färjan från Göteborg är det 62 mil. Ge mig EN enda anledning till varför man inte ska köra dubbelt så långt som nödvändigt.... :D

Skottland i bil är inte fy skam det heller! :tummenupp

Kanske stämmer, jag räknade om rutten vi körde i fredags och det var inte alls 120 mil utan 135, inte undra på att jag var helt slut när vi kom hem! :näsblod Lycka till iaf och se till att slänga upp bilder och uppdateringar allt eftersom! :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
5962256610_dbdc685131_z.jpg

Packat och klart. Lämnade Stockholm i fint väder igår (onsdag) men det vart ganska sent på eftermiddagen. För mycket att göra klart innan vi kunde påbörja resan. Gårdagens etapp blev bara 32 mil och vi hamnade strax utanför Jönköping framåt kvällningen.

5961703041_2f471ce1c3_z.jpg

Väl framme på hotellet så hände det grejor..... Jag brukar ju raka huvudet ibland så jag bestämde mig för att nu var det dags igen. Och då jag inte gjort detta på väldigt länge så var håret långt och skägget ännu längre. Och fåfäng som jag är beslutade jag mig för att inte bara raka bort allt onödigt utan även färga det lilla som ska vara kvar för att få bort gråa strån. Fåfäng som jag är..... Sagt och gjort. Fram med hårinfärgningsmedel! Gick som en dans. Därefter fram med den medhavda hundtrimmern. Bakslag no 1. Trimmern la av efter ca en och en halv minut. Tvärdog. Varpå jag tänkte att det kanske funkar att få bort håret och skägget med rakhyveln TROTS att det var på tok för långt. Bakslag no 2. Jag hade fått med mig fel blad till hyveln. Funkade inte...... Stor frustration. Vad göra? Jag ser verkligen inte riktigt klok ut! Det får bli keps på och sen leta upp en affär för inköp av ny hundtrimmer idag (torsdag) och även inköp av rätt blad till hyveln. Men det blir att se ut så här tills det finns möjlighet att fixa till reseflinten:

5962259572_72f763d4f5_z.jpg

Inte så värst vackert va...? Pinsamt.......

Efter Jönköping och gjorde inköo av hundtrimmer och rakblad bar det av vidare söderut. Inledningsvis var det helt ok väder och vi körde bl.a. förbi det här stället utan att handla:

5962260310_491dd514af_z.jpg

5962261022_cb6320816a_z.jpg

Turistfälla mellan Ljungby och Markaryd ca. Vi köpte mineralvatten och fortsatte mot Malmö. I hällregn!! Kom fram dyblöta och trötta. Orkar inte fixa flinten ikväll. Får bli imorgon bitti eller på lördag. 51 mil kvar till Hirtshals där båten går ifrån på lördag eftermiddag. 62 mil avverkade hittills.

Vi är verkligen peppade vad det gäller den här resan. Ska bli otroligt roligt att få kör omkring på Färöarna och Island och den natur och miljö som dessa öar är kända för. Mer framöver.

MVH//J

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi var på väg på exakt samma tripp, men sen blev tjejen gravid av nån anledning :)

Räkna med grusåka om ni väljer andra vägar än "ringleden". Gott om lösgrus och vattenkorsningar. Ska bli kul att se era bilder sen!!

Kör hårt, men inte snabbare än du hinner/har råd att reparera! :yoparty

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Vi var på väg på exakt samma tripp, men sen blev tjejen gravid av nån anledning :)

Räkna med grusåka om ni väljer andra vägar än "ringleden". Gott om lösgrus och vattenkorsningar. Ska bli kul att se era bilder sen!!

Kör hårt, men inte snabbare än du hinner/har råd att reparera! :yoparty

Vi lärde ju känna ett par hojåkande islänningar förra året i Bulgarien. Dom ska guida oss runt till lite ställen i några dagar. Sen ska vi köra själva efter helgen men, som du säger, det lär bli en del körning utanför vägnätet. Ska bli skojjigt. Och vi ska försöka undvika att behöva reparera någonting över huvudet taget. Om det går...... :tummenupp

Idag har vi 50 mil i regn framför oss. Lämnar Malmö (eller Mollmaj, som vi kallade stan för när jag pluggade musik här nere på 80-talet) om en timme. Först ska jag fixa så att jag ser (mer) anständig ut på huvudet....... :tungan

//J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ok. Frillan fixad. :) Lämnade Malmö i fredags och körde i hällregn och blåst till Århus där vi hittade ett billigt boende. Framförallt att köra över Stora Bält-bron var intressant. Det blåste rejält mycket och ibland kom man i lä bakom bropelare och då ryckte det till rejält i hojen. Stark sidovind gjorde att hojen lutade rejält mot vinden. Spännande. Otroligt imponerad av min flickvän. Hon klagar inte en sekund utan bara kör på oavsett väder......

Körde dom sista 18 milen från Århus till Hirtshals i lördags och båten kastade loss klockan 15.30. Gick en hel del sjö under överfarten och många mådde inte helt prima ombord. Jag själv bryr mig inte så värst mycket då jag är van vid sjön men sambon var lite halvdåsig tills jag fick syn på någon form av akupunkturarmband i taxfree-shoppen som tydligen ska hjälpa mot sjösjuka. Såg att ett flertal i besättningen hade desa på sig så jag köpte en till min kära sambo. Och döm om min förvåning men dom funkade faktiskt! Hon vart på benen inom minutrar och illamående försvann helt. Hade ingen aning om att detta kunde funka. Kul.

Överfärden till Färöarna tog ca 36 timmar och vi passerade Sketlandsöarna på vägen. Även dessa bebodda men hyffsat isolerade öar i norra Atlanten. Passerade även några oljeplattformar. Båten la till i Torshavn en timme försenad och vi körde raka vägen til hotellet då vi inte kom fram förrän klockan 23 ca så vi har inte sett så mycket än. Men det lilla vi sett lovar gott. Otroligt vackert, storslaget och samtidigt lite pittoreskt. Imorgon tar vi dom nordvästra öarna och på tisdag dom nordöstra öarna. Ett flertal av öarna är sammanbundna av broar och tunnlar så man kan se en hel del på två dagar. Litet land. Bara lite drygt 50.000 invånare. Finns nog betydligt fler får än folk tror jag. Vi ser VERKLIGEN fram emot att utforska Färöarna. Några bilder:

5972526682_a2906a19c3_z.jpg

Så här ser det ut efter att ha kört en dag i spöregn. Nej, jag har inte kissat på mig!!

5971974231_b66db16c02_z.jpg

Surrade hojarna på bildäck. Luktade fisk ombord. Det är ganska tydligt att det fraktas fisk från öarna till fastlandet ombord.....

5971973149_256b9db7bb_z.jpg

Sketlandsöarna. Man såg utspridda hus lite här och var men det var långt emellan grannarna.

5971968131_94847e3c40_z.jpg

Oljeplattform. En polare har jobbat som dykare ombord på en oljeplattform i Nordsjön. Måste nog vara en av dom mest tuffa jobb man kan ge sig in på. Farligt och stenhårt.

5972530156_058d81d011_z.jpg

Torshavn. Otroligt fin liten stad.

5972528314_b5ea2a5ea2_z.jpg

Utsikten från hotellet....... Inte helt fel. Hann bli hyffsat mörkt innan vi kom fram men det ska vara fint väder enligt Färöisk standard under dom dagar vi är här så vi kommer att se mer imorgon och på tisdag. Drar vidare till Island på torsdag. Återkommer med mer framöver........ Allt gott.

MVH//Jan

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Tjusigt! :tummenupp

Ang det där med pissa på sig.....klart du hade pissat på dig! :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänk att ni körde HD för inte längesedan.
Nu är ni på väg till Island för att grusa ned er.
Antar att ni inte ångrar ert byte! :)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Det kan du fethajja!! :tummenupp

Precis när vi skulle checka in på färjeterminalen i Hirtshals så kom det en hojåkare och körde fram till oss. Det var David på Touratech som precis kört av den båt som vi skulle med så han hade precis varit på Island. Finns bilder att kolla på här för er som är med på Fejjan....:

http://www.facebook.com/touratechnordic

Dom hade struntat i Färöarna och bra varit på Island. Men skojjiga bilder. Framförallt bilderna där dom dränkt hojarna....... ;)

Det här kan bli skojjigt!! :banana

//J

Tjusigt! :tummenupp

Ang det där med pissa på sig.....klart du hade pissat på dig! :)

Ööööhhhh..... :rolleyes: Hi hi hi!

Last edited:

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Jag ock tjejen har velat åka till Island ett bra tag (iaf dom 2,5 åren vi varit tillsammans). Sen nu när jag fick kortet i juni så bestämde vi oss för att hoj dit. Dock så blir det inte förens om ett par år när man fått lite mer skinn på näsan och en annan hoj!

Ska bli riktigt intressant att följa denna tråd :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Angående att byta till GS Adventure från Harley..... Vi träffade en snubbe i Jönköping efter att jag köpt en ny hundtrimmer som även han gjort samma övergång. Kört Harley i 15 år och förra året sålt och skaffat en Adventure. Han var extatisk och tänker vara med på Adventure Days nästa år efter att vi gett honom weblänk och lite info. Trevlig snubbe. Vi är "polare" på Facebook nu. Han kom fram och babblade med oss i en halvtimme när han såg vad vi körde för hojar..... :tummenupp

Nu ska vi upp på hojarna och ta en rejäl tur här på Färöarna! See you later!! :yoparty

//J

Jag ock tjejen har velat åka till Island ett bra tag (iaf dom 2,5 åren vi varit tillsammans). Sen nu när jag fick kortet i juni så bestämde vi oss för att hoj dit. Dock så blir det inte förens om ett par år när man fått lite mer skinn på näsan och en annan hoj!

Ska bli riktigt intressant att följa denna tråd :tummenupp

Tack. Vet inte exakt när vi har tillgång till internet när vi kommit till Island. Vi ska tälta en hel del. Men någon gång under fredag/lördag/söndag bör det komma upp lite bilder från Island. Kolla Touratech-Davids bilder på Touratech Nordic´s Facebook-sida så länge. Skojjiga bilder...... :)

//J

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
kollar på deras bilder, ser sjukt ballt ut! kommer garanterat åka dit någon sommar på hoj!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Har egentligen bara en sak att säga. Färöarna är FANTASTISKT! :tummenupp

5975490888_7da8384444_z.jpg

5975501892_922cb02423_z.jpg

5975493612_8e2d6f94ef_z.jpg

5974930945_14f5624cfc_z.jpg

5974937631_64f2c5562c_z.jpg

Strålande fint väder, ca 15 grader C, väldigt fina vägar och trevligt folk. Ren luft och det enda man hör ofta är fåglar och vinden. Inte det konstanta stadsljud man är van vid. Till och med Torshavn är riktigt tyst för att vara en stad i den storleken. Fantastiskt vackert. Imorgon ska vi ta dom nordöstra öarna med tunnel/broförbindelse. Sen tänkte vi vandra runt i Torshavn och kolla lite mer ingående i några timmar på torsdag innan det är dags att köra på färjan till Island!! Färöarna är VÄL värt ett besök. Kan rekommendera till fullo. Vi har det bra! :tummenupp

//J

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj