Färöarna och Island......

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Har egentligen bara en sak att säga. Färöarna är FANTASTISKT! :tummenupp

Strålande fint väder, ca 15 grader C, väldigt fina vägar och trevligt folk. Ren luft och det enda man hör ofta är fåglar och vinden. Inte det konstanta stadsljud man är van vid. Till och med Torshavn är riktigt tyst för att vara en stad i den storleken. Fantastiskt vackert. Imorgon ska vi ta dom nordöstra öarna med tunnel/broförbindelse. Sen tänkte vi vandra runt i Torshavn och kolla lite mer ingående i några timmar på torsdag innan det är dags att köra på färjan till Island!! Färöarna är VÄL värt ett besök. Kan rekommendera till fullo. Vi har det bra! :tummenupp

//J

Fy fan va gött! Dröjer nog inte länge innan jag tar mig över dit med! Fan att man ska behöva jobba å grejer!!! :huvet
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Några få bilder från idag:

5979250084_75e9e601c6_z.jpg


5979251932_c61803de33_z.jpg


5978695255_76a0fc9af2_z.jpg


Imorgon bär det av mot Island dit vi kommer på torsdag förmiddag. Ingen aning hur det blir med internet då vi kommer tälta en hel del men det blir hotell någon natt i Reykjavik. Fler bilder när jag har internetuppkoppling igen. Färöarna har varit fantastiskt! :tummenupp

//J
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
HRen luft och det enda man hör ofta är fåglar och vinden. Inte det konstanta stadsljud man är van vid. Till och med Torshavn är riktigt tyst för att vara en stad i den storleken.

Så kan det ju inte vara.... peta ur katalysatorn och på med ett slip-on och bröla runt öarna med 160 dB och skärm ihjäl alla fåglar i sann sporthojanda :D:D:D det är äkta naturupplevelse.

Skämt åsido... det ser grymt fint ut där ute i atlanten. Verka bli en mycket fin resa.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Anlände till Island i torsdags morse och har kört hoj och campat i detta helt fantastiska land i fem dagar nu. Tält för hela slanten förutom igår då vi kom till Reykjavik. Vi har två vänner här på Island, Unnur och Högni, som guidat runt oss fram tills igår. BRA hojåka om än på svåra vägar. Grus och stigar till stor del. Roligt men otroligt ansträngande att baxa runt våra stora och tunga hojar på dessa vägar men det har gått bra. Vår kompetens och även självförtroendet gällande att köra hoj på konstiga underlag har ökat dramatiskt. Riktigt roligt! Det finns precis hur mycket som helst att titta på här och landet kan erbjuda en hel del som faktiskt inte existerar på så värst många andra ställen på jorden. Vulkaner, lavaformationer, varma källor och mycket historia bl.a. Island anses som demokratins födelseland och igår var vi och kollade in Þingvellir (Tingvalla) som är med på Unesco´s världsarvslista. Det är den plats där islänningarna höll sitt första riksmöte och platsen användes också som domstol. Väldigt spännande och vackert. I övrigt har vi varit och tittat på det som man ska kolla in när man är på Island + en del annat som Unnur och Högni trollade fram som kanske inte riktigt är ställen som vanliga turister känner till. Landskapet är otroligt och väldigt föränderligt. En salig blandning av stenöken, gröna dalar, snöbeklädda berg och annat. En blandning av svenska fjällen, Nebraska/Wyoming/Montana och dom krokarna av USA och månen……. Även vädret är föränderligt. Det har regnat och blåst en del men vi har i stort haft en sagolik tur med vädret. Det har alltid slutat regna när vi ska sätta upp eller riva tältet och även när vi klivit av hojarna för att titta på saker så har det oftast också varit uppehåll.

Vad det gäller ekonomi så har Island blivit rejält mycket billigare för oss turister. Betydligt billigare än Sverige om man håller sig borta från turistfällorna. Camping kostar vanligtvis runt 70 - 80 svenska kronor och även maten (som över lag varit fantastisk!!) är billig i jämförelse. Inte alls som tidigare. Isländska kronan har tappat nästan 70 % i värde och samtidigt som det känns lite konstigt att betala 1.700 isländska kronor för en middag så är det inte mer än en svensk hundralapp. Vi har hittills fram tills igår lagt 500 svenska kronor på boendet under fem nätter men den summan steg drastiskt efter att vi sagt Hejdå till Unnur och Högni och tagit oss in i Reykjavik. Hittade ett hotell mitt i stan för en svensk tusenlapp men inatt blir det camping igen och sen bor vi sista natten hos Unnur och Högni innan vi kliver på båten på torsdag morgon. Idag bär det sakta österut igen. Är 65 mil från Reykjavik till Seyöisfjördur där färjan går ifrån.

Unnur och Högni kör vanliga gathojar (Suzuki V-Strom 650 + 1000 cc) och det är imponerande att se vad dom gör med sina motorcyklar på vägar som inte många ens skulle ge sig ut på i en expeditionsutrustad jeep. Duktiga hojåkare och fantastiskt trevliga på alla sätt och vis. Vi är glada att vi har dom som vänner. Några bilder……:

5998615985_5d10ed55f7_z.jpg

Vi är på Island! Man får ett tillstånd att köra här så fort man tagit sig av färjan.

5998613457_a243c1c4ea_z.jpg

Kändes lite konstigt att se ånga komma upp ur jorden lite här och var.

5999164912_7caf8df543_z.jpg

Fantastiska lavaformationer. Vulkanutbrott har skapat en helt otrolig miljö som inte påminner om någonting vi har hemma i Sverige.

5999166160_69f0017255_z.jpg

Vattenfallen är många och en del mer mäktiga än andra. Det här är inte en av dom större.

5998615329_70e5a83104_z.jpg

En berömd isländsk konstnär gjorde ett konstverk för att hylla motorcyklister som dött på sina hojar. Året efter att konstverket var färdigt dog han själv på sin motorcykel.

5998603905_5298d771f6_z.jpg

Fantastisk natur. Det går att rikta kameran åt nästan vilket håll som helst och bara trycka av så blir det en fin bild.

5999165524_7b967976ef_z.jpg

Stora geisern vid Geysir. Har filmat när den sprutade vatten.

5998614025_e42d10dd96_z.jpg

Þingvellir (Tingvalla).

Fint och unikt land. Vi är väldigt glada över att vi fick tillfälle att åka hit. Vi har några dagar här kvar men på torsdag kör vi på båten igen. Hemma i Stockholm på söndag.

MVH//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Varför i helvete kan inte jag se bilderna??????

Ingen aning? Testa en annan browser.

Island verkar super. Efter att ha sett Touratech-Davids bilder inser jag att man nog får ut mer av sitt åka på en mindre hoj? Eller?

Känner ni att ni kommer fram överallt med era adventures? Luftintaget sitter ganska lågt vilket kan ställa upp det vid vattenkorsningar.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Grus och stigar till stor del. Roligt men otroligt ansträngande att baxa runt våra stora och tunga hojar på dessa vägar men det har gått bra.

En fråga. Kör ni med full packning hela tiden? Skulle era maskiner kännas mycket lättare och smidigare om ni drog en dagsrunda utan alla väskor och pryttinaler ni släpar på?

5998613457_a243c1c4ea_z.jpg
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En fråga. Kör ni med full packning hela tiden? Skulle era maskiner kännas mycket lättare och smidigare om ni drog en dagsrunda utan alla väskor och pryttinaler ni släpar på?

5998613457_a243c1c4ea_z.jpg

Bara väskorna, TOMMA, väger nog uppåt 8 kilo styck. Full packning inkl väskorna landar säkert på 60-80 kilo.

Dessa kilon sitter över bakhjulet och gör att hojen blir lite småläbbig när hojen börjar åla sig i lösgruset. Som vanligt är känslan att köra "utan" mycket bättre :D
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Bara väskorna, TOMMA, väger nog uppåt 8 kilo styck. Full packning inkl väskorna landar säkert på 60-80 kilo.

Dessa kilon sitter över bakhjulet och gör att hojen blir lite småläbbig när hojen börjar åla sig i lösgruset. Som vanligt är känslan att köra "utan" mycket bättre :D

Så är det definitivt. Alltid enklare att köra utan last. Men hojarna är faktiskt förvånansvärt lättmanövrerade när man lärt sig lite tricks. Min flickvän Eva har inte heller några större problem att baxa runt hojen på konstiga vägar. Med full last....... Vi är lite förvånade faktiskt. Det största problemet vi har är när det blåser mycket. Hojarna är högre än våra gamla HD-hojar och har i och med det ett betydligt större och högre vindfång. Vilket nästan gjorde att vi blåste av vägen för några timmar sedan. Det blåste rejält men vi är båda överens om att just vind nog faktiskt är hojarnas svaga punkt. Åtminstone i jämförelse med en glidare som vanligtvis är tyngre och med lägre tyngdpunkt. Men annars är allt hi-life! Vi har löjligt roligt!!! :tummenupp

Christian. Rätta mig om jag har fel nu men sitter inte luftintaget på olika ställen på en Adventure i jämförelse med en vanlig GS? Av vad jag minns sitter åtminstone luftfiltret precis under "tanken" på en Adventure och det är så högt att åtminstone inte jag skulle känna mig direkt intresserad av att köra i vatten som går högre än så..... Det är ju ingen båt. Annars får man väl göra som på jeeparna och sätta snorkel på skiten..... ;)

Allt gott.

MVH//Jan

Varför i helvete kan inte jag se bilderna??????

Ingen aning tyvärr. Inställningar i webläsaren kanske? Eller tillfälligt knas. Testa en annan läsare, som Starstriker skrev.

MVH//J
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Christian. Rätta mig om jag har fel nu men sitter inte luftintaget på olika ställen på en Adventure i jämförelse med en vanlig GS? Av vad jag minns sitter åtminstone luftfiltret precis under "tanken" på en Adventure och det är så högt att åtminstone inte jag skulle känna mig direkt intresserad av att köra i vatten som går högre än så..... Det är ju ingen båt. Annars får man väl göra som på jeeparna och sätta snorkel på skiten..... ;)

MVH//J

Häpp. Luftintaget sitter ovanför den högra cylindern både på vanliga GS och Adv. Du kan alltså köra med cyllarna under vatten, men tänk på vågen som bildas framför hojen.

Vissa (extrema) har med sig en snorkel som de monterar när de skall göra riktigt djupa korsningar. En (kort) dammsugarslang som man trycker in i luftintaget funkar. Luftintaget behöver moddas en liten aning och sen tätas med o-ring. Inge bra tt köra runt med snorkel jämt eftersom den förstör luftflödet. Ni klarar er säkert utan.

Skulle ni tex stå på skallen och tappa hojen åt höger när ni kör i vatten, döda hojen GENAST (viktigt viktigt) annars kan ni i värsta fall få sk hydrolock och en massa riktigt dyra småsaker pajjar i motorn.

Kör försiktigt bara så ska ni nog inte ha några problem!

Den här snubben bara kör, och det ser ut att vara på gränsen mot slutet, men han fixar det :)

[YOUTUBE-ID]CrH78nluBTk[/YOUTUBE-ID]
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vi har verkligen haft det fantastiskt fint på Island och det var med sorg i hjärtat som vi idag körde ombord på färjan för transport till Hirtshals/Danmark. Dom senaste dagarna har varit ganska krävande körmässigt då Island slängde sitt värsta väder över oss med väldigt hård blåst alternativt väldigt tät dimma. Men i stort har upplevelserna här varit helt fantastiska och vi kommer definitivt att besöka Island och våra vänner Högni och Unnur igen. Vänligt och storslaget land. Definitivt på alla sätt och vis utöver det vanliga.

Vi spenderade en dag i Reykjavik och sen avslutade vi med att köra södra delen av "Ringvägen" för att avsluta med en natt hos Unnur och Högni i östra delarna av Island innan vi imorse körde den sista timmen till Seyðisfjörður där färjan går ifrån. Imorgon (lördag) anländer vi till Danmark efter två dygn till havs och sen blir det fem mils körning till Frederikshavn och färjan till Göteborg. Och därefter vidare mot Stockholm dit vi kommer på söndag eftermiddag. Två fina veckor håller på att nå sitt slut..

Färöarna var rent naturnmässigt lite som Lofoten. Grönt och kulligt med djupa fjordar. Island var betydligt mycket mer mångskiftande. Allt från stenöknar till natur liknade norra delarna av Sverige blandat med nordvästra delarna av USA. Några bilder till…..:

5998614637_5692a193e6_z.jpg

Stenöken med svart lavasten. En av dagarna fick vi ett askmåln över oss. Både vi och hojarna blev gråa.......

6011667530_14ae21277d_z.jpg

Bensinstation…..

6011658198_931810ee2f_z.jpg

Röken som kom upp ur jorden luktade rejält illa. Ruttna ägg är en bra beskrivning……

6011147533_b93138ce4f_z.jpg

Gott om vattenfall. Dramatisk natur.

6011089793_b3a2386969_z.jpg

Hittade denna restaurang i Reykjavik. "Traditional icelandic dishes". Och vad hette restaurangen? "Tabascos. Mexican bar & grill"…… Vi valde att inte äta där.

6011689348_a03b9090fa_z.jpg

Vill man vara varm om huvudet så får man stå ut med att vara fulare än vanligt…..

6011098103_527664c820_z.jpg

Vatnajökul. Största glaciären i Europa.

6011693026_d0409722fa_z.jpg

Isberg i en glaciärlagun…… Simmade omkring sälar i lagunen. Dom var gulliga.

6011162509_07ff5cbef9_z.jpg

Norröna. Färjan som vi är på nu. Otroligt segt bredband ombord. Vilket inte stoppar mig…… ;)

Håll till godo. Troligtvis sista bilderna från den här resan. Vi har haft det otroligt fint och det skulle inte förvåna mig om vi tar oss till både Färöarna och Island igen innan livet är slut. Fantastiskt på alla sätt och vis.

MVH//J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Härligt väder att rulla in i Stockholm i :)
Kom själv nyss hem från Öregrund. Det hällregnade hela vägen. "Fuktigt" minst sagt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Härligt väder att rulla in i Stockholm i :)
Kom själv nyss hem från Öregrund. Det hällregnade hela vägen. "Fuktigt" minst sagt.

Kom iland i Hilsharts igår 15 minuter efter utsatt tid igår. Körde dom endast fem mil det är mellan Hilsharts till Frederikshavn och kom med båten till Göteborg dit vi kom ca 17.30. Sen körde vi från Göteborg till Regna utanför Finnspång där några polare driver vandrarhem. 40 mil. Kom fram halvsent på kvällen utan att ha kört en meter i regn. Lämnade Regnagården på tok för sent idag och åt middag i Vingåker precis som himmelen öppnade sig. Skyfall!! Vi satt på en restaurang och tittade ut på allt vatten som kom nerfarande. När det slutat regna satte vi oss på hojarna och körde hemåt Stockholm via Katrineholm/Flen/Sparrehom/Gnesta innan vi kom ut vid Järna där det vart motorväg dom sista fem milen. Allt utan en droppe regn. Kom hem för 25 minuter sedan. Torra. :tummenupp

Helt ärligt, det suger att vara hemma igen. Jag skulle lugnt kunna vara borta i månader eller år utan problem! Synd att man behöver jobba. Men jag ska inte klaga. Mycket roligt som händer på jobbfronten under hösten/vintern/våren och jag ska ner till Bulgarien igen på hojen nu i september/oktober i ett par veckor. Men sen blir det jobb för hela slanten.

Min kära sambo har kört 3.150 mil på sin hoj under loppet av två år och jag har kört 2.850 under samma tid. Jag kommer ha kört ikapp henne när jag är tillbaka från Bulgarien...... :mad:

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tycker du verkar vara ute å köra hela tiden, hur har hon lyckats köra längre?

Jag känner det det samma när det gäller att åka hemåt efter ett härligt mc-äventyr, jag vill inte hem utan jag kan tänka mig bara köra i månader eller år tills jag för en kort stund mot förmodan tröttnar lite. Under de närmaste åren kan jag tänka mig att det blir några kortare resor, förmodligen inte längre än portugal eller murmansk men någon dag då jag har tid och pengar så ska fanimig Road of bones köras via Mongoliet, t.o.r.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Tycker du verkar vara ute å köra hela tiden, hur har hon lyckats köra längre?

Jag känner det det samma när det gäller att åka hemåt efter ett härligt mc-äventyr, jag vill inte hem utan jag kan tänka mig bara köra i månader eller år tills jag för en kort stund mot förmodan tröttnar lite. Under de närmaste åren kan jag tänka mig att det blir några kortare resor, förmodligen inte längre än portugal eller murmansk men någon dag då jag har tid och pengar så ska fanimig Road of bones köras via Mongoliet, t.o.r.

Min kära sambo kör dagligen till jobbet fram och tillbaka och sen klämde hon 150 mil i Norrland själv innan vi drog till Färöarna/Island. Själv jobbar jag 70 meter ifrån där vi bor så det är inte riktigt lönt att ta hojjen till jobbet..... ;)

Men nu blir det Bulgarien (+ Ukraina, Serbien, Kosovo, Bosnien och några länder till) i september/oktober och sen är jag ikapp..... Ska du hänga på? Doug kommer att vara på plats efter att ha kört Road of bones...... Blir en tjejkompis som ska åka med också. Hon kör HD. Tänkte lura upp henna på Transalpina. Nog lite lättare än när jag körde där i höstas. Dom bör ha asfalterat hela skiten nu.

Roligt med min sambo. Hon är helsåld på att köra hoj. :tummenupp

Allt gott.

//J
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top