Färöarna och Island......

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Min kära sambo kör dagligen till jobbet fram och tillbaka och sen klämde hon 150 mil i Norrland själv innan vi drog till Färöarna/Island. Själv jobbar jag 70 meter ifrån där vi bor så det är inte riktigt lönt att ta hojjen till jobbet..... ;)

Men nu blir det Bulgarien (+ Ukraina, Serbien, Kosovo, Bosnien och några länder till) i september/oktober och sen är jag ikapp..... Ska du hänga på? Doug kommer att vara på plats efter att ha kört Road of bones...... Blir en tjejkompis som ska åka med också. Hon kör HD. Tänkte lura upp henna på Transalpina. Nog lite lättare än när jag körde där i höstas. Dom bör ha asfalterat hela skiten nu.

Roligt med min sambo. Hon är helsåld på att köra hoj. :tummenupp

Allt gott.

//J

Där ser man! Kul! Och jag hade mer än gärna hängt på om jag kunnat men jag har ju börjat skola om mig lite så jag har plugg 1,5 år framöver. Så det kan nog bli svårt! :-/ Om jag inte mot förmodan har något lov som dyker upp! :p

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Trevliga bilder!
Kom i fredags hem efter en liten runda som bla innefattade Bosnien och måste faktiskt rekommendera det landet, på många sätt!
Min GPS (uppdaterad Garmin 660) blev dock vit och väglös när gränsen passerades och kartbokens ortsnamn var svåra att översätta till de kyrilliska skyltarna de använde (främst i östra Bosnien), Visa-kort och euro är inte gångbart på så många ställen, poliser finns det precis överallt och vägarna har sällan fart skyltad över 60.
...men som sagt, helt klart ett land värt att besöka!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Trevliga bilder!
Kom i fredags hem efter en liten runda som bla innefattade Bosnien och måste faktiskt rekommendera det landet, på många sätt!
Min GPS (uppdaterad Garmin 660) blev dock vit och väglös när gränsen passerades och kartbokens ortsnamn var svåra att översätta till de kyrilliska skyltarna de använde (främst i östra Bosnien), Visa-kort och euro är inte gångbart på så många ställen, poliser finns det precis överallt och vägarna har sällan fart skyltad över 60.
...men som sagt, helt klart ett land värt att besöka!

Jag ska till Bosnien om sex veckor! :tummenupp

Och jag är medveten om att GPS:erna funkar ungefär lika dåligt där som i Ukraina..... Ska bli kul. :)

Vart du stoppad ofta? Böter/mutor?

MVH//J

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Detta borde kanske tas upp i din kommande östeuropatråd, för en sådan blir det väl???

Men klottrar lite till i denna tråd... sorry...
Hade inga problem alls med poliser, varken vid gränser eller inne i landet.
Det verkar mest vara den egna befolkningen de engagerar sig i, vi utlänningar åker gräddfil.
Att åka max 60 på vägar som i Sverige skulle ha 90-skylt är ju omöjligt, och passerade därför ofta Policija i andra farter än just 60, men de brydde sig inte.
De står TÄTT, åker man en mil utan att se en polis dagtid så står det åtta efter nästa kurva.
Nattetid och på mindre vägar finns det bara två poliser per mil.
...ungefär.
Som kuriosa kan nämnas att det i Sarajevo fanns mc-poliser som åkte Moto-Guzzi, i resten av landet såg jag inte några poliser alls på två hjul.

Knäppte en bild på en bosnisk firmabil jag hamnade bakom i Tuzla, där satt reklam från GARMIN på engelska som löd typ "Without you're lost", så INOM Bosnien kanske Garmin har kartmaterial, jag skall kolla detta då jag helt klart skall hit fler gånger!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tyckte inte det var så mycket poliser i Bosnien när jag körde därigenom för några år sedan? Kan det inte ha hänt nåt som gjort att det var så många ute?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Rest igenom Bosnien 2 år i rad på hoj och senast förra året, då tyckte jag inte heller det var så extremt polistätt men visst fanns de här å där ibland men inte så jätteofta. Jag hade heller inga problem med polisen. Grymt land dock, speciellt Mostar och Sarajevo men upplevelserna i det hela var mycket positiva. Trevliga och hjälpsamma människor med lite typisk balkankaraktär. Att åka i en gammal Yugo med knappt fungerande fjädring och utan säkerhetsbälte med en bensinmackanställd till banken inne i samhället när kortläsaren inte fungerade var en mycket intressant upplevelse. Han körde som en dåre och när jag drog i bältet utan framgång så säger han "haha no no, you don't need, this is balkan, police don't care", som om det är polisen jag bryr mig om. Mitt liv kanske? :p

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Förlåt Hellman för att vi kladdar sönder din resetråd...
Jag höll främst till i östra Bosnien, och speciellt där var polistätheten överdriven.
Neråt tex Mostar såg jag nog inga alls.

Gällande deras bilar mm så har de en rätt fri syn på det mesta.
Jag blev vid ett tillfälle guidad i gränstraktena mot Serbien av områdets lokala president och som tack för detta köpte jag en öl till honom.
Dessa säljs i tvåliters-PET och tanken var väl att han skulle dricka den när han kom hem... typ... men nej.
Dessutom saknade bilen regskyltar både fram och bak och några bälten såg jag inte alls.
Bosnien-Italien-Alperna216.jpg

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Allt lugnt. Ni får kladda ner min tråd precis hur mycket ni vill. :D Bra info om Bosnien. Ska som sagt dit om 5 - 6 veckor. Och då blir det en ny resetråd. Men alltid bra med info. Stort tack. :tummenupp

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Efter att ha sett dina bilder och läst lite så blir man ännu mer sugen på att åka över! ser ut som ett sjukt fint land. Tjejen är 1 år från att ta mellankort så kanske blir en resa någonstans då. Sen funderar man på att skaffa sig en xt660 till nästa år så kanske blir någon resa nästa år iaf.

Berätta gärna om ditt nästa äventyr när det blir av :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning