Färg på visir

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nah du får ta detta nu.

Massa bilar får köras med plåt runt om utan sidorutor och framruta.

Alla skåpbilar t.ex men inte runt föraren.

Du får gå till europadomstolen o hålla tal

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nah du får ta detta nu.

Den meningen betyder att det är plåt runt om, 100% tonat! :hihi :fakta
("utan" skulle nog ha varit "utom").

Toningen på rutor gäller framåt och åt sidorna från förarplatsen. Sen får du ha mörka solglasögon hur mycket du vill, typ Stevie Wonder!
Men om man nu råkar ha mörktonat på dörrfönstrena framför B-stolpen så kan man veva ner och ta bort veven/rycka säkringen till hissarna så kan inte bilprovningen ge en ombesiktning.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Den meningen betyder att det är plåt runt om, 100% tonat! :hihi :fakta
("utan" skulle nog ha varit "utom").

Toningen på rutor gäller framåt och åt sidorna från förarplatsen. Sen får du ha mörka solglasögon hur mycket du vill, typ Stevie Wonder!
Men om man nu råkar ha mörktonat på dörrfönstrena framför B-stolpen så kan man veva ner och ta bort veven/rycka säkringen till hissarna så kan inte bilprovningen ge en ombesiktning.
Var en polis i norrland i överkalix nått som stoppade en bil med en som hade heltonat utom framrutan var -25 så han fick åka vidare utan föreläggande om han körde med främre sidorrutorna nere tills han kom hem.

Vet inte om historian är sann, var på 90 talet iaf

Var otonat nästa crusinghelg och det tonades inte sen

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nah du får ta detta nu.

Nja, efter något viss årtal MÅSTE du ha vindruta iaf. Minns inte ifall jag såg något om sidorutorna.

Ja - ingen har väl sagt att det måste vara sikt utåt genom eventuella rutor bakom B-stolpen?

Det jag skrev var att om du har ordentligt tonat bakom B-stolpen ser du i princip lika lite ut i mörker som om du inte haft några rutor öht.
Anledningen till att jag skrev det var för att få bl a dig att fundera på rimligheten i att det inte skulle vara pga sikten utåt man inte får ha tonat framför B-stolpen. Istället tror ni att det primärt är pga ögonkontakt - vilket ändå bara är möjligt i vissa situationer och aldrig i mörker t ex. Sikt utåt behövs ju alltid.

Transportstyrelsen svarar iaf att de har inga förarbeten kring detta, att villkoret funnits åtminstone sedan 90-talet och att möjligen Riksarkivet kan ha något.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nja, efter något viss årtal MÅSTE du ha vindruta iaf. Minns inte ifall jag såg något om sidorutorna.

Ja - ingen har väl sagt att det måste vara sikt utåt genom eventuella rutor bakom B-stolpen?

Det jag skrev var att om du har ordentligt tonat bakom B-stolpen ser du i princip lika lite ut i mörker som om du inte haft några rutor öht.
Anledningen till att jag skrev det var för att få bl a dig att fundera på rimligheten i att det inte skulle vara pga sikten utåt man inte får ha tonat framför B-stolpen. Istället tror ni att det primärt är pga ögonkontakt - vilket ändå bara är möjligt i vissa situationer och aldrig i mörker t ex. Sikt utåt behövs ju alltid.

Transportstyrelsen svarar iaf att de har inga förarbeten kring detta, att villkoret funnits åtminstone sedan 90-talet och att möjligen Riksarkivet kan ha något.
Men hur gör vi som verkar tillhöra minoriteten i denna tråd här på SportHoj som inte sitter bakom ratten utan kör motorcykel? :va
Vi kan fastna i en B-stolpe när föraren bakom ratten pysslar med annat såsom telefon, GPS eller mediespelaren men är det viktigt om den är tonad?:va

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja - utan polarisering får du väldigt ofta reflexer i blanka ytor - det är därför man oftast använder polariserande filter när man fotograferar bilar. Testa så ska du se att du ser in i bilar lättare på sommaren.

Då vet du att man knappt ser ett skit ut om du har någorlunda mycket toning. Hur tror du det skulle funka om du hade så på vindrutan och sidorutorna? Skulle du våga ge dig ut och köra en mörk höstkväll i regn utan gautbelysning?

Böter har väl getts på felaktiga grunder tidigare iofs. Jag skulle gärna vilja se förarbetena (där lagstiftarna beskriver tankegångarna) till paragraferna i Transportstyrelsens Författningssamling som jag länkade till. Tyvärr har jag inte lyckats hitta dom:

31 kap.
5 §
Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Edit: Har nu mailat Transportstyrelsen och frågat om det finns några förarbeten eller liknande att tillgå för paragraferna ovan.

Du ser alltså INGET rakt bakom bilen förrän ganska långt bort där synfältet från sidospeglarna möts om kamera saknas. Så att säga att det är bättre vet jag inte om jag kan hålla med om, bekvämare ja och ibland nödvändigt. Moderna bilar har ofta ganska små och kassa sidospeglar jämfört med skåpbilar och lastbilar som ju ofta av naturliga skäl bara har dom att tillgå (och numera även kamera förstås).
Jag gör precis som du och använder sidospeglarna pga toning för hund. Men det är allt annat än optimalt jämfört med att vända sig om och titta ut genom "glasverandan".
Hur mycket ser du ut genom dina tonade rutor på kvällen när du vänder dig om? Är det rimligt att tro att förbudet att tona fram och sidorutorna finns där pga ögonkontakt i första hand eller sikten utåt?
När man backar med bara speglarna så får man ju såklart se till så att man vet att ingen uppehåller sig precis bakom bilen på förhand. Det är klart. Rent teoretiskt kan det ju hända att jag går ut till bilen för att köra iväg. Ser att ingen sitter på huk och gömmer sig bakom bilen och sätter mig i bilen och backar ut och under tiden som jag sätter på mig bältet har någon ålat sig fram på marken och lagt sig bakom bilen men jag bedömer det som relativt osannolikt.
Dessutom går det faktiskt att se hyfsat bra även genom ganska hårt tonade rutor även om det inte är soligt ute. Tillräckligt för att jag ska se om det är någon precis bakom bilen om det inte är kolmörkt.
Men alldeles oavsett så backar i alla fall jag med betydligt större precision med speglarna än jag gör genom att vända mig om. I synnerhet om det är frågan om att backa med släp.
Jag får betydligt bättre koll på vart bilen är när jag använder speglarna vid backning.
Sen har som sagt nuvarande bil backkamera som ser allt som är bakom bilen inklusive min egen stötfångare så för att jag ska lyckas köra på någon då så krävs att denne krupit in under bilen.

Men även om jag hade en bil helt utan tonade rutor och ingen backkamera så hade jag ändå backat uteslutande med backspeglarna.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Men hur gör vi som verkar tillhöra minoriteten i denna tråd här på SportHoj som inte sitter bakom ratten utan kör motorcykel? :va
Vi kan fastna i en B-stolpe när föraren bakom ratten pysslar med annat såsom telefon, GPS eller mediespelaren men är det viktigt om den är tonad?:va

Precis. Om det var pga ögonkontakt borde rimligen tonade visir vara förbjudna också. Att de inte är förbjudna pga sikten utåt skulle kunna förklaras med att det är betydligt lättare att byta visir än vindruta/sidorutor efter tid på dygnet och väderförhållanden.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
När man backar med bara speglarna så får man ju såklart se till så att man vet att ingen uppehåller sig precis bakom bilen på förhand. Det är klart. Rent teoretiskt kan det ju hända att jag går ut till bilen för att köra iväg. Ser att ingen sitter på huk och gömmer sig bakom bilen och sätter mig i bilen och backar ut och under tiden som jag sätter på mig bältet har någon ålat sig fram på marken och lagt sig bakom bilen men jag bedömer det som relativt osannolikt.
Dessutom går det faktiskt att se hyfsat bra även genom ganska hårt tonade rutor även om det inte är soligt ute. Tillräckligt för att jag ska se om det är någon precis bakom bilen om det inte är kolmörkt.
Men alldeles oavsett så backar i alla fall jag med betydligt större precision med speglarna än jag gör genom att vända mig om. I synnerhet om det är frågan om att backa med släp.
Jag får betydligt bättre koll på vart bilen är när jag använder speglarna vid backning.
Sen har som sagt nuvarande bil backkamera som ser allt som är bakom bilen inklusive min egen stötfångare så för att jag ska lyckas köra på någon då så krävs att denne krupit in under bilen.

Men även om jag hade en bil helt utan tonade rutor och ingen backkamera så hade jag ändå backat uteslutande med backspeglarna.

Förhållandena bakom bilen kan ju förändras ganska fort, djur eller människor som knallar in från höger medan du tittar i vänster spegel t ex. I mörker ser man inte ett skit ut genom tonade rutor om gatubelysning etc saknas, ljuskällor och möjligen reflexer syns förstås.

Vi är helt överens om att sidospeglarna är viktiga, oavsett kamera, toning eller ej.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Precis. Om det var pga ögonkontakt borde rimligen tonade visir vara förbjudna också. Att de inte är förbjudna pga sikten utåt skulle kunna förklaras med att det är betydligt lättare att byta visir än vindruta/sidorutor efter tid på dygnet och väderförhållanden.
Jag kan fälla upp mitt visir och ta av solbrillorna också, det är betydligt svårare med vindrutan på bilen.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu byter jag inte visir utan använder mörkt när det är soligt och klart annars. Nu kan bilister som inte kör motorcykel inte förstå att det med mörkt visir går att få ögonkontakt.
Och vanliga bilister förstår det naturligtvis inte.
Men när jag får ögonkontakt så nickar jag och fotgängaren vågar då gå ut på övergångsstället.
Vi som är motorcyklister förstår, de som inte förstår ja...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja. För visir gäller att dom måste släppa igenom minst 80% av ljuset. Om dom är mer tonade än så så är dom per definition inte godkända och därmed är inte hjälmen längre godkänd om man monterar ett sådant visir.
I praktiken så innebär det att endast klart visir är godkänt på hjälmar. Det är av den anledningen som alla hjälmar säljs med klart visir och om man vill ha tonat så får man köpa till det.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nja. För visir gäller att dom måste släppa igenom minst 80% av ljuset. Om dom är mer tonade än så så är dom per definition inte godkända och därmed är inte hjälmen längre godkänd om man monterar ett sådant visir.
I praktiken så innebär det att endast klart visir är godkänt på hjälmar. Det är av den anledningen som alla hjälmar säljs med klart visir och om man vill ha tonat så får man köpa till det.
Fast det borde väl bara gälla rent godkännandemässigt på allmän väg? Den slutar ju inte räknas som skyddsutrustning, och ingen har mig veterligen blivit stoppad med mörkt visir på bana.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast det borde väl bara gälla rent godkännandemässigt på allmän väg? Den slutar ju inte räknas som skyddsutrustning, och ingen har mig veterligen blivit stoppad med mörkt visir på bana.
Nja. Integralhjälmar som testas enligt ECE normen testas med visiret. Om du byter ut visiret till ett annat än det godkända så är hjälmen som helhet inte längre tekniskt sett att betrakta som ECE godkänd.
Dock är det ju i praktiken inget som påverkar hur väl hjälmen skyddar.
Och polisen säger rakt ut att även om det egentligen inte är godkänt så är det så att dom flesta som använder mörkt visir gör det dagtid för att slippa bländas av solen och att dom därför aldrig bötfäller någon för detta.
I praktiken skulle polisen kunna bötfälla för att du inte har godkänd hjälm med andra ord men dom gör det aldrig.

Dvs det är tekniskt sett så att hjälmen förlorar sitt godkännande när man byter ut visiret mot ett tonat men i praktiken är det ingen som bryr sig om det eftersom man vet att skyddseffekten fortfarande är densamma även efter bytet.

Detsamma gäller väl troligen på bana också. Eftersom man vet att hjälmen fortfrande skyddar lika bra så bryr man sig inte om den teknikaliteten.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin